En het feit dat de Miura 50 jaar bestaat, maar dat past niet in de titel.
Lamborghini maakt in 2016 voor het dertigste jaar op rij gebruik van carbon materialen. De Countach Quattrovalvole was het eerste model dat gebruik maakte van het mooie spul. Eerder dit jaar werd al bekend dat Lamborghini nieuwe onderzoeken gaat doen naar de mogelijkheden omtrent carbonfiber.
Een publiekelijk feestje in Azië hadden de Italianen uit Sant’Agata Bolognese nog niet gegeven. Nu dus wel. Tijdens een speciaal evenement genaamd Excellence in Carbon Fiber werd stilgestaan bij het feit dat Lambo 30 jaar gebruik maakt van carbon. Het feestje vond plaats in de Meiji Memorial Picture Gallery te Tokio, Japan.
Lamborghini koos voor Japan omdat het Aziatische land de grootste markt is op het gebied van het ontwikkelen en produceren van carbon, aldus de autofabrikant. Natuurlijk werd er niet alleen een feestje gevierd. Er werden ook zaken gedaan. De supercarbouwer kondigde aan dat ze gaan samenwerken met Mitsubishi Rayon Company om te kijken hoe carbon op een grotere schaal geproduceerd kan worden. Het event eindigde met Lambo CEO Stefano Domenicali en Mitsubishi Rayon CEO Dr. Hitoshi Ochi die samen een memorandum van overeenstemming tekende.
De carbonfiber Centenario maakte ook diens Aziatische debuut en omdat de Miura dit jaar 50 jaar is geworden werd er tevens een optocht in Tokio georganiseerd. 65 Lambo’s paradeerde door de wijk Shibuya in de Japanse hoofdstad. Je weet wel, dat stukkie Tokio waar ze met The Fast and The Furious Tokyo Drift net niet een zwerm mensen raken die aan het oversteken zijn op Shibuya Crossing.
Op de Meiji Memorial Picture Gallery werden 36 historische Lambo-modellen tentoongesteld tijdens een Concours d’Elegance. Klinkt als een leuk feestje, nietwaar? Via de gallery krijg je een kleine indruk.
fmgarcia zegt
Lekker om de hoek. Toch een beetje raar om een Ferrari man vol overtuiging Lamborghini te zien aanprijzen. Was ik maar Italiaanse auto ceo.
banaan7 zegt
Ik vind die centenario een van de gaafste lambo’s!
carsofnl zegt
had eigenlijk een bepaald full carbon model verwacht zoals de sesto elemento
henkp1 zegt
Carbon 30 jaar?? Wordt al meer dan 100 jaar toegepast. Op z’n minst als in carbonpapier.
RubenPriest zegt
@henkp1: Begrijpend lezen? “Zo viert LAMBORGHINI het 30-jarige gebruik van carbon”, “Lamborghini maakt in 2016 voor het dertigste jaar OP RIJ gebruik van carbon materialen.”
henrie zegt
@henkp1: Ja, want carbonpapier is precies hetzelfde als koolstofvezel composiet. En dat is ook weer precies hetzelfde als diamant, want dat is ook koolstof…
lincoln zegt
Denk dat je erbij had moeten zijn om de feestvreugde goed te begrijpen ..
Rohrl-fan zegt
En wie was één van de eerste experts over carbon bij Lamborghini? Horatio Pagani!
alfablog zegt
Tijdens de rondleiding bij Pagani nou juist gehoord dat toen Pagani daar nog werkte er een verschil van inzicht was. Horacio wilde over op carbon terwijl Lamborghini management wilde blijven inzetten op aluminium. Hij is voor zichzelf begonnen en uiteindelijk gekomen waar hij nu staat.
svdv zegt
Ik had liever een nieuwe sesto elemento gezien
marinepower zegt
Mooie combi, Italiaans bedrijf onder Duits gezag werkt samen met Japanners. Dat liep 70 jaar geleden al niet goed af.
pinut187 zegt
Leuk feestje, maar wat een hoop slechte foto’s zeg. Hier op AB hebben we op z’n minst 10 man die dit beter hadden gedaan.