Vergroot de range, klinkt goed. Maar kan dat ook zonder enorme accu’s te gebruiken?
Het zal jullie wel zijn opgevallen dat je met een elektrische auto iets meer rekening moet hebben met hoe je rijdt. Want een klein stukje omrijden kan een groot verschil maken of je de bestemming in één keer haalt of dat je 20 minuten moet laden. Nu is het altijd goed om er even bij stil te staan hoeveel energie je verbruikt. Het is net als met de grote flacons wasverzachter. In principe heb je maar een beetje nodig, maar die opening is expres zo groot gemaakt zodat je meer verbruikt.
Ford komt nu met het tegenovergestelde van de enorm open flacon. We weten het, dit is een zeldzaam slechte analogie, maar we kunnen het initiatief waarderen. Wat is het precies? Nou, Ford verbetert de actieradius van EV’s, maar zonder dat dit ten koste gaat van het gewicht of de inzittenden. Dat doen ze met hun CEVOLVER- programma, in dit geval met een Transit bedrijfswagen:
Vergroot de range
Dat doet het merk op detailniveau. Er zijn geen schrikbarende oplossingen, maar als je erover nadenkt vraag je je af waarom fabrikanten dit niet eerder hebben gedaan (spoiler alert: sommige fabrikanten doen dat wel).
In dit geval gaat het specifiek om verwarming. Het is koud buiten en je hebt van een elektromotor nauwelijks warmte. Die moet je die genereren en dat kost energie, dus actieradius. Er zijn twee dingen van belang. Ten eerste: waar ga je iets verwarmen en de tweede vraag is hoe?
Bij Ford gaan ze gebruik maken van oppervlaktewarming. Daarmee heeft het merk uit Dearborn een test gedaan met de Ford E-Transit. Daarbij werden specifieke delen van de auto verwarmd. Denk aan de hoofdsteun, armsteun, deurpanelen en uiteraard het stuurwiel. De filosofie erachter is simpel: zo verwarm je wat je wil verwarmen. Normaal gesproken zet je de verwarming vol aan om warme knuistjes te hebben, maar een verwarmd stuurwiel doet hetzelfde met minder energie.
Maar er zijn meer maniertjes
Daarnaast gebruikt testte Ford nog een paar foefjes. Ondanks dat een elektromotor nauwelijks warmte afgeeft, is er wel degelijk iets van warmte dat met een warmtewisselaar alsnog gebruikt kan worden om het interieur (of de accu) op te warmen. Ook handig is de eco-routebepaling. Deze houdt rekening met de laadpalen onderweg.
Toegegeven, dat heeft Tesla al een jaartje of, eh, 10? Maar alle kleine beetjes helpen. Tenslotte is er een hoop gedaan op het gebied van accu-management. Het conditioneren van de accu en aandrijflijn wordt met Smart Fast Charging en Powertrain Conditioning geregeld. Verwacht deze features van het CEVOLVER-programma op termijn op productiemodellen van Ford.
Meer lezen? Dit zijn de 13 tofste snelle bedrijfswagens!
vbarchetta zegt
Wow zijn ze het wiel opnieuw aan het uitvinden bij Ford ofzo….?
Ik kan mijn auto al zo lang, net zoals vele auto’s momenteel gewoon via de app (of van te voren inprogrameren) opwarmen, zodat de stoelen, achterbank, stuurwiel en andere zaken worden opgewarmd, of de auto volledig laten ontdooien. Hierdoor stap ik elke morgen in een auto die ontdooid is en een hele aangename temperatuur heeft. Je kan zelf aangeven hoeveel graden je graag wilt in het interieur op het moment van instappen, de auto is vaak binnen enkele minuten al op aangegeven temperatuur.
Door deze functie lijkt het mij overbodig om warmte vanaf een hoofdsteun of dashboard te krijgen, waarom eigenlijk….??
Op het moment dat de auto aan de laadpaal staat kost het verwarmen geen range. Op het moment dat hij niet meer aangesloten is dan kost je dat wel een paar km range. Verder worden bij mij de accu’s al voorverwarmd alvorens zodra je een route heb ingepland en onderweg moet laden bij de superchargers (Tesla).
kingfisher36 zegt
BMW iX heeft al dik 2 jaar infraroodverwarming in het dashboard en deurpanelen. Daarnaast ook stuurwielverwarming en verwarmde armsteunen. Dit alles overigens wel in het optionele warmte comfortpakket, maar nieuw is het dus niet.
nameel zegt
de iX is toch pas leverbaar vanaf maart 2022?
mashell zegt
Ik denk dat deze Ford er één is van een fabrikant uit Keulen. Zoals de kentekenplaten en screenshot ook zeggen. Ford Europa en Ford USA zijn familie maar niet erg close.
Jeroen zegt
Het hele idee bij Tesla van de stoel- en stuurverwarming is dat je minder energie nodig hebt om dan om de hele cabine te verwarmen. Op zich een simpele oplossing en volgens mij al jaren bij iedereen bekend. Leuk dat Ford nu opeens onder zijn steen vandaan komt…. benieuwd met welke open deuren (zou ik niet doen ivm warmteverlies….) ze nog meer gaan komen.
Gulli zegt
Ik heb al jaren verwarmde ruitensproeiers, ik wil niet meer zonder!
ralfast zegt
Die zijn inderdaad heerlijk om je handen te warmen bij het voorruit krabben!
schreute01 zegt
Dus nu moeten we radiatorfolie plakken onder de vloermatten?