De Cooper SE is nu een aantal maanden onder ons. Valt de elektrische MINI een beetje in de smaak?
De volledig elektrische MINI rolt sinds eind vorig jaar in de fabriek in Oxford van de band. Ze zijn er de afgelopen maanden maar wat druk mee geweest, want het model doet het zeker niet onaardig.
Sterker nog, vlak voor het sluiten van de fabriek voor de zomerperiode werd er een mijlpaal bereikt. Tot op heden zijn er al meer dan 11.000 volledig elektrische MINI’s gebouwd. Van dit aantal zijn meer dan 3.000 van de orders afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk. Dat is niet verkeerd, zeker niet als je realiseert dat we midden in een pandemie zitten.
Het automerk stelt dat de elektrische modellen goed zijn voor 19 procent van de wereldwijde verkopen. Modellen, want naast de volledig elektrische MINI is er ook de plug-in hybride Countryman. In het Verenigd Koninkrijk betreft een kwart van alle orders voor een Countryman de plug-in hybride variant.
De elektrische MINI is vooral een leuke aanwinst als tweede of derde voertuig van het wagenpark. Als primaire auto zijn er simpelweg concurrenten die een stuk beter scoren. De Opel Corsa-e is bijvoorbeeld voordeliger én heeft een betere actieradius.
Deze EV behoort tot de goedkoopste elektrische auto’s. Dat is uiteraard een relatief begrip, aangezien de kosten van een elektrische auto qua aanschaf nog altijd hoger uitvallen dan een conventionele auto. Maar het aanbod van elektrische auto’s verandert constant.
pomoek zegt
Leuk als 2e of 3e auto? Als dat zo is dan is dit een nutteloze bijdrage aan het wagenpark. Hierdoor vergroot je alleen maar de CO2 uitstoot. En een plug in Hybrid is natuurlijk géén elektrische auto maar een rariteit die nu al geen bestaansrecht meer heeft.
rutgerg zegt
@pomoek: een mini is vaak sowieso al de 2e wagen in het wagenpark…. dan is een ev toch misschien beter dan een benzine variant?
superfunky zegt
@pomoek: de wereld is echt groter dan NL. In veel andere landen hebben ze het wel begrepen. EV is voor de 2e auto met beperkte afstanden en relatief meer stilstand zodat je gemakkelijk thuis laadt op 220 ipv dat het hele elektra netwerk moet worden aangepast zodat iedere straat krachtstroom kan staan te trekken en/of voorzien moet worden van 20 openbare laadpalen.
De hybride is de ideale 1e auto voor de lange afstanden, de behoefte aan flexibiliteit, de grotere inzet, etc. Zeg maar alle nadelen waar je met een EV tegenaan loopt. De eerste PiH’s met 100km range zijn er al, dus meer dan voldoende voor de korte ritten en de stad.
Als je serieus denkt dat de toekomst is aan EV’s als 1e auto met een range van 1000km of snelle laadtijden of het leren/willen leven met alle nadelen van EV, droom dan nog maar ff verder. De alternatieven zijn zoveel beter.
Gelukkig snappen de “Duitsers” het wel, ik zou iets beter kijken naar wat die aan het doen zijn en iets minder letten op een ziener met waan-ideeën over elektrische autootjes op Mars.
jag1960 zegt
De Ziener is hard op weg de rijkste man op aarde te worden, superfunky.
galverink zegt
@pomoek: de plug-in is zeer relevant, want de elektrische kilometers tellen niet mee voor de CO2 emissie in de test. Alles wordt plug-in om de gevreesde g/km boetes te ontlopen.
Richmond zegt
@pomoek: het is een compromis. Mits goed gebruikt; elektrisch rijden van huis naar de oprit voor de snelweg en andersom. Dus alleen op de snelweg de benzine aanspreken. Dan gebruik je hem optimaal. Moet je natuurlijk niet als een gek gaan lopen gassen waardoor die accu meteen leeg is. Dat een phev niet goed wordt gebruikt ligt aan de gebruiker, niet aan het concept an sich.
heidekonijn zegt
3e auto na de Guilia en de 4C (pics op drivetribe). De meest “nuttige” auto van de drie want de enige die dagelijks wordt gebruikt. Makkelijk en fun. Snap niet goed dat mensen er zo zuur over kunnen zijn.
sprankel zegt
Zeg dat tegen mijn hybride, die rijd momenteel 50% van zijn km’s elektrisch en in tijd 75%. En dat is dan nog zonder laden op het werk omdat een paar kleine kindjes het nodig vonden een tankkaart te eisen als anderen hun hybride mogen opladen aan een simpel stopcontact (dus nu is het wachten op de gehele juridische molen/hr/vakbond)
Er zijn idd veel sjoemel hybrides uitgebracht maar overheden hebben daar eindelijk ingegrepen. Ze zullen echter nog verder moeten ingrijpen want mijn dealer was onder de indruk van mijn verbruik cijfers, vaak is het een auto van de zaak met een tankkaart van de zaak en is het laden eerder als het eens uitkomt. Maar daar heeft mijn werkgever al iets op gevonden door laadkabels met tellers voor de hybrides en mits genoeg tijd, die overheid komt achter met na te gaan of je wel daadwerkelijk het ding oplaad of je het enkel voor het papiertje bezig bent.
En nee, ik rijd niet als een non, al helemaal niet als de ICE warm staat en er 700Nm klaar staat, maar dan heb ik het weer aan de stok met de flitspalen dus ik ga wat moeten minderen.
87sandyd zegt
@pomoek: Fijn dat jouw glazenbol ziet dat de PHEV geen bestaansrecht meer heeft.
Daar denken veel fabrikanten toch anders over. Die zien het als de ideale stap tussen een volledig elektrische auto en een volledige ICE auto. Wat ook logisch is….
Rick-dos zegt
Ik denk nog een jaartje en dan gaat mijn vrouw een nieuwe auto halen. Zal mij niks verbazen als dat een EV wordt. Wellicht geen MINI maar een EV niettemin. Laatst nog een EV gereden. Moet zeggen dat het me niet slecht beviel.
alfabeta zegt
Prima toch, als het je lukt om dure auto’s met matige specs te verkopen. Dan ben je lekker premium bezig.
En ik rijd eerlijk gezegd ook liever een derdehands countryman dan een 2ehands captur.
cazzo046 zegt
Vorige week besteld, wordt begin oktober geleverd.
Als 2de auto idd.
Rijdt goed en is gewoon best interessant zakelijk. Bovendien is het de enige BMW die een beetje te pruimen is.
z4coupe30si zegt
@cazzo046: mwah.. Rolls Royce is ook best te pruimen
superfunky zegt
De mini-EV is een top-product en BMW gaat hiermee bewijzen dat er een enorme markt voor de EV als 2e auto in het gezin is. Vraag is wel in hoeverre die 11k representatief is voor de marktvraag, want de eerste lading is natuurlijk voor de dealer-demo’s en voorraadauto’s, dus hoeveel zijn er nou echt daadwerkelijk al verkocht?
crepito zegt
@superfunky: Top product? Haha.. het is een compliance car met dito range. Verder een leuke auto.
Een EV is belastender tijdens de productie dan een ICE. Een EV is veel efficiënter en haalt een ICE in wat betreft uitstoot naarmate de gereden km’s verstrijken. Als je er dan nauwelijks mee gaat rijden heb je dus een ‘2e’ auto die neer vervuilt dan een vergelijkbare ICE. Al helemaal met de batterijsamenstelling die BMW gebruikt. Net zoals met een PHEV. Dan heb je én de vervuiling van een ICE én de vervuiling van elektrische aandrijving met kleine accu, waarbij steeds een van de twee niet gebruikt wordt – maar grondstoffen wel voor zijn gebruikt.
superfunky zegt
@crepito: en weer eentje die het niet begrepen heeft. Het gaat om fijnstof en om de overgang, niet om CO2. Autovervoer heeft een veel te lage bijdrage om daarop in te zetten. Energiecentrales en industrie, daar maak je de klappen. Niet met auto’s, daar is eigenlijk alleen de fijnstof relevant en waar heb je daar last van? Precies, in de stad en dichtbevolkte gebieden zoals half NL en daar wil je dus minimale uitstoot.
Verder is EV en PiH alleen maar een tussenstap die alleen al vanwege het gebrek aan grondstoffen en de vele beperkingen niet sustainable is, dus ongeveer het domste wat je kunt doen is inzetten op het ombouwen van je land naar een laadpalen-staat. Gelukkig betaal ik al jaren niet meer mee aan die aparte hobbies in NL, jullie lijken het allemaal prima te vinden dat jullie verdiende knaken door het putje gaan.
crepito zegt
@superfunky: Ik begrijp dat u er voor heeft gestudeerd? Je spreekt jezelf tegen door enerzijds te stellen dat de bijdrage van transport minimaal is (is niet zo) en anderzijds dus een 2e auto met zeer weinig gebruik als EV beter is.
Bijzondere aanname trouwens, dat de huidig samenstelling grondstoffen voor een accu blijvend is.
superfunky zegt
@crepito: ik heb er niet voor gestudeerd, maar ben gek op geld. Dus toen de overheid begon met uitdelen (en ik nog in NL woonde) was ik er als de kippen bij om een vrijwel gratis wanproduct dat zich Tesla noemt op te halen en een aantal plug-in’s te bestellen. In 2015 had ik er al 4 versleten. Daarnaast loop ik ook al een tijdje in de automotive rond, dus sinds 2012 houd ik me wel met bovenmatige interesse bezig met de ontwikkelingen in EV en aanverwanten, dus ja, ik denk dat ik er inmiddels best wat van weet.
Zoals de accu-techniek die je aanhaalt.
Feit 1: de snel oplaadbare, lichte en milieuvriendelijke energiedrager/batterij is het nieuwe goud waar de wereld al 50 jaar naar op zoek is. Op de dag dat die wordt gevonden is een industriële revolutie geboren die de ontdekking van olie zal doen verbleken en die triljoenen waard is;
Feit 2: Om deze reden lees je geregeld hoopgevende berichten over “grote stappen” die gezet zijn. Altijd in laboratoria en altijd is er nog veel geld nodig. Doel van deze berichten: het ophalen van het geld van investeerders door onderzoekers om door te kunnen op deze zoektocht naar het ultieme goud;
Feit 3: in 50 jaar is de grootste en feitelijk enige stap de lithium-ion batterij. Al het andere is gerommel in de marge. Beetje meer celletjes op een cm2, beetje meer efficiëntie, maar nergens is er nog iets dat lijkt op het productierijp worden van een energiedrager die voldoet aan: snel oplaadbaar, lichte en vooral: als basis een milieuvriendelijke grondstof waar voldoende van beschikbaar is.
Kortom, de wereld is far, far van een op batterijen gebaseerde oplossing. Omdat er in decennia geen stap verder is gekomen met dit verhaal, is het heel realistisch om te veronderstellen dat de Duracell route een doodlopende straat is en dat het uit een andere hoek/techniek zal moeten komen. Of dacht je dat het voor niks is dat Shell binnenkort de grootste waterstoffabriek ter wereld begint te bouwen en maar heel weinig in batterijen investeert? Die jongens van Shell snappen heel goed hoe de wereld er over 30+ jaar uitziet.
Richmond zegt
@superfunky: want de waterstof wordt direct in de motor gespoten zoals benzine / Diesel / LPG? Nee je rijdt nog steeds elektrisch, alleen ipv te laden met een stekker, tank je waterstof in een tank en word dat gebruikt dmv brandstof cellen in accu’s om energie op te wekken. Eindresultaat is hetzelfde, alleen de weg ernaartoe is anders. En ook waterstof is niet de heilige graal.
superfunky zegt
@benja01: eens, mijn punt was ook niet dat waterstof de oplossing is, maar dat de batterijen het op zeker niet zijn en dat je dat kunt zien aan wat de grote spelers doen.
En verder zijn we het ook eens. Prima dat de aandrijving elektrisch is, zolang de drager van de energie maar geen batterij is, want dat is en wordt niks. Is althans mijn stellige overtuiging.
En dus is de huidige EV een tussenstap en moet je niet miljarden investeren in laadinfrastructuur en zinloze Tesla’s, maar wel in PiH’s en kleine EV’s als 2e auto. Gelukkig gaan de overheden dat steeds meer beseffen en worden de subsidies voor grote EV’s steeds minder.
Richmond zegt
@superfunky: nou ja, er is een energie transitie gaande en dat heeft veel tijd en ontwikkeling nodig. We zijn ook niet in een keer van de paard met wagen naar de huidige benzine/Diesel motoren gegaan. Zijn ook veel tussen stappen in gemaakt. Alleen toen was men niet zo met het toekomstig plaatje bezig. En nu wel. Waardoor veel mensen de hele transitie willen overslaan. Maar dat kan niet. Je kunt niet het eindpunt verborgen houden tot het product klaar is en 100% bruikbaar en dan met een big bang alles vervangen. De Tussenstappen (bev, phev, hev, waterstof met brandstofcel) zijn nodig om uiteindelijk tot het eindpunt te komen en iedereen eraan te laten wennen
mpgc zegt
Deze Mini Electric zie ik wel zitten. Leuk uit ziende en leuk sturende vlotte auto voor kortere en middellange ritten. Voor de langere ritten hebben we er toch nog een 320i naast.
spence zegt
Toch nog even wachten tot de kinderziektes verholpen zijn, al heeft BMW reeds ervaring opgebouwd met de i3. Ondertussen komen er hopelijk voldoende laadpalen om de wagen zakelijk te kunnen gebruiken.
Sinds we de (benzine) Mini hebben, rijdt die veel meer dan de BMW. Zoveel dat ik het nut van de BMW in twijfel begin te trekken. We hebben dan ook geen kinderen meer aan huis en kleinkinderen blijven nog een tijdje weg. Een elektrische Mini zou dus perfect zijn plaats vinden.
De enigste stopper is de onmogelijkheid een 3-fazige aansluiting te krijgen op kantoor. Het Brussels netwerk heeft dat voor 80% van de oppervlakte niet liggen. Die wedden momenteel eerder op het wegdrijven van elk auto-verkeer. Wat een k**stad !
spence zegt
Wel, een mening hebben is één ding, maar zonder de wagen zelf te testen is het maar onderbouwd met de reeds gelezen persuittreksels.
Het is vandaag zonnig, ben met verlof, dus perfect de tijd om naar de concessiehouder te gaan en de auto zelf aan de tand te voelen.
WAT EEN FUN !!!! Dat beestje is bijzonder krachtig en vinnig. Het gebrek aan geluid mis ik geenszins. Gun het autootje 300km werkelijke autonomie en ik neem hem meteen.
Let echter op: de onmiddellijke beschikbaarheid van vermogen en koppel kan verrassend overkomen, vooral in de stad. Het resterende verkeer staat precies stil. Dat rijders van elektrische voertuigen meer ongevallen maken lijkt mij logisch.
Dit is in elk geval de auto die getest moet worden door elke critici.