
Altijd leuk om te weten hoeveel vermogen die Dikke Duitsers nu écht te hebben.
Het is altijd een beetje het moment van de waarheid: de rollenbank. We praten heel erg graag over pk’s. Hoe meer pk’s, hoe beter. Maar hoeveel vermogen zit er nu eigenlijk echt in? In Den Haag is er een bekende tuner die geregeld bijzondere auto’s op de rollenbank zet om te checken hoeveel vermogen er nu echt in zit. Leuk voor de eigenaren om te weten.
Voor nu berichten wij over een ander online medium. Mat Watson van Carwow kennen jullie allemaal van de dragraces. Ondanks dat die meestal na een seconde of 20 voorbij zijn, weet hij daar toch 10 minuten topentertainment van te maken. Voor zijn laatste upload deed hij wat anders en vergeleek hij vier hele brute Duitse E-segment Dikschiffs: de Audi RS6, BMW M5, Mercedes-AMG E63S en Porsche Panamera Turbo S e-Hybrid Die heeft hij al vaak genoeg op de dragstrip gehad.

Zo veel vermogen hebben de Dikke Duitsers nu echt
Hij vroeg vier particulieren om met hen dikke topsedan- of stationwagon naar de rollenbank te rijden. Daar deden ze twee dingen. Ten eerste gingen ze kijken hoeveel vermogen en koppel de motor daadwerkelijk levert. Als wij het over pk’s hebben, hebben we het altijd over pk’s op de krukas. In sommige tuningscenes ziet men dat als valsspelen en communiceren ze enkel en alleen vermogen op de wielen. Met vermogen op de krukas heb je nog te maken met transmissieverliezen. Alle vier de auto’s hebben vierwielaandrijving en een automatische transmissie, dus de omrekenfactor is gelijk. Prima te vergelijken dus.

Naast het vermogen en koppel checken ze ook meteen het gewicht. Dat is tegenwoordig ook een dingetje. Fabrikanten moeten een leeggewicht opgeven. Tegenwoordig is dat een EU-wagengewicht, dus inclusief vloeistoffen en een bijna volle brandstoftank. Daarom zijn auto’s de laatste tijd ook ‘ineens’ zwaarder geworden ten opzichte van 10 jaar geleden. Een ander dingetje: opties. Dat kan er nog voor zorgen dat het gewicht beïnvloed wordt. Voor het gewicht gaat men altijd uit van een kaal exemplaar. Als je alle opties aanvinkt, kan een auto behoorlijk zwaarder worden.

Enfin, je kan alles hieronder bekijken:
En uiteraard hebben we het even in een tabelletje voor je gezet:
Audi RS6 | BMW M5 | Mercedes E63 | Panamera | |
Vermogen (opgave) | 600 pk | 625 pk | 612 pk | 700 pk |
Koppel (opgave) | 800 Nm | 750 Nm | 850 Nm | 870 Nm |
Echt vermogen | 599 pk | 652 pk | 636 pk | 750 pk |
Echt Koppel | 818 Nm | 863 Nm | 936 Nm | 924 Nm |
Gewicht (opgave) | 2.075 kg | 1.940 kg | 2.010 kg | 2.350 kg |
Gewicht | 2.217 kg | 1.919 kg | 2.086 kg | 2.426 kg |
Ergo: de BMW M5 is de grote winnaar. Hij levert meer vermogen en veel meer koppel, terwijl het gewicht zelfs ietsje lager is in het echt. De Audi doet precies wat ‘ie moet doen, maar is behoorlijk zwaarder dan opgegeven.
Videocredits: CarWow via YouTube.
Qua gewicht/pj is Audi de winnaar:
3,7 / 2,9 / 3,3 / 3,2
@Cees Nee je moet dat andersom zien. Je wil bij kg/pk juist zo’n laag mogelijke waarde hebben. Hoe minder kg elke pk hoeft te versnellen, hoe beter. De BMW lijkt dus de winnaar te zijn.
Klopt, de Audi is het meest obees
Erg leuk YouTube-kanaal als je het mij vraagt. Je ziet in die dragraces ook dat de BMW’s vaak beter presteren dan verwacht. Staan die er bekend om dat ze minder zeggen dan dat ze hebben?
BMW staat daar wel om bekend ja, dat was ook zo bij de M140i. Een voorbeeld:
https://driveaholic.nl/bmw-m140i-op-de-rollerbank-epic-fail-of-eeuwige-roem/
Laten wjj Porsche niet vergeten. Panamera levert 50pk(!) Meer dan de opgave. Overigens heeft de 911 meerdere Ferrari’s en Lamborghini’s zoek gereden.
Laten wjj Porsche niet vergeten. Panamera levert 50pk(!) Meer dan de opgave. Overigens heeft de 911 meerdere Ferrari’s en Lamborghini’s zoek gereden.
Mag ook wel, deze weegt ook 75kg meer dan opgegeven.
Het was al geen lichtgewicht.
Je zou haast zeggen dat Audi daarmee het meest Duits is.
Wel dol om te zien dat de andere merken eigenlijk meer leveren dan ze zeggen!
Uhm nee? Typisch Duits is meer leveren dan opgegeven. Juist die Italianen kunnen goed overdrijven met de getallen.
Ik bedoelde vooral dat de Duitsers in de regel heel stipt en precies zijn, maar blijkbaar met opgeven van motorvermogen etc niet.
Dragraces zijn altijd lachen met Mat!
Altijd mooi dit. Dan weet je meteen dat die 100nm extra welke de tuner beloofd er eigenlijk al in zat.
Daarom altijd op de dyno voor en na een tuning om het daadwerkelijke verschil van de tuning te zien.
Precies!
Ik mag toch hopen dat de betere tuners, waarbij je het aandurft je gloednieuwe m5 te laten kietelen, een voor en na dyno doen?
@Dutchdriftking Mwa… Op een andere bank kon ie net zo goed 50nm minder leveren. Elke merk bank meet vermogen en koppel op een andere manier.
Mat Watson zeer gewaardeerde journalist.
Humor factueel. Leuke clips. Zal kanaal niet noemen naast Autoblog goeie 2e ;)
Hij is ook een goede tweede als het aankomt op irritatie factor en zelfingenomenheid, hij is geen Schmee maar hij doet wel z’n best. Het lukt me niet een filmpje van hem af te kijken.
Journalist ? Really?
Altijd mooi, Carwow.
Hij blaast eind dit jaar alweer 10 kaarsjes uit, maar vorig jaar is ie op de bank geweest. Zonder tuning had ie (RS6) 597 vs 560 en 32 Nm meer dan de fabrieksopgave . Stond ik ook van te kijken. Gebeurd in Huizen bij Tuningservice. Er werd gezegd dat het veel kan schelen per auto en dat je pech of geluk kunt hebben.
Jij hebt het over een RS6 C7 toch? Dat is niet de auto die ze hier testen dus gaat die vergelijking niet op.
Klopt, maar daarvoor schreef ik het niet. Het was gewoon een aanvulling op het artikel als algemene opmerking, niet als vergelijking.
@jeroenm83 Ojee… Als dat maar goed gaat.
Het is niet mogelijk om rollerbank resultaten te vergelijken. Dit omdat er zoveel verschillende rollerbanken zijn die ook weer anders werken en al dan niet juist zijn ingesteld en al dan niet professioneel geeikt.
Wat je wel kunt doen is met je eigen auto iedere keer naar dezelfde gaan en zo meten of je chip, turbo of andere modificaties zin hebben en goed zijn ingeregeld.
De enige keer dat je wel redelijk auto’s kan vergelijken is als je die auto’s op dezelfde dag met bij voorkeur dezelfde brandstof op dezelfde rollerband vergelijkt. Ook weer heeft best wat invloed, 10-20 graden verschil (Winter vs zomer) kan je behoorlijk wat vermogen schelen.
Anyway zeker interessant om deze vergelijking te lezen :-)
Tja, ik vind die Matt juist een ongelofelijk irritante kerel en sla die Carwow filmpjes om die reden bij voorkeur over. Soms kijk ik er wel eens een omdat het over een auto gaat die ik interessant vind, maar dan weet ik meteen weer waarom ik hem zo irritant vind.
Jij kijkt zeker graag naar die saaie postduif van Autoweek
Ik begrijp helemaal wat je bedoeld.
Ik vind eigenlijk alleen de uitslag van de Audi verrassend. Tegenwoordig zijn de opgegeven vermogens bijna altijd aan de lage kant ( niet alleen bij de duitse merken) om te waarborgen dat het opgegeven vermogen onder alle omstandigheden ook wordt gehaald.
Kan ik straks in de kroeg zeggen dat 636 pk heb en niet 612; want een youtube heeft het getest.
(nee, alleen op dit blog zeg ik t; op werk denkt vrijwel iedereen nog altijd dat ik een zwarte station taxi rijd; lekker houden zo).
Heb je er een met zo’n business pakket erop, zodat de bumpers niet te overdreven zijn?
Anders valt de auto toch wel op.
Lekker half onderzoek weer. Doe ze eens naar 4 verschillende tuners met verschillende banken. Elke bank geeft andere waardes af. Daar het gemiddelde van pakken en dan een nieuwe lijst maken. Nu wedden ze alles op 1 paard bij Carwow en zeggen ze thats it!
@20klepper Kunnen ze doen, maar lijkt me niet nodig. Van de Rs6 C8 is het bekend dat ie net 600pk doet. Dat de rest meer vermogen levert dan opgegeven volgens die bank geloof ik best, vooral als je kijkt naar de dragraces en rolling races.