We mochten misschien niet harder dan 100 km/u, veel zachter hoefden we gelukkig ook niet te rijden.
In 2020 hebben we ons om van alles druk moeten maken, maar niet om files. Dat scheelt. Als onbedoeld neveneffect van de coronamaatregelen was ook meteen het fileprobleem opgelost. Hoe zag het verkeersbeeld er precies uit in 2020? TomTom zette het op een rijtje.
Om te beginnen waren alle spitsmuizen (voor zover je daar nog van kon spreken) 32% eerder thuis dan in 2019. De gemiddelde reistijd daalde met 17%. We hebben even geen zin om het uit te rekenen, maar daarmee hebben we met z’n allen toch heel wat tijd bespaart. Degenen die überhaupt niet op pad gingen hadden natuurlijk nog veel meer tijdswinst.
Vooral in Utrecht, Amsterdam en Leiden ging het allemaal veel vlotter in 2020. Daardoor is ook de top tien van drukste steden behoorlijk door elkaar gehutseld. De nummer één is nu Haarlem. Daar was je het afgelopen jaar 25% extra reistijd kwijt. De complete top tien (inclusief de extra reistijd) zag er als volgt uit:
- Haarlem: +25%
- Den Haag: +24%
- Nijmegen: +21%
- Leiden: +21%
- Groningen: +20%
- Apeldoorn: +20%
- Rotterdam: +19%
- Arnhem: +19%
- Breda: +19%
- Tilburg: +19%
Één stad schittert door afwezigheid: Amsterdam. Met een elfde plaats staan onze hoofdstad weliswaar niet ver buiten de top tien, maar toch. Logischerwijs daalde de drukte in vrijwel alle steden, met uitzondering van Apeldoorn en Almere. Daar bleef het dus even druk, maar in het geval van Almere is dat niet zo erg. Daar was het namelijk al redelijk rustig.
TomTom is wereldwijd actief, dus ze kunnen ook melden welke stad op mondiaal niveau het drukste was. Dat was vorig jaar Moskou, gevolgd door Mumbai en Bogota. In Moskou kon je je reistijd gerust verdubbelen in de stad. Eigenlijk hebben we in Nederland dus niks te klagen.
Als het een beetje meezit blijven we met z’n allen permanent meer thuiswerken en meer buiten de spitsuren rijden. TomTom waarschuwt echter dat het ook juist drukker kan worden. Mensen zullen misschien minder snel gaan carpoolen of het OV pakken.
Foto: Novitec Urus op de snelweg tijdens de lockdown, geüploadt door @mattie7002
Arnoud zegt
Moskou op nummer 1 zou ik bijna niet geloven. De steden in India lijken mij veel ernstiger en ook een willekeurige grote stad in West Afrika (Lagos, bijvoorbeeld). Maar oké, bij TomTom zullen ze er vast kijk op hebben.
basman147 zegt
Het zou kunnen, zo te lezen vergelijken ze de spits met de gemiddelde reistijd. Maar als het de hele dag retedruk is zijn er misschien niet veel uitschieters tijdens de spits, omdat het gewoon niet erger kan.
Voor de absolute drukte zou je misschien beter kunnen kijken op welke momenten van de dag je bijvoorbeeld 30 km gemiddeld haalt, voor India is het antwoord dan waarschijnlijk “ niet”
Dutchdriftking zegt
Tja, één van de voordelen. Zelf ontdekt dat thuis werken voor mij echt bagger is. Indien nodig is met veel pijn en moeite één dag in de week haalbaar, maar eigenlijk al niet te doen. Gelukkig zijn er personen waarvoor het tegenovergestelde geldt. Hulde voor de thuiswerkers!
hiostu zegt
Waar zit dat dan in voor jou? Heeft het te maken met type werk?
Dutchdriftking zegt
@hiostu: Ja. Ad-hoc communicatie met collega’s en met name medewerkers op de werkvloer is eigenlijk niet te doen op afstand.
pindakoning zegt
@dutchdriftking: eens, één dag max. Het ritje naar werk, zeker zonder files, vind ik best lekker eigenlijk
alcantara zegt
Nou lekker man met 110 achter je voorgangers aanhobbelen omdat ze nergens harder gaan….
Geef mij maar ritjes buiten de spits om, over de bochtige dijkwegen.
vacano zegt
Bogota is een ramp maar ook Barranquilla! 90 a 120 minuten van Noord naar Zuid voor iets van 24 km
Dutchdriftking zegt
@vacano: Waarom gaan ze dan niet met de fiets?
vacano zegt
de fiets in die steden is de kortste weg naar ’t kerkhof
mashell zegt
Femke Halsema staat op het bordes van het stadhuis te glunderen, ze heeft de files opgelost!
pindakoning zegt
Deze percentages hebben enkel betrekking op de extra reistijd gedurende de spits neem ik aan?
machielvdd zegt
Nee TomTom heeft het over de gemiddelde extra reistijd
pindakoning zegt
@machielvdd: ahaa, dan vind ik 25% in Haarlem echt fors
banaan7 zegt
Verbaast mij niks dat Apeldoorn ertussen staat. Afgelopen jaar zijn ze op veel plekken met de weg of een kruispunt bezig geweest. Zeker bij Omnisport was het erg druk vanwege een nieuw kruispunt, je deed soms 10 minuten over 200 meter.