Garages die misbruik maken van de APK, het blijft een angst van sommige autobezitters. Met deze tips kan je dat voorkomen.
De basisregels voor een APK kent iedereen wel. Zorg er sowieso voor dat de simpele dingen werken. De verlichting is bij oudere auto’s, bijvoorbeeld. Lampjes zijn makkelijk te verwisselen en zo gedaan, het is eigenlijk zonde om dat door de garagist te laten doen. Je ruitenwisser is nog zo’n onderdeel dat makkelijk te vervangen is, maar waar je garagehouder graag iets extra’s voor rekent.
Maar verder? Hoeveel mensen gaan nou daadwerkelijk het APK-handboek van de RDW doorpluizen, om te weten wat allemaal wel en niet gekeurd wordt? Zijn er geen makkelijkere manieren om met minimale kosten die APK te kunnen doorlopen? Jawel, zegt RDW-manager Paul Dietz in de Nationale Autoshow.
Binnen de RDW werkt hij voor de afdeling Toezicht en Beoordeling en is hij verantwoordelijk op het toezicht op de garagisten die de keuringen uitvoeren. Garages mogen namelijk niet zomaar APK’en, maar kunnen tussentijds zelf ook gekeurd worden op het keuren. Wanneer jij je auto inlevert bij de lokale garage, is er volgens Dietz drie procent kans dat iemand van de RDW langskomt om de keuring van de garage te controleren.
Maar stel dat jij geen onderdeel bent van die drie procent? Dat je garage jouw auto afkeurt, terwijl jij van mening bent dat het niet zo is? Dat je denkt dat je garage misbruik probeert te maken van de APK? Dan kan je bezwaar maken tegen de keuring en komt iemand van de RDW langs om je auto te herkeuren. De RDW benadrukt wel dat dit alleen bij de keuring zelf kan, je kan dus niet een week later bezwaar maken tegen de afkeuring van de garagist. Volledig machteloos ben je dus niet, als je denkt dat je garagist je op onnodige kosten probeert te jagen.
Er kunnen zich echter ook andere situaties voortdoen, waarbij je garagist probeert misbruik te maken van de APK. Je ruitenwissers, bijvoorbeeld. Die voor de voorruit moeten werken, voor je achterruit niet. Maar het is niet ondenkbaar dat je je auto inlevert bij de garage voor de APK en dat je garagist je een nieuwe achterruitenwisser probeert te verkopen. Wat je dan het beste kan doen? Vragen of het voor de APK is, zegt Dietz. “Als je die vraag concreet stelt, dan geloof ik dat vrijwel alle garages er eerlijk antwoord op geven.”
Overigens benadrukt Dietz wel dat je auto door de garage afgekeurd kan worden, terwijl de RDW deze juist goedkeurt. Of omgekeerd. Zo is het meten van een autoband volgens Dietz ‘ingewikkeld’, waarbij fouten op de loer liggen. Dit is volgens Dietz niet per se een probleem, ‘fouten maken is menselijk en daarom hebben we het toezichtsysteem’.
Het gros van die keuringen verloopt ook helemaal prima, volgens de manager. “Ongeveer vijf tot zes procent van alle keuringen gebeuren niet goed.” Garages lopen dan het risico op minpunten of zelfs een sanctie van het RDW. “Dan kan het zijn dat een garage even niet meer mag keuren.” Dit toezichthouden gebeurt overigens ‘risicogestuurd’, waarbij de RDW gemiddelde garages zoveel mogelijk met rust laat. Garagisten met ogenschijnlijk ‘een ander verdienmodel’ checkt de RDW weer vaker, zegt Dietz.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: @Wouter verklapt de prijs van de nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI. En Eric-Mark Huitema van de ACEA praat over de penibele situatie van Europese autofabrikanten.
Foto: Ferrari Testarossa, van @Stevenk97, via Autojunk.nl.
kenner zegt
Ik doe altijd eerst een kleine beurt, en een week later de APK. Zo blijft je APK rapport ook leeg, mocht je hem willen verkopen. Maar heb je een goede, betrouwbare garage dan hoef je je toch geen zorgen te maken
grasvreter zegt
Zo’n apk rapport is echt dom. Als ik naar een occasion kijk en ik zie 3x staan gekeurd met meldingen dit dat afkeur hier zus zo, dan denk ik jezus dat moet ik niet hebben. Totdat ik het kenteken van de auto van mijn vriendin bekeek. Overal meldingen. En dan denk ik: ja die keer versleten banden voor, netjes nieuwe onder gezet. Keer erop de banden achter, weer melding. Oja remblokkies vervangen, weer melding. Allemaal doodnormale zaken, die auto is top onderhouden, maar als je het kenteken invoert denk je hmmmmm.
towi1989 zegt
als je er bij de apk pas achter komt dat je banden en remmen versleten zijn, meerdere jaren achter elkaar, dan lijkt het mij juist dat die auto minimaal onderhouden is, en alleen als het eigenlijk al te laat en absoluut noodzakelijk was
grasvreter zegt
Nee je rijdt gewoon 12k per jaar, komt bij de garage voor een beurt en apk, ieder jaar weer, en dan zegt de garage oi je hebt nieuwe banden nodig. En dan zeg je okay lekker doen. En het jaar erop hetzelfde verhaal. Waarom zou je je banden vervangen als het nog niet noodzakelijk is? Als die auto 30k per jaar zou rijden zou ik er vaker naar laten kijken ja. Maar nu, ieder jaar beurt bij de apk, gaat perfect.
sprankel zegt
Eerst is de band versleten, dan is hij dusdanig versleten dat je het wettelijk minimum niet meer haalt waardoor je banden niet meer reglementair zijn en dus APK afkeur. Dat wilt ook zeggen dat je voor je APK aan het rijden was op banden die niet enkel versleten waren maar tevens niet reglementair.
Verzekerings technisch wilt dat zeggen als je gaat schuiven voor de APK ze moeilijk kunnen doen maar dan kan je schermen met hij was tijdig gekeurd en ik wist het niet want ik ken er niets van. Mocht je net een week te laat zijn met APK hang je want ben je dubbel in fout.
Een garage zou je moeten vertellen dat je banden hun beste tijd gehad hebben en zeker bij slechts 12k per jaar dat je niet de volgende APK haalt waarbij je de keuze laat ze oprijden tot de limiet en binnen 6 maand terug komen of ze meteen vervangen.
Echter jij bent van mening, ik ga maar 1 keer per jaar en zolang op dat moment alles nog strikt genomen de wettelijke eis haalt vervang ik niets, dat mag je, zolang je maar beseft dat er een groot verschil is tussen een wettelijke eis en versleten, in theorie zou de auto op ieder moment zonder probleem door een keuring moeten geraken.
Knoopie zegt
@towi1989: Niet iedereen ligt wekelijks onder z’n auto om te checken hoe de staat is. Het komt zelfs voor dat mensen een ‘raar’ geluid horen tijdens het remmen en dat de remmen zo ver zijn versleten dat de remzuigers bijna uit de remklauwen vallen..
Richmond zegt
@grasvreter: tegenwoordig is ook ongelijke bandenspanning een aantekening.
sr20det zegt
@benja01: te lage ook, meest gebruikte aantekening die er is
sirdrinksalotofpetrol zegt
@kenner: kan je misschien net zo goed meteen de APK in combinatie met de beurt doen, er kan namelijk een hoop gebeuren in een week….en je krijgt wellicht nog korting ook.
johnhert zegt
@sirdrinksalotofpetrol: Kan een hoop gebeuren in een week? Dus jij laat je auto elke week nakijken bij de garage?
hplh zegt
@kenner: waarom wil jij een leeg apk rapport? Het is toch niet erg als er reparatiepunten op het rapport staan vermeldt? Dit geeft juist aan dat je onderhoud pleegt.
techniekmeneer zegt
@hplh: Reparatie heeft niks met onderhoud te maken.
Richmond zegt
@techniekmeneer: reparaties kunnen gevolg zijn van achterstallig onderhoud
raoufff zegt
Ik zet altijd ff nieuwe wissertjes van de Action erop voor de keuring, als tie is goedgekeurd haal ik de wissertjes weer eraf en pak ze netjes weer in en breng ze dan weer retour. Daarna direct naar de Aldi om weer een tray Schultenbrau op te pikken.
911targa zegt
@raoufff: kijk….zo blijft het onderhoud van een 911 betaalbaar!
Kvgorp zegt
Deze week mijn aandrijfas moeten vervangen omdat de hoes van de homokineet gescheurd was en helemaal versleten was.
2 weken geleden is hij gewoon goed gekeurd.
techniekmeneer zegt
@kvgorp: Apk is een momentopname.
bbfix zegt
@kvgorp: misschien was hij toen nog heel..? Als je heel veel vers vet ziet zonder al te veel zand er in dan is dat best mogelijk.
flutterby zegt
@kvgorp: APK gaat om veiligheid en milieu, niet om betrouwbaarheid.
vaakbenjetebang zegt
Ga met je auto naar een opnafhankelijk APK-station dat niks te verkopen heeft. Probleem opgelost.
cabriohater zegt
@vaakbenjetebang: doe ik ook altijd, enigste “nadeel” is dat die wel goed kijken en dus dat rubbertje wat eigenlijk net teveel speling heeft afkeur is.
bbfix zegt
@vaakbenjetebang: dat kan. Mijn ervaring leert dat mensen die zo hun auto keuren vaak een week bezig zijn om hun auto door de apk te krijgen. Eerst 2 uur wachten voor een keuring, shit, afgekeurd. Dan met het afkeurlijstje alle garages in de buurt langsrijden voor een offerte. Daar een afspraak maken. Moeilijk doen over elk detail en een vaste prijs willen. Dan de auto wederom aanbieden bij de onafhankelijkheidsmeneer die een slechte bui heeft en hem afkeurt op iets heel anders… en dan komen ze weer bij de garage met een grote mond en klagen steen aan been. Hypothetisch gezien dan?
vaakbenjetebang zegt
Dat klinkt als tobben. Ik rijd gewoon met een auto waarvan ik weet of denk te weten dat hij goed is naar mijn vaste keuringsstation. Dan ben ik in de regel binnen een kwartier aan de beurt. 9 van de 10 keer is het dan een kwestie van een kop koffie drinken en wachten op het afmelden, afwachten of je een steekproef krijgt en naar huis. In het uitzonderingsgeval dat er een afkeurpunt aan mijn aandacht ontsnapt is laat de keurmeester het aan me zien. Vervolgens maak ik het punt(je) in orde, ga terug, het ritueel herhaalt zich en klaar is Kees.
rogerzz zegt
Conclusie: ga niet naar de KwikFit. Die zitten echt op het randje fraude.
lekbak zegt
@rogerzz: ik heb auto’s door de apk gekregen bij de kwikfit die levensgevaar waren. Ik heb ze zelfs wel eens met verse apk op een aanhangwagen vervoerd omdat ik oprecht bang was dat ik zou verongelukken, en ik ben niet snel bang in een auto (1 tik met een voorhamer op het draagarm en het hele draagarm liet los, het was terecht).
Die auto is overigens keurig door mij opgeknapt voor de verkoop. Een apk is dan makkelijker dan schorsen ivm het gewoon op de weg mogen staan en proefritten mogen maken.
roquez zegt
@rogerzz: helemaal mee eens, snap niet dat dit eens goed in het nieuws komt. Een keer probeerden ze me 4 nieuwe rem schijven te verkopen omdat ze op 1% na op waren. Niet gedaan en er nog dik twee jaar prima mee gereden. Ander keer zou er een gat in de uitlaat zitten, was ook gewoon klinklare onzin.
Ze halen je binnen met een apk van 35 euro en je rijdt voor 1000 piek de deur uit.
johnhert zegt
@roquez: Een fabrikant geeft een minimale dikte aan wat zij nog veilig achten. Dealers en vele garagebedrijven houden dit dan ook aan. Ook al kan je vaak nóg een setje remblokken oprijden om dan pas de schijven mee te vervangen.
Ot92 zegt
@roquez Gebeurd bij de Vw/Audi dealer ook hoor… 25 euro APK, maar de dingen die je erbij krijgt… dan ben je minimaal 200 euro kwijt bovenop die 25 euro voor de APK.
Daarom ga ik liever bij een maat of bekende van mij langs die er bijna het dubbele voor de keuring rekent, waarvan ik zeker weet dat alles goed gecontroleerd word en ik niet in de maling wordt genomen.
_Eend_ zegt
Mijn pa is lang geleden eens met zijn auto bij de Kwik Fit geweest voor een APK. De week ervoor was hij wel even bij de dealer geweest voor een grote beurt en toen zijn er oa. een stel nieuwe remschijven onder geschroefd. kwam ie zijn auto ophalen na de keuring en toen was de auto door Kwik Fit afgekeurd, want er zaten scheurtjes in de remschijven en deze moesten dus vervangen worden. Want dat was le-vens-ge-vaar-lijk, daar kon je écht niet mee verder rijden. Ze deden zelfs moeilijk
Maar toen hij de rekening uit het dashboardkastje trok hadden ze plotseling een foutje gemaakt.
rogerzz zegt
Vergelijkbaar verhaal bij mijn zus, die wilde de winterbanden opzetten van 1 jaar oud en wat denk je; levensgevaarlijke droogtescheuren! De band kon elk moment ontploffen. Dat wilt u toch niet met kinderen op de achterbank? Gelukkig hebben wij ze er al onder gezet. Zo zijn ze bij de KwikFit.
Dus ik zeg, neem de ‘oude’ banden van 1 jaar in Godsnaam mee terug! Maar dat kon al niet meer..
VeniVidiVici zegt
@rogerzz: Zo worden die Finnen opgeleid daar.
jasbelle zegt
@rogerzz: grappig, ik heb juist alleen maar goede ervaringen met de kwikfit. Ze hebben mij bij mijn vorige auto altijd netjes geholpen!
techniekmeneer zegt
@jasbelle: Dat denk je… Kwikfit heeft geen behoefte aan een vast klantenbestand. Ze willen maar enkele keren zoveel mogelijk geld uit je portemonnee trekken.
lekbak zegt
Een garage die een versleten achterruitenwisser wil vervangen verdient een pluim. Want een auto die alleen apk gekeurd word en verder niet nagekeken word gaat gegarandeerd een vervelend onbetrouwbaar hok worden. Apk is alleen dat wat nodig is voor de veiligheid. Niet dat wat nodig is voor een prettige en/of betrouwbare auto.
johnhert zegt
@lekbak: Versleten achterruitenwisser is ook afkeur.
techniekmeneer zegt
@johnhert: Niet waar. Achterruitenwisser hoeft niet eens te werken.
Richmond zegt
@lekbak: eens, een goede garage kijkt de auto volledig na en geeft een algeheel advies over onderhoud van de auto. Voor de APK is 1,6mm profiel genoeg. Maar bij 2,5 zijn ze eigenlijk al op. Dan heb je 75% van je profiel al versleten. Bij APK mogen je remmen ijzer op ijzer zijn, zolang de remkracht voldoende is en links / rechts gelijk. Maar het is dan toch echt niet verstandig om door te rijden. En zo met heel veel dingen.
techniekmeneer zegt
@benja01: Onzin. Remmen mogen absoluut niet ijzer op ijzer zijn voor apk. Stop aub met die bullshit uitspraken als je zelf geen keurmeester bent.
techniekmeneer zegt
Mensen die altijd zo argwanend zijn naar autobedrijven zijn vaak het soort mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, maar louche bedrijven gaan en zelf onderdelen mee willen nemen etc. Maar één troost, autobedrijven zitten ook niet op dat type klanten te wachten, want je kunt het voor die mensen nóóit goed doen. Tip; ga gewoon naar een middelgroot bedrijf waar je zelf een goed gevoel bij hebt. Ga niet overal over miemelen, want juist dan word je genaaid.
flutterby zegt
@techniekmeneer: en zorg voor een vast adres. Op de eerste APK hoorde ik zaken die ik vervolgens heb gelaten (want niet nodig voor de APK) en de twee APKs daarna niets over gehoord. Laatste keer wel de waarschuwing dat volgend jaar duur wordt. Dat zien we dan wel, de auto is toch financieel al afgeschreven.
geelbarrel zegt
@techniekmeneer: voor dubbeltje op eerste rang misschien best wel wat mensen, niet iedereen heeft ruim budget. Anderen willen gewoon geen nutteloze uitgaven door incompetent werken. Auto’s zijn complex, dat ga ik niet ontkennen. Maar dat wil niet zeggen dat je onnodig dure reparaties (methoden) hoeft te slikken. Bij warranty audits die ik in verleden bij dealers gedaan heb, waren er achterlijk veel dure componenten als regeleenheden vervangen. Even testen en bleek vaak niets mis mee. Verkeerd ingeregeld of proxy alignment niet volledig uitgevoerd enz enz.
maferick74 zegt
Koop gewoon een Toyota…. klaar
kniesoor zegt
@maferick74: Want die hoeven niet APK gekeurd te worden ?
gamma81 zegt
Nog een tip; als je een slechte reserveband hebt, reservewiel voor de keuring even uit de auto halen.
towi1989 zegt
Als je een slechte reserveband hebt kun je m net zo goed altijd thuis laten.
bbfix zegt
@towi1989: Nice!
techniekmeneer zegt
@gamma81: Reservewiel is geen apk eis.
Jacco zegt
Sinds wanneer kijken ze dan naar je reserveband?
En het apk handboek is eigenlijk best wel geinig, gewoon je binnenspiegel er uit trekken, is er een van de 2 kentekenplaatlampjes kapot, gewoon ff aftappen en je komt de apk door, koop een oldtimer en ga ‘m opknappen, dan kom je vanzelf achter de regeltjes
shalomleon zegt
@Jacco: ja of je leest het gewoon op de website van de rdw waar dit gewoon openbaar te vinden is
mustang750supersnake zegt
@Jacco: zou geen auto van je willen kopen….je wilt toch dat je wagen in orde is?
techniekmeneer zegt
@Jacco: Hou op met die onzin verspreiden. Binnenspiegel mag je alleen demonteren als er geen zicht naar achteren is (dichte achterruit bijv) bij auto’s waarbij deze spiegel verplicht is (bouwjaar afhankelijk) kentekenplaat verlichting dient altijd te werken. En met een oldtimer leer je helemaal niks van de regels. De meeste regels zijn gekoppeld aan leeftijd van de auto.
Ot92 zegt
@gamma81 Of je geeft het niet aan… Wat niet weet wat niet deert. Een slechte reserveband moet je sowieso niet achterin meesjouwen. Zonde van de ruimte.
Bij de RDW hebben ze een hele simpele regel: Wat niet aanwezig is kan je niet keuren. :)
techniekmeneer zegt
@Ot92: Wat niet aanwezig is kun je niet keuren? Dus als ik mijn ruiter wissers eraf sloop is het goedkeur, want ze zijn niet aanwezig? Dikke onzin. Verplichte dingen dienen aanwezig te zijn, toegestane dingen dienen goed te werken áls ze aanwezig zijn, bijv mistlampen voor of elec hoogte regeling. Het lijstje toegestane dingen is echter vrij klein.
sportevo zegt
@techniekmeneer: ik denk dat hij meer bedoelde te zeggen: als het er niet hoort te zitten, en het zit er ook niet op, dan kun je het ook niet afkeuren.
Mistlampen voor zijn bijvoorbeeld niet verplicht op de auto, maar als ze erop zitten, dan moeten ze wel werken en goed zijn. Ik had een keer een barst in het glas zitten. Dat is dus afkeur.
techniekmeneer zegt
@sportevo: Onterecht afgekeurd dan. Barst mag erin zitten, een gat niet. Als het lichtbeeld goed is, goedkeur.
Ot92 zegt
@sportevo Precies dit.
Net als gordels bij oudere auto’s, het zit er niet in, of te wel keuren gaat niet. Je kan moeilijk iets gaan keuren dat niet aanwezig is.
jupke zegt
Word APK keurmeester en doe alles zelf,ben je van het hele gezeur af! Wat een gezeur hier! Auto rijden kost geld! Ik heb klanten die €200 uitgeven per jaar en dat nog teveel vinden.
donjunior zegt
Niet iedereen heeft dezelfde portemonnee..
techniekmeneer zegt
@donjunior: En niet iedereen heeft autotechnicus papieren (die je nodig hebt om keurmeester te worden) en een RDW erkende werkplaats incl licenties….. Dus zijn reactie slaat als een lul op een drumstel.
jupke zegt
@techniekmeneer: ik heb APK 1 en 2 en een garage met RDW erkenning! Er zijn echt mensen die 200 euro uitgeven aan een auto per jaar veel vinden! Beterweter!
techniekmeneer zegt
-edit: houd het even vriendelijk, alstublieft. Dank u wel! –
jupke zegt
@techniekmeneer: jammer dat kubiere gelezen heb wat je schreef.
Weinig fatsoenlijks anders hadden ze het wel laten staan!
techniekmeneer zegt
@jupke: Ik wil het best even herhalen hoor; als je het over een betweter hebt moet je even in de spiegel kijken met je popi jopie gedrag ;)
jupke zegt
@techniekmeneer: ik snap niet dat je zo reageert op: mensen vinden € 200 per jaar uitgeven aan auto al veel. Als je op de receptie van een autobedrijf werk hoor je dat bijna elke dag. Popie gedrag hebben ze hier bijna allemaal. Dat is de toon hier. De meeste weten alles van auto’s. Maar even voor de duidelijkheid: auto’s repareren leer je eerst op school,dan in de praktijk en door ervaring. Niet op forums en op internet! Voel je niet zo aangevallen! OK?
techniekmeneer zegt
@jupke: Het ging mij niet om die uitspraak, maar om de uitspraak ‘word dan gewoon zelf keurmeester’. Maar ik ben het met je eens dat er zeker mensen zijn die al schrikken van een rekening van 200,-. Dan moet je gewoon de auto laten staan en de fiets pakken inderdaad.
jupke zegt
@techniekmeneer: ik ben dat gezeur over die APK zo zat! Dat je twee maanden van te voren mag keuren met behoud oude datum weet ook niemand! En dan de reactie bij afkeur: ja maar morgen is de APK verlopen.
degrotemuis zegt
@jupke Ik weet dat je het niet letterlijk bedoelt, maar wel benieuwd: mag dat, als keurmeester je eigen auto’s keuren? En hangt daar dan een hogere steekproef kans aan? Ik kan me voorstellen dat persoonlijk belang bij de apk wel wat onderscheid maakt?
Je frustratie komt vast niet uit het niets, ik hoor het ook van bevriende motor reparateurs. Regelmatig klanten die al extra geholpen worden door bijvoorbeeld een module te repareren ipv vervangen voor honderden euro’s, of nog snel een reparatie tussendoor plannen om ze nog op vakantie te kunnen laten gaan en dan gezeur over en rekening met nog geen 10 euro boven de geschatte prijsopgave, of over de prijs van een band die 15 euro boven de online prijs ligt… Maar het gezeur hier valt me mee, al zijn er wel wat comments die me niet de veiligheid lijken te bevorderen.
Misbruik bestaat helaas nog steeds. Ernstig, zoals onterecht afkeuren of minder ernstig, maar nog steeds niet helemaal zuiver, zoals adviespunten bij apk niet als zodanig benoemen tot de klant het specifiek vraagt. Naar mijn gevoel een kleine minderheid die zo handelt, maar ze bestaan nog wel.
jupke zegt
@degrotemuis: mijn eigen auto’s zijn zeer goed in orde. Ik rij niet in slecht onderhouden rommel. Ik heb al 2 keer een steekproef op mijn eigen auto gehad.
mustang750supersnake zegt
zorg gewoon dat je wagen in orde is….
degrotemuis zegt
Wat is misbruik maken van de APK? De stijl van sommige Kwikfits, zomerbanden met 4mm profiel erop levensgevaarlijk noemen of schokdempers die nog geen 5000 km onder de auto zitten af willen keuren lijkt me duidelijk misbruik.
Maar als de garage inschat dat je banden met 3-4 mm het niet redden tot de volgende beurt en ze geven dat tijdens de APK ook zo aan en bieden je de optie ze nu al te vervangen. Is dat misbruik, of service, beschermen van minder oplettende automobilisten? Zelfde met remblokken die nog voldoen, maar niet tot de volgende beurt. Of die garage die met de apk ook even je peilstok omhoog trekt, ziet dat je oliepeil onder minimum staat er er een halve liter voor je ingooit? Geen APK afkeur, maar toch fijn als je olie lampje niet opeens in the middle of nowhere brandt…
daniel1975 zegt
Soms denk ik dat we beter de keuring zouden moeten laten door de RDW zoals Duitsland min of meer doet
nikk zegt
Probeer dit eens: http://www.onafhankelijkeapk.nl/