Het invoeren van kilometerheffing zou een maatregel kunnen zijn om files tegen te gaan. Maar er is meer.
Kilometerheffing als middel om elektrisch rijden te stimuleren en files te verminderen. Deze bevindingen zijn te lezen in het vandaag gepubliceerde Trendreport over Kilometerheffing van Leaseplan.
De organisatie denkt dat meer asfalt geen oplossing is om files te verminderen. Het invoeren van rekeningrijden wél. De leasemaatschappij deed onderzoek naar deze maatregel en keek naar steden zoals Londen, Stockholm en Singapore. In deze drie steden wordt autogebruik op bepaalde tijden belast. Hierdoor neemt de filedruk af en stijgt de luchtkwaliteit als gevolg.
Daarnaast ziet de leasemaatschappij brood in het verlagen van diverse belastingen voor de automobilist. Enkel de brandstofaccijns dienen hetzelfde te blijven om een toename in autogebruik te voorkomen. Tarieven voor BPM, BTW, Motorrijtuigenbelasting, assurantiebelasting, bijtelling en leges mogen wat LeasePlan betreft omlaag om de aanschaf van een nieuwe auto te stimuleren. De nieuwe autoverkoop loopt terug terwijl het Nederlandse wagenpark niet krimpt. Schonere en zuinigere auto’s staan stil in de showroom terwijl oudere en vervuilende auto’s op de wegen blijven rijden. De aanschaf van een nieuwe elektrische auto zou volgens de organisatie kunnen worden gestimuleerd om bijvoorbeeld deze emissievrije auto’s vrij te stellen van kilometerheffing.
LeasePlan heeft vijf opties bedacht als het gaat om rekeningrijden. Een vlakke heffing, waarbij een vast tarief per gereden kilometer moet worden betaald. Een cordonheffing, waarbij de automobilist een eenmalig bedrag betaald bij het betreden van een bepaald gebied. Een spitsheffing, waarbij de automobilist betaald op bepaalde tijden. Een gebiedsheffing, vergelijkbaar met de cordonheffing, alleen wordt er in dit geval naar gebruik betaald. En als laatste de tolheffing, waarbij specifieke wegen worden belast.
Het kabinet is al jaren in discussie over het wel of niet invoeren van rekening rijden. Diverse organisaties zoals de ANWB, de BOVAG, LeasePlan en de RAI pleiten voor een invoering van dit systeem. In Den Haag zijn ze er vooralsnog niet over uit.
Fotocredit: Rijkswaterstaat / Joop van Houdt
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.