In Nederland rijden inmiddels ruim 120.000 elektrische auto’s rond en het worden er steeds meer.
Het opladen van een elektrische auto
In plaats van benzine tanken moeten de accu’s van een elektrische auto worden opgeladen met elektriciteit. Om het laadproces snel en veilig te laten verlopen zijn er laadpalen ontwikkeld. De meeste laadpalen die thuis of op een openbare locatie worden geplaatst geven AC-stroom aan de auto. Deze wordt in de auto omgevormd tot DC-stroom. De laadtijd wordt bepaald door de omvormer die in de auto zit, dit is meestal tussen 3 – 11 kWh per uur. Als je auto 40 kWh nodig heeft dan duurt het dus tussen de 4 – 13 uur voor deze weer vol is geladen. Voor thuisladers is dit geen probleem, maar onderweg wil je niet te veel tijd verspillen. Daarom zijn er ook snelladers ontwikkeld. Deze laders geven direct DC-stroom aan de auto waardoor deze binnen een half uur volledig vol geladen is.
Registratie, verrekening en smart charging
Om laadsessies af te rekenen zijn laadpalen gekoppeld met een beheersysteem. Hier worden alle oplaadsessies geregistreerd en betalingen afgehandeld. Daarnaast kan de laadpaal vanaf afstand worden aangestuurd, wat erg handig is voor het uitvoeren van service en support. In de meeste laadpalen zit zo’n beheersysteem niet geïntegreerd. Toch is het voor veel mensen een must om te hebben. Denk bijvoorbeeld aan een kantoor waar bezoekers komen laden, dan is het fijn om tarieven in te kunnen stellen. Of als je laadkosten die je thuis maakt worden verrekend met jouw werkgever. Dan is er nog de mogelijkheid van overbelasting. Kom je in de avond na werk thuis, dan ga je de auto laden. Maar ook koken, wassen, douchen, televisiekijken etc. Hierdoor kunnen de stoppen eruit vliegen. Om dit te voorkomen kan Smart Charging worden toegepast. Op basis van de beschikbare hoeveelheid stroom wordt het laadproces aangepast. Ook deze functionaliteit wordt ondersteund door het beheersysteem.
Onafhankelijk beheersysteem
E-Flux biedt een onafhankelijk beheersysteem dat gekoppeld kan worden met de meeste laadpalen. In de toekomst zullen steeds meer mensen in een elektrische auto rijden, dus grote kans dat bezoek even gebruik wil maken van jouw laadpaal. Met E-Flux kan je eigen laadtarieven instellen voor gastgebruik, en krijg je de stroomkosten die worden gemaakt door bezoek maandelijks vergoed. De juiste laadpaal hangt af van de technische situatie in de meterkast, de elektrische auto en natuurlijk persoonlijke wensen. Met een onafhankelijk beheersysteem kan je samen met de installateur een laadoplossing kiezen die past bij jouw situatie en wensen, en ben je niet gebonden aan een bepaald merk laadpaal.
Laadpassen
Om laadsessies te kunnen starten heb je een laadpas nodig. Deze zijn verkrijgbaar bij verschillende partijen. Belangrijk is dat de laadpas een hoge dekking heeft zodat je gebruik kan maken van zoveel mogelijk laadpalen. Bedrijven die laadpalen en laadpassen beheren moeten onderling afspraken maken zodat de pas geaccepteerd en gelezen kan worden door de laadpaal.
De laadpas van E-Flux is bruikbaar op nagenoeg alle publieke laadpunten.
Je kan kiezen voor een vast abonnement van €2,95 per maand zonder bijkomende kosten voor de laadpas. Of kies voor een gratis abonnement waar je alleen per gebruik betaalt. Switchen kan altijd. Om extra gemak te bieden hebben ze een app gemaakt met een overzicht van alle publieke laadpalen. Je kan eenvoudig navigeren naar een laadpunt in de buurt, en het is mogelijk om van tevoren een laadpunt te reserveren. Direct een laadsessie afrekenen kan in de app gedaan worden met iDeal en creditcard. Dit is nu alleen nog mogelijk bij laadpalen die gekoppeld zijn met E-Flux.
BlauweVolvoS40 zegt
Volgens mij snapt de auteur de definitie van wattage niet helemaal. kW is al in J/s.
C220AMG zegt
@toadstipje: Hoho… KJ/s hè
C220AMG zegt
@c220amg: en dan zelf nog de fout maken.. kJ/s. Ah laat ook maar ?
FB_1269020922 zegt
Voor ‘branded content’ is het wel heel erg slordig om niet de juiste eenheden te vermelden. KW is wat anders dan kWh.
dare2think zegt
Is het een EV-tiendaagse of een Branded content-tiendaagse? Maakt niet uit, als dit een manier van geld ophalen is, vooral op deze manier blijven doorgaan. Advertenties zijn minder leerzaam, en dit is geen journalistiek werk maar een blog..
amg65 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
FB_1269020922 zegt
Ook na correctie klopt het niet: “3 – 11 kW per uur”.
KW is geen eenheid per uur, het is de kracht die OP EEN MOMENT wordt geleverd. Het zou dan moeten zijn: “3 – 11 kWh per uur”
anne_gaastra zegt
@marcel_butter: kWh betekent kilo Watt per hour. Dus 3 – 11 kW per uur klopt gewoon, dat is gelijk aan 3 – 11 kWH. Jouw antwoord is een pleonasme.
FB_1269020922 zegt
@anne_gaastra: Je vergist je. Als kWh “kilowatt per uur” zou betekenen, zou het kW/h zijn, en dat is het niet. Daarom heet het “kilowattuur” en geen “kilowatt per uur”. kWh is een hoeveelheid energie in een tijdsspanne, kW is de hoeveelheid vermogen op een moment.
3-11 kW per uur klopt dus echt niet. Er wordt namelijk 3- 11 kWh per uur in de accu gepompt. Als een accu van 22 kWh met een vermogen van 11 kW gedurende 2 uur wordt geladen, wordt er 22 kWh in de accu gestopt. Dat is namelijk wat anders.
anne_gaastra zegt
@marcel_butter: Bedankt voor je reactie, weer wat geleerd! Moest er wel even in duiken om het verschil goed te begrijpen.
postzegel zegt
Eh. ” wij ” in het onderste stukje slaat dat op AutoBlog? Koel. Heeft AutoBlog iets ontwikkeld?
postzegel zegt
Oh en qua advertorial: een beheersysteem met backoffice en weet ik veel wat nog meer ( met een prettige abonnementsstructuur) is helemaal niet nodig om aan loadbalancing te doen. Dat loadbalancen (ervoor zorgen dat de hoofdzekering er niet uit klapt) wordt gewoon lokaal gedaan. Zonder internet connected beheersysteem. TheNewMotion bied het ook al alleen in combinatie met z’n backoffice aan ( abonnement kosten) terwijl de Lolo charger ’t ook gewoon volledig offline uitvoert. En ohja. Hoe JIJ geldt verdient aan laden? Nee, hoe ZIJ geldt verdienen aan laden. Tsssk. Als mijn vrienden met hun Tesla’s langs komen, mogen ze van mij gewoon de verlengsnoer uitrollen hoor. Alsof je ook op je toilet een schoteltje neerzet voor ’t schoonmaken. Bah bah. Bedacht door managers die aan het eind van de avond het bezoek vragen of ze wel even hun genuttigde biertjes willen afrekenen met moeders de vrouw zeker.
martijnev zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
notsobig zegt
Een van de weinige reden voor mij op dit moment waarvoor ik voor een elektrische/plugin auto zou kunnen kiezen is een ‘prive’ plek voor de deur (zou de enige in de buurt zijn met een auto met een stekker). En op steeds meer plekken een bijna gegarandeerde plek vlak bij je bestemming. Eigenlijk een beetje zoals een invallidekaart, zonder invallide te zijn dus eigenlijk…