Welke elektrische auto’s vonden hun weg naar Nederland. En welke mochten vertrekken? Check hier alle info over de Import en export van EV’s!
De EV verkopen brengen altijd interessante cijfers naar boven als je ze vergelijkt met een jaar geleden. Maar dat is eigenlijk met de import en export van EV’s niet anders. Aan de hand van de VWE Automotive cijfers over de import en en export kunnen we eens kijken wat er gaande is. De cijfers zijn van kwartaal 1 tot en met 3 (januari t/m september) 2020. Uiteraard pakken we de cijfers van 2019 van dezelfde periode erbij om een vergelijk te kunnen maken.
Enorme groei import
Het eerste wat opvalt is dat er een enorme groei gaande is met betrekking tot de import. In de eerste drie kwartalen van 2019 kwamen er 1.312 elektrische auto occasions over de grens ons land binnen. In dezelfde periode in 2020 is dit aantal gestegen naar 3.351. Dat is een groei van 155%, aldus VWE Automotive.
Kijk je naar de export dan is hier nagenoeg geen verandering te bespeuren. Sterker nog, de cijfers zijn gelijk gebleven. In de eerste drie kwartalen van 2019 gingen er 1.075 elektrische auto’s de grens over. Dit jaar is dat tot en met september weer 1.075 stuks. Een verschil van 0% dus.
Welke EV’s spelen een rol in de Import en export?
Als het gaat om de import is de Audi e-tron de absolute leider. Tot en met Q3 2020 kwamen er 481 stuks ons land in. Op nummer twee staat de Renault Zoe met 317 exemplaren. Een behoorlijk verschil dus. Het importeren van de e-tron is sowieso een opmerkelijke verandering in vergelijking met 2019. Toen werden er nog maar 18 exemplaren geïmporteerd. Een verandering van meer dan 2.500% dus.
Merk + Model | 2019 Q1-3 | 2020 Q1-3 | Groei 2020 | |
1 | Audi e-tron | 18 | 481 | 2572% |
2 | Renault ZOE | 237 | 317 | 34% |
3 | Hyundai Kona | 38 | 273 | 618% |
4 | VW e-Golf | 122 | 253 | 107% |
5 | BMW i3 | 137 | 176 | 28% |
6 | Fiat 500 | 286 | 155 | -46% |
7 | Nissan LEAF | 72 | 150 | 108% |
8 | Tesla Model 3 | 6 | 124 | 1967% |
9 | VW e-Up! | 49 | 109 | 122% |
10 | Mini Electric | – | 109 | – |
Exportcijfers
Kijk je naar de export dan is het de Tesla Model S die met name uit Nederland verdwijnt. Dat was vorig jaar ook al zo. De oudste exemplaren komen zakelijk niet meer in aanmerking voor de bijtelling van elektrische auto’s. Bovendien is het nog altijd een luxe en complexe auto. De Nederlandse particulier is meer fan van kleine compacte auto’s als occasion. Bovendien heeft niet iedereen een eigen laadpaal. Vandaar dat de exportmarkt belangrijk is voor de elektrische sedan. In de eerste drie kwartalen van 2019 gingen er al 584 de grens over, in 2020 is dat aantal 384.
Merk + Model | 2019 Q1-3 | 2020 Q1-3 | Groei 2020 | |
1 | Tesla Model S | 584 | 384 | -34% |
2 | Nissan LEAF | 144 | 115 | -20% |
3 | Tesla Model 3 | 10 | 80 | 700% |
4 | BMW i3 | 58 | 76 | 31% |
5 | Tesla Model X | 27 | 64 | 137% |
6 | Hyundai IONIQ | 46 | 52 | 13% |
7 | Opel Ampera-e | 1 | 51 | 5000% |
8 | smart fortwo coupé | 10 | 50 | 400% |
9 | Jaguar I-PACE | 19 | 31 | 63% |
10 | VW e-Golf | 20 | 29 | 45% |
staal zegt
Wat een falend beleid, alle subsidie van de Tesla verdwijnt via de export naar het buitenland.
goodvibrations zegt
Dat was met hybrides helemaal erg.. En plug-ins ook… BPM Europees op 1 niveau brengen zou veel oplossen.. Waar hebben we Europa voor…
mashell zegt
We hebben een verenigd Europa met een monetaire unie maar zonder fiscale unie. Dat is onlogisch, onwenselijk, onzinnig en zelfs gevaarlijk voor de Euro maar de landjes en de parlementjes willen echt heel zeker de controle over hun inkomsten stroom houden.
goodvibrations zegt
Helemaal eens
wijsneus zegt
@goodvibrations: Vooralsnog niet voor belastingregels.
Dutchdriftking zegt
@goodvibrations: Als we op die manier prijzen gaan nivelleren Europa ben ik bang dat we er vooral slechter van worden…..
goodvibrations zegt
Ken handelaren die graag 1 Europees systeem zien.. Als je het nu “netjes” doet wordt beconcureert door diegenen die met illegale “slimigheden” in en exporteren.. Controle kost een hoop geld.. 1 systeem is minder bureaucratie en stimuleert handel = welvaart binnen Europa.. Let maar op wat er met de UK gaat gebeuren.. Gezeik over vluchtelingen resulteert in enorme kosten als straks grenscontrole plaatsvindt.. Mag je straks je auto uit UK in Lelystad laten keuren voor 800 euro ipv 80 bij een lokale RDW als je een auto importeert.. Ga jij die moeite nemen of drijf je handel met Duitsland ?. En dat is maar 1 voorbeeld.. Mensen hebben amper besef wat de EU ons brengt..
karhengst zegt
Kansloos ja. Bij export de eigenaar het voordeel terug laten betalen.
Door een hoger aanbod zal de prijs dalen en wordt het interessanter de auto tweedehands te kopen. De lagere restwaarde zal je in de leaseprijs terug zien maar dat voordeel was al groot genoeg. Daar vindt het vanzelf een balans. Maar die massieve export helpt nu niet bepaald een zeker stikstofprobleem.
Gelukkig is dit slechts sinds een jaar of 10 een issue waar de staat geld dumpt om de lucht in het buitenland schoon te houden.
mashell zegt
Je wilt het verhalen op de leasers maar de schuldigen zijn natuurlijk de particulieren! Die kopen de aangeboden tweedehands auto’s niet want daar “kunnen ze niet mee op vakantie”. Dit natuurlijk precies zo’n onzin als dat het genoten voordeel terug betaalt moet worden. Het is gewoon een vrije markt, als de wagen uit de lease komt gaat deze in de verkoop. En als een handelaar uit Polen eerder toehapt dan een particulier uit Almere dan gaat de wagen op de export. Helemaal niks mis mee.
staal zegt
@mashell: als Jan Modaal de auto niet kan betalen omdat deze nog te duur is dan heb je een te dure auto gesubsidieerd.
mashell zegt
Juiste analyse maar foute conclusie. Als Jan Modaal de auto niet kan betalen omdat deze te duur is, maar we vanwege andere redenen (CO2 doelstellingen, vermindering uitstoot in de leefgebieden, minder afhankelijkheid van olieproducerende landen) toch graag zien dat Jan Modaal wel deze te dure auto kiest dan geven we Jan Modaal subsidie daarvoor. En dat staat los van de vrije markt voor gebruikte wagens.
Variomatic zegt
@karhengst: ok, schrijf ik hem vóór export over op naam van m’n schoonmoeder.. dan heb ik ‘m niet uitgevoerd en hoef ik niks terug te betalen.
En een lagere bijtelling van zeg 4% is overigens geen subsidie maar minder afgedragen IB in vergelijking tot een 22% auto (waarvoor dan meestal helemaal niet was gekozen, km’s schrijven en declareren in je BV is dan vaak voordeliger, of als loonslaaf het leasebedrag laten uitkeren en prive een auto kopen: dus je kunt vaak helemaal niet hard becijferen dat we als natie ‘subsidie hebben verloren’ doordat een EV na een paar jaar weer is uitgevoerd..
gregorius zegt
er zijn tussen 2013 en 2018 totaal 14000 Model S-en verkocht in NL (exclusief van hoeveel er in de eerste jaren zijn geimporteerd). Da’s dus over de 2000 per jaar. Als er daarvan 500-600 per jaar van verwijnen betekent het ook dat er een hoop worden behouden.
Het kan een stuk slechter!
cappie zegt
@staal: Alles is voor de heilige bijtelling als de lease loop duur er op zit koopt bijna niemand zulke auto’s tweedehands, dus gaat het naar het buitenland.
sntial zegt
Ben ik het of is dit het 150ste EV-artikel sinds het begin van de week?
torsen zegt
@sntial: Jij bent het. Of ze houden een EV 10 daagse hier. Een van de twee.
dakarbemo zegt
amen hahah
ronaldotour zegt
Ik mis bij de import de Niro, die worden bij bosjes hier naar toegehaald en met dikke winst verkocht
87sandyd zegt
Kan iemand uitleggen waarom er zoveel EV’s worden geimporteerd/geexporteerd? Mis ik in dit verhaal. Was wel leuk geweest tho
room850 zegt
Ik zie ook vrijwel nergens meer de outlander phev rondrijden.
Stijnson zegt
Is het ook bekend waar de auto’s naar toe gaan als ze worden geexporteerd?
VeniVidiVici zegt
@stijnson: Naar de schoothoop hoop ik!
VeniVidiVici zegt
@stijnson: *schroot