Het gaat niet meer lang duren voordat de eerste vrieskou ons land bereikt. Dat betekent dat buitenslapende vierwielers in goede conditie moeten zijn. De accu is misschien wel het meest cruciale onderdeel.
De ontwikkeling van accu’s gaat snel, ze worden steeds beter en gaan minder snel stuk. Toch zijn er jaarlijks duizenden mensen die naar hun werk willen gaan en er vloekend achter komen dat de accu leeg is. Een accu heeft net zoals een harde schijf een levensduur (ongeveer 4-6 jaar) en zal dus ook niet eeuwig blijven werken. Vooral in de winter is de kans op een kapotte/lege accu groot. Onder het vriespunt levert de vriendelijke spanningsbron nog maar tweederde van zijn capaciteit. Met deze tips geef je de accu een goede oude dag.
Controleer je accu
Voorkomen is beter dan genezen, controleer je accu dan ook regelmatig. Met een spanningsmeter check je of er nog genoeg spanning op staat. Bij een draaiende motor is een spanning van ongeveer 14 volt gewenst. Is de waarde veel lager, dan is de kans groot dat er iets mis is met de dynamo of accu. Controleer ook de leeftijd van het zwarte kistje, accu’s ouder dan 4 jaar begeven zich in de gevarenzone.
Onderhoud je accu
Zorg ervoor dat je accu goed schoon en droog blijft, dat voorkomt lekken en verlengt de levensduur. Wanneer je accu voorzien is van loodzuur, is deze vaak onderhoudsvrij. Toch is het handig om elk jaar even het vloeistofniveau te checken, net zoals je dat met de olie doet. Bijvullen kan indien nodig bij de meest garages. Helaas zijn niet alle accu’s te openen, in dat geval is vervangen de enige remedie.
Vermijd korte ritten
Ritjes korten dan een half uur zijn niet goed voor de accu. Voor die tijd komt de accu namelijk niet op bedrijfstemperatuur en is opladen nog niet, of slechts beperkt mogelijk. Auto’s die veel kleine afstanden rijden laden de accu dan ook maar nauwelijks bij. Dat gaat op ten duur voor problemen zorgen.
Doe een warming-up
Het klinkt bizar maar gezonde accu’s leven langer met ochtendgymnastiek. Als je voor het starten je lampen even drie minuten laat branden zal de accu zich al lekker in het zweet werken. Doordat-ie zo op bedrijfstemperatuur komt, zal er een hogere startstroom geleverd kunnen worden en treed er minder slijtage op.
Zet je start-stop systeem uit
Een start-stop systeem vraagt veel van de accu. Bij elke start moet er weer een piekspanning geleverd worden. Ondanks dat auto’s met dit systeem een accu hebben die er op berekend is, kan je het in de winter maar beter uitzetten. Veel start-stop systemen doen dit uit zichzelf, anders kan je het altijd handmatig doen.
Hang je accu aan de lader
Ga je de auto voor lange tijd niet gebruiken? Hang de accu dan aan een druppellader. Zo voorkom je dat-ie leegloopt en daardoor kapot gaat. Ook als je veel korte ritten rijdt of vaker met de fiets gaat is het handig je accu af en toe eens bij te laden met een lader. Je auto binnen parkeren is natuurlijk altijd goed, zo krijgt kou helemaal geen vat op je accu.
Neem een reserve-accu mee
Wil je zekerheid? Neem dan een reserve-accu en startkabels mee. Zo kan je altijd je auto starten met een tweede accu. Wie denkt z’n auto te kunnen aanduwen moeten we teleurstellen. Door de zwaardere dynamo’s en hogere voertuiggewichten van tegenwoordig moet je heel wat spinazie eten voordat dat gaat werken. Bij een automaat is het per definitie al een verloren zaak.
volvofreak zegt
Als je de accu van de auto gaat meten dan moet dit gebeuren als je de motor start. Een accu zonder weerstand kan 12v aangeven maar dit kan volledig instorten als je de motor gaat starten. Je denkt dan dat de accu goed is maar hij is dan einde oefening. Fout nummer 1 die door mensen worden gemaakt
autobart zegt
@volvofreak: Ik geloof dat je accu zelfs een spanning van ongeveer 14 volt dient te geven…
Design_Driven zegt
@volvofreak: hoeveel volt moet er overblijven bij het starten? Mag het dan ook niet onder de 12 volt komen?
zakar36 zegt
@sketcher:
Een sterke accu zal rond de 10 volt leveren tijdens starten.
Matig zie ik rond 8.5 a 9 volt en zwak alles eronder. Overigens betekent dat niet altijd dat de auto dan niet meer start.
OT: nog een handige tip:
Als je accu zo leeg is dat je de auto niet kan starten zonder hulp, zet dan na het starten zoveel mogelijk verbruikers aan(verlichting, aanjager/blower, achterruitverwarming etc.)
Dit om je accu te sparen want een accu die langzaam is leeggetrokken moet ook weer langzaam opladen anders heb je kans dat je je accu kapot maakt
Design_Driven zegt
Probleem van korte ritjes en stadsverkeer is buiten het bovenstaande ook dat de meeste auto’s pas fatsoenlijk de accu opladen bij + 2000 toeren. Ik sta eigenlijk de hele tijd stil en kruip een stukje naar voren vooral in de ochtend spits
Vandaag auto winterklaar gemaakt en na een foutmelding van de automaat de accu even nagekeken en de aarde punten schoon gemaakt.
Accu: 13v alles uit, 12,5v met koplampen aan en 14v met motor aan (2500rpm). Wel na een rit van 4 uur, tegenwoordig doe ik vooral korte ritten dus volgende week nog eens testen. Anders is een oplader wel een idee.
Ik heb trouwens een extra accu voor de winch dus zal niet snel stil komen te staan.
tunefuldjmike zegt
Auto’s aanduwen van 1300kg -> is niet te doen :), in ze een duw je hem makkelijk weg maar start tie niet zodra je naar ze 2 gaat kan je de achterklep van dichtbij bekijken.
darrock zegt
@tunefuldjmike: fiat cinqueciento van me moeder… weegt amper iets, maar in zijn 1 waren het een paar pufjes en stond je stil, in zijn 2 gaf ik de achterruit een kopstoot
ej20g zegt
@tunefuldjmike: de meeste auto’s kun je voor zover ik weet in de eerste versnelling prima aanduwen. Een probleem is dat als je een auto in zijn één aanduwt deze behoorlijk zal horten en stoten maar uiteindelijk vaak wel zal aanslaan. Het aanduwen van diesels is helemaal een leuk geintje dankzij de hoge compressie, deze kop je daarom ook vrijwel altijd. Als het aanduwen in de eerste versnelling niet lukt heb je altijd de uiteruit nog, dat werkt dan vaak wel.
tupperware zegt
@ej20g:
Auto’s aanduwen doe je in 2 of 3, in 1 krijg je ze never door de compressie heen geduwd.
FF de gang erin, koppeling op laten komen en als ie loopt gelijk de koppeling weer in.
Yep, ouwe mensen weten dat nog..
johanhummer9 zegt
@tupperware: ik douw ze altijd aan in ze 1 , gaat prima
Novio zegt
@tupperware: Een tijdje terug was de accu van m’n kever (1966) leeg. Ik moest naar een afspraak en niemand in de buurt om te duwen. Na 3 x duwen, springen, starten was het gelukt. :-)
fortuna zegt
Een accu gaat best langer mee dan 6 jaar, die van mij is elf jaar oud en start mijn mazoutkachel zonder problemen, zelfs bij -20°C.
Wat Volvofreak zegt is juist en bij draaiende motor moet je rond 14V uitkomen.
Op ten duur bestaat niet, op den duur wel maar is spreektaal.
De lampen laten branden levert vooral iets op als je accu net te zwak is om de auto te doen starten.
Stop-startsystemen zorgen niet voor spanningspieken, maar voor stroompieken. De spanning zakt altijd bij het starten. Basiselektriciteit.
Reserve-accu, hoe ga je die geladen houden? Kan je beter gewoon je auto-accu geladen houden, spaart brandstof omdat je 10 kg minder meezeult.
heidekonijn zegt
@fortuna: Bij een moderne auto is het bij platte accu -of losgekoppelde- game over, bel de takeldienst maar want alles moet ge-reset worden. Reserveaccu is dus erg beperkt inzetbaar. Startkapels misschien…
heidekonijn zegt
@heidekonijn: whoa kaBels dus. Sorry, te dikke vingers voor dit toetsenbordje
VeniVidiVici zegt
Wat een krenterig gekeutel zeg. Accu stuk, hup… weg ermee en 125 euro uitgeven… kun je er weer een tijdje tegenaan, daarnaast hebben nieuwe accu’s bij aanschaf toch ongeveer 2 jaar garantie.
SimonMc zegt
Leuke tips, en de lijst is vollediger dan vorig jaar.
Toch wel een aantal kleine opmerkingen:
Voltage meten bij een batterij, heeft weinig zin. Tuurlijk, het geeft wel het verschil aan tussen een morsdode batterij, of een batterij die in goeie/betere staat is.
Het beste is ampère meten, maar dat is iets moeilijker te meten dan Volt, en vereist meer bewerkingen. Daarom dat je best test hoe goed een batterij het doet, door hem te gaan belasten, en dan pas metingen doen.
Ik zou voorstellen; je kunt je auto eens eenmalig starten, en dan terug afzetten, en dan de koplampen een aantal minuten laten branden. Doe dan pas de Voltage meting, en de spanning mag dan niet gezakt zijn.
Ik weet niet goed hoe ik Voltage en Ampère moet uitleggen voor de leek, maar ik zal proberen. Stel je voor dat je een grote milkshake voor je hebt staan, en de milkshake stelt hierbij het aantal Volt voor.
Je kameraad heeft eenzelfde hoeveelheid milkshake voor zich staan, en jullie moeten deze zo snel mogelijk opdrinken. Enige verschil is, dat zijn milkshake eigenlijk niet meer is, dan melk met een vanillesmaakje bij, en jij hebt zo’n heerlijk dikke milkshake, waarin je rietje probleemloos blijft rechtstaan.
Het zal je niet verbazen dat je kameraad de milkshake veel eerder uit heeft, dan jou.
De hoeveelheid milkshake die door het rietje vloeit, kun je vergelijken met Ampère, en omdat jullie de milkshake zo snel mogelijk moesten opdrinken, kun je jezelf voorstellen als grote verbruikers, zoals een startmotor bij een auto.
Mijn punt is, Volt meten bij een batterij, is zoals kijken naar een vol glas milkshake, en daardoor concluderen, dat deze ook snel leeg te drinken is.
shrike zegt
@SimonMc: Ik heb nu echt wel zin gekregen in een milkshake
maurits123 zegt
@SimonMc: oke.. Iets korter.
Spanning staat, stroom loopt. Is ook wel te snappen toch?
SimonMc zegt
@maurits123: Klinkt leuk, maar valt niet goed voor te stellen. Belangrijker is weten wat spanning nu doet, en wat ampère doet. Bij ons zegt men wel eens: ” Hoeveel stroom staat er op dat stopcontact?”, en dat is volledig verkeerd natuurlijk, want stroom krijg je pas wanneer je een verbruiker hebt, en een gesloten kring.
Belangrijk is, weten dat Voltage een vaste waarde is, en Ampère afhankelijk is van de verbruiker. Daarom ook bv dat ik er specifiek voor gekozen heb, om het voor te stellen met die milkshake, en niet bv met een kraan en water. In de praktijk, is het ook de verbruiker die stroom trekt, en is het niet zoals voltage dat ergens ” over staat “.
patrickae86 zegt
Auto zonder spanning aanduwen is best lastig.. Geen spanning is geen vonk en ook geen brandstof toevoer…
dragspert zegt
Lampen 3 minuten laten branden voor het starten. De schrijver heeft geen Xenon icm follow-you-home verlichting zeker?
ariif zegt
Om ervoor te zorgen dat onze accu niet leeg zou lopen liet mijn vader me toen ik klein was in de auto zitten met de motor aan, erg genoten die tijd sinds ik het altijd erg leuk vond en me net een coureur voelde :d
joejojo2012 zegt
@MrBrown: Sorry, zelfs spinazie gaat je niet helpen:
https://www.quest.nl/artikel/van-ijzer-in-spinazie-word-je-sterk-fabeltjeskrant
madridsta zegt
Waarom een reserve accu meenemen als er ook ren booster bestaat autoblog.Weetje wel wat een accu weegt en milieu onvriendelijk.
nibor zegt
@madridsta: en wat denk je dat er in die “booster” zit dan?
multoveloce zegt
Ben ik nou pannenkoek…?
Een in je kofferbak betekend na 4 tot 6 jaar dan 2 stuks vervangen…? Of gaat de levensduur alleen op voor een accu die je daadwerkelijk gebruikt
nibor zegt
Hier nog nooit last gehad van een zwakke accu in de winter. Zelfs niet met de stadsauto van mijn moeder (Twingo I). Staat altijd buiten, laden nooit handmatig bij en wordt 4x per week 4 km per dag mee gereden. 1 dag per week wordt er 60 km mee gereden. Dat is blijkbaar al genoeg om hem voldoende bij te laden.
Motorfiets is een ander verhaal. Als ik die in de winterstalling in mijn motor laat zitten doet hij helemaal niks meer als ik hem het voorjaar weer wil starten. Deze bewaar ik nu gewoon thuis en hang ik 1X per maand even aan de lader op 1A. Want hij loopt toch altijd iets leeg, zelfs zonder aangesloten aansluitingen.
dragspert zegt
@RRenault: Mijn motor staat altijd aan de druppellader in de winter. Zo ‘gebruikt’ ie de accu gewoon en gaat ie niet kapot:) kost 3 tientjes voor een goeie, en kun je het nooit vergeten.
nibor zegt
@dragspert: klopt, is zeker een mooie oplossing. Er is alleen helaas geen stroompunt beschikbaar bij mijn motor… Dus moet hem er wel uithalen. Dan zou ik nog steeds een druppellader kunnen gebruiken, maar de moeite van hem 1X per maand even bijladen is ook niet echt groot.
timdrogt zegt
Sommige autos vreten ook accus, de new beetl van nen noeder is een paar jaar aand de 3e accu toe. ze zeggen dat de accu kapot is, maar 1 van die accus doet nu al jaren dienst in mijn kever. Rare dingen
dotternetta zegt
Kortom, als je met de huidige temperaturen al merkt dat je auto iets minder fel start: nieuwe accu halen.
MDA zegt
Arrdige tips, maar er staan toch wel weer een paar dingen tussen die de plank redelijk mis slaan.
1) je hebt geen loodzuur in je accu, maar accuzuur (ook wel zwavelzuur) in je Lood-zuur accu. Het lood zijn de metalen platen (de elektrodes) die in het zuur hangen (ook wel de elektroliet genoemd). Vandaar een lood-zuur accu. Sowieso zou ik niet kunnen bedenken wat ‘loodzuur’ zou moeten zijn.
2) moderne auto’s, ook hangeschkelde benzines moet je nooit aanduwen. Er gaat dan overbrandde benzine door je 3-weg katalysator, en dat is funest voor dat ding. Heb je 1 accu a 75 euro uitgespaard, mag je bij de apk een nieuwe katalysator a 500 euro + dokken. Nuttig!
Ook dat de accu eerst warm moet worden voordat ie oplaadt is wel heel erg kort door de bocht. Een warme accu laadt misschien wel beter op, maar de accu laadt echt wel op vanaf de eerste minuut, en staat de spanning al meteen weer op 14V. Het gaat alleen om de hoeveelheid lading die je hebt verbruikt bij het starten. Díe is pas na 30 min weer helemaal terug…
mout zegt
‘De ontwikkeling van accu’s gaat snel.’
Nou, die van 12V lood start-accu’s is sinds 1920 niet wezenlijk verbeterd. Loodplaten, een waterdichte bak, en zwavelzuur. Dat was toen de laatste stand van de techniek, en toen ik vorige week mijn accu vernieuwde bleek daar nog weinig aan gewijzigd!
sjamp zegt
@mout: Precies. Een klein inwendige zuurweger is ’t enige wat ik als echte innovatie heb kunnen ontdekken in de afgelopen 20 jaar dat ik op de weg zit.
Ja, en is van alles (extreem) duurder spul te krijgen zoals gesealde gel accu’s, maar in huis tuin en keuken auto’s kom je nog steeds gewoon enkel en alleen loodplaten accu’s tegen.
De configuratie is wel verbeterd natuurlijk, maar echte doorbraken? Neuh. Dan moet je toch naar de LiPo accu’s van een Tesla/Leaf/Zoe/Twizzy etc gaan kijken. Start-accu’s zijn saai.
(en binnen 4 jaar kapot? Misschien beter niet bij de Gamma je accu kopen dan. Gewoon als je een kapotte accu hebt, een Varta Silver of Bosch S4/S5 kopen, nooit meer aan denken klaar.)
heidekonijn zegt
@sjamp: Technisch gezien zijn er wel doorbraken, maar op deze manier kunnen constructeurs lekker goedkope batterijen maken en duur verkopen. Dat handelte wil je niet wurgen.
mout zegt
@sjamp: Wat die 4 jaar betreft: De accu die ik vorige week verving was de originele. En mijn auto is 12 jaar oud, met 230.000 op de teller. 4 jaar zou inderdaad belachelijk zijn.
406_v6 zegt
@sjamp: Bosch Silver, S4/S5, net zulke prul als de Gamma accu (of net zo goed..)
Worden nl in dezelfde fabriek in Portugal gemaakt.
Dit jaar 4x nieuwe accu, Bosch Silver, na een paar dagen zo dood als een pier.
Oorzaak volgens de batterijenspecialist: door te weinig afname door de autoindustrie, is er teveel voorraad bij de fabriek in Portugal, daardoor blijven de -reeds voorgelaten- accu’s te lang op de plank staan, gevolg is dat de platen in de accu krom trekken. Komt net zo vaak voor bij “merk” accu’s als bij huismerk accu’s.
Hiervoor stond er een originele Japanse accu in….. 6 jr probleemloos gewerkt.
sjamp zegt
@406_v6: ja. Want de Albert Heijn Huismerk ketchup komt ook uit de fabriek van Heinz, en dus is ’t ’t zelfde.
Als je al vier keer een garantie claim hebt moeten doen, dan krijg je toch hopelijk wel gewoon je geld terug?
Ik heb géén ervaring met de huidige Portugese kwaliteit: mijn laatste accu (Bosch S3) stamt alweer uit 2007.
Fijne leverancier trouwens (als ’t waar is): “ik verkoop je troep, ik weet waarom ’t troep is en ik blijf je troep verkopen”
406_v6 zegt
@sjamp: zeker waar. Leverancier wordt ook maar bevoorraad vanuit een centraal magazijn…. Heb keurig steeds nieuwe accu gehad, zelfs aan huis. Over service kan ik niet klagen. Overigens schijnen de nieuwere AGM accu’s nogal kritisch te zijn qua laadstroom en restlading in de accu, dit in tegenstelling tot de ouderwetse lood accu’s die al zijn ze leeg, met een minimale laadstroom toch weer vol geraken.
bofkont zegt
https://www.google.nl/#q=accu+startbooster
faalhaas zegt
Ik koop gewoon elke week een nieuwe…. en de de oude duw ik tussen het oud papier!
bordensteker zegt
Ik ben toe aan een nieuwe. De auto begint nu bij flinke koude echt moeilijk rond te komen. En laatst had ik hem na een heel kort ritje langere tijd (2 maanden) niet meer gebruikt, dus toen was de accu om te beginnen al lang niet volledig geladen. Toen kreeg hij hem niet meer rond en had ik voor het eerst starthulp nodig.
Dat wil zeggen dat ik bij verstandig gebruik (niet half-ontladen twee maanden laten staan) deze winter ook nog wel door zou kunnen komen!
Even nadenken: deze accu heb ik bij een accubedrijf gekocht najaar 2003. Voor mijn toen zes jaar oude auto. En toen ik enkele maanden later na een flinke deuk een drie jaar jongere tweedehands van hetzelfde type auto ben gaan rijden, heb ik die pas aangeschafte accu daarin overgezet zodat ik qua accu toch weer bijna nieuw reed.
Dat betekent wel dat ik deze accu nu al ruim elf jaar gebruik! Wel bijna geen korte ritjes, maar ik ben toch wel blij verrast dat-ie het zó extreem lang is blijven doen.
Ik ga dus weer naar datzelfde accubedrijf terug hè!
Ik ben trouwens een overtuigd gebruiker van de in de blog bovenaan vermelde truc van de “ochtendgymnastiek” cq warming-up, dus de accu inwendig even wat opwarmen door vóór de koude start de lampen even een paar minuten aan te zetten (en dan weer af uiteraard, en zonder licht aan starten).
clemenselia zegt
@bordensteker: klopt helemaal. je kan een accu zien als een organisme. het is niet een nieuw product wat nieuw blijft op de plank. ofwel andersom, zolang je een accu in geladen status houdt (de accu onderhoudt), kan hij lang mee. het gaat pas mis als hij langere tijd ontladen is. dan loopt een accu onomkeerbare schade op (sulfatering).