Toegegeven, het vermogen van de Porsche 911 GT3 RS is niet het belangrijkste aspect van de auto.
Nog een keertje dan! De lekkerste Porsche op het moment moet wel de Porsche 911 GT3 zijn. Achterwielaandrijving, mogelijk een handbak en een huilende vierliter zescilinder boxermotor zonder turbo’s. Het is een perfectie en heerlijkheid op wielen, zij het een tikje ordinair.
Voor wie het té ordinair is, is de 911 GT3 er ook als Touring, zonder de enorme achtervleugel. Wil je juist meer drama, dan is er goed nieuws. De 911 GT3 RS is onderweg! Nu kan dat geen verrassing zijn, aan het einde van de 911-cyclus bouwt Porsche een aantal GT3 RS’en.
Circuitwerk
Porsche had de komst al een tijdje geleden aan Autoblog bevestigd. Vandaag hebben we er zelfs wat beeldmateriaal bij. Uiteraard zijn de verschillen niet meteen duidelijk. Het is natuurlijk een teaser, net als de supercar van het vorige artikel, de Lamborghini Huracàn Sterrato.
De huidige 911 GT3 is al heftiger dan ooit, mede dankzij de vele aerodynamische hulpmiddelen. Dat wordt met de RS nog aanweziger. Volgens Andreas Preuninger is de GT3 RS nog meer afgestemd op het betere circuitwerk.
Vermogen 911 GT3 RS
Nu vragen jullie je af: “hoeveel vermogen heeft de vierliter nu? 550 pk? 600 pk? Nee! Dat valt een klein beetje tegen, eigenlijk. Volgens Preuninger zal de nieuwe GT3 RS een 4.0 zescilinder krijgen met ‘om en nabij de 500 pk’.
Bij Porsche hebben ze zich voornamelijk gericht op het chassis-gedeelte en de aerodynamica. Meestal is de ‘RS’-versie ook een stukje lichter dan de reguliere GT3.
Waarom is dat eigenlijk? Daar gaf Andreas Preuninger een tijdje geleden al antwoord op met de reguliere GT3. Ze doen wel degelijk hun best om er nog een paar pk’s uit te peuren, maar dankzij stringente milieu-eisen worden deze vrij direct ongedaan gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan het OPF (benzinepartikelfilter).
Ram Air
Overigens zal de 911 GT3 op snelheid iets meer vermogen hebben dan opgegeven. Op hogere snelheid is er een ram-air effect waardoor het vermogen zo’n 5 tot 10 pk stijgt. Deze mogen ze er echter niet bij optellen in de fabrieksopgave.
Preuninger deelde Autoblog al mee dat de 510 pk van de huidige GT3 ongeveer het maximum is uit deze motor, zonder grote ingrepen. Onze gok: ze weten toch iets voor elkaar te boksen en halen er 525 pk uit.
De officiële onthulling van de Porsche 911 GT3 RS is op 17 augustus.
pindakoning zegt
Dit ding gaat zo bruut worden!
Johanneke zegt
Zo heerlijk dat ze dit vermogen uit een atmosferische motor kunnen halen. Met turbo’s kan je ook prachtige dingen, maar atmosferisch met handbak is voor mij echt het ultieme autorijden.
thomcarspotter zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kennone zegt
Vermogen zegt ook niets. Het gaat om de beleving!! In mijn Abarth 500 had ik met 180PK net zo veel beleving als in de Lancer Evo met 350pk. Ook met de motoren is dit het geval. Ben deze week van een 160PK sterke 1098 naar een 95pk sterke Monster 1100s overgestapt. En denk dat de beleving op de monster nog hoger is.
Poulusma zegt
@kennone
Lijkt me opzich wel een logische conclusie daar de 1098 een superbike is waar je beschutting hebt achter een ruitje/kappen en de Monster een naked bike is waar je met je bakkes vol in de rijwind zit 😏
Dat was voor mij ook de criteria om voor een naked te gaan, plus de wat relaxtere zithouding.
Veel rijplezier op je nieuwe bike toegewenst, en … Houd het rubber onder 😇
EJS zegt
Sws is meer vermogen niet altijd meer beleving. Veruit de meeste lol heb ik gehad met de motoren die ik had met het minste vermogen(’88 Transalp, ’99 VFR 400 R en een ’95 CB500). Het mooie van dat soort motoren is dat je ook op een leuke weg(dijk of zo) nog een keer vol gas kan geven. Ja, als je met vrienden rijdt kun je je gebrek aan bochtenvaardigheid niet compenseren op de rechte stukken, maar je moet je als vriendgroep maar lekker aanpassen aan de langzaamste in de groep.
Inmiddels heb ik overigens een toerbuffel(ik ben lang en rijdt veel lange afstanden op de motor) met een vergelijkbaar vermogen als jouw monster – en zelfs als je fiets 300 kg weegt is dat meer dan voldoende ;)
Poulusma zegt
@willeme
“De lekkerste Porsche op het moment moet wel de Porsche 911 GT3 zijn.” Ik denk toch dat menigeen hierop de Cayman GT4 RS zal zeggen 🤪
Rudy zegt
Verwacht dat ze boven het vermogen van de 991.2 GT3 RS gaan komen, zal dus wel 525 of 530 pk worden verwacht ik.
kennone zegt
Ik zet mijn geld in op 520pk
kniesoor zegt
@Rudy: Sluit ik me bij aan, gok op 530 peekaa.
flyerbunch zegt
Het beest waar menig Porsche fanaat op zat te wachten.. laat maar komen!
ghini zegt
Ze proberen met dat ding het ring record te verbeteren.. benieuwd of het ze gaat lukken..
Daremaster Co zegt
Dat vermogen klinkt behoorlijk miezerabel in vergelijking met de huidige elektrische aandrijflijnen van verschillende fabrikanten. We gaan zien hoe snel deze herriemaker achter ligt in de sprint tegen een Model S Plaid, Lucid Air or others. ICE is dead boys!
berlinetta zegt
Volgens mij begrijp jij het doel van deze auto niet.