Dat is weer eens wat anders dan een Peugeot 308 SW 1.2 BlueLease: een Amerikaans bedrijf gooit een Koenigsegg in de lease. Stervensduur, maar dan heb je ook wel een hele bijzondere.
Leasen: op papier klinkt het ideaal. Je bespaart jezelf de hoge kosten van een nieuwe auto door maandelijks wat geld opzij te zetten. In Nederland wordt veel geleased, maar in de VS kunnen ze er ook wat van.
Verenigde Staten
In de Verenigde Staten is er ook sprake van lease. De mogelijkheden zijn iets anders, maar het idee is hetzelfde: ‘bezitten’ zonder aanschafprijs. Daarom zijn auto-abonnementen tegenwoordig zo hip: in de VS sluit zo’n systeem prima aan bij de manier waarop men een auto verkrijgt. Een bedrijf wat ervoor zorgt dat lease niet hoeft te stoppen bij een middenklasse Nissan is Luxury Lease Partners.
Koenigsegg
Een recente aanvulling op hun lease portfolio is een heuse Koenigsegg. Een relatief kleine speler met een gigantische impact: bekende auto’s als de Agera, Regera en nu de Gemera zijn technisch zeer geavanceerd. Het geesteskindje van Christian von Koenigsegg bouwt wel/niet de snelste auto op aarde (afhankelijk van de validiteit van SSC) en dat voor een bedrijf wat in 2002 pas hun eerste auto op de weg zette. De CC8S.
Trevita
De Koenigsegg die beschikbaar is in de lease, is niet een gloednieuwe Jesko, Gemera of Regera. Nee, het is een Koenigsegg waar er maar twee van zijn. De CCXR Trevita. Klein geschiedenislesje om de Trevita te begrijpen: Koenigsegg evolueerde hetzelfde platform in verschillende modelnamen. CC8S werd CCR, CCR werd CCX en CCX werd CCXR. Die laatste was tot de Agera de heftigste Koenigsegg, met de bekende CCXR Edition die bestond uit naakt koolstofvezel. De CCXR Trevita bestaat ook uit naakt koolstofvezel, maar om de kleur een beetje af te wisselen gaat het om zilver koolstofvezel. Dit wordt behaald door een speciale coating met kristallen die schitteren als diamanten. De Trevita heeft dan ook als bijnaam ‘de rijdende diamant’. Er zijn er maar twee gemaakt waarvan één nu opgenomen wordt in het lease-assortiment.
Mayweather?
Duiken we even in ons archief van de Trevita, dan is er nog de vraag: is dit die van Floyd Mayweather? De Amerikaanse bokser heeft een imposante autocollectie waar één van de Trevita’s ooit bij hoorde. Deze werd echter geveild in 2017 en de nieuwe eigenaar was kennelijk geen bekend publiek figuur. Aangezien deze al in de VS was, zou het hem best kunnen zijn. De andere – beide auto’s zijn qua specificatie identiek – is waarschijnlijk eentje die in Zwitserland rondrijdt. Of waarschijnlijker, ergens ondergronds in een collectie staat. Tenzij die naar de VS is gegaan, zou die van Luxury Lease Partners wel eens een ex-Mayweather-auto kunnen zijn. Gaaf! Maar dat kost wel wat…
Extreem duur
Had nou niet verwacht dat dit een prijspakker zou zijn, want de Koenigsegg Trevita in de lease kost 24.000 dollar per maand. Die Peugeot 308 SW BlueLease die we even benoemden, die kun je voor veel minder dan 24.000 euro bezitten. En de prijsgekte stopt daar niet: een vereiste voor de lease van de Koenigsegg Trevita is een aanbetaling van 650.000 dollar. Luxury Lease Partners is dan ook vooral apetrots dat ze de Trevita beschikbaar hebben. Met deze prijzen zou je bijna zeggen dat ze hem willen houden…
Turbo S zegt
En dan nog de bijtelling.
jack_abarth zegt
@mercedesbenze350cdi:
Dat is enkel wanneer je ‘m zakelijk leased en vervolgens privé mee gaat rijden….
SimonMc zegt
@Loek: ” Er zijn er maar twee gemaakt waarvan één nu opgenomen wordt in het lease-assortiment.”
Zijn er geen 3? Volgens ik mij herinner, betekent Trevita, 3 witte.
treser zegt
The Trevita was originally intended to be a limited edition of three examples. The white carbon fibre used for the Trevita made the car extremely difficult and time consuming to manufacture, however, and a decision was taken to make the car even more exclusive and limit the number of Trevitas made to just two
SimonMc zegt
Hmmm vreemd, want ik zie juist op die foto van dat plaatje ” Limited Production No. 3 of 3 ” staan. Maar wie weet heeft Koenigsegg zelf die ene ofzo.
escort77 zegt
@treser: op foto 4 staat een schildje met de tekst “Limited edition no 3 of 3.” Dat is dan wel gek.
treser zegt
https://www.koenigsegg.com/car/ccxr-trevita/ ze zullen het zelf toch wel weten?
SimonMc zegt
Ah, BMW dacht wel dat hun logo geïnspireerd was op een propeller, tot iemand een oud boek terugvond en het niet zo bleek te zijn.
In alle serieusheid, ik heb het inderdaad ook gelezen op de website van Koenigsegg zelf ondertussen.
carfreakjim zegt
@SimonMc: De 3de trevita is hoogst waarschijnlijk uiteindelijk de Koenigsegg ccxr special one geworden. Die was gemaakt voor een Arabische koninklijke familie die al hun auto’s turquoise liet spuiten, zo ook de ccxr. De auto is uiteindelijk een tijdje geleden in Mexico aan zijn einde gekomen. Maar volgens meerdere mensen die veel meer weten of deze auto’s, was dat chassis eerst bedoeld om de derde trevita te worden.
cossiekiller zegt
Leasen voor rijke mensen die ook nog dom zijn.
Een Koenigsegg koop je toch gewoon en daar rijdt je af en toe eens mee. Na 10 of 20 jaar krijg je er meer voor terug dan de aankoopprijs.
Dan heeft het je alleen je onderhoud gekost.
reactief zegt
Je vergeet dat het rendement van je eigen geld van beter rendeert dan de rente van zo’n leasemaatschappij. Tenminste, als je zo goed boert dat je dit überhaupt kunt betalen.
Dit ding zal rond de 3 miljoen kosten. Minus aanbetaling zit je rond de 12% aan leasekosten. Zonder risico, zonder onderhoudskosten… Geen bizarre prijs dus.
Er zijn genoeg vermogende mensen die heel bewust leasen. Je gaat dus veel te kort door de bocht.
reus zegt
Dat dus. Plus de kosten en afschrijving die de winst drukken. Is juist zeer interessant voor ondernemers.
ttr6 zegt
De ondernemer mag dan (in NL) bijtelling gaan betalen……ik denk niet dat dit ding zakelijk wordt aangeschaft, tenzij het begrip bijtelling in USA niet bestaat. Ja dan…..
autopetje zegt
@reactief: “zonder onderhoudskosten “ ???? Hoe kom je daarbij???? Onderhouds kosten worden ten alle tijden doorberekend aan de leaserijder en risico zal wel afgedekt zijn door een dure verzekering die ook word doorberekend aan de klant.
O ja, de omgekeerde afschrijving, oftewel de meerwaarde van de auto na leaseperiode is voor de leasemaatschappij.
12% rente betalen over 21% BTW is ook heel slim.
reactief zegt
Zo.. jij bent de vrolijkste thuis.
Je hebt verschillende vormen van lease. Ik ging inderdaad uit van lease waarbij onderhoud etc. erbij in zit. Kan niet terug vinden wat de precieze vorm van de lease is die zij aanbieden.
Reken jezelf ook niet rijk met omgekeerde afschrijving. Dat is zeker geen feit bij dit soort bolides.
En 21% BTW in de VS? Maar goed…
Ik zei dat het nogal kort door de bocht was dat leasen dom is. En dat is het zeker niet per definitie. Ik ken meerdere zeer vermogende mensen die uit financieel oogpunt kiezen voor lease.
moveyourmind zegt
Zo’n Koenigsegg kost per maand nog altijd 6,4 keer minder dan een koningskind…
En is ook nog eens stukken sneller. Een wedstrijdje wie het eerste thuis is vanaf het vakantieadres wint de Koenigsegg met gemak van het koningskind.
SimonMc zegt
Lincoln?
moveyourmind zegt
Dat had ook gekund, Lincoln is ook een soort koningskind ..
Maar ik bedoelde Amalia ..
pindakoning zegt
Grijs lease hok. Geen youngtimer regeling mogelijk. Next
nord zegt
Ik moet ze wel waarschuwen dat ik van autorijden hou, doe zeker 70000 km per jaar..
SimonMc zegt
Ah, gewoon afleveren met een volle tank op het einde.
risl zegt
Occasie lease dus ;)
lekbak zegt
De prijs valt mij mee. Nog geen 3 ton per jaar voor een auto van dat kaliber. Dat is net genoeg om de jaarlijkse beurt van te bekostigen…
autopetje zegt
@lekbak: en de aanbetaling van 650.090$ krijg je aan het einde van de leaseperiode weer terug ? Die vergeet je er even bij te tellen. Daar komt bij dat je de looptijd niet weet en of onderhoud en verzekering in inbegrepen.
neal zegt
zal er vooral om te doen zijn dat de eigenaar van het bedrijf er zelf mee kan rijden op de zaak en de auto vervolgens ook snel kan afschrijven (belastingen). Kans dat de auto effectief verhuurd/geleased wordt is zeer klein.
gewoon boekhoudkundig trucje om veel kosten te maken en er zelf nog iets aan te hebben….
pomoek zegt
Afgezien van de aanbetaling is het wel een leuk idee om in plaats van de genoemde Peugeot 4 jaar voor je baas te rijden deze auto een maand te leasen en de rest van de 4 jaar op de fiets naar je werk te gaan.
Overigens: Wat zijn die deurrubbers afschuwelijk dik en lelijk afgewerkt.
Dutchdriftking zegt
Kan je hem ook per dag leasen? Voor nog geen 1000 dollar per dag zou ik hem best een dagje willen doen.
autopetje zegt
@dutchdriftking: jawel dat kan. Borg is dan wel $2.999.000
bmwadept zegt
Volgens mij is het een PR stunt. De eigenaar van dat ding is zeker een grootaandeelhouder die de auto uitleent voor een promotie stunt.
dennisdd zegt
Dat moet de ultieme bruilofttoeter zijn…
Minderspotter zegt
Zo verschrikkelijk duur is een koenigsegg bij de dealer