Te hard rijden, niet handsfree bellen. Noem allerlei verkeersovertredingen maar op, de politie zegt dat de pakkans groter is.
Met een maximumsnelheid van 100 km/u overdag is ‘per ongeluk’ te hard rijden zo gedaan. Er zijn apps voor in de auto die je waarschuwen waar de flitsers staan. Maar dat is niet voldoende. De politie in Nederland heeft ook een wagenpark met onherkenbare auto’s waar ze mee surveilleren op de wegen. Dus denk niet meteen dat die ene Cupra, een A35 AMG of een 3 Serie Touring je opeens volgt om een sprintje te trekken. Grote kans dat oom agent achter het stuur zit.
In een interview met de Telegraaf zegt Paul Broer, portefeuillehouder verkeer van de Nationale Politie, dat de pakkans op verkeersovertredingen in 2022 toegenomen is ten opzichte van 2021. En dat gaat verder dan alleen het toevallig tegenkomen van een agent op de weg. Met de installatie van slimme camera’s verwacht de politie meer overtreders te pakken. Deze Mono-cam kan boven elk viaduct gehangen worden. De camera scant onder meer of een automobilist een telefoon in de hand heeft tijdens het rijden. Naast de Mono-cam zijn er nog meer trucjes en toepassingen waarmee de politie in 2022 de pakkans vergroot. Een korte opsomming.
Manieren van de politie in 2022 om verkeersovertredingen in kaart te brengen:
- Slimme camera’s in ski- of bagageboxen of in fietstassen op/achter een auto
- Slimme camera’s in topkoffers van motorfietsen
- Mono-cam op viaducten
- Rijdende snelheidshandhaving
Dus zie je buiten de vakantietijd om een auto rijden met een dakkoffer, realiseer je dat dit zomaar de politie kan zijn. Al deze maatregelen zegt de politie te nemen om de verkeersveiligheid te vergroten. In 2021 stegen het aantal verkeersongevallen met 8 procent ten opzichte van 2020. Totaal waren er 1.302 slachtoffers met zware verwondingen, blijkt uit cijfers van Smart Traffic Accident Reporting. Waren er in 2020 nog 63.649 ongevallen met blikschade, in 2021 is dit aantal gestegen naar 68.704.
petroldrinker zegt
Tja, kansloos volk (politie dus) gaat kansloze manieren zoeken om ons nog meer geld af te troggelen… want de schatkist moet immers gevuld worden als je EV’s en andere onzin gaat subsideren.
sportabgasanlage zegt
@petroldrinker
Kansloze reactie natuurlijk. Als ze helemaal niet zouden handhaven, zouden er veel meer ongelukken gebeuren (want je wordt toch niet gestraft voor je overtreding). En de politie kansloos volk noemen is mogelijk nog kanslozer. Zij voeren hun taak uit en dat is handhaven van de wet. Als je het niet eens bent met de wet, dan moet je anders stemmen. De politie bepaalt de spelregels niet.
Ja, het geld gaat naar de schatkist (mooi toch? daar plukt iedereen de vruchten van), en ik vind ook dat een bekeuring voor 10km te hard op de snelweg, of voor foutparkeren, weinig te maken heeft met de verkeersveiligheid. En nee, ik ben niet Roomser dan de paus, ik rijd ook wel eens (bewust) te hard.
Maar de overtredingen die écht van invloed zijn op de verkeersveiligheid (telefoon bedienen achter het stuur, alcohol op achter het stuur, te hard rijden binnen de bebouwde kom, bewust door rood rijden, etc. etc. ) mogen wat mij betreft gewoon keihard aangepakt worden. Je zal een gezins- of familielid maar verliezen door zo’n malloot die tiktokken of appen belangrijker vindt dan opletten… En nu komt het gros er gewoon mee weg, want er wordt nauwelijks gehandhaafd.
petroldrinker zegt
het feit dat een boete voor een telefoon gebruiken hoger is dan door rood rijden, geeft voor mij aan dat het totaal niet om de verkeers veiligheid gaat, maar puur ordinair de schatkist vullen voor onzin subsidies… als het echt om de veiligheid ging werd roodlicht gewoon een boete van 10,000 euro net zoals in de UAE gebeurt, je merkt ook daar rijdt nooit iemand door rood, wat hier eigenlijk constant bij elk stoplicht gebeurt. Ik wacht zelfs tegenwoordig met wegrijden bij groen licht gezien er echt altijd nog 1 door rood komt in dit land gezien de boetes niks voorstellen met rood licht
maarteno zegt
Hoogte van boetes is combinatie van gevaar en hoe vaak het gedaan wordt…door rood rijden is super gevaarlijk, maar gelukkig doen maar weinig mensen dat. Dus hoeft de boete niet zo hoog te zijn.
Met je telefoon in de weer zijn kan vaak net zo gevaarlijk als door rood rijden, maar velen blijven het maar doen. Dus moet je de boetes verhogen om mensen nog meer af te schrikken. Voorbeeldje over hoe gevaarlijk met je mobiel spelen wordt gezien n.a.v. onderzoek over je concentratie vermogen als je gewoon alleen al een telefoongesprek voert. Heeft er toe geleid dat het voor Shell medewerkers verboden is, doe je dit toch en wordt je betrapt. Ik meen dat externen er direct uitvliegen, interne medewerkers krijgen 1 of 2 waarschuwingen en dan mag je ook bye bye.
Ofwel hou gewoon op met je telefoon in de auto.
AudiRS zegt
@petroldrinker: wat een kortzichtig antwoord… weet je hoeveel aanrijdingen (vaak ook ernstig) er ontstaan door afleiding dmv telefoongebruik? Daarom wordt die boete straks 350 euro. Veel geld. Maar wel met een reden.
jcjc zegt
@petroldrinker: een telefoon raak je niet per ongeluk aan, door rood rijden kan soms per ongeluk gebeuren door niet goed op te letten. Niet veilig, wel menselijk.
maarteno zegt
of het gebeurt omdat je op je telefoon zat te kijken…
petroldrinker zegt
ookal rijdt je per ongeluk er doorheen, hoor je in mijn ogen nogsteeds een bizar hoge boete te krijgen zoals ik eerder al zij… het geeft voor mij alleen maar aan dat ze niet echt aan de veiligheid willen werken int verkeer, maar puur de kist spekken, anders hadden ze die dus veel hoger gemaakt, nu weet je dat mensen lekker door rood blijven gaan
baardmijt zegt
@petroldrinker: Juist. Afleiding door bijvoorbeeld een telefoon leidt regelmatig tot al dan niet ernstige aanrijdingen. Daarom, en omdat het een bewuste keuze is, is het boetebedrag fors. Door rood rijden is natuurlijk ook een lompe actie en ook dat is verre van gratis als het wordt geconstateerd door zo’n ‘kansloos figuur’. Ik zie het ook wel gebeuren her en der dat een poging om nog even geel mee te pakken resulteert in door rood rijden. En soms ook wel dat iemand het willens en wetens doet. Maar continu bij elk verkeerslicht? Dan rijd ik toch in andere delen van het land rond. Of je zou eens andere vormen van hydratatie kunnen proberen.
pogostick zegt
Zoek eens op hoeveel ongelukken telefoongerelateerd zijn? En hoeveel roodlicht? Jammer dat je de politie als kansloos volk ziet, blijkbaar heb je moeite met handhaving en regels. Dat is lastig voor iemand in dit land, waar regels belangrijk zijn.
MarcoM zegt
@sportabgasanlage: totdat jij een boete op de mat krijgt tewijl je per ongeluk 84 reed op een 80 weg, dan wil ik je wel eens horen.
sportabgasanlage zegt
@marcomanta grappig voorbeeld. Laten we die eens even uitwerken:
Als je een bekeuring krijgt voor 4 km/u te hard op een weg waar de maximumsnelheid 80 is, dan staat er op het transactievoorstel (dat je van het CJIB krijgt) de gemeten snelheid vóór en ná correctie. Vóór correctie is de gemeten snelheid (onder de 100km/u) altijd 3 km/u hoger. Dus gemeten snelheid: 84+3=87km/u
Nu hebben alle snelheidsmeters in auto’s een kleine afwijking. Volgens de ANWB is die afwijking 4-10%. Laten we uitgaan van die 4%. 87*1,04=90,48
Je krijgt dus pas een bekeuring wanneer je (op de teller) 90 of harder hebt gereden. Rij je op GPS*, dan krijg je een bekeuring vanaf 87km/u (*GPS heeft trouwens een foutmarge tot 10% dus die kun je niet 100% vertrouwen).
Je gaat mij niet wijsmaken dat je “per ongeluk” 90 rijdt waar je 80 mag. Want dan is mijn tip dat je toch echt wat vaker op je snelheid moet letten.
MarcoM zegt
@sportabgasanlage: rij maar eens in het oosten van ons land, brede wegen met weilanden er omheen, geen kip te zien, dan heb je niet in de gaten dat je soms net iets harder rijdt en dan voelt het als “gepakt” worden.
sportabgasanlage zegt
@marcomanta Hoe het voelt is persoonlijk, maar de feiten blijven overeind.
En als er geen kip rijdt, dan laat je je volgens mij pakken. Hoe kun je anders bekeurd worden?
3246cm252kw zegt
@sportabgasanlage: nou ik heb allereerst niet alles van je gelezen veel te veel. Maar 99 van de 100 ongelukken komt door mensen die niet capabel genoeg zijn om auto te rijden maar wel het roze papiertje hebben gekregen…
baardmijt zegt
@petroldrinker: Kansloze manieren? Volgens mij kunnen ze best effectief zijn hoor. En voor wat betreft de handhaving op het gebruik van smartphones in het verkeer mag het best wat effectiever, vertrouwen op de eigen verantwoordelijkheid van bestuurders blijkt nu eenmaal niet te werken. Dat je dit direct koppelt aan de overgang naar EV’s onderstreept slechts je frustratie over die transitie en die was hier volgens mij al redelijk duidelijk.
Stefje zegt
@petroldrinker: de politie is niet kansloos. Goed, boetes voor 20 te hard op de snelweg zouden of verboden moeten worden of tenminste een stuk goedkoper moeten zijn zoals in buurlanden, maar mensen die onnodig links rijden, middenbaanklevers die van een 3-baansweg daardoor effectief een 2-baansweg maken en andere sukkels op de weg die niet snappen hoe ze hun auto moeten bedienen en daarom bijvoorbeeld standaard met mistlichten of slecht afgestelde koplampen rijden kunnen niet hard genoeg door de politie aangepakt worden! Go politie!
suzignis zegt
@petroldrinker: lekker vent. Wat kan de politie hier aan doen? Ooit gehoord van de trias politica?
dutchneon zegt
Lekker oneerlijk om met 2020 te vergelijken, pak dan 2019 ter vergelijking!
Dutchdriftking zegt
Cijfers van 2020 met 2021 vergelijken is een beetje vals he, vergelijk dan met 2019….. Controleren op smartphone gebruik is natuurlijk uitstekend, maar op snelheid wordt nu wel genoeg ingezet. Stop die energie in een alcohol controle, die heb ik echt al tien jaar niet meer gehad. Lijkt mij veel nuttiger. Kan je meteen lachgas en drugs meenemen, dan pak je de échte gevaren op de weg.
mashell zegt
Nuttig zeker, nuttiger durf ik niet te zeggen. Als je niet op snelheid controleert dan loopt het snel uit de hand. Dat geldt natuurlijk ook voor alcohol, drugs en lachgas. Maar zulke ouderwetse controles bij een rotonde hebben geen enkele zin meer, dankzij social media en appgroepen weet binnen 10 minuten heel de regio van de controle en rijdt er om heen. Dat is best wel een probleem voor de handhaving.
henk123456 zegt
Ik heb nu 15 jaar mijn rijbewijs en heb nog nóóit een alcoholtest meegemaakt. Zouden ze wat mij betreft inderdaad een stuk intensiever op mogen controleren.
Verder kom ik met Flitsmeister en niet als een randdebiel rijden het jaar prima door zonder bekeuring. Laatste boete zal al meer dan 5 jaar geleden zijn. Scheelt wellicht wel dat ik in Limburg woon (ik verwacht daar toch minder snel een politie Cupra, -A35 of -BMW tegen te komen) en de Autobahn zonder limiet op minder dan 5 minuten rijden van mijn woning ligt.
sjeemsbond zegt
Dit artikel ging over de Nederlandse politie…
henk123456 zegt
Ik leg 95% van mijn kilometers ook in Nederland af hoor
baardmijt zegt
@henk123456: Sommige mensen rekenen Limburg niet tot Nederland blijkbaar.
st220 zegt
@henk123456: Je moest eens weten ;-)
Ot92 zegt
@henk123456 Die van mij heb ik nu ook ruim 10 jaar. Ik mocht een blaastest voor het eerst 8 jaar nadat ik mijn rijbewijs behaald had afnemen.
Toen ik zei ”Zo… eindelijk… Dat heeft 8 jaar geduurd” keken ze mij wel even verbaast aan.
rutgerg zegt
Een fietstas achterop een auto moet toch opvallen…
mashell zegt
Niet als de fietstas achterop een elektrische fiets zit die op de fietsdrager van een Renault Captur of Mazda CX5 staat.
rwdftw zegt
Dat zou idioot zijn. Pon zit zo vuistdiep in de politie organisatie dat men het liefst VW rijdt, of op zijn minst Duits.
De politie rijdt zeker niet in iets Frans of Japans. Ze hebben wel een tijd Italiaans gereden (Fiat) maar dat is alweer een jaar of 20 geleden.
AudiRS zegt
@rwdftw: wat zeg je dat stellig. Politie rijdt tegenwoordig in heel veel merken. Tot aan Renault, Suzuki en Honda toe…
rutgerg zegt
@rwdftw: hier zie ik ze ook wel eens rijden in undercover Auris/corolla station en een suzuki heb ik ook wel eens gezien… onzin dus.
rwdftw zegt
@AudiRS en @rutgerg : ik moet jullie toch een beetje teleurstellen. Flitsservice houdt een lijstje bij met anonieme auto’s die regionaal en op de snelweg worden gebruikt om je van de weg te plukken als je stout bent. Het lijstje is niet (heel) actueel zie ik, maar het aanbod is beperkt tot de VAG stal, Opel, BMW, Mercedes en jawel, 1 Citroën Berlingo. linkje : http://www.flitsservice.nl/Kentekens
Er was ooit een Flitsservice forum maar dat is nu een apart forum geworden. Daar zit ook een draadje in voor gespotte VROS modellen en ook daar is het beeld een beetje hetzelfde. BMW, veel Mercedes A klasse, Volvo V60s, snelle Audi’s etc. linkje : https://forumindex.nl/controles/vros-gespot-post-hier-je-foto-s-deel-2-t76052-1600.html (onderaan de pagina zelfs een link naar dit bericht)
Het kan zijn dat men regionaal een keer iets anders heeft aangeschaft, maar grosso modo kopen ze iets “potents” om de hardrijders te pakken en met een Toyota of Suzuki ga je dat als diender gewoon niet redden. Vandaar BMW, Mercedes en VAG modellen. Daar zitten nog wel dikke blokken in.
AudiRS zegt
@rwdftw: doe nou niet zo eigenwijs en verdiep je nog beter. De lijst van FS is voornamelijk vros. Maar er is veel meer. En echt alle merken. #verder kijken.
MarcoM zegt
@rwdftw: in Amsterdam rijden ze ook Hyundai Kona EV.
dawwg zegt
En B-klasses die geen drempel kunnen nemen zonder serieuze schades. Maar goed; enige overheidstaak die in Amsterdam nog fatsoenlijk uitgevoerd wordt, is parkeerboetes uitschrijven; daar het netto aan de begroting van de gemeente bijdraagt; verder lijkt het wel een 3e wereldland met wereldvreemde bestuurders zonder enige ervaring en verantwoordelijkheidsbesef . /insider
baardmijt zegt
@rutgerg: Haha! :d
fedmas zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
toniominestrone zegt
Camera’s , de oplossing van de huidige tijd, een staande houding heeft zoveel meer impact en zet mensen na het begaan van een overtreding aan het denken over hun eigen rijgedrag, confrontatie is de beste remedie.
406_v6 zegt
@rubenpriest: een AMG op de foto?? Serieus?? 🤨
SpiderIV zegt
zelfs die weten ze goed te camoufleren
geenidee1975 zegt
Tja, die dingen werden vorig jaar juli ook allemaal aangekondigd als zijnde ‘door de pilotfase heen’ en inmiddels operationeel met reeds ‘honderden boetes’. Ik geloof geen zak van die verhoogde pakkans. #degodenverzoeken
schreute01 zegt
Ik zie op de foto toch echt een BMW en geen Mercedes.
En verder ga ik ook dit jaar proberen boetevrij door te komen. Helaas is dit voornemen al 20 jaar mislukt.
realhustler zegt
Een snelheidsbekeuring voor een paar km op een lege weg is irritant. Echter rechts ingehaald worden, mensen die via een verdrijvingsvlak de file inhalen voor de rotonde, mensen die de hele weg nodig hebben omdat ze zitten te appen of zo, daar ergert iedereen zich aan. Of mensen die heel hard rijden en dan gaan duwen om er langs te mogen.
Ik denk dat een camera auto met anpr + crew zichzelf heel snel terugverdiend. Die pakken de excessen, de aso’s en de idioten. En ook die mensen die denken dat rijden nog ok gaat, maar waar het niet meer verstandig voor is. Camera’s doen dat niet. Dus ik stel voor dat ze gewoon 1000 camera auto’s bestellen, en 4000 agenten extra aannemen en hiervoor opleiden. Boetes voor appen/bellen, alcohol, drugs, bumperkleven, rood licht, verdrijvingsvlak, vluchtstrook, rechts inhalen, veel te hard rijden, rijden zonder rijbewijs, niet verzekerd, dat begint allemaal bij 300+ dus als ze 3-4 mensen aanhouden het eerste jaar dan zijn ze uit de kosten. (1000 euro per dag, 220 dagen, 220000, 2x 60k salaris, en 100k voor de auto). En dan wordt het in NL een stukje veiliger, in ieder geval gevoelsmatig (dat is onderschat) en zijn er ook minder maatschappelijke kosten door ongevallen. En kan de autoverzekering premie lager.
Waarom 1000 ? We hebben 140k aan wegen en 2500 dorpen en steden, dus dan is het ook zichtbaar dat mensen aan de kant gezet worden. En dat helpt, want dat geeft een veilig gevoel (‘blauw op straat’) en ook de pakkans. Dan is het snel afgelopen met veelverdieners in dikke auto’s die 500 euro boete niet interesseert en stevig het gas in trapt. Een gesprekje doet meer dan een briefje 3 weken later. En de anpr pakt de veelplegers genadeloos.
mashell zegt
Je gaat helemaal de mist in met “geeft een veilig gevoel” want dat geeft het niet, eerder het tegendeel, het geeft een gevoel van een politiestaat. De huidige oplossing waarbij de politie wordt ingezet op prioriteiten en we zeker niet teveel politie hebben is het beste.
JoostvdWater zegt
Als je rechts wordt ingehaald dan rij je onnodig links.
mashell zegt
Dat is te simpel gesteld. Als je in een rijtje zit op de linker rijstrook bijvoorbeeld omdat er voor je een vrachtwagen een inhaalpoging doet dan rijdt je formeel onnodig links maar praktisch natuurlijk niet. En zo’n rij rechts inhalen is best asociaal (en ik kan het weten, ik deed dat wel eens in mijn jonge jaren).
Ot92 zegt
@mashell Je kunt het asociaal noemen, maar het is wel toegestaan gezien het een vorm van filevorming is. Ikzelf doe het niet, maar ik irriteer me er wel rot aan, vooral aan die types die je rechts voorbij komen, in 1x ervoor gooien met hun toverknipperlichtje en dan rijden ze vervolgens krap 100km/h waardoor ze zelf weer de boel ophouden.
MarcoM zegt
@JoostvdWater: en als de zon schijnt dan is het licht.
Humadgen zegt
Ik maak het redelijk vaak mee dat ik links rij 105/107km/u om dat er een aantal vrachtwagens met 100 of zo meter tussenruimte op de.rechterbaan rijdt en dat is dan voor 19:00. En dan komt er weer iemand (ik verwacht iemand zoals jij) die op mijn bumper zit en uiteindelijk rechts gaat passseren. De max snelheid is 100 dus wat wil je dan…..
Ok misschien zou ik naar rechts kunnen gaan na iedere vrachtwagen. maar doe jij dat dan ook….. nee waarschijnlijk, want jij scheurt met 130 door om de volgende van de linker baan te drukken. Als iemand al de max. + rijdt zou het geen enkel probleem hoeven te zijn om links te blijven rijden om zo’n colonne te passeren
Variomatic zegt
Meer controle in de bebouwde kom lijkt me nuttiger, op snelweg alleen meer focus op telefoongebruik is wel welkom, maar snelheid speelt daar amper een rol in de verkeersveiligheid
sjeemsbond zegt
Die lulsmoes van veiligheid is ook zo oud als de weg naar Rome. Gaat puur om het vullen van de staatskas. Nederland verandert langzaam aan in een politiestaat op de wegen.
VeniVidiVici zegt
@sjeemsbond: Niet alleen op de wegen zoals we een paar weken geleden in Amsterdam hebben kunnen zien.
dree16v zegt
Alle acties om het mobiele telefoongebruik in de auto aan te pakken vind ik prima. Maar handhaving op de belachelijke snelheidslimieten in NL is gewoon puur geldklopperij. Buiten de bebouwde kom tel ik er voor het gemak altijd 20km bij
vonklausenburg zegt
Het probleem is niet dat de politie controleert maar dat ze controleren op plekken waar ze altijd raak hebben. En laat dat nou net de locaties zijn waar je regelmatig een stukje harder kan zonder dat het direct een gevaar vormt.
Hier in de wijk zie ik ze bijvoorbeeld nooit. Ik woon aan een straat waar de maximumsnelheid 30 km/u is maar iedereen 50+ km/u rijdt. Dat heeft al vaak genoeg zeer gevaarlijke situaties opgeleverd en het wachten is op het eerste kindje dat het niet zal overleven omdat een zwakbegaafde automobilist zo nodig denkt hard te moeten rijden.
Aan alle agenten die hun werk doen, elke dag risico’s lopen om de samenleving veilig te houden:
Ga alsjeblieft controleren waar niet maximaal uit te schrijven valt om de staatskas te spekken, maar kom alsjeblieft naar de wijken en buurten waar een verschil te maken valt!
werf76 zegt
Hoeveel tijd denk je dat agenten hebben om verkeerscontroles te doen tenzij je bij een verkeershandhavingsteam werkt?
Ergens tussen de 112 meldingen/ papierwerk wat voortvloeit uit de meldingen/aangiftes opnemen, wijkzorg meldingen, recherche klussen etc etc
Ergens tussendoor zal er links en rechts een bekeuring uitgeschreven worden.
Ergens tussendoor zal er ook nog een broodje gegeten worden..
Om even op de 30km zones terug te komen. Daar mag van het OM geen snelheidscontrole gehouden worden tenzij het aangevraagd wordt bij het OM. Waarom, omdat veel al de weg niet ingericht is als een 30km zone.
vonklausenburg zegt
@werf76: Het argument van de werkdruk begrijp ik volledig. De agenten hebben het te druk met randzaken en administratie. Hulde voor ze aangezien tussen de bureaucratische heisa ook nog alert zijn op illegale activiteit.
Mijn punt was dan ook niet zozeer dat ze anders moet werken maar meer dat waar ze controleren weinig efficiënt is (behalve dan voor de aantallen die ze kunnen uitschrijven). Er wordt hier in Arnhem vrij veel gecontroleerd op snelheid. Die controles kunnen echter op handigere locaties waar ook asociaal rijgedrag gepakt kan worden.
Het verhaal over de 30-zone kende ik niet. Maar dank voor het aangeven, dat verklaart ook waarom er zo weinig opgetreden wordt hier. Tijd om dus niet de agent aan te spreken maar de gemeente.
Turbo S zegt
Heel eerlijk gezegd neem ik een stuk veiliger aan het verkeer deel wanneer ik met mijn telefoon bezig ben, dan wanneer ik bezig ben met het scherm in de auto. Vreemd het eerste mag niet, het tweede wel.
Robert zegt
“Met een maximumsnelheid van 100 km/u overdag is ‘per ongeluk’ te hard rijden zo gedaan.”
Cruise control is all you need. Ik zweer er bij. Met 25dkm per jaar al tien jaar boetevrij
[/afkloppen]
kniesoor zegt
Cruise control is inderdaad een geweldige uitvinding, zeker als er met een automaat wordt gereden. Maak er ook graag en veel gebruik van. Zelfs binnen de bebouwde kom is dat doorgaans heel goed te doen.
ghost zegt
Van 120-130-140 rijden waar je 100 mag gaat er niet meer of minder ongelukken gebeuren hoor. Want ‘s avonds mag je er vaak alsnog 130 en rijd je er ook 140.
Laat dat lekker buiten beschouwing en pak al die simpele zielen die allerlei andere dingen doen tijdens het rijden.
Sidenote; ik denk dat 100 en trajectcontroles ook bijdragen aan het gebruik van mobiele telefoons in de auto. Autorijden wordt tergend saai daardoor.
MarcoM zegt
Eigenlijk is het gewoon “schofterig” zo een uitspraak. Alsof we als bestuurder worden opgejaagd als een stel wilde beesten. Ga eens in woonwijken staan en spreek mensen persoonlijk aan op rijgedrag, dat lijkt mij beter dan ons als bestuurder opjagen en torenhoge boetes opleggen waardoor je respect voor de dienders enorm daalt.
FordGT zegt
Ze kunnen beter eens een boete van €20.000,- uitschrijven voor iedereen die links of op de middenbaan blijft hangen. Wat een kansloos volk is dat, terwijl de rechterbaan geheel vrij is.