De huidige Ford Ka heeft het maar liefst 12 jaar volgehouden en er zijn er bijna 1,5 miljoen verkocht. Een hele nette prestatie als je het mij vraagt. Het gegeven dat de Ford Ka zo ongeveer de goedkoopste auto is die je in Nederland kunt kopen, zal daar natuurlijk bij geholpen hebben. De Ka is eindelijk vernieuwd en hier in Parijs kan het publiek voor het eerst kennismaken z’n opvolger.
We wisten al dat de Ka leverbaar zal worden met 2 motoren, een 1.2 liter grote benzine motor met 69 pk die maar liefst 21% zuiniger is dan het 1.3 liter blok uit de oude Ka. Het tweede blok is een 1.3 TDCi diesel met 75 pk en dat is een primeur voor de Ka, die was namelijk nog nooit eerder leverbaar met een diesel. Het gemiddelde verbruik van de diesel is slechts 4.2 l/100km. Beide motoren stoten overigens minder dan 120g/km CO2 uit. Dat betekent vanaf volgend jaar 0% BMP en voor de leaserijders 14% bijtelling. Verder heeft de nieuwe Ka voorruitverwarming en stoelverwarming meegekregen, dus het begint zowaar op een volwassen auto te lijken. Als Ford de consumentenprijs in de hand weet te houden, dan wordt het zeker weer een hit.
lincoln zegt
lief .. liever liefst .. echt een schatje .. nu nog met automaat en ik ben om ..
Bestiun zegt
Leuk ding, kan de Cold nog iets van leren.
frank zegt
ziet er in min opinie ook beter uit dan de Fiat 500…
markieanta zegt
I told you, in het echt ziet hij er stukken beter uit dan op de preproduction foto’s.
Bramzel zegt
Ford keert weer terug naar de saaie grijze middenmoot. Eerst die saaie Mondeo, nu deze saaie Ka. Met New Edge waren ze nog uniek, nu zakken ze weg in de poel des saaiheids. Jammer, jammer…
W!d zegt
oei daar gaan we de mist in autoblog.. de grammetjes voor bijtelling en bpm zijn voor benzine en diesel verschillend!
GWBoes zegt
Het is dus echt een fiat 500 met een ander uiterlijk want die motoren zijn ook van een 500 net als het onderstel.
W!d zegt
ter aanvulling de diesel moet dan minder dan 95 gram uitstoten en de benzine minder dan 110 (dus onder de 120 zegt nog bar weinig)
luc zegt
Echt een opgepropte corsa.
Mies zegt
Tenminste een fabrikant die echt het model echt vernieuwd ipv (a la VW golf of audi) die een “face-lift” al een nieuw model noemen. Lijkt zoals andere hier ook zeggen idd op een Fiat 500, maar dat is geen slecht nieuws.
thijs zegt
BMP = BPM
Ziet er vertrouwd uit, maar toch verfrissend ontwerp. Nu maar hopen dat deze een stuk minder roesten!
kowalsk zegt
Dit vind ik dus helemaal niks… Had trouwens ook zo een Opel kunnen zijn.
Tommy zegt
Die wielen zijn natuurlijk veel te klein, de motorkap te kort en het dak te hoog en te smal… Als je het mij vraagt zijn de verhoudingen een beetje zoek bij deze auto.
jorden zegt
Het grappige is dat één van de goedkoopste auto’s van nederland een onderstel heeft waar vele een puntje aan kunnen zuigen!
Ik hoop dat deze weer het zelfde niveau haalt!
Aero zegt
@Bramzel
Laten we de nieuwe Fiesta niet vergeten toe te voegen aan het rijtje producten. De Ka is nu een te warm gewassen Fiesta.
Majinstar zegt
Kunnen die jonge ventjes in Twente weer lekker hun spelletje: Ford Kick Ass spelen.
HIM zegt
Grotendeels corsa!
Miranda_19 zegt
Huh een Opel Corsa bij Ford? jammer dat ze zo op elkaar lijken! maar oke het ziet er wel leuk uit… :)
Esprit_de_Flandre zegt
Deze houdt het nooit geen twaalf jaar vol, en zeker niet zonder een boel cosmetische veranderingen. Over drie jaar halen ze, gelukkig die gigantische grille eraf. Durf wedden dat de schetsen voor die verandering nu al klaar liggen.
Citrofiel zegt
Ik vind het een vreemd hoog ding. De huidige Ka mag ik dan niks vinden, vergeleken met dit is het mijn droomauto!
mike zegt
wat een lelijke bak zeg, heeft iets weg van de nieuwe renault twingo. wat een lelijke ding. ken je de ford fiesta? even lelijk.
mike zegt
wat een lelijke bak zeg, heeft iets weg van de nieuwe renault twingo. wat een lelijk ding. ken je de ford fiesta? even lelijk.
mike zegt
wat een lelijke bak zeg, heeft iets weg van de nieuwe renault twingo. wat een lelijk ding. ken je de ford fiesta? even lelijk. http://www.ford.nl
Jessy zegt
Ziet er wel leuk uit, alleen inderdaad jammer van die haaie bek (grille) kennelijk is geprobeerd om het autootje minder “lief” te maken zodat er meer mannen in willen rijden.
niki zegt
alsof Kaatje op knappen staat.
polman zegt
Met de nieuwe Ka heeft Ford een ijzersterke troef in handen. Ik durf zelfs te stellen, dat de Ka in het zogenaamde A-segment (lees: in de prijsklasse v.a. 10.000 euro) momenteel de beste aanbieding is. I.v.m. de aanschaf van een nieuwe (kleine) auto, heb ik proefgereden met de Fiat Panda, de Citroën C1, de Kia Picanto, de VW Fox, de Toyota Aygo en met de Ka. Zonder negatief te willen zijn over de andere genoemde merken, heeft de Ka bij mij de beste indruk achtergelaten. De auto zit uitstekend, is perfect afgewerkt, stuurt bijzonder prettig, schakelt alsof je met een mes door de boter snijdt en het model ziet er ook nog eens gelikt uit. Leuke bijkomstigheid is de ruime keuze in interieurkleuren. Eén minpuntje: je moet de kofferdeksel met de sleutel openen. Dat is (soms) lastig en het hoort eigenlijk niet meer in deze tijd. Dat heeft me er echter niet van weerhouden te kiezen voor een witte Ka in de Titanium-uitvoering. Die is weliswaar 1.000 euro duurder dan de instapper Trend, maar je krijgt daarvoor o.m. airco, mistlampen, kofferbakverlichting en fraaiere wieldoppen. Even heb ik nog overwogen om alu-velgen te laten monteren, maar de betreffende Ford-dealer was goudeerlijk en liet weten, dat de auto daarmee niet echt prettiger rijdt. Dus heb ik die velgen maar achterwege gelaten. Wél heb ik voor 350 euro gekozen voor een Connectivity Pack (Bluetooth, voicecontrol, USB-poort en radiobediening op het stuur). De demo-auto was ermee uitgerust en ik moet zeggen, het werkt voortreffelijk. Met name de USB-poort wilde ik per se hebben, omdat ik al m’n cd’s op twee sticks heb gezet. Op een stickje van 1 GB gaan ca. 300 nummers en je bent meteen af van al die rondslingerende schijfjes in je auto. De levertijd van de Ka bedraagt normaal gesproken 6 tot 8 weken, maar let op, dat kan langer worden, omdat ook Ford in het kader van de economische crisis de productie enkele weken stil wil leggen. Dus wanneer de auto bij de dealer arriveert, is nog koffiedikkijkerij, al heeft de verkoper mij verzekerd, dat ik absoluut niet langer hoeft de wachten dan tien weken. Nou, die twee tot vier weken kom ik ook wel door. En de inruilprijs van mijn huidige voertuig staat vast, dus daarover hoef ik me geen zorgen te maken.
sjonnie zegt
ik heb 15 dec de nieuwe ka besteldt zou half jan worden geleverd
nu is dat zo ver maar nog niets. De dealer heeft nu geen idee waneer hij wel komt wat de auto moet nog gebouwdt worden
Remco zegt
De afleverdatum van de Ka is momenteel al twee maanden later dan gezegd is door de dealer. Normaal was het 6 weken nu zal het zeker 14 weken duren.
fospo zegt
Ik heb mijn nieuwe Ka met o.m. connectivity pack besteld half december. Pas nu heb ik een bouwdatum gekregen: half mei. Levering op zijn vroegst eind mei. Dus bijna zes maanden levertijd. En volgens de dealer is het momenteel met alle Ka bestellingen een drama. Officieel is de reden grote belangstelling maar informeel hoor ik dat Duitsland voorrang krijgt door de slooppremie.
hans zegt
mid dec. 2008 een nieuwe Ka besteld.
mid april 2009 nog steeds niet uitgeleverd.
eind april 2009 maak ik mij koop ongedaan!
in deze tijd, meer dan een 1/2 levertijd voor zo dinkey toy!
shame on you Ford, geen wonder dat je naar de kl…gaat.
fospo zegt
Kreeg gisteren te horen dat de bouwdatum van mijn in december bestelde te ka van begin mei nu verder is opgeschoven naar eind juli. Heb de bestelling nu omgezet naar een Fiesta. Weliswaar 2000 euro duurder maar veel sneller leverbaar en ook nog completer en groter.
Fam. Ten Have zegt
Mm, Polen zegt u……..?
tja………
Remco zegt
Onze Ka zou normaal begin januari geleverd worden, daarna begin maart. Nu begin april alleen hebben we nog steeds geen vaste afleverdatum te horen gekregen.
He tprobleem zou liggen bij de zij airbags, deze zijn inmiddels van de optie lijst geschrapt is mij verteld.
Is het zomaar mogelijk om de order om te zetten naar een andere auto/annuleren?
fospo zegt
Je Ka bestelling omzetten naar een duurder type zal bij weinig dealers problemen opleveren, zeker zolang er nog geen vaste bouwdatum en chassisnummer bekend zijn. Want de dealer zal die Ka bestelling dan gewoon omzetten naar een specificatie die ze makkelijk aan een ander kwijt kunnen en voor jou een nieuwe order schrijven. En dat is ook geen probleem met de huidige vraag/wachttijden.
Annuleren is een ander verhaal, hoewel mijn dealer daar ook geen probleem van zou maken om de relatie niet totaal te verpesten. En als het om een leaseauto gaat heeft de leasemaatschappij heel veel macht om hun zin te krijgen. En een levertijd van meer dan een half jaar in de huidige markt voor een kleine volumeauto kan ook moeilijk nog als redelijk worden betiteld.
Eline zegt
Hallo,
Ik zit er over na te denken om een ford ka aan te schaffen. Ik hoor goede verhalen en natuurlijk is het uiterlijk ook plezier!!
Wel zit ik met de levertijd…. Ik hoor van iedereen verhalen dat de levertijd echt standaard 3 tot 6 maanden is…. Natuurlijk ben ik een vrouw en heb ik geen zin om lang te wachten!! 3 maanden valt nog wel te doen maar dat is eigenlijk ook wel echt het maximum!!! Uit ervaringen?? Hoelang hebben jullie ongeveer gewacht?? En hoe bevalt de auto???
Irene zegt
Op 28 maart 2009 heb ik een Ford Ka besteld. Op dat moment zou de levertijd ongeveer 18 weken zijn. Nu deze periode bijna voorbij is, heb ik contact opgenomen met mijn dealer en die kon mij vertellen dat de levertijd misschien oktober/november gaat worden!!! Doordat ik 3 extra opties heb besteld (zij airbags, connectivitiepakket en aut. airco!) zou de levertijd ook o.a. langer zijn…Het enig positieve is dat de prijs van mijn oude auto vast staat!
Remco zegt
Onze Ka had een levertijd van 6 maanden, i.v.m. één bepaalde optie: de zij airbags.
We zijn wel heel tevreden over de Ka, het is een prima auto, veel ruimte, vooral voorin, ze hebben de ruimte heel goed benut.
Enigste kleine min puntjes:
Als je de deur opent, moet je nogal hard aan de hendel trekken, je kan namelijk de hendel een heel stuk uit trekken, pas het laatste gedeelte opent de deur ook echt.
Verder zijn de banden vrij breed, dit merk je wel tijdens het sturen (niet zo erg).
Vaak als je de sleutel eenmaal omdraait om de motor te starten dan wil hij niet. Als je dan nogmaals probeert start hij wel. (meteen na het van slot halen van de auto, lijkt me dus geen start onderbreking).
Dit zijn de enige minpuntjes.
Wij hebben de suba kleur, deze komt heel mooi uit, vooral met de ‘chromen’ deurhendels, achterklep hendel en uitlaat opzetstuk.