Max Verstappen kan de testweken met een goed gevoel afsluiten.
De laatste testdag op Barcelona zit er alweer op voor de Formule 1 teams. Max Verstappen en consorten kunnen dit weekend weer even bijkomen van de eerste twee weken actie van dit seizoen.
F1 testdag 2 Max foutloos
Waar Max Verstappen gisteren tot twee keer toe de controle verloor, maakte hij vandaag geen brokken. Overigens belandden Bottas, Vettel en Giovinazzi gisteren ook in de grindbak, dus hij was niet enige. Vandaag was er geen rode vlag te zien, hoewel Grosjean en Albon wel naast de baan belandden.
Max maakte deze vrijdag weinig rondjes, maar wist wel een snelle tijd neer te zetten van 1.16.269. Dit was genoeg voor een tweede plaats in het overzicht van vandaag. De snelste tijd is deze keer geen verrassing. Die werd namelijk neergezet door de Mercedes van Bottas. Hij verbeterde echter niet zijn tijd van 1.15,723 van vorige week.
In de ochtendsessie was Ricciardo de snelste. Toen waren Verstappen en Bottas echter nog niet in actie gekomen. Leclerc was het meest productief vandaag. Hij reed namelijk maar liefst 177 rondjes over het circuit de Catalunya.
Het complete overzicht van de laatste F1 testdag zag er als volgt uit:
- Valtteri Bottas – Mercedes – 1.16,196
- Max Verstappen – Red Bull – 1.16,269
- Daniel Ricciardo – Renault – 1.16,276
- Charles Leclerc – Ferrari – 1.16,360
- Lewis Hamilton – Mercedes – 1.16,410
- Esteban Ocon – Renault – 1.16,433
- Sergio Perez – Racing Point – 1.16,634
- Carlos Sainz – McLaren – 1.16,820
- George Russell – Williams – 1.16,871
- Danill Kvyat – AlphaTauri – 1.16,914
- Romain Grosjean – Haas – 1.17,037
- Kimi Raikkonen – Alfa Romeo – 1,17.415
- Kevin Magnussen – Haas – 1.17,495
- Alexander Albon – Red Bull – 1.17,803
De laatste testdag zit er dus op voor de F1 teams. Hoe de kalender voor de komende maanden eruit zit is nog niet geheel zeker, in verband met de perikelen rond het coronavirus. De eerstvolgende keer dat teams in actie komen zal in ieder geval in Australië zijn. Dan vindt op 15 maart de kick-off van het seizoen plaats. Vorig jaar was het Bottas die er met de winst vandoor ging. Mercedes kan ook dit jaar de race weer met vertrouwen tegemoet zien. Het lijkt er niet op dat het einde van de Duitse hegemonie in zicht is.
emping zegt
Ben wel benieuwd maar heb er niet al teveel hoop op.
lekkerlinksrijden zegt
En het zegt helemaal niets
Erik zegt
@lekkerlinksrijden:
Het zegt alles deze overzichten, analyses, meningen en gedachten, namelijk ……
Helemaal niets!
AstonMartinDriver zegt
@erik2907: nada niente nichts
vroom11 zegt
Wel jammer dat we dan waarschijnlijk voorlopig enkel en alleen in AUS en Bahrein een race gaan zien… of misschien races zonder publiek? Zou dat kunnen/mogen?
okdoei zegt
@vroom11: waarom zou dat niet mogen?
4real zegt
Zegt idd niets. Maar een toevoeging over de banden zou op zijn plaats zijn: Max reed op C4 compound terwijl bottas op de zachtere C5
Rick-dos zegt
Verstappen liet aan het eind de potentie zien van de RBR. Hij was op de C4 banden ongeveer twee en een half tienden tot drie tienden sneller dan Bottas op de C5 band. Zou betekenen dat hij rond de 1.15,9 had kunnen eindigen. Dat is nog maar een tiende van Bottas’s snelste tijd van vorige week af, die ook op C5 banden is gezet. De tijd van Bottas was weer ongeveer drie tienden langzamer dan de pole tijd van vorig jaar.
Het team van RBR is mij iets te zelfverzekerd. Vorig jaar temperde ze nog de verwachtingen maar dit jaar niet. Verstappen is mij iets te opgewekt. Ze waren ook niet echt onder de indruk van het DAS systeem.
Denk dat RBR en Mercedes vanaf het begin elkaar niet veel ontlopen dat zou betekenen een mooie strijd tussen Verstappen en Hamilton een seizoen lang. Nu maar hopen dat Corona geen roet in het eten gooit….
#ikbenvanJackPlooijaf
mc96 zegt
@Rick-dos: mee eens, ze zijn heel erg zelfverzekerd bij RB. Verstappen ging bij zijn laatste rondje zelfs voor de laatste bocht van het gas af om niet als snelste van de dag te eindigen.
retetikker zegt
Als de huidige trend doorzet zal dit jaar ongeveer een 1.14.xx nodig zijn voor de pole.
Onboard beelden gaven de indruk dat Mercedes het motorvermogen flink teruggedraaid had, en Red Bull juist het tegenovergestelde had gedaan. En C4 vs C5 banden schijnen ook maar 0.5 seconde te verschillen.
Ik help je hopen, maar ik ga er niet raar van opkijken als Mercedes in Australië gewoon weer een halve seconde los staat van de rest…
erwin86 zegt
Het meest opmerkelijke nieuws van de dag vond ik toch wel de schikking tussen Ferrari en de FIA naar aanleiding van het onderzoek naar de motor. Dat klinkt toch als schuldbekentenis dat ze inderdaad vals hebben gespeeld vorig seizoen. Als je niet vals speelt hoef je immers ook niet te schikken.
harrie zegt
Ja, en het is een geheime schikking…
mashell zegt
@erwin86: dat kun je er in lezen. Je kunt er ook in lezen dat de Fia niet zeker genoeg was van hun zaak om die door te zetten. Ik lees er vooral in dat zowel de Fia als Ferrari zich op het nieuwe seizoen willen concentreren en geen zin meer hebben om nog langer met dit irrelevante onderwerp door te gaan.