Goeds nieuws: het is minder dan zo’n vermaledijde compacte crossover!
De nieuwe Ford Focus is volwassener dan ooit, dat was een korte conclusie die we konden trekken na het zien van de eerste beelden van Fords bestseller. Het gewaagde van de eerste generatie Focus heeft de vierde niet meer, helaas. Gaandeweg werd de Focus telkens iets meer mainstream. De reden is vrij simpel: de algemene smaak van de clientèle sluit daar op aan. Desalniettemin geeft Ford aan dat de nieuwe Focus vooruitstrevender dan ooit is qua design. Ford heeft uiteraard grootse verwachtingen van de nieuwe Focus. Twee weken geleden werden de eerste beelden vrijgegeven en nu al zijn de prijzen bekend.
Wil je een nieuwe Ford Focus, maar echt zo weinig mogelijk euro’s uitgeven? Dan moet je kiezen voor de instapper, de 5-Deurs Focus Trend Edition 1.0 EcoBoost met 100 pk, die kost namelijk 23.765 euro. Heb je behoefte aan ruimte voor kinderwagen, Labradoodle en schoonmoeder? Opteer dan voor de stationwagon, deze is altijd 1.000 euro duurder dan de hatchback. Mocht de Trend Edition te kaal zijn uitgerust, dan is er een Trend Edition Business. Deze kost 24.715 euro, wat je daarvoor terugkrijgt is niet bekend, maar wij gokken op een mooi multimediasysteem met navigatiefunctie.
Voor de dynamische junior accountmanager met een actieve levensstijl staat de Focus ST-Line Business in de prijslijsten voor 27.565 euro. Tenslotte is er nog een Focus in Titanium Business-trim, deze is er vanaf 27.115 euro. Heb je een hekel aan zelf schakelen in een C-segment hatchback? Dan zul je moeten een sparen, want de goedkoopste Focus met de nieuwe achttraps-automaat is er vanaf 31.315 euro, dan heb je wel meteen de beschikking over de ST-Line. De goedkoopste Focus diesel is er vanaf 25.565 euro, deze is uitgerust met de gloednieuwe 1.5 EcoBlue motor.
Alle Nederlanders moeten nu stoppen met lezen en even lekker fotootjes checken ofzo. We hebben namelijk ook de prijzen van de Ford Focus voor onze Belgische vrienden. Naast betere patat, mooiere nieuwslezeressen en het beste F1-circuit ter wereld zijn onze zuiderburen goedkoper uit bij het aanschaffen van een nieuwe Focus. Een Focus 1.0 EcoBoost in Trend-uitvoering kost daar namelijk 18.900 euro. Houdt er wel rekening mee dat je daarvoor 85 pk onder de kap krijgt, geen 100 pk zoals in Nederland. De Focus met 95 pk sterke diesel kost in België 22.600 euro. Wat wel gelijk blijft is de prijs die je betaalt voor de stationwagon: 1.000 euro extra. Het enige verschil is dat ze die in België nog altijd ‘Clipper’ noemen.
Mocht je een nieuwe lease-auto mogen uitzoeken, dan kan je de Focus per direct overwegen. De auto is namelijk nu al te bestellen bij de betere Ford-dealer. Als je dat nu doet, krijg je hem in juli.
jaapiyo zegt
“Het enige verschil is dat ze die in België nog altijd ‘Clipper’ noemen.”
Mooi.
WinkeB zegt
Dat onze frieten beter waren wist ik al, maar onze patatten ook?
imaginenl zegt
Foto 3/4/5 lijkt de focus iets hoger op zn pootjes te staan. Zal dat de 4 wiel aangedreven versie zijn?
Orichy zegt
@imaginenl: Nee, dat is de active uitvoering, alleen show, geen echte terreinvaardigheden.
sjonniedeluxe zegt
Prijslijst incl wat er in welk pakket zit: https://www.ford.nl/handige-links/ik-wil/brochures-en-prijslijsten#/overlay/content/overlays/download-a-brochure/nieuwe-focus
pjizzels zegt
_Als je dat nu doet, krijg je hem in Juli._
Dat moet zijn ‘juli’, zonder hoofdletter.
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
Orichy zegt
@pjizzels: Huillie, met hoofdletter is ook gewoon goed en duidelijk.
trustmeiamanengineer zegt
@Orichy: Nee, dat is niet goed in het Nederlands. In het Engels wel…
Erik zegt
@trustmeiamanengineer: nee, dat is niet goed (Juli), het is dan nog altijd July in het Engels.
trustmeiamanengineer zegt
@erik2907: Ik doelde hier op het gebruik van hoofdletters…
Erik zegt
@trustmeiamanengineer: :-)
alcantara zegt
@erik2907: Juli moeten niet zo zeiken…
Gulli zegt
@alcantara: julli
Erik zegt
@gulli: jullie :-)
W115 zegt
Junior account managers rijden in een kale up, geen dikke C segmenter
poeperman zegt
@w115: bij ons rijden de juniors met een dikke C-segmenter of relatief kale D-Segmenter(bmw x1, bmw 316dA,…
mashell zegt
@w115: accountmanager, projectleider en consultant zijn de meest flexibele functietitels denkbaar.
gove zegt
even voor de volledigheid:
komt ook een 175 pk st line vanaf 29165
en wagon vanaf 30165
automaat is er vanaf 29423 (30423 wagon) in titanium
willeme zegt
@gove: Heb je daar een bron van? Wij hebben deze informatie niet van Ford Nederland ontvangen namelijk. Er werd wel aangegeven dat dit de eerste prijzen zijn en dat de complete prijslijst volgt.
gove zegt
@willeme: kwam ongeveer tegelijkertijd met de lease/fleet informatiebrief, zal inmiddels ook wel online staan denk ik
sjonniedeluxe zegt
Ik had graag een 1.0 ecoboost plugin hybride gezien, met lage co2 uitstoot en goede prestaties. Helaas…
trustmeiamanengineer zegt
Best wel een prima hok. Als ST (line) met een pk of 180, automaat en panoramadak heb je niet meer nodig in een auto eigenlijk. Maargoed, dan zit je toch al weer tegen de €40k aan waarschijnlijk…
ablogjunk zegt
Wat is ST een lelijk hok geworden met al die gebogen lijnen. En dan die voorkant! Net een Chinees met een mondkapje voor….
Misschien een kwestie van wennen, maar de gemiddelde Kia ziet er op dit moment stukken beter uit (compliment voor Kia).
basr32 zegt
Wat een grasmaaiermotoren zeg… 1.5 is het hoogste? bah!
willeme zegt
@basr32: De 1.0 EcoBoost is een pareltje van een motor. Knap staaltje engineering.
Er komt ook een Focus ST, vermoedelijk met een 2.0 viercilinder en een Focus RS met waarschijnlijk nog altijd de 2.3 motor. Dus als je groter wenst, is dat er. De 1.5 levert to 175 pk, dus voor de gemiddelde automobilist meer dan voldoende.
flutterby zegt
Het nieuwe familie ontwerp vind ik maar niets, lijkt net een Aziaat.
jaapies zegt
Scherpe prijzen! Jammer dat het zo’n lelijke auto is…!
dare2think zegt
Hij lijkt ook sprekend op de Hyundai i30N.
michavdk zegt
Jammer dat de stationwagen versie de Mondeo gaat vervangen…
sjonniedeluxe zegt
@michavdk: zoiets zei een dealer hier ook al
hollandbest zegt
@michavdk: en de Mondeo Sedan dan?
michavdk zegt
@hollandbest: De gehele mondeo-lijn verdwijnt. De huidige generatie is de laatste generatie die er is en gaat komen. Zodra de nieuwe focus in echt in productie gaat, verdwijnt de Mondeo geheel.
davelepeef zegt
@michavdk: huh!? Dat kan toch niet… Ding loopt toch best goed? Komt er een ander model in de plaats? Een Focus kan qua ruimte nooit tippen aan een Mondeo…
mashell zegt
@davelepeef: Gaan de typische Mondeo klanten tegenwoordig niet voor een Kuga?
mashell zegt
Waar je bij andere nieuwe auto’s denkt van “so de jus d’oranje wat een prijzen” valt het bij de Focus nog wel mee.
cpp1 zegt
Dit is geef Ford, dit is een Hyundai, maar dan nog lelijker.
Esprit_de_Flandre zegt
De Focus is wel heel groot geworden ondertussen.
Dus: binnenkort ook weer een sedan?