Het wiel opnieuw uitvinden is een spreekwoord met licht negatieve connotaties, maar voor een stel Israëli’s is het serious business.
Toen de mensen achter Softwheel begonnen met hun onderneming hadden ze een nobel streven, namelijk Shekels stacken het leven wat comfortabeler maken voor mensen in een rolstoel. Het uitgangspunt van de liefhebbers van zachte wielen was dat bij traditionel rolstoel-setups de schokbrekers aan het frame gemonteerd zijn en daardoor alsnog vibraties doorgeven aan dat frame en het frame van de inzittende. Daarbij verkleint de demping de power die iemand kan uitoefenen op zijn stoel en daarmee de snelheid waarmee die zich kan voortbewegen. De logische oplossing: incorporeer de vering in het wiel zelf.
Zodoende heeft het Israëlische bedrijf een wiel op de markt gebracht met drie schokbrekers binnen het wiel zelf. Volgens de makers reduceert dit de vibraties die doorgegeven worden aan de rijder flink, terwijl diezelfde rijder met het wiel tegelijkertijd enorm hard kan gaan. Normaal gesproken zijn de ‘verende spaken’ net zo rigide als normale spaken, maar bij het treffen van een onregelmatigheid wordt de klap direct binnen het wiel opgevangen. Nadat het wiel daarna voor een derde is rondgedraaid is de oorspronkelijke situatie weer herstelt. Schematisch voorgesteld gaat dat ongeveer zo.
Je voelt ‘m al aankomen gezien we nog steeds autoblog heten, inmiddels heeft het bedrijf ook grootse plannen om wielen voor auto’s te ontwikkelen. In theorie heeft het een aantal grote voordelen, die vooral te maken hebben met het reduceren van het onafgeveerd gewicht. Circuit-tijgers die hoofdschuddend naar posers met joekels van wielen onder hun auto kijken weten daar natuurlijk al alles van.
Het staat namelijk wel leuk, zo’n setje 22″ pornojetsers, maar over het algemeen wegen die wielen ook behoorlijk wat. Geen god nieuws voor het onafgeveerd gewicht en je laptimes. De echten opteren daarom dan ook vaak voor een setje vederlichte ‘rims’ van OZ, Enkei of iets dergelijks, waarbij 17″ al meer dan genoeg is. Bij de Softwheels zouden echter alleen de rand van de velg en de band zelf nog onafgeveerd zijn. De vering zit immers in de spaken zelf.
De mensen achter de zachte wielen voorzien een aantal voordelen door deze oplossing. Ten eerste kunnen fabrikanten volgens hen met de wielen een beter compromis vinden tussen comfort en sportiviteit. Tevens zouden de wielen zo’n twintig procent efficiënter zijn dan een traditionele setup in het overbrengen van de kracht naar de weg en zelfs tien procent efficiënter dan een setup zonder enige vorm van vering en demping. Het laatste voordeel is echter wellicht het interessantste.
De auto-industrie beweegt zich namelijk steeds meer in de richting van elektrogebakjes. Dat kan door een dikke motor in te bouwen op de traditionele plaatsen, maar een ander idee is om afzonderlijke kleinere motoren in de wielen zelf te plaatsen. Die motoren zijn echter alsnog vrij zwaar. Maar door het wiel met interne vering kunnen die motoren volgens de makers bij het afgeveerde gewicht van de auto gaan horen.
Kortom, het klinkt allemaal best mooi. Heb jij fiducie in dit project of blijven we toch gewoon doorboenderen met de riemen wielen die we nu hebben?
Bedankt Dave voor de tip!
pomoek zegt
Het maakt indien er wordt gegaan voor elektrische auto’s inclusief vering in de wielen de cabine eigenlijk techniek vrij. Wat accu’s en airbags, dat is het dan wel. Ik zie een hele industrie voor me van koetsenbouwers die auto’s ontwerpen die op een dergelijk onderstel kunnen worden geplaatst. Tof!
checkmate zegt
Hier heb ik dus nooit aan gedacht ..
Spannend
brave zegt
Ik weet niet waar precies, maar ik heb exact ditzelfde idee/concept al een jaar of 2 geleden voorbij zien komen. Ontwikkelingen schieten dus maar matig op….
pesu zegt
@brave: Klopt. Ik ook. Volgens mij een filmpje op Dumpert.
sollie1984 zegt
@brave: ik ook kan. Kan me alleen niet meer herinneren waar dat was. Als het echt zo’n goed werkend systeem was dan hadden de grote fabrikanten hier zeker iets mee gedaan.
galverink zegt
Blijft het allemaal 200.000 km heel bij snelheden van een auto?
lekbak zegt
@galverink: dat zal er ook van af hangen of je een gehuurde golf gtd rijdt of een gekochte suv.
Rick-dos zegt
Van die ideeën waarvan je bij je zelf denkt: “Waarom ben ik daar nou niet op gekomen?”. Geniaal in z’n eenvoud.
Ziet er ook nog cool uit op die render.
lekkaah zegt
@Rick-dos: nou moet het nog betaalbaar zijn… laat dat nou vaak de grootste uitdaging zijn
Rick-dos zegt
@lekkaah: Zeker, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit duurder dan dan wel veel duurder zal zijn dan een conventionele wiel, schokdemper en veer set-up.
lekkaah zegt
@Rick-dos: eensch, ad andere kant, iets significants nieuws introduceren als kleine startup/bedrijf in een business zoals de autobranche.. you know where I’m going.. we hebben vaker ‘briljante’ ideeen van de ene op de andere dag niks meer van gehoord.
Ach ja, die Israeliers zijn erg slim, we zullen het zien
jpoers zegt
@lekkaah: inderdaad Elon Musk had ook briljante ideeën, toch??
lekkaah zegt
@jpoers: U weet dat Elon Musk enorm rijk is?
Sir_Vmax zegt
@Rick-dos: waarom geen idee. Ik zou denk ik wel weten waarom dit niet werkt. Door het gewicht van de auto, dat zich dynamisch over de spaken verdeelt , zullen er steeds dempers in en uit elkaar gedrukt worden op lage snelheid. Dit is comfortabel maar kost veel energie en brengt een hoop warmte met zich mee. Bij hoge snelheid is er veel meer energie vereist om dit proces te versnellen, de spaken draaien immers sneller, deze energie is niet aanwezig omdat de auto niet zwaarder is geworden. Dit betekent dat de dempers nauwelijks in of uit zullen bewegen, wat dus op hoge snelheid een hele harde ride geeft op elke ondergrond. Prima in een rolstoel maar in een auto die flink van snelheid varieert zal dit waarschijnlijk nog niet werken. Denk ik….
mrB zegt
Ik weet niet hoor, maar ik denk omdat je behoorlijke verliezen in dit wiel hebt. Ga maar na wat er gebeurd als je een draai moment om de as zet, eerst moeten alle veren hierop hun lengte aanpassen, daarna gaat het moment pas de weg op. Oftewel, eerst gaat er energie de vering in, daarna wordt het pas omgezet in een snelheidsverandering. Ook zal je minder direct remmen of versnellen. We zullen zien hoe dit zich ontwikkeld.
ikbenmnzus zegt
@mrb: Klopt. Is oa in de mountainbike scene ook geprobeerd jaren geleden. Geen succes gebleken. Nu kun je dit niet 1:1 vergelijken met automotive, maar het principe blijft hezelfde. Er gaat energie zitten in het inveren tijdens het accelereren. Intelligente vering (magnetic ride e.d.) kan dit nadeel reduceren. Het valt of staat met hoe snel de demping aangestuurd kan worden.Benieuwd hoe de Israeli’s dit tackelen. Aan hun tech skills zal het niet liggen.
gneve zegt
Een burnout overleeft zo’n wiel denk ik niet.
pinut187 zegt
Mensen die hierover blijven nadenken is altijd goed.. Of het zal werken? Dat is altijd de vraag. Dus volop testen!
rob5nismo zegt
@pinut187: dus we gaan ermee racen :-)
Arno's zegt
Dit is er al jaren voor rolstoelen…gammel
tjorque zegt
Lijkt me niet geschikt voor hoge snelheden, grote krachten en bijna niet uit te balanceren.
Maar verder een leuk idee (dat ik pakweg 15 jaar geleden ook al eens had, maar als onpraktisch had afgedaan en weer vergeten ben)
timoangelo zegt
Hoe zit het met de ruimte tussen het wiel (band) en wielkas???
Hupke zegt
Je vering en demper eigenschappen veranderen serieus met snelheid?
Mss interessant voor de electrogebakjes type twizzy etc.
Ofwel moet er een adaptieve demping ingebouwd worden, heb geen zin om het uit te rekenen maar lijkt me dat dat op snelheid serieus misgaat.
MAB zegt
Erg origineel
sracert zegt
Michelin heeft iets soortgelijks jaren geleden laten zien. onafhankelijke aandrijving in een wiel.