Misschien nog wel belangrijker: zo veel last gaan klanten hebben van hun nieuwe Porsche die op het gezonken schip stond.
Met ‘het gezonken schip’ bedoelen we, hopelijk tot niemands verrassing, de Felicity Ace. Dit autotransportschip dat onderweg was van Emden naar Rhode Island vloog in brand bij de Azoren. Daar ging de bemanning van het schip af en vervolgens bleef het stuurloos een paar dagen in de zee dobberen. Mochten de auto’s op de Felicity Ace nog niet volledig verbrand zijn, dan werden ze wel beschadigd door het feit dat het schip nu volledig gezonken is. Kortom: alles dat erop stond is verloren gegaan.
Porsche modellen op gezonken schip
Lamborghini bevestigde eerder al dat er inderdaad auto’s van hen op de Felicity Ace stonden, waaronder de al uit productie gehaalde Aventador Ultimae. Productie daarvan wordt herstart. Ook een stuk of honderd Bentleys zullen opnieuw gebouwd worden. Vervelend voor de koeien die hun huid hebben opgeofferd voor de interieurs van die auto’s. Bij de vier duizend auto’s op het brandende schip hoorden ook ongeveer duizend Porsches. Dat laatste laat Porsche nu weten aan Autocar. De 1.000 modellen van Porsche op het gezonken schip waren allemaal onderweg naar klanten. Eén van die klanten was bijvoorbeeld Matt Farah van The Smoking Tire, naar wie een Porsche Boxster Spyder onderweg was. Hij stond te popelen om hem te ontvangen, maar Porsche liet weten dat het ‘iets langer kan duren’.
Wat nu?
Porsche laat weten dat de lading van het gezonken schip opnieuw leveren ‘een uitdaging’ wordt, maar niks is onmogelijk. Het is belangrijk dat de klant behalve wat langere wachttijden vrijwel niks gaat merken van het zinken van de Felicity Ace. Hoeveel auto’s exact, welke modellen en de totale verloren waarde van de auto’s van Porsche op het schip: dat is allemaal niet bekend. Naar schatting van een Amerikaanse econoom heeft dit akkefietje de Volkswagen groep zo’n 335 miljoen dollar gekost. Ouch.
De kans dat je dit leest en jouw Porsche op de boot stond is klein maar niet nul. In dat geval heeft Porsche hopelijk al contact met je opgenomen en komt je auto nog steeds binnenkort, alleen duurt het wellicht een paar weken, wellicht een paar manden. Even geduld a.u.b.
dndeeef zegt
Zullen wel goed verzekerd zijn toch. Op kosten van de vervoerder lijkt me 😉
p993 zegt
@dndeeef: dat lijkt me ook. Maar hoe dan ook gaat het ze geld kosten. De prod cap die het kost kun je bijv niet (later pas) inzetten voor nieuwe modellen
iannuzi zegt
@dndeeef: eigen risico zal geen €200 zijn maar eerder miljoenen.
w0ut zegt
Normaal vergoeden die alleen de marktwaarde van auto’s. Heel de administratieve afhandeling, communicatie naar klanten, opnieuw ingeven van bestellingen, … of in geval van Lamborghini het opnieuw opzetten van produktielijnen zullen ze zelf moeten betalen.
Papageno zegt
Gezien het feit dat veel dealers in USA auto’s boven de adviesprijs verkopen is marktwaarde een begrip dat de verzekeraar nu kan bijten..
kennone zegt
Ondanks ik geen groene linkse gekkie ben, ben ik wel benieuwd wat dit voor impact heeft gehad voor het onderzee leven daar.
mashell zegt
Sponge Bob rijdt nu Lamborghini….
pindakoning zegt
@mashell: mr Krabs is nu een louche autodealer geworden
jarnobakker zegt
@mashell: die heeft nu een nieuw filiaal van Jet Cars geopend😂
crashingduke zegt
@kennone: Waarschijnlijk valt klinkt het spannender dat het is. Ten opzichte van 4000 auto’s is de Atlantische Oceaan enorm groot. En ten opzichte van wat er dagelijks in de Atlantische Oceaan wordt gedumpt, ben ik bang dat het ook niet veel uitmaakt.
banderas zegt
Loek, paar weken? Elk merk zit inmiddels al op vaak minimaal een half jaar levertijd ivm chip- en grondstoftekorten maar jij denkt echt een paar weken??
Loek zegt
@banderas: een paar maanden zijn ook een paar weken ;)
On a real one, je mag toch hopen dat deze auto’s nu prioriteit hebben. De voorraden mogen dan straf zijn maar ik neem aan dat alles wat ze nog aan voorraad hebben nu linea recta naar deze orders gaat. Dan kan het sneller klaar zijn dan je denkt.
p993 zegt
@Loek: het gaat altijd om die laatste delen die net niet op voorraad zijn en dat missch ook niet meer komen, want einde serie
Nee, zelfs enkele maanden is te optimistisch (op die paar standaard boxsters na missch)
bischero zegt
@Loek: dat ligt er echt aan hoe afwijkend een heel klein spec onderdeel wel/niet op voorraad is. Productie wijzigen (dan heb ik het niet over kleur van lak of bekleding) is echt een nachtmerrie.
Dit is echt meer een kwestie van niet kunnen dan willen als het maanden wordt en niet weken.
Transport alleen kost al weken. Dus stel: productie slot kan gecreëerd worden op 4 weken, dan moet ie op de boot, is ie ook 3 weken onderweg. Dus 2 maanden verder. En dat is echt het absolute minimum als alles mee zit en de afwijking van het standaard product en verdeling op de lijn niet groot is.
paulds65 zegt
Nee, niet verzekerd. Self insured zoals dat in de industrie heet. Zelfde geldt bijvoorbeeld ook voor alle overheidsgebouwen. Verzekeringspremie kost meer dan eens in de zoveel jaar het risiko zelf moeten dragen.
raoufff zegt
Van The Smoking Tire naar A Drowned Porsche.
flyerbunch zegt
YouTuber Matt Farrah had 718 Spyder aan boord.. dat gaat nogal een tof bergingswerkje worden!
bischero zegt
@flyerbunch: als het schip niet in de weg ligt wordt de olie eruit gepompt en blijft ie liggen. Kost veel te veel en de restwaarde van de lading is nul. Enige reden dat ze hem moeten bergen is ecologisch, maar dat betwijfel ik.
Friez zegt
@bischero: het schip ligt op 4km diepte, dus denk niet dat men iets gaat ondernemen ;-)
redneckarie zegt
Wel te hopen dat ze deze keer de batterijen van die elektrische kadavers apart verzenden.
Dutchdriftking zegt
“Naar schatting van een Amerikaanse econoom heeft dit akkefietje de Volkswagen groep zo’n 335 miljoen dollar gekost.” Ik neem aan dat Volkswagen de rederij aansprakelijk stelt. en dat die er voor verzekerd is… Maar vervelend is het natuurlijk wel.
ghost zegt
Allemaal materialisme. Hopelijk is er niemand omgekomen qua bemanning. Ja, zonde van die wagens, heb je niks meer aan nu na al dat zoute water, en zo zie je maar weer dat alles relatief is. Vervelend dat je moet wachten, dat moest je toch al, maar er zijn ergere dingen..
Arno's zegt
Die 335 miljoen is een schijntje bij het totale kostenplaatje en dan heb ik het nog niet over eventuele kosten om de impact op het milieu zo klein mogelijk te houden