De best verkochte Porsche van dit moment, namelijk de Cayenne, zal volledig elektrisch worden.
Er komt een nieuwe Porsche Cayenne aan, dat wisten we al. Maar dit is niet een heel nieuw model. Het Duitse merk verlengt eigenlijk meer de levensduur van de huidige generatie met dit aankomende model. En dat is slim, want de Cayenne is een verkooptopper. Maar om ook in de toekomst grote aantallen te kunnen blijven verkopen is Porsche nu al bezig met een elektrische opvolger.
Elektrische Porsche Cayenne
Ook elektrisch dus…We ontkomen er niet aan. De grote SUV, waar we de naam nog niet van weten, wordt naar alle waarschijnlijkheid in 2026 gepresenteerd. Porsche heeft hier goed over nagedacht, want de volgorde is best logisch. Eerst komt namelijk de Porsche Macan EV en ongeveer twee jaar daarna de grotere broer.
Overigens zal de auto op hetzelfde platform komen te staan als de Macan, namelijk het Premium Platform Electric (PPE). Dit is wederom logisch, omdat het dezelfde geavanceerde technologie en vierwielbesturingsfunctionaliteit zal krijgen om de kenmerkende rijeigenschappen die we verwachten van een Porsche zal garanderen in het elektrische tijdperk.
Verwachtingen
De Cayenne is heel belangrijk voor Porsche. De ´cash cow´ van het merk mag geen marktaandeel verliezen en zal een belangrijke rol spelen om de elektrische doelen te behalen. Het bedrijf zou graag zien dat in 2030 80% van alle verkochte auto’s elektrisch is.
Daarom zal de auto ontworpen worden die vergelijkbaar is met de beste elektrische auto´s van vandaag. Daar gaat het PPE platform bij helpen, want die is uitgerust met 800V-hardware voor het opladen met een snelheden van meer dan 270 kW. De Macan EV zal worden uitgerust met een batterij van 100 kWh met een bereik van ongeveer 500 kilometer.
We hebben het hier over modulaire prismatische batterijen, die kunnen worden opgeschaald of verkleind worden weet Autocar te melden. Bij de Porsche Cayenne zullen deze natuurlijk vergroot worden. De batterijen zijn verdeeld over twee helften. Voordeel hiervan is dat je sneller kan opladen bij een korte stop.
De aankomende Macan gaat een stuk krachtiger worden. Het gecombineerde vermogen komt op 603 pk en 738 Nm. De Cayenne zal dit pad tevens volgen. Verdere details over de nieuwe elektrische Cayenne zijn nog niet gedeeld. Ook niet of er een dikke variant zoals een Turbo GT zal komen.
De auto zal eerst nog verkocht worden naast de versie met een verbrandingsmotor, zodat je kan wennen aan het idee en nog een keuze hebt. Voor nog even dan.
cloverleaf zegt
500km wltp is wel heel erg tegenvallend van iets wat pas in de toekomst op de markt komt.
Richmond zegt
Zal te maken hebben met de prestaties. Een normale Cayenne zal ook minder bereik hebben dan een Kia Sportage
AudiRS zegt
Hoe zo’n actieradius denk je dat een Cayenne met V8 heeft? Dat scheelt niet heel veel hoor….
cloverleaf zegt
Nee maar die hang je in 3 min vol.
Richmond zegt
Want daar draait alles om toch, zo snel mogelijk weer op pad zijn tot het volgende tankstation. 20-30min wachten is ondragelijk in deze tijd
laptom zegt
380 met mijn GTS. Zou jaloers zijn op 500km.
mashell zegt
Wanneer is het wel genoeg? Ik vind het vreemd dat we van EV tegenwoordig dieselachtige ranges verlangen.
Ik kan met 350km EV range in de praktijk uit de voeten (rijd regelmatig naar Beieren, ben er mee in Spanje geweest), 500km lijkt helemaal prima, meer lijkt me overkill die de wagen eigenlijk alleen maar duurder maakt.
cloverleaf zegt
Voor jou is het genoeg ja. Voor mij niet. En dan is 500km wltp nou niet bepaald revolutionair…. Zeker niet daar het om een toekomstige auto gaat.
mashell zegt
500 km WLTP uit een 100 kW accu voor een grote SUV als de Cayenne is gewoon erg goed. Brandstof auto’s zijn ook niet veel zuiniger geworden de afgelopen jaren. Bij de EV’s is dat vanwege al aanwezige hoge efficiëntie nog veel moeilijker te realiseren. Het spijt me maar je hebt onrealistische verwachtingen.
O plaat zegt
Technologie moet innoveren en vooruit gaan. Als ik met mijn oldtimer naar Italië ga tank ik in Luxemburg en kom ik toe tot over de Italiaanse grens. Als je minimaal 50k stuk slaat op een nieuwe wagen is het logisch dat je het zelfde verwacht. Niemand wil achteruitgang.
mashell zegt
Maar vooruitgang is niet hetzelfde als hetzelfde blijven. Netflix biedt je programma’s die beginnen wanneer jij dat wilt zonder stomme reclames, een flinke voorruitgang maar Boer zoekt Vrouw zie je daar niet. Beter maar ook anders. Een EV gebruikt veel minder energie per afgelegde kilometer (een enorme voorruitgang) maar kan door de lage energiedichtheid van de batterijen niet 1000km aan één stuk rijden, dat vergt een verandering in je reisplan maar is niet noodzakelijk een stap terug.
hanso zegt
Ik vind het vreemd dat jij denkt dat jij de benchmark bent.
fanboy zegt
@cloverleaf: Dat eindeloze blindstaren op range. Dat ding kan straks met 270kW laden.
Als jij niet 1000km wil rijden zonder te plassen, dan gaat het straks prima met dat ding. Je neemt zo af en toe een pauze en dan zit er zo weer genoeg in.
cloverleaf zegt
Dan moet je wel overal met 270kW kunnen laden. 500km wltp is net aan 300 in de winter en dan moet je geen haast hebben. Jij noemt het blindstaren. Ik ben iemand die niet heel erg veel rijd, maar wel vaak langere afstanden van 400km plus. Ik heb dan geen zin om 25min stil te gaan staan. En zo zijn er velen met mij. Nederland is gemaakt voor EV’s. Veel mensen op een kleine oppervlakte en twee keer scheppen en je hebt een nieuwe kabel in de grond. Daarnaast beschikken relatief veel Nederlanders (nog) over een eigen huis met aanpalende parkeergelegenheid. Jullie staren je blind op Nederland. De wereld is echt veel groter en zit heel anders in elkaar dan de Randstad. Snelladen moet veel beter en de range moet ook veel beter. En dan vind ik 500km wltp voor een auto van 100.000€ plus die nog moet uitkomen kwalitatief uitermate teleurstellend.
mashell zegt
Aanpalende parkeergeleigenheid is niet nodig. Een range van 500km betekent dat de gemiddelde Nederlander die 11.000km per jaar elke twee weken een keer moet laden, dat kan prima openbaar. Beleggingstip: ga niet in laadpalen voor thuis, die markt is al wel verzadigd.
En tja, Nederland is de een van de rijkste en meest ontwikkelde landen in de wereld. Wij zullen altijd voorop lopen met zulke dingen. De langzaamste laten we niet het tempo van de vooruitgang dicteren.
Ik rijd wel veel, flink meer dan die gemiddelde 11000 kilometer per jaar, vaak ook meerdere honderden kilometer op een dag. Na 2 uur rijden is al jaren het advies een kwartier pauze te nemen, deed ik ook in de diesel tijd al, ik moet plassen, drinken, de benen strekken. Heel het probleem met tijdverlies met snelladen bestaat helemaal niet, het is slechts angst voor het onbekende.
laptom zegt
Met mijn Cayenne GTS haal ik de 380km op een tank. 90ltr weer op. Ik zal blij zijn met 500km.
waterisnat zegt
De bureaucraten bepalen de technologie, niet de ingenieurs. De vraag zal zijn, hoeveel fabrikanten zullen er aan ten onder gaan?
mashell zegt
Hoeveel fabrikanten zijn er aan ten onder gegaan als je de ingenieurs de techniek laat bepalen? Van ons ingenieurs krijg je dan technisch heel mooie auto’s maar die nooit af zijn en die onbetaalbaar duur zijn.
hanso zegt
Vertel het eens, hoeveel fabrikanten?
mashell zegt
Het is een hele waslijst. NSU natuurlijk maar Saab is de bekendste. Die bleven maar aanpassingen doen aan de Opel techniek om er een Saab van te maken zodat de dringend nodige 9-3 en 9-5 opvolgers veel te laat op de markt kwamen en het merk omviel.
bassrt zegt
Een range van 500km is in mijn ogen meer van genoeg in een EV. De uitdaging ligt meer in hoe snel krijg je ze weer opgeladen. Zit je al gauw 3 tot 3,5 uur in de auto. Dan zullen de meeste toch wel even naar het toilet willen. Als de auto dan tussen de 10 en 15 minuten weer opgeladen is zit je voor het overgrote deel van de mensen op de sweet spot heb ik het gevoel. Dat is nog zeker een flinke uitdaging.
gekketurbo zegt
Nou, dat is niet het geval. Meestal rij je hem niet helemaal leeg en vul je de batterij ook nooit to 100%. Als 10-80% pakt heb je in het geval van de Macan over 70kWh. Heb je bij een continue lading van 270kWh over 16 minuten. Helaas zijn batterijen nog niet zover dat ze zo’n hoge gemiddelde lading kunnen behalen. Denk dat het over een paar jaar wel zo ver is en dan heeft niemand het er meer over…
willemveenstra zegt
Ik rij mooi door met mijn Ice Cayenne. Motortje op voorraad en ik word er oud mee.
Moet die elektrische brandbare troep niet. Wachten bij een laadpaal is verloren levensvreugde:)
gekketurbo zegt
Ik dacht dat een SUV juist stond voor verloren levensvreugde…