Handgemaakt vakwerk à la Singer is altijd exclusief spul, maar het wordt steeds minder exclusief om zo’n bijzondere Porsche 911 te bezitten.
Inmiddels zijn er vele plekken waar je naartoe kan om je klassieke Porsche 911 te voorzien van modernere onderdelen. We durven Singer niet aan te wijzen als ‘de eerste’, maar het kwam de populariteit van zo’n 911 ‘restomod’ wel ten goede.
Mijlpaal Singer
Het is inmiddels al weer 15 jaar geleden dat Singer hun eerste model deelde. De Singer ‘Classic Study’ begint zijn leven als een Porsche 964 en daar wordt vervolgens een compleet op maat gemaakte carrosserie, een compleet op maat gemaakt interieur en een volledig herbouwde motor voor de huidige standaarden aan toegevoegd. Het resultaat is een auto die het klassieke gevoel van een 911 omarmt met de wetenschap van nu. Elke Singer wordt op bestelling gebouwd voor flinke bedragen, maar degene die hem bestelt mag dan wel alles op maat laten maken. Elke auto krijgt ook een eigen naam in combinatie met ‘commission’ (in opdracht gemaakt). Sinds een paar jaar mag je ook kiezen voor een DLS (Dynamics & Lightweight Study), een 930 Turbo Hommage en een raceversie van die laatste.
300ste Singer
Zo is deze Porsche 911 Singer door degene die hem besteld heeft ‘The Sotto Commission’ genoemd. Op zich heeft de klant er een mooi feestje van gemaakt, met een carrosserie in ‘Resistance Blue’, interieur met oranje lederen bekleding en uiteraard de 4.0 liter zescilinder met handgeschakelde vijfbak. Er is gekozen voor een Targa.
Toch is de Sotto Commission een prachtig feestje voor Singer, want dit is de 300ste klant die een Singer Classic Study heeft besteld! Zoals gezegd is het dus exclusief spul, met zo’n 20 exemplaren gebouwd elk jaar. Zo mocht de Sotto Commission dus even poseren in de fabriekshal met alle medewerkers van Singer. Het lijkt er bijna op dat er meer mensen werken bij het Amerikaanse bedrijf dan dat er auto’s zijn.
Dus eh, gefeliciteerd hè! Je kan dus gewoon nog steeds Singers bestellen, maar zoals gezegd gaat je dat tonnen tot miljoenen (DLS) kosten. Wij vragen ons tevens af wat er gebeurt als de 964’s opraken, die worden immers niet meer gebouwd.
vetnek zegt
Er komt een tijd dan heb je een 996 Singer
William zegt
Mooi, maar het blijven qua passieve veiligheid zeer gevaarlijke auto’s. De basis is en blijft een auto ontworpen in de jaren 80. Tenzij de eigenaar het ziet als investering en er niet mee rijdt, dan is het geen punt uiteraard.
Johanneke zegt
Motorrijden is gevaarlijker hoor. Gewoon lekker gebruik van maken. Ik vind het zelf ongelooflijk gave wagens die Singers, toffer dan mening supercar.
mashell zegt
Als je doel in het leven is om zo lang mogelijk in leven te blijven en daarvoor allerlei leuke dingen laat en je dan op 121 jarige leeftijd totaal verrimpeld en dementerend in een bed in een verzorgingshuis overlijdt, dan ben je heel oud geworden maar heb je dan wel geleefd?
ghengiskhan zegt
Angst voor dood zorgt ervoor dat je niet meer leeft.
sabrerator zegt
Pssst…
Er zijn ook mensen die vrijwillig met een leren pakkie aan op een soort mechanisch paard stappen en dan harder dan 40 rijden.
Da’s pas gevaarlijk!
Jochen zegt
Met bijna 65.000 gebouwde exemplaren is een 964 verre van bijzonder te noemen. Ook van de 930 zijn er echt meer dan genoeg. Ze kunnen eindeloos door.
mashell zegt
Maar hoeveel zijn er nog van over? En is een 964 leuker als Porsche 964 of als Singer backdated 930?
Jochen zegt
Volgens Singer zijn er nog 10 duizenden open (bron interview met top gear uit 2022) en meer dan genoeg rotte exemplaren voor een mooie Singer update. Ze stoppen bij 450, dat is het plan staat in het artikel, en gaan dan over op de Turbo’s.
caprio zegt
Wat een prachtig model toch, ik zou er zo voor zou gaan. Wel met gewonere stoelen want het blijft een auto waar de achterkant zo uitbreekt. En zonder airbag. Ik zou deze helemaal niet op de limiet gaan rijden maar lekker genieten van toertochtjes en vakanties. Tentje mee en genieten avonds naast de tent en de auto natuurlijk
frederik zegt
Dat uitbreken van de achterkant wordt erg overdreven. Dat doet een 911 alleen als je met flinke G-kracht door de bocht gaat, en dan plotseling gas lost of remt. Als je normaal rijdt (en het niet enorm glad is) is er echt niets aan de hand. Of je moet gewoon het gas erop houden in de bocht. Het wordt echt leuk als je doelbewust een beetje lift om de auto te roteren. Maar het zijn echt niet zulke widowmakers als vaak beweerd wordt zolang je de auto met respect behandelt.
Robert zegt
Tja, alle bezwaren van de puristen ten spijt ook deze Singer, ook met ‘Resistance Blue’ exterieur en interieur met
oranjecognac lederen bekleding is dit weer een pareltje, hoor. Ik zou alleen waarschijnlijk wel voor een zesbak opteren.mashell zegt
Ben geen Singer fan maar deze is wel heel smaakvol samengesteld.
Tony EV zegt
De naam Singer doet me altijd aan naaimachines denken, maar dit is dan wel een hele mooie naaimachine.
Robert zegt
*kuch*
– Huskvarna maakt ook naaimachines – en potente crossmotoren, bosmaaiers, kettingzagen, enz.
– Peugeot maakt ook meer dan auto’s – o.a. ook bromfietsen, (race)fietsen, tot aan pepermolens toe.
sabrerator zegt
Mij aan Britse sportwagens.
Harald.370 zegt
Wat er gaat gebeuren als de 964 op zijn? Vroeger kocht RUF chassis en carroserieen van Porsche; straks gaat Singer datzelfde doen bij RUF.
“Once I was a learner, now I am a master” – Aloïs Ruf ;-)
Flatsix zegt
Singer zal al wel een voorraadje 964’s in bezit hebben vermoed ik. Net als Porscherestaurateur Manfred Hering van Early911s in Wuppertal, die heeft een slordige 300 stuks eerste type 911 in schappen op voorraad staan. Ben er ooit geweest en echt heel indrukwekkend. Ook zijn privecollectie van ca 40 unieke Porsches is echt gaaf.
Dutchdriftking zegt
Ik dacht dat de classic niet meer leverbaar was? Of stond deze al 4 jaar in bestelling? Ik zou het leuk vinden als ze ook wat met de 928 gaan doen. Een GTS met 4 wielaandrijving, moderne automaat en 500pk V8 lijkt mij wel wat.
scrmeagle zegt
Singer singer Veredelaar van Porches, is dus niets origineels aan. Heb er niets mee.
potver7 zegt
Geef het nog een paar jaar, dan kunnen ze Singers gaan restomodden.