Een belangrijke reminder!
Wie geregeld naar Duitse steden afreist is vast bekend met de verplichte milieusticker. Parijs heeft sinds januari ook een dergelijke maatregel. De afgelopen drie maanden was de nieuwe maatregel nog enkel van toepassing op auto’s met een Frans kenteken. Vanaf heden moeten ook auto’s met een buitenlands kenteken beschikken over een milieusticker.
Het Crit’Air Ecovignet kost ongeveer 4,80 euro inclusief verzendkosten en is te bestellen via DEZE Franse website. Dit is tevens het enige adres waar je het vignet officieel kunt bemachtigen. Je kunt helaas niet aankloppen bij andere (Nederlandse) instanties, wat bijvoorbeeld wel met Zwitserse- en Oostenrijkse vignetten het geval is.
Er zijn zes verschillende stickers, met elk een andere kleur. Welke sticker je nodig hebt is afhankelijk van het voertuig. Mocht je onverhoopt morgen vertrekken naar Parijs en heb je de sticker nog niet in handen dan hoef je nog geen boete te vrezen. De komende maand brengt Frankrijk nog geen boetes in rekening voor buitenlanders die in Parijs rijden zonder sticker. Knal je vanaf mei de binnenstad in zonder sticker dan is de kans aanwezig dat je een boete van enkele tientallen euro’s kunt verwachten.
Een fraaie combo in Parijs via @carspotserik op Autojunk. Met dank aan Dennis voor de tip!
poursuivant zegt
Zo’n sticker op zich zat er wel aan te komen. Net als de ietwat consumentonvriendelijke manier waarop je dit plakkertje kunt bestellen. Alhoewel het me al meevalt dat de website waar je ‘m kunt bestellen (ook) Engelstalig is.
Dutchdriftking zegt
Leuk eigenlijk dat milieu, als je een paar euro betaald voor een sticker is ineens je uitstoot oké!
MoeWat zegt
@dutchdriftking: echt hè ! Net zoals de plastic tasjes, als ervoor betaald is het opeens oké !
reactief zegt
@moewat: Het betalen voor tasjes werkt uitstekend! Spectaculair hoeveel mensen ik ineens met eigen tassen boodschappen zie doen, en ook zelfs voor kledingwinkels etc zie ik steeds vaker eigen tasjes!
Zeer goed dat dat is ingevoerd dus!
dutchfiat zegt
@reactief: Rij je een Tesla of een Prius?
Arnoud zegt
@dutchfiat:
Ik rijd geen van beide. Maar ik vind het ook een heel goed idee dat je moet betalen voor plastic tasjes. Een van de betere maatregelen in het terugdringen van milieuvervuiling.
kniesoor zegt
@original_arnoud:
Hier sluit ik me van harte bij aan, je moet wel een ongelofelijk luie chien zijn om geen tas mee te nemen van huis / uit de auto.
OT : was me nog niet bekend van die sticker. AB, de meest leerzame autosite op de interwebz ! QED ?
yamaha zegt
@Original_Arnoud: helaas hoor je nooit iemand over de milieubelasting van papieren tasjes die veel hoger is dan van plastic, en die worden massaal bij cafetaria’s etc. Uitgedeeld, maar alles rondom milieu is uiters selctief. Hybrides die 99,9% op de snelweg rijden en zware accu’s meezeulen maar zogenaamd milieuvriendelijk zijn en elektrische auto’s die op kolenstroom rijden etc. Etc.
widodh zegt
@yamaha: elektrische auto’s op kolenstroom zijn nog steeds schoner dan een Prius. Wel even je huiswerk doen alvorens je onzin het internet op gooit.
yamaha zegt
@widodh: had ik dat gezegd dan ? Ik heb niet vergeleken, alleen voorbeelden genoemd. DUS Geen onzinnige kritiek leveren als je niet eerst de moeite neemt om te lezen wat er wordt beweerd.
yamaha zegt
@Original_Arnoud: maar het betalen voor tasjes werkt idd.
cthijs zegt
@reactief: moeten ze de doosjes van de cigaretten ook 10 cent duurder maken misschien dat de mensen ze dan ook niet kopen
ponnie zegt
@moewat: Sinds deze onzin koop ik tegenwoordig steeds een plastic emmer bij de Action in plaats van het vroeger gratis plastic tasje.
yamaha zegt
@ponnie: :-))))) lachuuuuh
lekkerlinksrijden zegt
@dutchdriftking: en die stickers zijn waarschijnlijk niet milieuvriendelijk en ze komen per vliegtuig? Nee dat is goed voor het milieu.
En als je een beetje van reisjes maken houdt met de auto zit je hele auto onder de stickers of zwerven ze los ergens in je auto
timberleek zegt
@dutchdriftking:
Dat is heel simpel. Verbieden werkt niet, maar betalen houd mensen wel tegen om met de auto te komen.
Als jij perse de stad in wil met de auto mag je betalen, dat geld kunnen ze (eventueel) besteden aan andere milieumaatregelen in de stad. Maar zeker als je regelmatig de stad in gaat kan het een dure liefhebberij worden en ga je misschien denken aan alternatieven.
unknown32 zegt
@timberleek: 5€, lekker duur…
TimoBac zegt
Wat zou de gemeente parijs met het geld van deze stickers en boetes doen? Ik vind het helemaal niet erg om een paar euro te betalen voor zo’n sticker, als er maar hard wordt gewerkt aan de leefbaarheid in zo’n stad! Nu lijkt het vooral een manier om het milieu te gebruiken als geldboom!
desjonnies zegt
@timobac:
Vooral politiek correct zijn en de ex-Calais vluchtelingen die nu en-masse op de boulevards bivakkeren in levensonderhoud voorzien.
kempenaer zegt
@desjonnies:
Precies, door ander halfslachtig Europees faalbeleid.
pomoek zegt
@desjonnies: Haha 1 april!
autoriteit zegt
@pomoek: was het maar een 1 april grap..
matthijsb zegt
Wel weer lekker op z’n Frans geregeld dit.
camber24 zegt
Oh zo handig, voor elke Europese stad een andere sticker
trustmeiamanengineer zegt
Man man man, nóg een sticker op je ruit. En waarschijnlijk net zo nutteloos als de Duitse waarbij eigenlijk elke auto de groene krijgt….
raymster zegt
Vroeger zag je auto’s volgeplakt met stickers achterop van vakantielanden en attractieparken. Nu voor elk land en elke stad een milieusticker of autobahnvignet. Dat is toch niet meer te doen, de hele ruit vol?
Groene milieusticker, Duits vignet, Zwitsers vignet, Oostenrijks vignet, milieusticker Parijs en wie weet welke er nog komen…
FieRo zegt
@raymster: volgende stap is een bon onder je ruitenwisser omdat je teveel stickers op je vooruit hebt !
scooper zegt
@fiero: die stap is er al. In Slovenië kan je een boete krijgen als je een verlopen vignet op je autoruit hebt, tevens kan je ook een boete krijgen als je geen door een Sloveense instantie goedgekeurde sticker hebt (daar vallen ook vignetten uit andere landen onder of zoals bij mij, mijn Kroatische sticker voor de apk), overigens heb ik tot nu toe maar 1 geval gehoord waarbij dat het geval was, maar dat was nadat hij zeer bijdehand was tegenover een agent in Slovenië.
pindakoning zegt
Goede tip, thnx!!
steelfighter zegt
Stuur de boete maar door naar de belastingdienst, daar heb je immers belasting betaalt (bpm) op basis van je uitstoot
antoonniels zegt
Handig die EU. Lekker per land van dit soort dingen blijven doen.
lekkerlinksrijden zegt
@antoonniels: per stad bedoelt u?
pomoek zegt
@antoonniels: De EU zou hier inderdaad paal en perk aan moeten stellen. Maar Het gaat een beetje ver om de EU hier de schuld van te geven?
offroad zegt
@pomoek:
De stickers zijn een manier om te proberen aan de normen voor fijnstof te voldoen die de EU oplegt.
pomoek zegt
@offroad: dat zal best zo zijn maar “omdat het van Europa moet” vind ik nog geen reden om de EU de schuld te geven van alle slechte wetgeving die lokale overheden er doorheen poepen. Frankrijk en Parijs hebben de bevoegdheid om deze normen in eigen wetgeving te gieten. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van die wetgeving, niet de EU.
406_v6 zegt
Snel bestellen… binnenkort weekendje Parijs geboekt
boomhauwer zegt
Leuk, als je eens naar Parijs, Duitsland en Oostenrijk moet , mag je heel je voorruit volplakken met vignetten…
desjonnies zegt
@boomhauwer:
Het is gewoon diep triest gesteld met dat hele Europa gedoe, hier heb je een foto van een vrachtwagen voorruit die internationaal rijdt : belgië, duitsland, oostenrijk, hongarije, slowakije, tsjechie je mag overal per kilometer betalen,
De sukkeltjes die hiermee instemmen, beseffen niet dat de lading die door die vrachtwagen vervoerd wordt jouw als eindbestemming heeft en deze nonsens dus door jouw betaald wordt.
Uiteraard wordt vaak het woord ‘doorvoerland’ als argument gebruikt, complete nonsens, want ieder land is een doorvoerland.
Verder had men in de transportwereld een zgn Eurovignet ingevoerd, een extra belasting die in een EU wegenpot terechtkwam voor onderhoud aan wegen in iedere lidstaat.
Hetzelfde gaat overigens bijzondere snel gebeuren voor de personenwagen, zoals dat nu in Duitsland in 2019 zal worden ingevoerd, de infra structuur om tol te heffen in belgië is er al door de vrachtwagenheffingen en het is een relatief kleine aanpassing deze om te zetten voor de personenwagen.
Er is zelfs een vlaamse minister die geopperd heeft er gelijk maar traject controles aan te koppelen
En sommigen vinden het vreemd dat ik een Euro scepticus ben !
rufctr01 zegt
@desjonnies: je bent niet de enige hoor. De EU is gewoon een banenmachine geworden voor politici die in hun eigen land uitgescheten zijn.
Sommige dingen zijn van de zotte, zeker al die kastjes aan de voorruit. Het enige goede van de EU,wat ik logisch vind, is dat de belkosten in het buitenland niks extra meer gaat kosten. Ik vind dat er teveel zaken niet worden geregeld, wel EU schreeuwen, maar als het er op aankomt gauw zeggen: ja maar, dit regelen de landen afzonderlijk. Dit zijn typisch gevallen die EU gelijk zouden moeten zijn.
Net zoals die mankepoot van een Klijnsma die het wel een goed idee lijkt om onze pensioenpot beetje bij beetje over te hevelen naar de EU.
Ze snappen in Den Haag niet dat de gewone man steeds meer aversie tegen de EU krijgt, behalve de D’66 stemmers, die geven ook liever alles weg aan de EU.
pomoek zegt
@rufctr01: over welk kastjes aan de voorruit heb je het? Ik heb geen kastje op mijn voorruit.
pomoek zegt
@desjonnies: Je slaat de plank compleet mis. Binnen Europa is er vrij verkeer van goederen. Dus minder rompslomp. Dit soort milieustickers, tolheffingen etc. zijn ook mij een doorn in het oog maar worden juist door lokale overheden ingevoerd. Als de EU zou worden opgeheven kun jij je voorruit en je achterruit volplakken met stickers.
offroad zegt
@pomoek:
Is de EU opgeheven dan? Aangezien je, om door Europa te rijden, je ruit al vol moet plakken met stickers.
pomoek zegt
@offroad: kun jij je voorstellen hoe dat eruit ziet als de EU er niet zou zijn.
desjonnies zegt
@boomhauwer:
de truck voorruit :
http://bigtruck.nl/images/nieuws/2016/11/Tolkastjes-waberers.jpg
desjonnies zegt
@desjonnies:
NEGEN ! NEGEN f**king tolkastjes om je werk te kunnen doen, en jullie vinden het vreemd dat er in west europa niemand meer te vinden is die vrachtwagen chauffeur wil worden?
offroad zegt
@desjonnies:
Foei. Je mag niets op je ruit monteren, dat het zicht kan hinderen. Staat in de wet.
pomoek zegt
@desjonnies: Als de individuele lidstaten de EU haar gang had laten gaan en niet te bescheten zouden zijn om de zeggenschap hierover in Europese handen te geven dan had je aan één tolkastje genoeg.
nicolas1986 zegt
Ik heb zo een sticker . Ik heb een gele of nummertje 2 en ik rij met een Audi van 2005 met een V8. Nummer 0 is volledig elektrisch en nummer 1 is hybride of zeer recente auto , de nummers gaan zo door tot 5. Dus echt niet streng voor benzines.
O plaat zegt
Net zo als in de Middeleeuwen tol betalen voor je de stad binnen kan. Net om deze pest reden heb ik besloten niet meer binnen EU op reis te gaan, met uitzondering van Nederland dan als je dat reizen kan noemen. Nee dan vlieg ik liever naar landen waar je autos als een Mustang GT huurt voor de prijs van een gemiddeld vignet.
kempenaer zegt
@shiva:
Volledig mee eens. Amerika is wat dat betreft een stuk liberaler en vrijer en minder paternalistisch.
rufctr01 zegt
Ik denk dat ik weer zo’n ouderwets deel 3 hoesje ga regelen. Dan schuif ik ze daar wel in en na gebruik weer in het dashboardkastje. Straks heb ik de halve voorruit vol.
desjonnies zegt
Toen ik jong was en de Peugeot 404 DE taxi was deed mijn Vader zaken in Parijs en ging ik vaak mee met hem in de vakanties.
De autobaan hield op bij Breda en België gingen we helemaal over gewone en expresswegen naar Frankrijk toe.
Bij Maubeuge de grens over en je kwam in Parijs, Parijs was mijn droomstad, het verkeer, de laissez faire mentaliteit van de Parijzenaar noem maar op. Het was een veilige relaxte stad.
Het was toen zo veilig dat mijn vader mijn vriendje en mij alleen door Parijs liet zwerven, met een kartonnen kaart om onze nek met het adres van het Hotel en 100 francs extra voor het geval dat we zouden verdwalen en dan een taxi konden nemen. Boulevards waar je zes zeven dik overheen raasde, het was pure magie, Mini Coopers, R8 Gordini’s zilvegrijze DS’sen het was het walhala voor de jonge petrolhead.
En nu? De taxistandplaats op het midden van de Champs Elysees is verdwenen, evenals de ventwegen zodat de auto’s er drie dik konden parkeren, de boulevards zijn geknepen a la Socialisme met twee hooguit drie rijbanen. Mijn Parijs, dat is niet meer. En dat is jammer, voor Parijs. !
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e6/3e/3a/e63e3acb55fa8e949efce81cf265352f.jpg
pomoek zegt
@desjonnies: En dan een foto van een enorme file uit de jaren 60 om je pointe te onderstrepen?
desjonnies zegt
@pomoek:
Juist deze genomen omdat er in het midden van de Champs Elysees gewoon auto’s geparkeerd staan.
De vrijheid van de jaren zestig in beeld, meer niet .
desjonnies zegt
https://c1.staticflickr.com/4/3078/2693115817_f9549d2cc2_b.jpg
kempenaer zegt
Europa begint steeds meer op een bureaucratisch moeras te lijken met al die verboden en geboden. Vreselijk belerend en aanmatigend.
Vooral niet belonen al deze ellende. Er wegblijven dus en naar plekken gaan waar het beter gesteld is.
pomoek zegt
@kempenaer: Lees het bericht eens goed. Dit heeft niets met Europa te maken.
thomasthomas zegt
Die Stickers is dus gewoon een soort extra wegenbelasting. Dit gaat nog veel erger worden in steden en landen. Lekker Europees goed geregeld weer.
pomoek zegt
@thomasthomas: Mee eens. Hier zou Europa een stokje voor moeten steken.
cvoo zegt
Wie gaat er nou vrijwillig in een stad als Parijs rondrijden met eigen auto…
fijnkonijn zegt
@cvoo: psies. Die gasten daar zijn knettergek. Als je je auto wil slopen moet je vooral in Parijs gaan rondrijden… Nee lekker de auto parkeren bij bv. Gare du Nord en met de Metro de stad in. Dan is de kans dat je je auto zonder schade weer terugvind veel groter.
raoufff zegt
Mooie 1 april grap!
mrrallycross zegt
Wat een hopeloos gedoe