Max Verstappen deed de meeste rondjes, maar hoe zat het met zijn tijd op de eerste Formule 1 testdag?
Voor autosportfanaten is de periode november tot maart altijd de tijd om een hobby te zoeken. Want om de week voor de buis gekluisterd zitten op zondag zit er dan even niet bij. Als je je aangesproken voelt: maart komt er weer aan. Nu het gros van de liveries van de auto’s onthuld zijn, is het tijd voor de testperiode: het definitieve begin van het nieuwe seizoen. Vandaag was de eerste testdag in de Formule 1.
De disclaimer die altijd gegeven moet worden is dat de tijden een indicatie van dit moment zijn. Niks wat er vandaag gereden is, heeft iets te maken met het officiële seizoen. Wel zijn dus alle nieuwe auto’s van de partij en wordt er gereden op het Circuit de Catalunya in Barcelona. Dat is overigens niet het circuit waar het seizoen start, maar wel één van de eerste. Waarschijnlijk wilde de organisatie een extreem dure trip naar Australië voorkomen voordat de race daadwerkelijk plaatsvindt.
Max Verstappen
Dus kunnen we onze roze (of oranje) bril opzetten en ons even richten op Max Verstappen. Is de nieuwe RB16 een recept voor succes? De ‘resultaten’ worden gedeeld op Twitter en ook al is het dus niet meer dan een indicatie, wel mag er voor Nederland een vierde plaats genoteerd worden.
Zoals verwacht doen Hamilton en Bottas het al goed in de nieuwe Mercedes-bolide, maar de RB16 deed het ook prima. Samen met de auto van Sergio Perez, die een derde plek noteerde. Wel is Max degene die het meest fanatiek aan het rondjes rijden was, want zijn 168 ronden over het circuit in Barcelona was het meeste van de dag.
Het Formule 1-seizoen is met deze testdag dus los! Zoals gezegd kunnen we al snel genieten van de officiële races: in 15 maart gaat het feest los in Australië.
Rick-dos zegt
Heb zo af en toe de testdag bekeken via F1tv. In de momenten dat ik het bekeek heb ik meer interessante dingen gehoord dan Jack Plooij in al die jaren heeft gespuwd. Ook in lange tijd mij niet hoeven te ergeren aan het commentaar. Heerlijk.
#dasmooigeenJackPlooij
fmgarcia zegt
@Rick-dos: Een pacemaker voor 6 tientjes per jaar!
spacemoon24 zegt
@Rick-dos: en mocht je toch Jack Plooij missen, je kan altijd het Nederlandse commentaar opzetten bij F1 TV ;)
pa045 zegt
@Rick-dos: bravo. Je hebt jouw genezing gevonden.
grasvreter zegt
Jammer dat de gebruikte banden voor dit snelste rondje er niet bij staat. Voor de rest, boeit niks dit. Op 1 ding na: williams zit nu een halve seconde onder de kwalificatietijd van vorig jaar. We hebben er weer een team bij.
supertjeduc zegt
@grasvreter: Mercedes was een seconde sneller dan vorig jaar
Alfaxa zegt
@supertjeduc: Beste kwalificatie tijd van Mercedes vorig jaar was 1:15.406…
Richmond zegt
@grasvreter: de app van motorsport gebruiken, daar staat het wel bij.
HZW zegt
Tijden zeggen helemaal niets tijdens deze tests.
Na de kwalificatie van de eerste race heb je pas een beter inzicht hoe snel iedereen is.
Nu is het vooral zaak veel rondes rijden en data verzamelen.
porker zegt
@HZW: Toen Brawn GP kwam en het een seconde sneller dan de rest was ging het hele seizoen vergelijkbaar. Zeggen dat een testdag als deze niets zegt, zegt meer over jou.
emping zegt
@HZW: no shit Sherlock..
Edge zegt
@HZW: Ik kan toch wel één ding afleiden uit deze tests: Williams heeft vooruitgang geboekt. Na het rampjaar waarin de auto onbestuurbaar was, langzaam was, ze onderdelen tekort kwamen en het geld ver op leek, was het nog maar de vraag in hoeverre Williams mee zou doen. Het is daarom uitermate bemoedigend om te zien dat de snelste tijd van Russell op testdag 1 al meer dan een volle seconde sneller is dan zijn kwalificatietijd van vorig jaar. Het spreekt voor zich dat het natuurlijk afwachten is hoe die stap vooruit zich verhoudt tot de stappen die de andere teams gezet hebben, maar het feit dat Williams ondanks alle problemen van vorig jaar dus al minimaal een volle seconde aan snelheid heeft gevonden vind ik tof
Gulli zegt
@Edge: een seconde is echt veel! Ik hoop echt dat Williams de gang naar voren heeft gevonden. Het doet pijn om een team (of het nou Williams is of een ander team) zo te zien sukkelen. Dat is net zo min leuk als constant dezelfde teams vooraan hebben rijden, en wat dat betreft presteerde Williams vorig jaar helaas constanter dan Mercedes ?
fastforward zegt
Racing Point is het Haas van Mercedes ctrl c, ctrl v, klaar.
Breinstein zegt
Wat een minimale informatie over de eerste testdag, en waarom pikt iedereen de rijder met de meeste rondjes eruit ipv de auto? Bij testen gaat het om de auto, en dan kan je zien dat Mercedes de meeste rondes gereden heeft. Wat me ook opviel was de neus van Racing Point. Mercedes heeft altijd een afwijkende neus t.o.v. de rest van het veld gehad, maar nu heeft Racing Point een identieke.
maarteno zegt
@porker Brawn GP dat nog echt moest beginnen als team en dus sponsors zocht en dus gelijk z’n snelheid wilde kunnen tonen is wel wat anders dan hoe winter testing wordt gedaan door top teams…of ben je Mercedes/Ferrari vorig jaar vergeten? Je kan wat afleiden maar echt niet alles.
Dutchdriftking zegt
@Rick-dos: Kan je de app van F1TV al via chromecast naar je TV casten? Waarschijnlijk ga ik binnenkort weg bij Ziggo, en we willen natuurlijk wel F1 blijven kijken.
Edge zegt
@fastforward: Haas en Racing Point zijn haast (hehe) niet te vergelijken. Als ik het in procenten moet uitdrukken zijn de Haas-auto’s van de afgelopen jaren 60% kopieën van Ferrari. Alle onderdelen die ingekocht mochten worden werden ingekocht en een aantal belangrijke speerpunten van het chassis design zijn overgenomen van Ferrari, maar er waren toch nog genoeg verschillen te bespeuren.
Racing Point gaat nog een stapje verder. Hun RP20 komt voor 95% overeen met de Mercedes W10 van vorig jaar. Dat is het F1 equivalent van het huiswerk van een ander overschrijven en dan een paar woorden aanpassen in de hoop dat de leraar niet doorheeft dat het jatwerk is.
Alex_79 zegt
Behalve het kopiëren van racing point valt ook de oplossingen van meerdere teams op om remtrommels als extra koel element in te zetten. Aantal teams kopiëren ook de smalle neus en vaan configuratie die Mercedes had, maar zoals gezegd: Lawrence stroll heeft gewoon van toto het hele Mercedes 2019 ontwerp gekocht. Alles om Lance op een podium te krijgen of iig in de punten. Geen wonder dat bwt sponsor is: die felroze kleur is als camouflage voor het gekopieer bedoeld
Breinstein zegt
Geen idee waar jullie het over hebben
https://pbs.twimg.com/media/ERNamovXUAAVFIO?format=jpg&name=900×900