De viercilinder Macan T is niet een koopje. Maar daar heb je wel een dikke auto voor de deur staan.
BTW, BPM over de CO2-uitstoot, inflatie, chiptekorten, grotere marges: er zijn allemaal redenen waarom auto’s duurder en duurder worden. We zitten op dit moment op het punt dat het komisch begint te worden.
En nee, we gaan niet weer het feit aanhalen dat een Polo GTI 37 mille kost en een golf GTI 58 mille. Oh, mislukt. Nee, de prijzen van de onlangs onthulde Porsche Macan T zijn binnen en het ding kost een lieve duit.
Prijs viercilinder Macan T
We beginnen meteen even met de prijs van de viercilinder Macan T. Deze kost namelijk 111.800 euro. Voor dat geld heb je een 1.984 cc metende viercilinder, die dankzij een turbo er 265 pk en 400 Nm uitperst.
Daarmee accelereer je in 6,4 seconden naar de 100 km/u en kun je een topsnelheid halen van 232 km/u. Nu lijkt die prijs enorm hoog en dat is ‘ie ook. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat het tóch een scherpe aanbieding is.
Even alle opties aanvinken
Een kleine 40 mille is namelijk BPM. Een gewone Macan is ook al meer dan een ton en als je kijkt wat je krijgt bij een Macan T, moet je eigenlijk standaard daarvoor kiezen. Je krijgt namelijk grotere wielen, een straffer onderstel, betere stoelen, Porsche Active Suspension Managemtn (PASM), dikkere anti-rollbars, Porsche Vectoring Plus.
Tevens heb je iets meer aankleding qua exterieur (20 inch wielen bijvoorbeeld) en interieur (speciale bekleding). Uiteraard hebben we ook even de Macan T-configurator aangeslingerd om te zien hoe gek je het kunt maken. Wij kwamen uit op 179.583 euro. Het hoeft niet, maar het kan dus wel!
Vergelijking concurrentie
Als we de vergelijking maken met andere concurrenten. Kunnen we misschien beter een oordeel vellen over de prijs. Bij Alfa Romeo heb je de beste deal als je op zoekt bent naar een crossover. De Alfa Romeo heeft 280 pk en verreweg de rijkste uitrusting. De BMW pareert alle anderen met een heerlijke zescilinder motor.
De Jaguar is een half maatje groter. Bij de GLC hebben we de GLE Coupé gepakt, de gewone GLC stond niet de prijslijst. In alle gevallen is het een beetje lood om oud ijzer. De reden is simpel, deze auto’s zijn er in veel gevallen ook met een plug-in hybride-aandrijving. Die zijn niet zo extreem belast. Deze hebben meer vermogen en zijn goedkoper.
- Alfa Romeo Stelvio 2.0T Veloce Ti AWD | 83.460 euro
- BMW X3 M40i xDrive | 101.993 euro
- Jaguar F-Pace P250 R-Dynamic S AWD | 101.473 euro
- Mercedes-Benz GLC300 Coupé 4Matic AMG Line | 95.058 euro
- Porsche Macan T | 111.800 euro
Meer lezen? Dit zijn de goedkoopste auto’s die meer dan 250 km/u halen!
vpowert zegt
Je zou hier spontaan een Stelvio van kopen. Niet duur, krachtiger dan deze Porsche en het stuurt toch zeker net zo leuk. Waarom kiezen zoveel mensen voor iets anders dan een Stelvio?
mc96 zegt
Omdat ze ook een X3 kunnen kopen
dondeboer zegt
Hmmm, de X3 is 17k duurder en voor dat geld ook nog eens kaler. Da’s ook op dat bedrag wel een stevig verschil. En, maar da’s persoonlijk, de X3 is wel een beetje een nietszeggend ding, die Alfa is wel echt fors fraaier om te zien.
willeme zegt
@dondeboer:
In dit specifieke geval, wel ja.
De verklaring is eenvoudig. Iedereen besteld de X3 xDrive30e (de plug-in hybride) met M-Sportpakketje. Die heb je voor 69.407,57 euro en dan heb je 292 pk en half-tarief qua MRB.
dondeboer zegt
Ah, dat is een ander verhaal ja. Maar dan valt de vergelijking met de Macan helemaal bizar uit. Overigens heb ik helemaal niks met SUV’s, deze oude ziel ziet liever een mooie coupé of sedan (Quattroporte, jummie)
ViggenneggiV zegt
@vpowert: zo mooi de Stelvio van buiten is zo lelijk is het dashboard. En daar kijk je als bestuurder toch het meeste tegen aan
560pk zegt
@viggenneggiv: ik zal wel de enige zijn die de Stelvio écht niet mooi vind. Ik hou niet van de golvende, bolle, lijnen. Om dezelfde reden vind ik de SUV’s van Maserati en Aston Martin niet mooi. Maar ook daarin sta ik denk ik alleen
sjeemsbond zegt
Dat. Plus je kijkt ook naar het financiële plaatje wat aan het eind van de rit niet in het voordeel van de Alfa spreekt. Die dingen schrijven nou eenmaal harder af dan een Duitser.
giulia64 zegt
@sjeemsbond: Alfa’s schrijven echt niets sneller af dan BMW. Tenminste de 3 Alfa’s waar ik ervaring mee heb.
En zo’n Stelvio is een van de weinige suv’s die je niet het gevoel geven een trekker te besturen.
dree16v zegt
Fantastische auto, maar die prijs… Als je er over nadenkt natuurlijk belachelijk ten opzichte van andere VAG producten met dezelfde motor. Maarja het is een Porsche en die naam betaal je. Goede marketing ;-)
willeme zegt
@dree16v:
alleen de motor is gelijk in vergelijking met andere producten uit de Volkswagen Group-catalogus. De rest is een Porsche en behoorlijk afwijkend van andere Audi’s.
dree16v zegt
@willeme: Daar ben ik me van bewust. Het is niet voor niets (één van) de best rijdende SUV’s. Ik word er wel hebberig van dus ik bedoel het positief als ik zeg goede marketing.
petrolicious zegt
verhuis gewoon naar Duitsland, komt veel goedkoper uit
mashell zegt
Als dat je hoogste doel in het leven en Porsche Macan rijden is dan moet je dat zeker doen. Maar er zijn andere zaken (zoals sociale voorzieningen) die in Nederland een stuk beter zijn.
rogerzz zegt
Als dat je hoogste doel in het leven is en sociale voorzieningen je hart sneller doen kloppen.. die Duitsers zijn zo gek nog niet, belastingdruk is in Nederland echt enorm. Auto rijden is in Nederland echt buitenproportioneel duur, er ligt per inwoner niet zoveel km wegdek maar we betalen er het meest voor lijkt het?
Inkomstenbelasting is in Duitsland 10% lager (42% daar vs. 52% hier) – erfbelasting lager, je kan minder werken en meer overhouden, ik zit wel eens over na te denken.. alleen de taal is een dingetje, dat zit er niet in bij mij. Maar anders kon ik wel mooi ik een 2.0 Macan over de autobahn 130 rijden ipv 100!
mashell zegt
De taal is voor mij geen probleem, spreek vloeiend Duits, kan het ook netjes schrijven. Heb er jaren gewoond, heerlijk land om te wonen, ik zou er zo terug gaan. Maar verkijk je niet op de financiën. Voor mij was de belastingdruk in Duitsland hoger dan in Nederland (ik was in beide landen belastingplichtig) er zitten nou eenmaal veel belasting adders onder het gras in Duitsland, zelf je aangifte doen is er daar niet bij. Ook zaken als zorgpremies liggen er fors hoger. Als je een goede baan hebt (hoger opgeleid) met een goede baanzekerheid kun je daar beter leven dan in Nederland. Doe je gewoon werk in een fabriek of winkel dan ben je in Nederland financieel beter af en ook nog zekerder door het betere vangnet. Onderaan de streep is Nederland een welvarender land dan Duitsland.
En parttime werken, dat vinden ze daar maar raar…
flatsix010 zegt
Jammer van de T-badge terwijl het enkel reguliere opties zijn.
Overigens is dit gewoon €5k duurder dan een Cayenne e-hybrid die sneller, groter en rijker uitgerust is met een heerlijke 6-cylinder.
fanboy zegt
Misschien even wachten op de elektrische versie.
bakkerst zegt
Puur voor de nieuwsgierigheid eventjes bij de lokale importeur (hier in Polen) gekeken, vanaf prijs 294k in Zł, omgerekend ongeveer 62k in EUR, wat een verschil…