Flinke schermen in je auto zijn leuk als ze nog nieuw zijn, maar zien er snel verouderd uit. Dacia heeft een oplossing voor zo’n technisch ouderwets interieur.
Touchscreens en infotainmentschermen nemen een steeds grotere rol in bij auto’s. Je kan hier apps op installeren, liedjes mee luisteren, telefoongesprekken mee voeren en natuurlijk navigeren. Het probleem met deze systemen is dat je qua updates volledig afhankelijk bent van de autofabrikant. Als het merk ineens besluit om je auto niet meer van updates te voorzien, krijg je er nooit nieuwe functies bij of een nieuw uiterlijk. Zo zullen andere auto’s jouw interieur qua techniek in kunnen halen.
Het effect hiervan kan je duidelijk zien bij oudere auto’s. Neem een Jaguar XJ X350 uit 2004. Het scherm neemt een prominente plek in van de middenconsole, maar ziet er nu zwaar verouderd uit. Niet dat de rest van het interieur er ooit modern heeft uitgezien, maar dat even terzijde. Juist door dat scherm voelt de hele auto ouder aan dan nodig. Daarnaast zijn de digitale kaarten waarschijnlijk verouderd en komt deze auto uit een tijd voordat Spotify überhaupt bestond.
Natuurlijk is Android Auto en Apple Carplay hier een oplossing voor, maar bij sommige fabrikanten moet je hiervoor maandelijks betalen. Ook is het niet ondenkbaar dat over tien jaar ondersteuning voor Auto of Carplay ineens komt te verdwijnen. Bijvoorbeeld omdat je auto te oud is om nog met de nieuwste telefoons om te kunnen gaan. Tien jaar klinkt oud, voor een smartphone is dat het ook wel. Maar je gemiddelde auto kan dan nog een paar jaar mee.
Een andere oplossing zijn telefoonhouders, maar daar is niet iedereen fan van. Ze beperken het zicht als je deze tegen je raam plakt, of je mist er een ventilatierooster door. Daarnaast zorgt dit vaak voor een wirwar aan kabels over je dashboard.
Nu lijkt Dacia echter de perfecte oplossing te hebben bedacht om een ouderwets interieur te kunnen voorkomen. Een oplossing die ook nog eens supersimpel is ook. In feite zit er in je dashboard een klepje waarin je de smartphone kan klemmen. Een geïntegreerde telefoonhouder, dus. Vlak naast dit klepje zit een USB-poort om je telefoon op te kunnen laden. Koop een klein kabeltje, rol deze eventueel op met wat plakband en je hebt een vrij clean resultaat.
Bij Media Control, zoals Dacia het idee noemt, hoort ook een smartphoneapp. Gebruik je deze app, dan kan je smartphone via een Bluetooth-verbinding communiceren met je auto en werken de stuurknoppen bijvoorbeeld met je telefoon. Deze app is configureerbaar, zo kan je de knoppen die jij wil hebben op de juiste plekken zetten. Bellen kan met de app ook, evenals sms’jes oplezen.
De app geeft je tot slot ook inzicht in je brandstofverbruik en ‘gepersonaliseerde tips aan het einde van iedere reis’. Media Control introduceert Dacia voor het eerst bij de nieuwe Sandero. Vind je het helemaal niks om je eigen smartphone in de auto te gebruiken? Dan blijft Dacia een Media Nav-scherm aanbieden voor je Sandero.
sportabgasanlage zegt
Zo simpel dat het briljant is. Overigens geen nieuw idee. Ik weet dat zoiets ook in de VAG mini’s (UP!, Mii en Citigo) zat.
griffendahl zegt
Zo briljant is het nou ook weer niet want de formfactor van een telefoon is ook niet echt consistent. Mijn iPhone past qua connectie prima in mijn 2007 Z4 Coupe, BMW had daar destijds een snap-in adapter voor bedacht. Ideaal, je hoeft alleen een nieuwe snap-in te kopen voor een nieuw model. Echter is mijn huidige iPhone XS Max breder als de volledige snap-in waardoor dit nooit past.
Bij dit vraag ik me af hoe bijvoorbeeld een vouwbare telefoon hier in past, en dat is dan nog iets wat in de nabije toekomst is, laat staan wat er over 10 jaar gebeurd is op telefoon gebied. Je telefoon veroudert namelijk nog harder als je ingebouwde navi (die van mijn 2007 BMW werkt nog prima, en is ook gewoon qua kaart materiaal nog aktueel)
sportabgasanlage zegt
Voor mijn 2015 F36 is ook zo’n tel-adapter beschikbaar in de middenarmsteun, maar mijn telefoon blijft gewoon in m’n zak. Navi is geüpdatet tot de laatste kaart van 2020. Voorlopig prima. Draadloos laden hoeft voor mij ook niet, tel gaat makkelijk 2 dagen mee op ’n accu.
pier zegt
Klopt, vanaf de facelift zit het vanaf de Move Up erin. Heb het ook en is een simpel maar handig systeem, en de USB aansluiting zit erachter. Een klein kabeltje in de Up (zonder plakband) zie je niet.
mashell zegt
Stop de USB poort dan achter het klepje, dan heb je geen kabels door het interieur bungelen.
mattr zegt
“Koop een klein kabeltje, rol deze eventueel op met wat plakband en je hebt een vrij clean resultaat.”
…een met plakband opgerolde kabel midden op je dashboard clean noemen?!?! Grapje toch? Het is een hele praktische Dacia rijders stijl oplossing, maar alleen al bij de gedachte krijg ik OCD kriebels :)
Als er een draadloos laadmatje inclusief wireless Carplay en Auto ingebouwd was zou het wel clean zijn geweest, maar dat past qua prijs en techniek waarschijnlijk niet bij Dacia. Ook vraag ik me sterk af of je over 10 jaar nog USB type A kabels hebt die je hierop kan aansluiten.
krisp zegt
Nee, dit is niet handig. Want Dacia moet nu jarenlang de app updaten om ervoor te zorgen dat deze compatible is met de laatste versies van iOS en Android. Dat doen ze 4-5 jaar, daarna is er een ‘nieuwe oplossing’ en zit je weer met de gebakken peren.
Android Auto en Apple Carplay zijn standaarden, waar zeker Apple doorgaans lang aan committeert. Carplay is nu 7 jaar oud en wordt nog jaarlijks ontwikkeld. Het is technisch ook niet zo ingewikkeld, het werkt als een soort tweede scherm. Die combinatie van eenvoud en support van een grote fabrikant geeft mij veel meer vertrouwen dan een app van een autofabrikant in het budgetsegment.
Dutchdriftking zegt
tja, als je op de navi scherm je telefoon kan streamen dan ben je er al toch?
sportabgasanlage zegt
Waarom niet gewoon alles vanaf je telefoon? Evt stroom via draadloos of usb. Connectie via BT. Bedienen vanaf ’t stuur of met je stem. Dan heb je geen radio of scherm in de auto meer nodig.
erce zegt
Zoiets zit toch al jaren in een Volkswagen UP?
sportabgasanlage zegt
Zie comment 1
revstars-net zegt
Wat gebeurt er als je flink optrekt (lastig in een Dacia) of remt?
knapzuur zegt
Wel grappig dat deze Dacia’s over een paar jaar alle luxe auto’s van nu overklassen met hun primitieve low-res schermpjes en eventuele inbrand issues na 5-10 jaar..
kminne zegt
De positie van dat usb-poortje is idd niet zo gelukkig gekozen, dat had veel netter achterin het opbergvak gekund. Maar verder natuurlijk een uitstekend idee. Je bespaart er een duur onderdeel mee, dat bovendien meestal toch alleen maar gebruikt wordt om AA of ACP mee weer te geven.
mashell zegt
Bij dit soort goedkope auto’s is een goedkope radio die Android Auto en Apple Carplay ondersteunt natuurlijk optimaal. Bij een wat duurdere auto met fatsoenlijk infotainment wil je natuurlijk juist niet lopen te klungelen met die smartphone applicaties.
rumour zegt
Wat ook kan? al die media rommel eruit. Niet monteren. Niet aanbieden. Weg met die schermpjes en Apple en Android rommel. Problemen al opgelost nog voordat ze een probleem werden. Wat een rommel anno 2021 in auto’s. Bestuurders met andere dingen bezig dan autorijden (ook in hun hoofd). Bestuurder kan 5 simpele reken sommetjes van 8 jarigen niet meer oplossen, als zij continu met afleiding bezig is.
Als verslaafde zombies achter het stuur. Dit blijft niet goed gaan. Het is reeds vaak fout gegaan. Wanneer is het dan genoeg? Nooit? Moeten er nog meer (zwaar) gewonden en doden vallen? door klote schermpjes, apps en dat a-social media gewauwel gedoe van niks? De prijs die je betaald is ofwel (zwaar) gewond of einde oefening. Het enige wat overblijft? Levenslange trauma’s, immens verdriet en schuldgevoelens.
Dus? weg met die rommel. Vandaag nog. Gebruik het niet. Leg phone weg. Geluid op still en uit het zicht. Alleen op parkeerplaats gebruiken en nooit onder het rijden. Amen ;-)
mashell zegt
Tuurlijk al die afleiding, dingen die meldingen geven, facebook, whatsapp, flitsmeister… heeft in de auto niks te zoeken. Maar het is niet zo zwart wit, ik denk dat dingen als navigatie en online verkeersinformatie, de afgelopen jaren al heel wat ongelukken bespaard en levens gered heeft.
sportabgasanlage zegt
Ok, er zijn best van die tekefoonzombies, maar gelukkig laten de meesten zich niet afleiden tijdens ’t rijden. Dus je reactie is ietwat overdreven.
rumour zegt
@sportabgasanlage: stel 90% verkeersdeelnemers zich niet laat afleiden? Dus 10% wel? is al snel 500.000 deelnemers. Door a-social media, hard rijden, overmoed, gedachten elders, phones, stoer doen, drank, drugs, oordopjes muziek en type ‘overal schijt aan’. Iets om rekening mee te houden.
faalhaas zegt
@rumour: Welkom in the future, ik gebruik mn phone overigens als navigatie omdat zo’n offline navigatie systeem altijd hopeloos verouderd is.
rumour zegt
@faalhaas: klopt phone prima als navigatie. Gelukkig zijn de meeste rijders verstandig. Teveel bestuurders die ‘bijna op goed geluk’ zich in verkeer begeven en deelnemen al append etc. Ook fietsers en voetgangers die soms geen idee hebben wat er om hen heen gebeurd. Soms nog oortjes in hopen er het beste van. Om dit als ‘vooruitgang’ te zien niet altijd het geval. Uitkijken dus.
pomoek zegt
Handig, maar eigenlijk is zo’n mudijahkontroluh niet een hele grote stap verwijderd van een zuignap op je voorruit en een bluetoothdongel op je CD wissel aarde uitgang. Bij mijn bijna 20 jaar oude auto kan ik ook mijn muziek via mijn stuur bedienen.
gezondverstand zegt
Bij Dacia is heel de auto verouderd en dat al meteen bij de koop.
En die klem voor je mobiel is niet meer dan een cheapo oplossing.
Losse navigatie is iets van 10 jaar geleden.
Past dus idd goed bij Dacia.
Oubollige lelijke hokken.
Joseppe zegt
Zo blij dat mijn auto alleen maar een simpele Pioneer Radio heeft met een Cd speler. Voor de navigatie gaat de smartphone in een Baseus telefoon houder en dat laadkabeltje knal ik via een adapter op de sigarettenaansteker.
Niks cleane oplossing of geïntegreerd. Het blijft maar een vervoermiddel, daarnaast voor design ga ik wel naar een museum.
Dus waar maken wij ons druk om……
sportabgasanlage zegt
Wat een minachtende reactie zeg. Ja, ik rij liever in mijn BMW 4-serie van 2015, maar met zo’n nieuwe Dacia als eenvoudige auto van A naar B is weinig mis hoor. Niet iedereen is een modepoppetje met een dikke bankrekening.
Julian zegt
Best wel handig! Zou iedere telefoon erin passen en geschikt zijn voor de software? Daar twijfel ik aan, mocht je bijv. een ouwe iPhone hebben dan is het scherm wellicht veel te klein voor gebruik in de auto… Natuurlijk kan zo’n Fransman weer GEEN ENGELS 😂😂😂 haha wat een mafketels