Wat doet de musclecar met al die paarden?
Met de onthulling van de nieuwe ZR1 heeft Corvette zichzelf overtroffen. De Amerikanen gaven info vrij over het feest dat zich onder de kap afspeelt, maar communiceerden geen harde cijfers met betrekking tot de prestaties. We hebben daar nu eindelijk een antwoord op.
Even een kleine opfrisser, want het is alweer even geleden dat Chevrolet ons liet kennis maken met de Corvette ZR1. De snelste productie’Vette ooit heeft een 6.2 liter V8 met supercharger, goed voor maar liefst 766 pk en 970 Nm koppel. De supercar weegt ongeveer 1.600 kg en heeft dankzij een vaste spoiler en wat carbon frutsels een aerodynamisch voorkomen.
Maar wat weet Corvette nu te bereiken met de ZR1? Wel, de Amerikaan doet een sprintje naar de 60 mp/u (96 km/u) in 2,8 seconden, wat niet slecht is voor een 700+ pk monster met enkel achterwielaandrijving. Nul naar 100 mp/u (160 km/u) doet de ZR1 in zes seconden. Daarnaast is de Corvette recordhouder op Virginia International Raceway Grand Course West met een tijd van 2:37,25. Dit laatste nemen we met een korreltje zout, want de meeste (Europese) autofabrikanten hebben nooit een poging gedaan om een record op dit Amerikaanse circuit te vestigen.
De specificaties werden door product manager Harlan Charles bekendgemaakt tegenover Corvette Blogger. De cijfers zijn vermoedelijk gebaseerd op de variant met de 8-traps automaat. Het 766 pk sterke monster is ook met een handbak te krijgen.
2wheeler zegt
Bizar dat dit met een handbak en rwd te krijgen is! Lekker!
atrak zegt
@2wheeler: Dat is wel de versie voor mannen met grote cojones en skills.
rolov zegt
@atrak: real Amerikans dus. ;)
porsche928 zegt
@rolov: inderdaad, dat is een no-brainer.
r32turbo zegt
@atrak: Mensen zoals Johhny Sins dus.
toyotafortuner zegt
Dat is nog eens een bizar dik apparaat! Wow!
Gulli zegt
Is dit ding echt verboden in Europa vanwege zijn front splitters? Ik zag zoiets voorbijkomen in de laatste Top Gear afgelopen zondag. Volgens mij zijn er dan veel meer auto’s die op die gronden niet mogen rijden in Europa
ikkeook zegt
@gulli: Nee, dat was de Camaro ZL1
cossiekiller zegt
@ikkeook: De ZL1 1LE om precies te zijn. De ‘gewone ZL1’ mag je hier wel rijden.
ikkeook zegt
@cossiekiller: Je hebt helemaal gelijk.
drdre1 zegt
@gulli: zou ik ook denken. En niet vanwege frontsplitter, maar ivm de vinnen aan de zijkanten. BMW kan dan ook wel inpakken. Maar het heeft vast ook met afmeting e.d. te maken…
rufctr01 zegt
Een gaaf apparaat is dit! Ik denk dat je een goede coureur moet zijn om dit tot op de max te kunnen rijden.
david_heutink zegt
Ik voel in dit artikel veel vooroordeel tegen US Cars met een voorkeur voor Europese auto’s, beetje jammer. Alsof het voor het record van de Corvette veel. utgemaakt had als er Europese fabrikanten op het Virginia International Raceway Grand Course West een recordpoging hadden gedaan.
RubenPriest zegt
@david_heutink: Niks vooroordeel. Als andere automerken geen officiële poging hebben ondergaan is het makkelijk om te roepen dat je een record hebt. De andere records zijn dus gereden door amateur/prof coureurs, maar niet door fabrieksrijders. Dat gebeurt bijv wel op de Nürburgring, wat records op dat circuit een stuk relevanter maakt. Dat is overigens Chevrolets goed recht, want de ZR1 komt niet in Europa op de markt.
E34M5Touring zegt
@rubenpriest: Binnenkort rijdt Motortrend er mee op Willow Springs. Dan kun je inderdaad een beter vergelijk trekken. Ben namelijk best benieuwd hoeveel beter/sneller hij is dan de ZO6. Zeker omdat een aantal bladen/testers die al iets te gek vonden.
pixeltrooper zegt
@david_heutink: dat is hetzelfde als roepen dat je het snelste bent op zandvoort.. dat is makkelijk zeggen omdat niemand daar een recordpoging doet
kukuk zegt
Wat een afschuwelijk lelijke ding zeg, hier kan je niet serieus mee gezien worden toch?!
kennone zegt
Doe mij maar eentje die voorzien is van een grotere uitlaat en een aangepaste ECU. Gewoon omdat het kan??
KEV9 zegt
Dit is zoveel mooier dan wat voor supercar dan ook… alleen al het geluid zorgt voor kippenvel
cossiekiller zegt
Als ik de keuze en het geld had voor dit of een Senna… Laat ze in Woking dan maar lekker verder knutselen…
biohazardracer zegt
@cossiekiller: i agree. Deze is veel begeerlijker, stoerder, vetter en mooier