Je denkt dat de grote baas zich druk maakt om een paar klanten die afzien van hun bestelde Model 3?
Think again! Maar we beginnen bij het begin. Na de Roadster, de Model S en de Model X is het de beurt aan de Model 3 om de liefde voor elektrische auto’s bij het grote publiek aan te wakkeren. De “people’s EV” werd zo lang gehyped dat iedereen heel veel mensen er eentje willen hebben.
Zo bracht Tesla onlangs naar buiten dat er dagelijks gemiddeld 1.800 orders voor de bescheiden elektrokar worden genoteerd. In totaal hebben 518.000 mensen kenbaar gemaakt interesse in een Model 3 te hebben. Daarvan zouden 63.000 potentiële klanten alsnog hebben afgezien van hun bestelling. Het is overigens niet zo dat al die mensen binnen een week hun aanbetaling hebben teruggevraagd. De annuleringen zouden over een periode van een jaar zijn ontvangen.
Voor veel bedrijven en topmensen is dat wellicht een aderlating van jewelste, maar Elon Musk wist een mooie draai aan het verhaal te geven:
“Those cancellations occurred over the course of more than a year,” Musk said on the call. “I think [these numbers] are inconsequential. With a small amount of effort we can easily drive the Model 3 reservation number to something much higher but there’s no point. It’s like if you’re a restaurant and you’re serving hamburgers and there’s like an hour and a half wait for hamburgers, do you really want to encourage more people to order more hamburgers?”
Met andere woorden: je mag gerust een Model 3 bestellen, maar doe dat vooral niet om Tesla te pleasen. Doe dat ook zeker niet als je heel snel zo’n ding nodig hebt. Wie nu een Model 3 bestelt heeft waarschijnlijk pas tegen het einde van 2018 de auto voor de deur staan. (via: Recode)
willemveenstra zegt
Bij Tesla ben jij de test rijder. Wel eerst even de auto aftikken. Nee dank u!
launchcontrol zegt
@willemveenstra: Testrijder ben je niet want de Model 3 zal pas 2e helft volgend jaar hier zijn, er zijn er dan al heel wat in de US geleverd en er zullen vast al wat kinderziektes zijn verdwenen. En €1000,- aanbetalen is zeker geen ‘auto aftikken’, was het maar waar…..
flutterby zegt
@launchcontrol: €1000 volledig refundable he. Enige manier om de aanbetaling kwijt te raken is als je reservering omzet in een bestelling of Tesla failliet gaat.
stfu zegt
Hier was toch laatst ook al een artikel over? En ik heb het idee dat Elon vaak een beetje verkeerd begrepen wordt. Hij maakt vaak grapjes maar heeft ook gewoon schijt aan het formele.
robert110 zegt
@stfu: Nee, hij lult gewoon veel maar zegt vrij weinig.
lekbak zegt
@stfu: iedere scheet van Musk word groot uitgemeten in de media. Maar dat is dan ook weer de reden dat tesla nog bestaat. Een zelf gecreëerde hype. Doen ze knap.
mckroket zegt
@lekbak:
wat lul jij nou allemaal? een zelf gecreëerde hype? een volledig elektrische auto met het bereik van een normale benzine auto, die net zo snel/sneller op kan trekken als een hypercar, met technologische snufjes die je nog nooit eerder ergens hebt gezien.
weg met dat overhypte merk joh!
dat de afwerking niet hetzelfde als een mercedes is is een ander verhaal maar dat is een heel ander verhaal..
mckroket zegt
@mckroket:
ik kan mezelf niet editten helaas :P
ThomasBol zegt
@mckroket: de BMW i3 is op technisch en innovatief vlak niet heel veel slechter dan de Model 3. Wel al dik 5 jaar ouder (en ook enorm lelijk, maar dat doet er niet toe). Zo enorm innovatief is de 3 dus niet.
flutterby zegt
@thomasbol: de Model 3 is ook niet innovatief bedoeld. De techniek ligt allemaal op de plank. Het productie proces achter de Model 3 is innovatief.
lekbak zegt
@mckroket: doe eens ff rustig en hou op met verzinnen wat ik zeg.
Dat het een hype is dat is een feit. Dat die zelf gecreëerd is ook. De rest verzin jij want dat heb ik helemaal niet gezegd. En wat mij betreft stop je daar rap mee!
tvklarenbosch zegt
Ach niks aan de hand. Zijn gewoon mensen die niet te lang willen wachten. Zou mij niks verbazen dat als de productie eenmaal op gang is gekomen en de levertijd sterk verkort is veel van deze mensen alsnog een bestelling plaatsen.
robert110 zegt
Het antwoord is ja meneertje musk, als je klanten anderhalf uur willen wachten op een hamburger verkoop je ze een hamburger.
lekbak zegt
@robert110: daar gaat het niet om. Als mensen anderhalf uur staan te wachten, zou je je dan nog druk maken als er een handjevol uit de rij stapt? En zou je dan nog je best doen om op dit moment meer klanten in die rij te krijgen?
robert110 zegt
@lekbak: Waarom zou je niet je best doen om mensen in de rij te krijgen? Als mensen zo lang willen wachten en jij kan ze uiteindelijk het beloofde product leveren, waarom niet?
lekbak zegt
@robert110: omdat je het werk nu lang niet na kunt komen. Als de rij wat korter is kan je altijd nog proberen die weer aan te vullen. Tot die tijd kan je beter je best doen zoveel mogelijk te produceren.
BaRa zegt
Dat is dus nog geen anderhalf jaar wachten op je auto. Niet eens zo vreemd voor een auto de net gelanceerd wordt. Toen ik checkte voor een Fiat 124 Spider, was de wachttijd ruim een jaar. En dat is dan een “established” merk.
tjorque zegt
@bara: van alfa werd dat tenslotte toch ook jáaaaren gepikt..’ ?
lekbak zegt
Ik zou me er ook niet zo druk om maken. Ze hebben eerder teveel dan te weinig werk. Ik denk dat een hoop van die annuleringen dan ook komen door het lange wachten. Daarbij kan hij dus beter stressen over al die orders die wel staan en hoe ze die auto’s zo snel mogelijk leveren met een zo hoog mogelijke kwaliteit. Dat is al uitdaging genoeg lijkt mij.
mulsanne zegt
Ik zou sowieso geen tesla willen , oer saai , lelijk design
Vindt ze echt niet mooi , techniek is aardig maar daar houdt het ook op
fanboy zegt
@mulsanne: Todat een Model S voorbij komt. Het is toch wel een van de mooiste grote sedans die er rond rijdt.
Model 3 zou ik eerst in het echt willen zien, maar het ziet er niet verkeerd uit.
Orichy zegt
@fanboy: Leuk dat jij een andere smaak hebt.
Maar de Tesla Model S is geen sedan, maar een liftback. En niet iedereen vind hem en het merk Tesla mooi, gaaf en geweldig.
De modellen van Tesla ogen allemaal ongeveer hetzelfde, daarmee bedoel ik, er is een zelfde opzet gebruikt, om de modellen vorm te geven. Dat scheelt enorm in de ontwikkelingskosten en maakt de deelbaarheid van onderdelen groter, wat de totale produktiekosten laag houdt, dat is slim, maar niet per definitie mooi.
Wat is eigenlijk het meest innovatieve van de Model 3? Die actieradius?
Welke andere hightech is er nog meer aan boord?
fanboy zegt
@orichy: liftback is zo’n nutteloze term die niemand wat zegt. Ik had vroeger liftbacks, maar dat waren in de volksmond gewoon coupes. Je zou de Model S een 4 deurs coupe kunnen noemen.
De Model 3 is niet eens zo innovatief, behalve dan dat je er straks VOLLEDIG autonoom mee kan rijden, waar de wetgeving nog niet aan toe is.
Het is verder vooral een hoger actieradius en juist een lagere prijs, gecombineerd met leuke acceleratie cijfers. Want mensen noemen wel de i3, maar die is toch echt fors duurder, met minder rijbereik en ruimte.
Nissan Leaf komt in de buurt, maar vooral ook de nieuwe Chevy Bolt. Echter vinden mensen dat allemaal niet mooi.
Orichy zegt
@fanboy: Een liftback is gewoon een langere vorm van een hatchback, de vervangende woorden voor liftback worden, daarin tegen, juist opzettelijk fout gebruikt. En dat is minder fraai.
4-deurscoupe’s zijn er bijna niet, een enkeling daar gelaten, maar wat tegenwoordig 4-deurscoupé wordt genoemd, is dat over het algemeen niet, gezien vanuit de originele benaming.
Het is nog even afwachten, of het er echt gaat komen, geheel autonoom rijden. Want als je kijkt, naar wat autonome robots nu al met elkaar doen, die gaan hele gesprekken met elkaar aan, waar geen mens meer wat van gaat snappen. Daardoor kom je op een vlak, dat artificial intelligence een groter gevaar wordt, door het verminderde vertrouwen, van mens in machine.
Maar als autoliefhebber en nog meer, als liefhebber van het autorijden, laat ik mij liever niet autonoom rijden. Zeker niet als het om geheel autonoom gaat, dat neemt bij mij de vreugde weg en die wil ik juist behouden. Ik wil er van kunnen genieten een auto te besturen, anders ga ik wel met het openbaar vervoer, of huur ik voor mijzelf een privéchauffeur in.
Een automaat, cruise controle, parkeersensoren en de mogelijkheden van zelf inparkeren zijn nog aangename hulpmiddelen, qua eerste stappen van de behulpzame middelen in de auto. Veel verder hoeft het van mij niet te gaan.
flutterby zegt
@Orichy: Het productieproces van de Model 3. Verder is het allemaal bestaande techniek in een ander jasje.
Orichy zegt
@flutterby: Bedankt, ik heb mij zojuist ook even ingelezen. Had ik nog niet gedaan, ivm het niet zo interessant vinden van Tesla en haar modellen. Het lijkt allemaal heel leuk, maar als liefhebber van het autorijden en “oudewetse” auto’s, trekt mij het niet zo.
mulsanne zegt
@fanboy: het uiterlijk is zo japans vindt ik, had zo mazda op kunnen staan
Ook het interieur , is simpel, 1 grote tablet maar dat is het dan ook wel
Wat afwerking komt het niet in de buurt van de grote merken , zeer zeker gezien de prijs
Voor dat geld kan je aardig winkelen
Ik kan wel begrijpen dat sommige het een mooi model vinden , maar voor het geld had er wel wat meer design in gemogen , maar dat is persoonlijk
fanboy zegt
@mulsanne: Mazda maakt dan ook hele mooie auto’s :)
(en daar is men hier ook vaak positief over)
Dutchdriftking zegt
Ach, het valt nog mee, heb je wel eens een Spijker besteld.
mulsanne zegt
@dutchdriftking: nee….wie wel
hijman85 zegt
Bizar om te zien dat er toch nog een arroganter bedrijf dan VAG is!
Jochen zegt
Je gehypte auto vergelijken met een hamburger, nou dat helpt niet echt mee met de ‘beleving’
seicilindri zegt
Ik heb me er nooit zo in verdiept wat ik heb weinig met dat moderne spul maar wat heeft dat ding een ongeloofelijk LELIJK interieur zeg .
Net of je op kantoor achter de computer zit , yikes !
730ld zegt
Wat een strontlelijk interieur. Zo kan ik ook autos bouwen. Een berg plastic, een berg marketing en een 21 inch scherm plaatsen. Niet eens mooi weggewerkt ofzo zoals ze dat bij Mercedes E en S doen. Beetje goedkoop dit.
730ld zegt
@autoblog kan ik ook betalen voor autonieuws zonder elektro en hybrid nieuws?
autoblogger zegt
@730ld: nog niet, maar bij voldoende animo kunnen we daar wellicht wat voor bedenken;)