Dik onderstuur overal? Of is de Audi RS4 Competition Plus op de Nordschleife een effectief wapen?
Op dit moment sneeuw de Audi RS4 een klein beetje onder. Dat komt deels door Audi zelf, met de RS6 Avant. Dan is er natuurlijk ook de BMW M3 Touring die op dit moment de favoriete auto is van iedereen. En als je veel vermogen wenst, gaat er niets boven de Mercedes-AMG C 63 AMG Estate. Die heeft namelijk 680 pk! Dat is 170 pk meer dan de BMW M3 en 230 pk meer dan de RS4.
Audi heeft zijn Pamperbomber verbetert middels een Competition-uitvoering. Deze heeft gek genoeg niet meer vermogen. Bij Audi hadden ze door dat 450 pk meer dan voldoende is. Daar hebben ze een punt: op het moment dat 450 pk te weinig is, is je auto simpelweg te zwaar. Toch?
Sport Auto
Helaas hebben ze de RS4 Competition niet lichter gemaakt. Nee, in plaats daarvan is voornamelijk het chassis onder handen genomen. Dan is het natuurlijk de vraag: is dat een beetje gelukt? Nou, daar gingen ze bij het Duitse Sport Auto eens even goed voor zitten in de leder-alcantara sportkuipen.
Sport Auto is een Duits autotijdschrift en ze publiceren geregeld de Super Test. Het hoogtepunt is de rondetijd op de Nürburgring Nordschleife. De Audi RS4 was ditmaal het lijdend voorwerp. Christian Gebhart pakte de auto bij zijn lurven en reed een tijd van…. 07:39.35.
Dat komt niet door het extra vermogen, maar door de hardware. De Audi RS4 Competition is eigenlijk best een serieuze rijdersauto. De superstation is namelijk voorzien van keramische remschijven, schroefset, snellere besturing, lichtere (en luidere) sportuitlaat, een agressiever sper op de achteras, lichtgewicht gesmede wielen en in dit geval Pirelli semi-slicks.
Nordschleife rondetijd Audi RS4 Competition
Dan de vraag, hoe snel is 7:39? Het is exact dezelfde tijd als Christian Gebhardt heeft gereden met een BMW M5 Competition (F90) met 600 pk. Het is drie seconden sneller dan een BMW M2 CS (F87) of Porsche 718 Cayman GT4 en vier seconden sneller dan de nieuwe Aston Martin V8 Vantage. Dus de Audi RS4 doet het niet verkeerd met een 2.9 V6 biturbo V6 met 450 pk en 600 Nm.
Audi is nu niet meer de enige in dit enorm specifieke marktsegment, maar is er nog altijd een reden om te kiezen voor de Powerwagon uit Ingolstadt. Naast de looks (de M3 Touring is niet echt ‘mooi’) kun je met de RS4 Competition leven in de wetenschap dat je op de Nordschleife mee kunt komen met serieuze sportwagens.
De ronde kun je hieronder bekijken:
donjunior zegt
De videospeler van Autoblog werkt niet heel lekker. Continu stotteren.. terwijl als ik doordklik op de video, deze Youtube opent en ik daar zonder gestotter of problemen verder kan kijken.
kniesoor zegt
Vind deze Audi er een stuk beter uitzien dan de M3 Touring, die is over het randje qua ordinair heen. Daar heeft deze A4 een stuk minder last van. In donkergroen/-rood/-blauw met zilverkleurige velgen en alu raamlijsten kan je er zelfs redelijk ‘stealth’ mee door het leven.
hotze zegt
Vind alu-raamlijsten vreselijk, maar smaken verschillen. Een fraaie wagen. Interieur nog met een “normaal” dasboard ipv zoals de twee schermen bij de huidige BMW 3-serie, dat ziet er niet echt uit. Jammer dat de navi in de Audi ook als scherm op het dash staat en niet is geïntegreerd. Pro van de M3 is de handbak al is dat alleen bij de sedanversie.
Mooi dat aanpassingen in de hardware de RS4 compleet veranderen in rij- en stuurgedrag. Andere veren/dempers doet al een hoop goeds. Vreemd dat fabrikanten daar niet meer mee doen, ook voor simpeler auto’s. De RS4 is trouwens makkelijk te chippen naar bv. 520 pk/789 Nm (JD).
heckblende zegt
Hoe snel gaat ie op de A4 tijdens de spits?
Dit zijn echt de grootste loserbakken van NL
harrie zegt
Hoe snel gaat ie diep in de nacht op de A12 vanuit Duitsland terug richting kanaleneiland lijkt me een relevantere vraag voor de gemiddelde bestuurder.
heckblende zegt
lolll
rogerzz zegt
Wat doe je dan op Autoblog? In de spits is elke auto traag, wat is je punt verder?
Toch bizar dat een station vergelijkbaar is met een M2 qua tijd. Met semi-slicks, ik neem aan dat de rest dat ook had, anders heeft Audi daar wat winst gepakt mogelijk. Enorm gave auto die ik graag in de file tegenkom om naar te kijken ☺️ Ik kan hem ook niet betalen, maar ik kan eerlijk zeggen dat ik wel jaloers ben.
willeme zegt
@rogerzz: goede opmerking en ja, de M2, Aston en Cayman hadden soortgelijke banden!
PunicaOase zegt
Huh?
leefvrij zegt
Ik dacht dat die komo kleur een beetje op z’n retour was. Die is echt zo lelijk. Maar goed Audi is dan ook niet een van de meest vooruit strevende merken als het gaat om design.
burgy73 zegt
M3 is veel meee onderscheidend. Ik vind veel mooier maar dat is kwestie van smaak. Een M5 comp heeft overigens 625 pk niet 600
audirs3 zegt
Ben eigenlijk heel benieuwd hoe deze tijd zich verhoudt tot de nieuwste concurrent in dit segment, de IONIQ 5
kniesoor zegt
Weet niet wat er vanochtend in je quinoa zat, maar je gaat er vreemde dingen van zeggen.
jessepinkman zegt
Ze hebben allebei flink last van onderstuur, dus op dat vlak zijn ze best vergelijkbaar..
Joris24 zegt
Kleinigheidje; Audi heeft verbeterD (verbeterDe). Daarnaast vind ik de RS4 net als de RS6 te schreeuwerig, maar die grill van BMW is nog erger geworden…
BRT zegt
Deze generatie a4 loopt op z’n einde toch? Toen deze rs4 uit kwam, had hij al minder pk dan de Duitse concurrentie. Nu de anderen vernieuwd zijn, kan deze de strijd al helemaal niet meer winnen. Hopen dat er snel een nieuw model komt!