De Toyota GR Yaris Nurburgring ronde tijd is bijzonder indrukwekkend en belooft veel goeds.
Ondanks dat het niet heel erg relevant is, hoop je dat jouw favoriete auto het goed doet op de Nordschleife van de Nürburgring. Het is zo’n circuit waarbij alle disciplines bij elkaar komen. Een auto die goed presteert op de ‘Ring, is overigens het algemeen een prettige straatuato, in tegenstelling tot wat James May ook beweert.
GR Yaris
Bij de Toyota GR Yaris zijn we uiteraard heel erg benieuwd enerzijds, en maakt het anderzijds niet uit. De GR Yaris lijkt namelijk alle ingrediënten in zich te hebben om tot een toekomstige klassieker gebombardeerd te kunnen worden. Zo’n zwaar aangepaste B-segment hatchback gaan we waarschijnlijk nooit meer zien. Totdat Renault besluit weer een Clio V6 op de markt te gaan brengen.
GR Yaris op de Nurburgring
Maar hey, het is een snelle auto, dus we willen een tijd! Hoe snel is de Toyota GR Yaris op de Nurburgring? Wij hebben het antwoord: 7:56! Voordat je meteen op tafel springt en dansjes gaat doen, het is een zogenaamde ‘BTG’-tijd. BTG staat voor Bridge To Gantry en is dus een tijd de je kan rijden tijdens een Touristenfahrt.
De tijd is sneller dan voormalig Hot Hatches als een Audi RS3 en BMW M135i, als we Fastest Laps mogen geloven. Nu moeten we heel eerlijk bekennen dat de tijden niet te vergelijken zijn: andere omstandigheden, ander verkeer en vooral: andere coureurs. Ook is een BTG-tijd dus ZONDER het grote rechte stuk, waar krachtige auto’s iets tijd kunnen winnen.
Captain Gaskrank
De tijd is niet neergezet door een professionele coureur die er van Toyota een paar mocht kort rijden. Een zekere Captain Gaskrank was de bestuurder. Op een gegeven ogenblik haalt de beste man twee Nissan GT-R’s in. Ook waren de omstandigheden lang niet perfect: koud en nat. Kortom, de potentie is er zeker. Voor nu is het tijd om te kijken naar het rondje:
De Toyota GR Yaris is zeer beperkt verkrijgbaar voor de ‘scherpe‘ prijs van 50.495 euro. Dat is de prijs voor het ‘Premium’-model. De Performance (die je op de video ziet), kost 52.995 euro.
tjorque zegt
Djeezes wat een suspense!
Ik wist niet dat ik bijna 8min mijn adem kon inhouden!!!
Ik vind dit echt machtig. Heel de tijd op de limiet van de banden.
Lekker doorknallen.
Veel respect!
Edge zegt
Heel indrukwekkend! Maar eh, waar blijft jullie review van de GR Yaris, Autoblog? Ik zie op het internet diverse journalisten en bloggers die dat ding al aan de tand hebben kunnen voelen, zowel in hun eigen land als op perstripjes van Toyota. Had toch stiekem de hoop dat jullie gezien de goede relatie met Louwman ook uitgenodigd waren.
apenkop zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Edge zegt
Zo ver wil ik niet gaan, maar ik heb wel het idee dat Autoblog het (helaas) wat minder goed doet dan voorheen. Ik kan uiteraard niet de traffic-cijfers inzien, maar het gemiddeld aantal reacties onder de stukjes lijkt toch echt significant lager te liggen dan pakweg een jaar of twee-drie geleden.
willeme zegt
@edge: reacties en traffic zijn twee verschillende dingen ;-). Traffic cijfers zijn aanzienlijk beter dan twee, drie jaar geleden. Ongeveer verdubbeld, dus :-D.
Richmond zegt
@willeme: dus meer mensen lezen de artikelen, maar minder mensen reageren.
willeme zegt
@benja01: Volgens mij is dat ook afhankelijk van het onderwerp. Bij sommige artikelen zijn mensen meer geneigd te reageren dan bij anderen. Goede prestaties van Max of politieke dingen scoren dan vaak heel erg goed. Altijds al zo geweest. Wat wel anders is, is dat er véél meer content is. Denk aan nieuwe rubrieken (AB Garage, motoren, F1-artikelen en dergelijke). Oh, en vergeet niet dat er sowieso veel meer artikelen zijn: Van s’ochtends vroeg tot s’avonds elk uur een artikel. In plaats van 6-8 zijn dat er minimaal 13-14 plus de extra rubrieken.
berlinetta zegt
@Edge: Als vaste bezoeker en reaguurder ben ik ook wel van mening dat het wat achteruit is gegaan. Vooral sinds de laatste update aan de website vind ik het minder geworden. Het ziet er vooral anders uit, maar werkt minder fijn. Ook vond ik het voorheen leuk om de beste reacties te lezen (deze waren gemarkeerd en flink geplust). Dat is ook niet meer. Tuurlijk is het nog altijd een hele fijne website, maar vroeger vond ik het beter.
snorrie zegt
@berlinetta: precies dat.
PunicaOase zegt
@apenkop: de app is inderdaad drama.. te slecht voor woorden.. Het ontbreken van verhalen en filmpjes van Casper ook een groot gemis.. Wouter vind ik al jaren een vervelendere presentator geworden.. Lijkt ook of er minder van Willeme afkomt, althans de ‘grotere’ artikelen zie ik niet zo vaak meer.. Autoblog gaat naar mijn mening achteruit, maar als de traffic toeneemt doen ze het blijkbaar toch goed gelukkig :-)
Lekker Makkelijk zegt
De importeur ontvangt 14 December de GR Yaris dus voor die tijd kunnen ze nog helemaal niets.
EnthousiaST220 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rogerzz zegt
-edit: dank u is inmiddels gefixt!-
Wel erg benieuwd hoe deze het dan doet tegen een Audi RS3 qua baan/omstandigheden/rijder in een echte vergelijking, zou bizar zijn als zo’n Yaris sneller is. Kan ik moeilijk geloven..
rscup147 zegt
De insteek van de Yaris is heel anders dan die van de RS3. De Audi is vrij zwaar en heeft relatief veel last van onderstuur. Lijkt me meer een Autobahn kanon.
Jochempie zegt
Ik heb het gevoel dat we nog niet helemaal beseffen wat een megaklapper deze auto is. Zal de geschiedenisboeken in gaan als één van de groten.
rolov zegt
@Jochempie: dit is een hele dikke maar onbetaalbaar helaas
Jochempie zegt
Ja hij is erg duur… Maar dat is vaak zo met datgene dat legendarisch wordt. Dat was altijd al ongrijpbaar voor de gewone man of vrouw.
Lekker Makkelijk zegt
Ach welnee als je gedaan had waar nederders goed in zijn – sparen – had je hem gewoon kunnen kopen.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
fmgarcia zegt
Wat een stabiel ding in die snelle bochten. Zelfs tijdens flink remmen is er nagenoeg geen onderstuur. Knap gestuurd ook.
RogierS zegt
Leuke ‘framing’: “op een gegeven moment haalt hij 2 gtr’s in”, ja die in standje slakkengang op de rechterbaan rijden. On topic wel een fantastische wagentje, gaaf dat Toyota in deze tijden van downsizing en economisch rendabele modellen op de markt brengen zo’n variant presenteert, chapeau!
alcantara zegt
Hij hangt lekker aan het gas, zoals het heurt!
dalmore zegt
Wauw wat een machine! Erg indrukwekkend om te zien.
Soms vraag ik me af of dit de laatste van zijn soort zal zijn in Europa. Overal worden visies gepresenteerd dat er vanaf een bepaald jaar enkel elektrisch of hybride auto’s verkocht mogen worden. Krijgen we geen bommetjes zoals deze meer? Of zal er een klein (a la Suzuki) hybride systeem ingebouwd worden? Als groot merk lijkt het me op korte termijn niet rendabel om veel te investeren in een benzine (race)motor. Zo veel vragen ..
CL65 zegt
Knappe tijd zonder meer, alleen zal er geen huis tuin keuken rubber onder liggen en zit er iemand serieus te overwegen 52k stuk te slaan op een Yaris?
hspi zegt
Ligt pilot sport 4s onder. Niet helemaal huis tuin en keuken rubber maar ook zeker niet uitzonderlijk voor dit type auto, wel gewoon een straatband.
melcon zegt
@hspi “gewoon eeen straatband”, euh nee, de P4S S is zo ongeveer de beste straatband die je kan krijgen die de prestaties van een de Michelin Cup 2 benaderd. https://www.youtube.com/watch?v=aMv64liOqIE
Misschien niet uitzonderlijk voor het type auto maar wel een uitzonderlijke goede band en nagenoeg gelijk aan de b.v. Toyo 888R wat een semi slick is.
admiajfe zegt
Ja waarom niet? 52k voor een auto met deze capaciteiten gaaf man!
Ik overweeg hm zelfs als leaseauto :D als mn werkgever het toestaat dan is de keus heel gemakkelijk.
Toyota durft het aan, produceert hm… heel wat beter dan die lafbekken bij VW, Peugeot Renault ed die geen fatsoenlijke B-segmenter meer neer zetten. Kleurloos grijs kan wel als mijn tijd er op zit
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Volgens mij is ie al uitverkocht, want beperkte oplage (uiteraard)
vaakbenjetebang zegt
@CL65: Eh, ja, tot mijn eigen verbazing ben ik het steeds serieuzer aan het overwegen. Mind you, ik ben iemand die nog nooit maar half serieus gedacht heeft aan het kopen van een nieuwe auto met 0 kilometer op de teller, laat staan een Toyota, laat helemaal staan een ‘blooming’ Yaris. Maar dit ding… zo ontzettend gaaf.
frank2b zegt
Ben je lekker aan het boenderen in je Nissan GT-R. Je denkt net: “Wat ga ik supersnel!”
Komt er een Yaris voorbijknallen.
Alsof je stilstaat.
rolov zegt
@frank2b: stonden ze ook bijna
vaakbenjetebang zegt
Zijn die auto’s eigenlijk al uitverkocht bij Toyota Nederland…?
Lekker Makkelijk zegt
Waren ze binnen een week al in Maart
henrie zegt
@Lekker Makkelijk: Dat is niet waar. Ik heb de mijn “pas” in mei gereserveerd. Dat was weliswaar na de zogenaamde deadline, maar kennelijk waren ze nog niet allemaal verkocht…
Lekker Makkelijk zegt
Dan was er waarschijnlijk een tussentijds geannuleerd
tjorque zegt
In België heb je hem voor 38k.
Ik vind het echt een heerlijk autootje met een hele leuke 3 cilinder soundtrack.
saxoke zegt
Mijn mond viel vorig jaar open toen ik een tijd van 6:54 op een timerding in een 911GT2RS van Manthey Racing zag staan voor de BTG tijd. In de wetenschap dat ie iets op de 6:40 kan doen, is dat natuurlijk voor een BTG traag. Mara t was wel tijdens de toeristendinges en met een passagier.