We moeten ’s lands wegen delen met meer mensen dan ooit en dat heeft onder meer te maken met de forse stijging uitgegeven rijbewijzen in 2021.
Als je dit leest is de kans groot dat het halen van je roze pasje al weer een tijdje geleden is. Uiteraard worden er elk jaar weer mensen een dagje ouder en dat geldt ook voor 16-, 17- en 18-jarigen. Die allemaal met die leeftijd het recht verwerven om te starten met lessen en spoedig hun rijbewijs te halen. Dat deden, doen en zullen veel mensen blijven doen, maar in 2021 deed men het enorm veel.
Aantal rijbewijzen 2021
Vorige week namen we jullie mee in sommige van de cijfers en toen is het getal 11,6 miljoen genoemd. Dat is anno 2022 hoe veel mensen een roze pasje bezitten. Meer dan ooit, maar dat is logisch. Daar komt nu bij dat er in 2021 meer dan 600.000 mensen een rijbewijs hebben gehaald. Dat is ook meer dan in voorgaande jaren. De verklaring daarvoor is uiteraard simpel: alles lag op zijn gat in coronajaar 2020 en het CBR had het al zo moeilijk, dus alle vertragingen moesten weggewerkt worden in 2021.
Brommerrijbewijs
Als je je autorijbewijs haalt (B) krijg je daar automatisch een brom/snorfietsrijbewijs bij (AM). Toch kun je nog opteren voor enkel AM, vooral 16-jarigen doen dat vaak (die hebben al wel recht op een AM-rijbewijs, maar nog geen B). Opvallend is dat op die 11,6 miljoen mensen, slechts 192.000 mensen enkel AM hebben. In totaal 196.730 mensen mogen maar één soort voertuig besturen met hun roze pasje. Je kunt namelijk ook nog je T-rijbewijs halen voor landbouwvoertuigen en de alom bekende MMBS (Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid) zonder dat je daar perse een B-rijbewijs voor nodig hebt.
Oudste persoon
We wisten dankzij het artikel van vorige week ook al dat de oudste bezitter van een rijbewijs 106 jaar oud is. Deze Zuid-Hollander wordt op gepaste afstand gevolgd door een 104-jarige Limburger. De vraag die dat altijd oproept: kunnen die mensen nog wel veilig door het verkeer? De RDW meldt daarover dat deze personen wél nog vijf jaar geleden medisch gekeurd zijn, maar of ze ook echt autorijden kun je niet achterhalen. De meeste mensen op die leeftijd willen dat zelf niet meer. Het rijbewijs blijft echter wel geldig als legitimatiebewijs.
Prijzen
De achterstanden bij het CBR zijn dus weggewerkt en je kan weer vrij makkelijk een rijbewijs halen. Wel gaat je dat meer geld kosten dan voorheen. Een praktijkexamen voor de auto kostte 122,50 euro, maar stijgt nu naar 125,75 euro. Een AM-examen kostte 127 euro en gaat nu naar 130 euro. Het theorie-examen voor zowel motorfiets (A), brom/snorfiets (AM) als auto (B) stijgt van 37 euro naar 41 euro. Die moet toch vaak over gedaan worden, dus dat kan wel een stukje duurder uitpakken als je hem meerdere keren niet haalt. (via De Telegraaf)
Johanneke zegt
Zijn ze er al achter welke rijscholen mensen weigeren te leren wat een richtingaanwijzer is? Die moeten ze echt aanpakken.
sportabgasanlage zegt
Richtingaanwijzer?
kniesoor zegt
Dat zijn de rijscholen, die vallen onder de Algemene Unie Der Instructeurs 😆
schuimbekje3 zegt
Of mensen die leren op een rotonde de linker knipperlicht te gebruiken..
#1 je kan niet linksaf op een rotonde
#2 mensen zien knipperlicht eerder dan welke kant die knippert en steken over terwijl de auto er NIET af gaat
#3 het duurt erg lang voordat digitale knipperlichtennoverschakrlrn van links naar rechts en dan is die persoon al van de rotonde af…
#4 Alleen bij een microrotonde (kruispunt met witte stip in het midden) heeft het nut
smijsie zegt
Toen de eerste rotondes in dit land aangelegd werden, was het enige tijd verplicht om richting naar links aan te geven op rotondes. Dit werd je vanzelfsprekend ook geleerd tijdens rijlessen. Later werd dit aangepast. Ik ben het met je eens hoor, maar het is niet zo vreemd dat sommigen dit nog steeds doen.
HelldogBE zegt
Is mss niet wettelijk geregeld, maar een paar rotondes waar 95% v/h verkeer rechtdoor gaat merk je toch dat links knipperen wat duidelijkheid brengt. Als je het verschil tussen links- en rechts knipperen niet ziet moet je niet op de baan zijn. Is in ieder geval beter dan de meerheid die niet eens de moeite neemt om te knipperen…
Mijn pet peeve qua rotondes zijn toch wel de mensen die het buitenste spoor gebruiken om linksaf te gaan. Zeker als de getriggerd in Mad Max veranderen en full attack je proberen rechtsom in te halen terwijl je de verkeersdoorstroming probeert te verbeteren. Is men verwonderd dat enkel agressieve chauffers het binnenvak nemen. Met voorsorteren echter vaak beter geregeld in NL dan in BE!
robicide zegt
Nog veel irritanter: mensen die linksaf knipperen voor de rotonde en dan rechtdoor gaan.
JaxDryke zegt
Offtopic //
Grappig, zo’n plaatje op Autoblog te zien van Hengelo.