Vraag een ANWB-man waar hij het vaakste voor uit moet rukken en de kans is groot dat hij zegt ‘lege accu’s’. Hoe zorg je ervoor dat jij niet de volgende klant bent?
Accu’s in auto’s zijn eigenlijk al decennia min of meer technisch hetzelfde. Oké, we laten Tesla’s en dergelijke even buiten beschouwing. Onze auto’s zelf vragen echter steeds noestere arbeid van het elektrische systeem in onze trouwe vierwielers. Geluidsintallaties met 40 speakers, dikke Navi’s met 10 inch schermen, een hamster moet om die joules te leveren toch al snel een weekje in een wiel rennen.
De geaccepteerde levensduur van een accu is zo’n vijf jaar, maar als je zuinig omgaat met het ding kan je er wat meer leven uit peuren. Bij deze de autoblog accu-opfriscursus voor beginners.
Vermijd het rijden van kleine stukjes
Als je je auto start, geeft je accu alles wat ‘ie heeft om je startmotor van voldoende juice te voorzien om je verbrandingsmotor aan te slingeren. Hierna is je accu een tikje vermoeid en moet ‘ie weer opgeladen worden tijdens het rijden. Als je alleen korte stukjes rijdt, gebeurt dit onvoldoende en krijgt je accu het op den duur zwaar om wéér die topprestatie te leveren zonder goede voeding. Vergelijk het met je sets bicep curls doen in de gym als je niks gegeten hebt. Die eerste set gaat nog wel, maar daarna begin je toch te voelen dat er te weinig energie in de tank zit. Op den duur moet je ofwel die 20 kilo zware gewichten neerleggen, of je gaat forceren. Dat is niet goed voor jou noch voor je accu.
Bekijk je accu af en toe eens
Wellicht ben je zo’n type die zich helemaal nooit afvraagt wat er eigenlijk onder die gesloten kap voor (of in sommige gevallen achter) je zit in de auto. Je kan tegenwoordig als je er niet voor doorgeleerd hebt ook niet zo gek veel meer zelf doen aan je auto, dus wellicht is het maar beter ook om dat werk over te laten aan een goede monteur. Toch kan het een goed idee zijn om af en toe een keer die hendel in je voetenruimte te benutten en de kap omhoog te gooien. Met gewoon een beetje kijken en je gezond verstand gebruiken kan iedereen toch wel wat kleine dingen doen. In het geval van je accu kan je bijvoorbeeld checken of er corrosie zit op de aansluitingspunten van de kabels en of het hele ding nog wel goed vast zit. Een loszittende accu die gebutst en geschud wordt is minder blij dan een accu die lekker vast op zijn plek zit.
Zet je elektrische goodies niet aan als de motor uitstaat
Het is soms wel eens verleidelijk. Je bent op een roadtrip en moet even wachten op een van je passagiers, of misschien sta je muurvast in de file. Kortom je staat stil en de motor staat uit, maar je zit wel in de auto. Met je duimen draaien is een optie, maar daar heb je geen geduld voor. Bovendien heb je zo’n kek scherm voor je neus waar je vanalles mee kan doen. We begrijpen dit sentiment, maar het is níet goed voor je accu. Er wordt namelijk power gevraagd, maar omdat de motor niet loopt zorgt de dynamo er niet voor dat er weer wat juice terugvloeit naar de batterij.
bencae zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
duckmefaddy zegt
@bencae: Goed argument
rossi46audi zegt
Tja handig. Maar mijn airco werkt niet als de auto uit staat.. zoals bij de meeste autos
Edge zegt
@rossi46audi: Maar de blazers werken wel, en als de airco een tijdje gedraaid heeft komt daar toch nog wel even koele(re) lucht uit. Denk dat ze daarop doelen.
rossi46audi zegt
@Edge: ja dat is alleen maar rest kou. Dat is afhankelijk van hoe hard je blower staat zomaar weg
damrakker zegt
Airco is een mechanisch aangedreven pomp. Dus er zal ook niet gekoeld worden met motor uit.
bergmm zegt
@damrakker: er zij ook auto’s met een elektrisch aangedreven aircopomp. Zelfs de 12v accu niet gebruiken om te starten en ook nog de spanning hiervan constant houden zonder dat de motor draait.
banaan7 zegt
Als je in de file staat? Daar heb je mobieltjes voor! Nee geen pokemon, die rage is al wekenlang voorbij….
ej20g zegt
Die laatste is op zich een leuke tip, maar een goede accu moet dat toch gewoon een tijd aankunnen. Nou doe ik het zelf niet omdat ik in het verleden een hoop accuproblemen heb gehad, maar in theorie zou de accu dat moeten kunnen trekken. Bovendien zou een accu na ongeveer 10 á 15 minuten rijden alweer genoeg opgeladen moeten zijn om minimaal 2 of 3 keer te starten.
taalnerd zegt
En hoe zit het met m’n start-stop systeem dan?
ej20g zegt
@taalnerd: dat is compleet funest voor je accu.
faith1072 zegt
@ej20g: en voor je turbo als je auto dat heeft.
ej20g zegt
@faith1072: uiteraard, eigenlijk vooral als je van de snelweg af komt of net een flinke heuvel of berg op bent gereden.
lekbak zegt
5 jaar met een accu normaal? Dan zou ik heel snel overgaan op een ander merk! Een accu gaat vaak toch wel 7 tot 8 jaar mee en een goede accu kan de tien jaar echt makkelijk halen.
Voor de rest kan ik nog als tip geven om als het koud is eerst een minuutje de verlichting aan te zetten (je moet vaak toch krabben) en daarna te starten, zonder verlichting. Dan warmt de accu iets op voordat je al het vermogen vraagt. Ook accu’s houden niet van kou.
ej20g zegt
@lekbak: in de garage is het, in ieder geval bij wat ik meegemaakt heb, heel normaal als een accu het na 5 jaar begeeft. De meeste mensen rijden veelal korte stukjes en daarvan neemt de levensduur gewoon af. De ervaring leert mij dat accu’s bij auto’s die veel rijden langer mee gaan, maar ook daar zit een limiet aan voordat het een negatieve invloed heeft op de levensduur.
Over het algemeen vind ik 5 jaar voor een accu gemiddeld genomen acceptabel, en zelfs vrij lang als deze dienstdoet in een auto waarvan het start/stop-systeem veel gebruikt wordt.
lekbak zegt
@ej20g: wie ben ik om een beroeps tegen te spreken.
Startstop zou ik trouwens direct uitschakelen als ik het zou hebben. Dat is wel zo slecht voor je gehele auto!
dragspert zegt
Nog een goede tip als het erg koud is. Zet vóór het starten de lampen even een minuut aan. Daardoor warmt de accu op en heeft deze meer kracht om te starten. Bron: Instructieboekje Lada Niva 2008:)
mashell zegt
@dragspert: wat ze met erg koud in een instructieboekje van een Lada Niva bedoelen is zo koud dat we er in Nederland een elfstedentocht voor zouden afzeggen vanwege te koud.
lekbak zegt
@mashell: welnee. Een accu heeft al minder kracht bij lichte vorst. Vooral als de accu wat ouder is merk je dat soms best wel goed. Eventjes de verlichting aan is echt goed.
brave zegt
Tjonge… waar we ons al druk over maken.. lekker zweten in de file terwijl je je staat te vervelen zonder radio.. zodat onze accu wel 7 jaar mee gaat i.p.v. 5 jaar. En lees wel, het gaat in de meeste gevallen om een accu van 60 euro. Big deal. Ga voor het comfort en investeer die 3 euro extra per jaar..
e1000bmw zegt
@brave: 60? Was wel wat meer kwijt voor dat ding…
Edge zegt
@brave: My thoughts exactly. Ik heb die paar euro per jaar graag over voor dat extra comfort.
gregorius zegt
@brave: 60? Beetje VAG accu kost het 10 dubbele.
bmwtouring zegt
@gregorius: Dit is een grap, toch?
lekkaah zegt
@brave: … met je iphone van 800 euro… Inderdaad, typisch NL’s he..
Penny wise, pound foolish..
dafmaf zegt
@lekkaah: Als je goed gelezen had zag je dat @brave een Android van 800 euro heeft.
sr20det zegt
Laatste stukje klopt niet helemaal, zolang je motor niet draait zal je airco het ook niet doen.. iets met aircopomp.
bofkont zegt
In de winter bij vorst zet ik de auto’s geregeld even aan de CTEK lader, vooral die van mijn vriendin tuft nogal wat kleine stukjes woon/werk verkeer.
lekbak zegt
@bofkont: dan kan je beter eens van auto ruilen of op een andere manier zorgen dat die auto eens wat langer rijdt. Goed voor de gehele auto.
bofkont zegt
@lekbak: heb je gelijk in , maar mijn hobby auto rijdt sowieso niet in de winter dus geen optie.
alfablog zegt
@bofkont: mij. Hobbyauto staat in de garage 24/7 aan de ctec.
justy zegt
Accutechnologie is natuurlijk wel flink verbeterd, zo heb je nu bijv. AGM accu’s die minder snel leeglopen en meer vermogen leveren dan loodaccu’s. Volgens het onderhoudsboekje van mijn oldie moet ik nog regelmatig de accu bijvullen en doormeten, die tijd is wel voorbij.
lowrider zegt
Yes, ik doe het goed! Haha
redneckdarian zegt
vraag me af hoe het zit met de accu’s in de auto’s van post NL of een ander pakketdienst. Die dingen gaan constant aan en uit…
Ozan zegt
@redneckdarian: De wagens van ‘de post’ slijten op zo’n beetje elk onderdeel harder dan gewone auto’s, door de manier waarop ze gebruikt worden.
PostNL zelf leaset haar auto’s, dit zijn de auto’s die volledig in PostNL trim worden gestoken, dus niet de witte busjes met (vaak) een klein/middelgroot PostNL logo. Externe bezorgers/haaldiensten leasen ook steeds meer.
De contractduur van deze auto’s is korter dan normaal, vanwege de extra slijtage. Ze duren voor zo ver ik weet maximaal 2 jaar.
Als een accu bij normaal gebruik 5-6 jaar mee gaat is het volgens mij wel veilig om te stellen dat die auto’s er weer uit gaan voor ze problemen krijgen met de accu.
Ozan zegt
Kom op nou, zo duur zijn accu’s toch helemaal niet meer?
Zijn er geen tips om de distributieriem 50.000 km later te vervangen? :D
Rob zegt
@ozan:
50.000 kilometer minder rijden ;-)
crisisfour74 zegt
Mijn Varta heeft 11 jaar gehaald :) nu weer zelfde merk erin trouwens airco werkt alleen met draaiende motor.je bedoeld zeker je blower/ aanjager.
Rob zegt
Achja, mijn accu kostte 5 a 6 tientjes een paar jaar terug. Volgens de ingebruikname datum op de oude accu heeft ie het 10 jaar volgehouden, dus de kans dat ik hem ooit nog moet vervangen lijkt mij sterk.
Maar het is wel knudde zeg, zo’n lege accu. Zoals ik toen had op een zondag. In een klein dorpje. In noord-oost Groningen, of all places…. Zie dan maar iemand met startkabels te vinden ;-)
lekbak zegt
@Rob: ff aanduwen gaat veel sneller. Oude Japanners (een colt ofzo…) kan je zelfs in je eentje nog aanduwen als je al goed boos bent geworden. Startkabels zijn leuk voor automaten.
vinox zegt
Ook belangrijk in dit verhaal is dat je alternator het goed blijft doen, anders laadt je batterij ook niet goed meer. Bij mij was die onlangs aan de beurt (1987 BMW, dat wil wel eens verslijten dan :p), rond de 12v maar gemeten ipv de normaal bijna 14v bij gas geven en alle applicaties (verwarming, standlichten, grootlichten, achterruitontdooing etc) aan. Als je dus merkt dat je onverwachts een platte batterij hebt, zonder enige reden (lichten laten branden enz), meet dat even uit zodat je niet voor verrassingen en dus langs de kant van de weg komt te staan.
e1000bmw zegt
@vinox: zo’n ding heet in goed Nederlands een dynamo…
bmwtouring zegt
@e1000bmw523i: Bij mijn weten is een dynamo iets prehistorisch.
bmwtouring zegt
@e1000bmw523i:
“Bij een moderne auto wordt een alternator gebruikt in plaats van een dynamo. Voor 1960 gebruikte men dynamo’s. Nu gebruikt men een 3-fasen alternator en wordt de opgewekte wisselspanning gelijkgericht met diodebruggen. De alternator wordt aangedreven door de motor door middel van een V-snaar of multiriem. De alternator laadt via een interne of externe spanningsregelaar de accu.”
Bron: Wikipedia
Dutchdriftking zegt
Kleine tip voor mensen met een oudere auto deze winter, schaf een accu bak/doos aan zoals deze in nieuwere auto’s standaard zit. Het liefst een gevoerd exemplaar. Dit kan je accu net dat extra beetje temperatuur geven waardoor deze onder 0 ook gewoon presteert.
realhustler zegt
Ook een tip: veel auto’s hebben origineel een kleine accu, terwijl de accu bak ruimte bied aan een groter exemplaar van bv de diesel versie of het topmodel. Als je in de winter merkt dat de accu er moeite mee krijgt, bestel online een wat grotere, en je komt niet stil te staan en je hebt langer plezier. Kost bijna niks extra.
en wacht niet tot de auto niet meer start, want dan is het te laat, plus betaal je meer want je wil de accu snel hebben.
bmwtouring zegt
Nog een tip: je accu schoon houden helpt ook.
Zo vermijd je kruipstromen, en houdt je lading langer.
bmwtouring zegt
@jaapiyo: Het is alternator, niet dynamo.
bmwtouring zegt
@ Jaapiyo: lees je dit?