Dit zijn geen malse prijzen…
In Amerika was iemand die met Porsche onderdelen werkt een beetje nieuwsgierig naar de nieuwprijs van onderdelen voor een Carrera GT. Zijn interesse was gewekt nadat hij $9.000 dollar had moeten rekenen voor een oliewissel bij een Carrera GT (rijtest). Hij heeft zijn bevindingen gedeeld in dit stukje op Reddit. Lees mee en huiver.
De prijs voor een nieuwe koppeling (die overigens vaak kapot gaat)? $15.000,- alstublieft. Moet de motor vervangen worden? Ruim $260.000,- meneer. Nieuwe bestuurdersstoel nodig? $16.000,- graag. Even een nieuwe bumper eronder? Gaat je $16.000,- kosten. And the list goes on.
Nu viel het onderhoud aan een Bugatti Veyron wel eens prijzig uit, maar dit zijn ook geen voordeelpakkers. Een kwart miljoen neertellen voor een motorwissel, zie je het voor je? Natuurlijk, we hebben het hier in principe over een racemotor voor op de openbare weg (met een prachtig geluid), die ook nog eens zo’n 15 jaar geleden ontwikkeld is. Maar toch, zou jij het betalen?
Foto: de gecrashte Carrera GT van Perridon op Autojunk.nl
edjehaze zegt
Ja!
yipikaye zegt
Oplichters
Lotus zegt
Porsches zijn behoorlijk prijzig in onderhoud maar dit gaat wel erg ver.
rolov zegt
Je zal wel moeten als je er een bezit. Die auto’s worden met de dag meer waard. Je zou gek zijn als je hem als schroot verkocht nadat je motor is geploft
Senne zegt
@rolov: Zelfs al is de motor geploft, dan is zo’n GT nog altijd meer waard dan het gemiddelde huis van de Autoblog bezoeker…
m-tfsi zegt
Wow, wat een prijzen!
Maar als je het relatief ziet…. Een nieuwe motor in je golf van €30k kan ook zo €10k kosten… Is ook 33% van de nieuwwaarde ..
Maar deze prijzen blijven natuurlijk helemaal gek, zeker voor Jan Modaal wiens huis nog niet zo veel kost
rossi46audi zegt
@m-tfsi: weet niet wat voor speciaal blok jij in een golf ziet maar een gemiddelde 1.4 tfsi houd wel op bij 5k incl montage.
Lotus zegt
@rossi46audi: bel even met de dichtstbijzijnde VW dealert, die kan het je zo uit zijn hoofd tot achter de komma zeggen. Schijnt dat deze reparatie vaker wordt uitgevoerd dan een kleine beurt…
Robert zegt
@lotus: en het meest lullige is, in Duitsland valt de ellende meestal nog onder garantie of onder een of andere coulanceregeling, terwijl je bij de Nederlandse VW dealer gelijk de hoofdprijs mag aftikken…
timberleek zegt
@RRRobert:
Heb een keer begrepen dat pon alle garantie van vw heeft afgekocht en zelf regelt. Dus dikke inkoopkorting voor pon, en als ze de klant zelf kunnen laten dokken dubbele winst voor hun
thomasthomas zegt
@rossi46audi: nieuw blok Mercedes E240 W211 incl montage bij Mercedes 12000,- euro. Originele nieuwe fabrieksmotor geen revisie. Heb het ooit afgerekend dus 5k is vrij laag.
wimbraber zegt
@m-tfsi: nee dat zal niet hoor, wel eens na gevraagd hoeveel een nieuw blok is voor een E60 530d, 6300 zonder montage. Dus dat zal niet dat dat bij een golfje zo duur is..
m-tfsi zegt
@wimbraber & @rossi46audi Oh dan valt me dat nog een soort van mee ! (Altijd kut natuurlijk als dit je onverwacht overkomt, maar dacht dat het wel duurder zou zijn)
rossi46audi zegt
@m-tfsi: blijft nog altijd een dure reparatie.
volvo-s60-adept zegt
@wimbraber: compleet motorblok of alleen een onderblok? Maakt nogal verschil…
wimbraber zegt
@volvo-s60-adept: volgens mij gewoon het hele motorblok, maar ik denk wel zonder startmotor, dynamo dat soort dingen
itest zegt
@wimbraber:
335d blok was 14k incl montage…
wimbraber zegt
@itest: zodan das een dure grap, natuurlijk ook een heel ander blok als een 530d, twin turbo ook en bijna honder pk meer, dus dat blok is ook veel sterker gebouwt, een hoop met geld!.. Zelf gehad?
itest zegt
@wimbraber:
Yup, viel gelukkig nog binnen de garantie maar de rekening zou er niet anders door zijn geweest
dutchcorvette zegt
Beter dan verkopen
5cilinder zegt
LS swap
reactief zegt
@5cilinder: Klinkt daarna nog beter ook :)
Mika_Hakkinen zegt
@reactief: Serieus.. nee wacht.. SERIEUS! Zn V10 is toch porno man
michaelb zegt
@reactief: wellicht de volgende keer het geluid aanzetten wanneer je naar YouTube kijkt en dan reageren ?
suheyl zegt
@reactief: hahahaha hahahaha
E34M5Touring zegt
@5cilinder: Hahaha, always the answer!!
bofkont zegt
@5cilinder: Dan zit er echt iets niet pluis in de bovenkamer als je dat overweegt ;)
JanJansen zegt
Met dit soort prijzen kan je er op wachten dat iemand zulke bumpers gaat namaken zou je zeggen. Blijkbaar toch te kleine markt.
rolov zegt
@janjansen: dan wordt hij minder waard he. Zulke auto’s ga je geen neprommel op maken .
kwatkam zegt
Normale prijzen lijkt me. De motor is een toenmalig F1 ontwerp dus extreem high tech. De koppeling is dan ook van koolstof. Het is een wonder dat de spullen nog leverbaar zijn, tenslotte is de GT een oude beestje.
mashell zegt
@kwatkam: hoezo raar? Porsche heeft er 1500 van gebouwd. Ze zullen van alle onderdelen wel zo’n 1700 stuks gemaakt/besteld hebben. Er ligt dus nog veel ergens in een pakhuis te wachten tot iemand het voor veel geld wil hebben.
phaeton zegt
@kwatkam: Nog leverbaar? Het is een klassieker, nu al. Je denkt toch niet dat Porsche Nein gaat verkopen tegen klanten die twee keer de nieuwprijs betalen voor het voorlaatste topmodel en ze maar uit laten zoeken hoe er ooit nog een nieuwe velg of koppeling onder hun auto komt te liggen?
lekbak zegt
@phaeton: precies. Onderdelen voor dit soort auto’s worden gewoon gemaakt als er vraag naar is. Mede daarom ook de hoge prijs.
jeroen13 zegt
@kwatkam: Porsche maakt zelfs nieuwe dashboards voor 911jes uit de jaren ’70, trust me, voor de carrera gt gaan ze ook nog wel even door
cadrez zegt
Gaan die motoren zoveel stuk dan?
Alfarobert zegt
Gooi je er toch een kevermotor achterin,Je mag hier toch niet harder dan 130
terazino zegt
@Alfarobert: die v10 klinkt wel beter hoor ;-)
bennyblisto zegt
@Alfarobert: in 5 of in 30 seconden naar 130, ik denk dat er wel een verschil is in beleving
raoufff zegt
Ik ga wel naar Penders in Vlaardingen, daar is het toch altijd raak!
begbers zegt
Ja natuurlijk betaal je. Investeren noem je dat! Even iets minder rijk zijn is vast niet zo erg.
phaeton zegt
Wat dacht die knul dan, dat de dealer voor $3000,- een nieuwe bumper onder z’n f*cking Carrera GT knalde?
Dutchdriftking zegt
Ach, als je een Carrera GT kan betalen…..
ghost zegt
@dutchdriftking: de enige zinnige comment onder dit artikel, amen!
bofkont zegt
Een oliewissel 9000 dollar ??
Gaat er dan vloeibaar goud in??
De rest van de prijzen zoals de motor kan ik inkomen, maar ekel zo’n oliebeurtje gaat nergens over, of is er nog meerwerk???
suheyl zegt
@bofkont: dat dacht ik inderdaad ook. Staat niet echt in verhouding de koppeling
lekbak zegt
@bofkont: motor laten zakken om de olie er uit te krijgen ofzo? Monteur moet geschoold zijn en misschien een halve kast aan speciale gereedschappen die nodig zijn. Moet ook terug verdient worden. Blijft duur trouwens, zelfs dan nog.
bofkont zegt
@lekbak: Lijkt me sterk dat je hele motor eruit moet of moet laten zakken, en om een olieplug eraf te draaien welk specialistisch gereedschap heb je daar in hemelsnaam voor nodig??
Maar idd wat weet ik er eigenlijk ook van , we praten hier wel over een carrera GT, ik heb echt totaal geen enkele kennis van die wagen op technisch vlak.
lekbak zegt
@bofkont: ik ook niet. Maar een motor laten zakken voor simpel onderhoud is echt zo gek niet. Gebeurt wel vaker. Als het niet voor de plug is, dan wel voor het filter. Of andere dingen die moeten gebeuren tijdens zo’n beurt.
De tools heb je natuurlijk niet nodig voor de plug. Maar het lijkt mij stug dat je onderhoud kan doen aan zo’n auto zonder speciaaltjes. Van kleppenstel gereedschap tot een speciale sleutel om net dat ene boutje los te kunnen krijgen. Verzin het maar…
bofkont zegt
@lekbak: Ja klinkt zeer aannemelijk inderdaad.
nasty zegt
@bofkont: oliefiltertje zal wel inbegrepen zijn neem ik aan?
bofkont zegt
@nasty: Ja dat mag je idd wel verwachten met zo’n prijs :)
SimonMc zegt
@bofkont: Naar het schijnt is het een neefje van Ferdinand Piëch die de oliewissel uitvoert, vandaar de prijs…
bofkont zegt
@SimonMc: haha ah vandaar.
3246cm252kw zegt
@bofkont: lijkt me onzin ook!
Rick-dos zegt
En het erge van het hele verhaal is dat die motor $5000,- kost, de rest is loonkosten…
phaeton zegt
@Rick-dos: Of gewoon winst omdat er een hoop tijd en geld in is gestoken om het ding te ontwikkelen.
pomoek zegt
Kortom, ook de 918 is gewoon niet te betalen voor een eventuele liefhebber die na járen sparen er eindelijk een kan kopen. Een oliewissel en hij kan ‘m weer van de hand doen. Zelfs als multi miljairdar zou ik zeggen, kom op zeg, ik ben niet van geld gemaakt….Enkel en alleen voor in een museum gemaakt. K*t auto dus.
baske zegt
Dan viel de motorwissel van onze M5 wel mee. Ook een V10 maar dat kostte ‘slechts’ €26k excl arbeid
remcott zegt
Bij de Vijverberg cup op het TT Circuit rijdt er geregeld één mee, zal dan een dure hobby zijn
dromedaris zegt
Ik “ken” een twintiger die een Carrera GT bezit. Zijn vriendinnetje heeft een ongezien geil lichaam, oprechte liefde tussen die twee. De auto en hem dus.
thomasthomas zegt
Een nieuw motor maar er zijn genoeg bedrijven die de motor weer kunnen reviseren als er geen gat is in geslagen.
3246cm252kw zegt
Gestoorde tarieven zeg! Staat niet in verhouding tot de auto, zelfs niet tot de Veyron!
pinut187 zegt
Kan je hem beter naar een goeie tunert brengen.
base zegt
Dit kun je toch verwachten denk ik bij een supercar van 15 jaar oud! De onderdelen zullen nu ook niet meer voor het oprapen liggen bij porsche! Dus begrijpelijk dat zoiets geld gaat kosten..
flik2punt0 zegt
Daarom zou ik er dus ook geen willen hebben