Van muscle car naar supercar: wat doet dat met de score op de Nürburgring?
Waarom verander je de layout van een auto? Omdat je je maximale potentieel hebt gehaald bij de vorige layout. Bovendien heeft Chevrolet al een icoon als het gaat om een muscle car met de motor voorin: de Camaro. Het zal vast ook nog andere redenen hebben, in ieder geval heeft GM bij deze een supercar in het arsenaal: de nieuwe Chevrolet Corvette.
Bang for your buck
Het mag dan gaan om een middenmotor-supercar met net geen 500 pk: met zijn prijskaart waar 59.995 dollar op staat, verwacht je op papier geen wonderen. Toch sprint de auto naar 100 km/u in zo’n drie seconden. Dat is indrukwekkend voor die prijs. Maar je legt de motor in het midden vanwege betere balans. Dus een Nürburgring-tijd is een betere graadmeter.
Grüne Hölle
Die wordt nu bekendgemaakt. De C8 kan een rondje Nordschleife afronden in 7 minuten en 29,9 seconden. De bekendmaking ging via onderstaande video: een ’teaser’ voor een documentaire over de auto. Zet de video maar eens op pauze rond 53 seconden. Daar staat het als ‘graffiti’ op het asfalt.
We vergeven het je als je de rondetijden van rivalen niet paraat hebt, dus geven we je een idee. Lijstje hieronder:
- 2014 Lamborghini Huracan LP610-4 (7:28,00)
- 2016 Porsche 911 GT3 RS (7:28,00)
- 2003 Porsche Carrera GT (7:28,71)
- 2009 Nissan GT-R (7:29,03)
- 2017 Chevrolet Camaro ZL1 (7:29,60)
- 2020 Chevrolet Corvette Z51 (7:29,90)
- 2012 Mercedes SLS AMG GT (7:30,00)
- 2019 Porsche Carrera S (7:30,41)
- 2008 Porsche 911 GT2 (7:32,00)
- 2015 Porsche 911 GT3 (7:32,00)
- 2015 Audi R8 V10 Plus (7:32,00)
Opvallend genoeg vult de auto vrijwel exact het gat op tussen de Lamborghini Huracán en de Audi R8. Die hebben allebei een grotere motor met allebei 610 pk, dus het is knap dat de Corvette zich hiermee kan meten. Het echte grove geweld kan de Corvette niet bij, maar daar moeten toekomstige Z06- en ZR1-modellen verandering in brengen.
baklava zegt
Nog steeds geen supercar, maar een sportscar.
brammetjedeb zegt
@baklava: waar liggen de grenzen? Sportscar, supercar, hyper car… Ik vind het toch een verrekte snel apparaat…
fanboy zegt
Als dit lijstje ook was uitgebreid met de prijzen van de auto’s was het wel in het voordee van de Corvette.
fisto zegt
Oftewel vrijwel net zo snel als een Carrera S, terwijl die de motor achterin heeft en minder krachtig is.
okdoei zegt
@fisto: EN minimaal 2x duurder is…
marc94 zegt
@fisto: en de gt3rs dan…. die is gemaakt voor die ring en is met de meeste bestuurders even snel.
stuko zegt
@marc94: de vraag is eigenlijk ook nog of je deze basis Corvette mag vergelijken met een GT3rs… moet daar geen z01 tegenover staan feitelijk?
theblazerunner zegt
@fisto: vrijwel even krachtig
114i210pk zegt
@fisto: De tijd van de Carrera S kan bijna niet kloppen. 2 seconden langzamer dan een GT3 RS? No way…
fmgarcia zegt
@114i210pk: Er zit even 3 jaar verschil tussen. Appels met peren bijna. Een 116i uit 2007 ontploft ook als je er 210 pk uit perst. Nu kan dat makkelijk met een 114i vanwege de turbotechniek! Daar zit wsl ook de winst in bij de 2019 992 Carrera S tov 2016 991GT3 RS op de ring. Puur koppel kwestie gok ik.
SanderB zegt
Nu is het wel zo dat door de renovaties de baan sneller is geworden en de bandenboeren hebben ook niet stil gezeten. Denk dus dat onder gelijke omstandigheden de corvette iets slechter scoort. Maar alsnog een nette prestatie
Silverarrow zegt
Mwoah, als je ziet dat de rest van het lijstje 5 tot 15 jaar oud is, valt het op zich ook wel weer mee.
PeugeotGTI zegt
Alfa Romeo Giulia Q 7:32
Ik zou het wel weten..
mopar zegt
@peugeotgti: Ja, die Corvette graag!
rufctr01 zegt
@mopar: ik denk toch de Alfa.
drdre1 zegt
Mooi. Hoef je ook niet te zien hoe lelijk ‘ie is alsie voorbij komt zoeven.
Edge zegt
@fisto: Maar die 911 Carrera S kost $45.000, meer. Dat is driekwart van de prijs van de Corvette C8. Niet zo gek dus dat Porsche voor dat geld een veel meer verfijnde auto weet neer te zetten die met minder power net zo snel de Nordschleife rondgaat. Het hele punt van dit lijstje is dat de Corvette C8 bijzonder veel bang for buck geeft. De 0,3 seconde snellere Camaro ZL1 begint bij $73.000, maar de rest van die auto’s kost stuk voor stuk meer dan een ton in dollars, sommigen zelfs een veelvoud van dat.
ericd zegt
Mag wezen, maar wat een ongekende lelijkerd! Fijn aan de andere kant van de Plas houden.
iphonistvongates zegt
Ik wist niet dat de ZR1 groen (no pun intended!) licht heeft gekregen van Chevrolet. Als je dan toch een dikke middelvinger wil maken naar de, aan COPD-lijdende engelen koop je de ZR1 in een onheilspellende nachtzwarte tint met de extra grote tankinhoud ?
pindakoning zegt
Zo die 911 S is een partijtje snel! Ik weet het de Corvette is goedkoper bla bla, maar ik heb het nu over de Porsche ;)
flatsixx zegt
@pindakoning: en hier begint het 992 feestje pas. Ben benieuwd naar de rest
Volvo_440_turbo zegt
Voor een Mc-Donalds poser auto toch niet slecht vind ik…
frank2b zegt
De Camaro is dus gewoon sneller.
rickthestig zegt
@frank2b: doe mij die dan maar.
rikv99 zegt
@frank2b: Ja die heeft ook 650PK en is bedoeld voor op circuit. ?&?
mustang750supersnake zegt
nieuwe generatie wordt dus gewoon met de motor weer voorin…
emping zegt
De GT-R blijft het meest indrukwekkend uit dit rijtje.
rikv99 zegt
Ben ik de enigste Die de vorige generatie Corvette 10x mooier vindt als deze?
rollingstoned zegt
Nee, ik deel jouw mening.
autospotterkerkrade zegt
Die snelle ring tijden hebben te maken met veranderingen in de circuit
tjorque zegt
@Loek: tijd voor een lijstje € x ringminuut
Kunnen we zien wie de voordeligste ringtijd neerzet!
Fr13ndlyGh0st zegt
Toch grappig hè, dat de auto met de layout waarvan je bent afgestapt (om de auto meer circuit-fähig te maken), alsnog sneller is op het circuit die als graadmeter te boek staat. EN dat de auto met deze ouderwetse layout ook nog eens drie jaar ouder is. Dus, zoals eerder opgemerkt, een auto die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dit onder “langzamere” omstandigheden heeft gedaan.
En ondanks dat de Camaro aangemerkt kan worden als circuit-speeltje, lijkt het me toch een stuk goedkoper om de hardware van een auto grondig aan te pakken dan de gehele auto vanaf de ventieldopjes opnieuw te ontwerpen. Toch jammer dat ze daar een concept dat ruim 65 jaar op dezelfde succesvol is geweest, voor om zeep hebben moeten helpen…
dper4mance zegt
Die Camaro heeft 305 brede semi slicks rondom. Leg zulke banden onder een willekeurige andere auto uit het lijstje en er gaat zomaar 5, 10 of zelfs 20 seconden van de tijd af.
brammetjedeb zegt
HET IS GEWOON EEN HELE SNELLE AUTO IN BASISUITVOERING DIE NIET BIJ IEDEREEN IN DE SMAAK VALT EN SPOTGOEDKOOP IS. Zo. Ik kan niet wachten op de Z06 en ZR1 uitvoering. En Amerikanen kennende zullen ze nog wel een faceliftje of 6 doen, kan hem alleen maar mooier maken. Ik vind het een gruwelijk gaaf apparaat!
leko zegt
Voor de meeste die hier reageren zou de Corvette de meest ideale auto zijn want dat is de eerste die qua aanschaf in het budget valt. We dromen allemaal van het beste en het duurste maar het goedkoopste is het meest bereikbaar, en dan presteert de Corvette toch verdomd goed.
brammetjedeb zegt
@leko: precies dit!!
Dutchdriftking zegt
Toch knap voor de instapper. Benieuwd wat de ZR1 gaat doen!
kappenou zegt
Lastig te vergelijken. Je weet de specs niet van de auto. Banden zijn in de jaren anders, de baan is veranderd laatste jaar. Meeste nieuwe asfalt in de geschiedenis en een paar grote aanpassingen.
Daarbij weer en coureur heeft zoveel invloed op een rondje van bijna 8min.
Al met al bijzondere prestatie voor zo’n goedkope auto. Prijs van een golf R hier