Met de winter voor de deur, vraagt je bedrijfswagen extra aandacht. Daarom vertellen we in dit artikel alles over hoe jij en je bedrijfswagen zonder een centje pijn de winter trotseren.
Je bedrijfswagen wordt tijdens de winter op de proef gesteld: het koude weer zorgt ervoor dat bepaalde onderdelen van je bedrijfswagen in de winter extra worden belast. Om ervoor te zorgen dat je bedrijfswagen in topconditie de winter trotseert, is het van belang om je bedrijfswagen winter-proof te maken met behulp van een wintercheck. Met het controleren van de onderstaande punten laat je jouw bedrijfswagen, en daarmee je klanten, niet in de kou staan:
1. Accu: Tijdens de wintercheck wordt gecontroleerd of de accu niet uitgeput raakt tijdens de zware belasting in de wintermaanden. Als de temperaturen het vriespunt bereiken kan de gemiddelde accu nog maar twee derde van de energie leveren die het bij een temperatuur van 26 graden zou leveren. Bij een accutest die wordt uitgevoerd bij een wintercheck wordt met behulp van speciale meetapparatuur de conditie van de accu bepaald.
2. Remmen: Hiertoe behoort de controle van de schijfdikte van de remschijven, remblokken, remleidingen, remvloeistof en de handrem.
3. Winterbanden: Wissel tijdig van zomer- naar winterbanden: bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius zullen winterbanden beter gaan presteren. Ten eerste houdt dit de kwaliteit van beide type autobanden optimaal, doordat deze gebruikt worden in de seizoenen waar ze voor bedoeld zijn. Ten tweede, veiligheid op de weg is met winterbanden een stuk groter. Winterbanden hebben een dieper profiel, de samenstelling van het rubber is namelijk anders dan bij zomerbanden. Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band.
4. Zicht: Om goed zicht te waarborgen, worden de verlichting en de wisserbladen nagelopen. Ook de sproeikop afstelling en de ruitensproeiervloeistof zijn onderdeel van de controle om goed zicht te waarborgen.
5. Verwarming: Aanvullend op het zicht maar ook voor comfort, word getest of het ventilatiesysteem, de airco en het koelsysteem naar behoren werken.
Voor de wintercheck kun je ervaren servicemonteurs inschakelen, zoals bij je Volkswagen Bedrijfswagen dealer in de buurt. Zij zullen je met goede service ontzorgen waarna jij en je bedrijfswagen veilig de winter kunnen doorkomen. De volgende zaken zijn volgens ons dan essentieel:
- Haal- en brengservice waarmee je jezelf een hoop tijd bespaart. Bovendien kan de bedrijfswagen worden opgehaald wanneer jij dat wilt, dus ook ’s nachts.
- Kleine reparaties die meteen worden afgehandeld, desgewenst op locatie.
- Punctualiteit: de klus is klaar op het afgesproken tijdstip.
- Garantie op onderhoud en reparatie.
- Dag en nacht gratis pechhulp.
- Flexibele openingstijden. Wil je om 6 uur ’s ochtends geholpen worden? Geen probleem!
- Een app waarmee je altijd weet hoe je wagenpark erbij staat.
lincoln zegt
Lijkt me wel wat voor @norge ..
mikje90 zegt
Ik heb liever dat jullie mij tips geven over hoe ik juist niet hoef te werken.
trustmeiamanengineer zegt
Netjes rechts houden en niet (meer) bumperkleven. Daar kom je pas veilig de winter mee door. En wij ook.
E34M5Touring zegt
Wat? Geen volledige tectyl behandeling? Zodat je na de winter ook nog achterdeuren en wielkasten hebt.
lincoln zegt
@e34m5touring:
VAG .. pon .. continental ..
En ze hebben nog een hoop van die grafwinterbanden liggen waar ze al 3 jaar niet vanaf komen ..
Jochempie zegt
@e34m5touring: Zeg, ze moeten op ten duur wel weer een nieuwe bus aan je verkopen he..
dotternetta zegt
Of je koopt een goed merk
monsieurleloure zegt
Mijn Renault Trafic heeft nog nooit een wintercheck gehad , alleen 1 onderhoudsbeurt per jaar. Meer blijkt mijn kameraad ook niet nodig te hebben, in tegenstelling tot een VW blijkbaar, getuige bovenstaande advertorial.
jelteeuu zegt
@monsieurleloure: Wij hadden eerst ook een transporter die ons goed beviel, na een jaar Renault rijden begint hij toch wat kuurtjes te vertonen bijvoorbeeld dat je de startmotor al langer moet laten draaien. En is ook al (vind ik) te vaak bij de dealer geweest. Maar ja het kan natuurlijk aan andere dingen liggen.
monsieurleloure zegt
@jelteeuu:
Ik heb de mijne nu 3 jaar , kocht hem toen ie 4 jaar oud was. Enige wat vevangen is destijds zijn remblokken en banden. Binnenkort komt de koppelingcilinder eraan want die zweet een beetje.
Het is een duitse importwagen met een heuse tachograaf er in, hij was voorheen van Continental Duistland als ik de boekjes mag geloven.
Ik heb nog nooit zo’n goedkope auto gehad qua onderhoud.
Tuurlijk zit bijv. een Transporter strakker in elkaar , dat zie je meteen al aan de draainaden van de portieren en het zal vast iets beter rijden. Ik geef daar weinig om, privé rijd ik een Lexus en heb liever dat de km-kostprijs van de werkbus laag is .
Nu zijn de huidige Transporters wel betrouwbaar , maar van de T5 lees je horrorverhalen met name de bi-turbo versie. En laat ik dat nou net de mooiste Transporter vinden.
Jochempie zegt
Ik wil niet zeggen dat het een slechte bus is, maar ik heb er eens in 1 dag een deurpaneeltje voor getekend terwijl ik Autoblog aan het F5’en was. Wel voor de achterpassagiers dus wat boeit het.
v6ti zegt
-edit: dit is een advertorial-
moveyourmind zegt
De Volkswagen Wintercheck…
Als je het mij vraagt hadden ze destijds beter Winterkorn wat beter kunnen checken…
faalhaas zegt
Ze vergeten de tankwagen motorolie, heb ik ook altijd mee in mijn Volkswagen Bedrijfswagen.
jensonb zegt
Tip 5: Voldoende Olie meenemen voor onderweg indien je VAG rijdt voor het geval je wat langer stil komt te staan
tjaam zegt
Wel eens een remtest met droog weer bij 7 graden gedaan met winterbanden? Reken op 3-4 meter langere remweg… Wat is dat toch met die hype rond winterbanden.
Henk_he zegt
@tjaam: er staat ook “lager dan ca. 7 graden” he, wel goed lezen! ;-)
Uit een daadwerkelijke praktijktest van Duitse weekblad Autobild blijkt dat winterbanden daadwerkelijk effectiever zijn dan ‘zomerbanden’, bij temperaturen lager dan het vriespunt in combinatie met een nat/glad wegdek. De rest is marketinnonsens van de bandenfabrikanten.
Dus ik kijk iedere dag wat het weer doet, en bepaal dan wel of de winterbandjes nodig zijn :)
vorsprungdurchbetrug zegt
Niet te vergeten,
extra kleding, drank.
gwnbmw zegt
Een advertentie vindt ik helemaal niet erg op een blog waar meerdere mensen van leven, ik heb adblock zelfs uitgeschakeld op jullie site, maar het mag er dan wel bij vermeld worden dat het een advertentie inhoudt, al zeg ik het zelf.
Henk_he zegt
@gwnbmw: het staat er ook bij. In de app in het plaatje (“advertorial”) en op de website staat het bij de tags.
tjaam zegt
@ Henk, idd lager dan vriespunt (en nat glad wegdek). Rest van de tijd neem je dus meer risico met winterbanden. Maar goed, je kunt ze niet zo even wisselen dus ik pak ze meestal van kerst t/m eind feb. (wintersport). dus max. 3 maanden.