Particulieren gaan aan de elektrische auto en kiezen onder meer voor de MG ZS EV.
Een nieuwe elektrische auto. Dat is voornamelijk iets voor de leaserijders onder ons. Dat klimaat probeert de overheid bij te draaien met een subsidiepotje. Een potje dat overigens in een mum tijd voor dit jaar leeg was. Een auto als de MG ZS EV profiteerde van het steuntje in de rug.
Particuliere EV verkopen in juli 2020
Qua Nederlandse particuliere verkopen in juli onder elektrische auto’s staat de Kia e-Niro op plek één met 648 registraties. De MG ZS EV volgt op een tweede plek met 501 registraties. Op plek drie staat de Volkswagen e-Golf, goed voor 488 registraties. Op vier de Hyundai Kona met 362 registraties en op vijf de Renault Zoe met 241 registraties. De cijfers zijn afkomstig van de RDW. Sinds oktober 2019 heeft MG meer dan 2.000 stuks weten te slijten van de ZS EV.
8.000 euro korting
Het financiële duwtje in de rug kwam niet alleen van de overheid. MG deed er zelf ook nog een schepje bovenop van 4.000 euro. Dat maakt de ZS EV tot één van de goedkoopste elektrische crossovers die je nieuw kunt kopen. Inclusief de subsidie kwam het prijskaartje uit op 22.985 euro. Eén van de voorwaarden was dat je de auto uiterlijk 30 juni kocht.
Mede door het lege subsidiepotje voor 2020 is de MG ZS EV niet met 8.000 euro korting te krijgen. Wel kun je nog gebruik maken van de korting á 4.000 euro van MG zelf. Deze actie loopt op 16 augustus af.
geertt zegt
Niets nieuws onder de zon toch mbt MG? Renault kwam ook met een extra 4k korting. Nu voor iedereen weer wachten tot volgend jaar om de 4k subsidie te pakken op nieuwe EV’s (wellicht dat de merken het opnieuw verdubbelen?). Anders voor een tweedehands gaan en 2k subsidie meepakken.
Dizono zegt
Behalve dat je die korting op een Zoe voor die tijd ook al kreeg, maar ze na het succes van MG deden of ze ook zo’n sympathieke actie hadden. Ik denk dat Van Mossel een slimme deal heeft gesloten met China en een extra korting heeft bedongen om hier snel voet aan de grond te krijgen. Slim, en daar bovenop is zo’n ZS nog best een fijn rijdende auto ook.
saffie89 zegt
Dus onze subsidies gaan indirect naar de Chinese overheid? Lekker dan. Ik zal nooit een auto uit China kopen.
metalmike zegt
@saffie89: Waar denk je dat heel veel auto-onderdelen gemaakt worden?
En Volvo en Polestar zijn ook een no-go sinds 2010?
saffie89 zegt
@metalmike: Volvo is van Geely en Geely is geen eigendom van de Chinese overheid. SAIC wel.
hakvo054 zegt
@saffie89: Geely geen staatsbedrijf? Ha ha ha
lekbak zegt
@metalmike: onderdelen van auto’s is net iets anders dan complete auto’s onder kostprijs verkopen zodat de industrie hier kapot gaat en ze het daarna over kunnen nemen. Want dat is wat China doet, niet alleen met auto’s maar met nagenoeg alles waar ze groot in zijn of willen zijn.
crepito zegt
@saffie89: Wat vind je van de Polestar 2 of de Xpeng?
saffie89 zegt
@crepito: liever iet Europees ;)
goodvibrations zegt
@saffie89: eens! Hier moet Europa zich tegen weren.. Als we auto’s daar aanbieden betalen we schandalige import heffingen.. Andersom wordt er gesubsidieerd.. En penentreren en (wellicht later domineren?) ze de markt..
saffie89 zegt
@goodvibrations: we mogen idd wel iets Europees-nationalistischer worden wat betreft auto aanschaf.
flutterby zegt
@saffie89: misschien moeten ze dan beter (en betaalbare) auto’s gaan maken.
Houthakker zegt
Vind dat nogal een “ding”, prive zo’n auto kopen met chinese / engelse techniek waarvan je geen enkel inzicht in betrouwbaarheid van de auto zelf , alsmede het dealernetwerk etc?
Of ligt dat aan mij?
frank2b zegt
Yup.
In elke auto zit Chinese technologie tegenwoordig.
Het groot niet te vermijden Made in China.
Binnenkort willen we allemaal een Chinese auto: https://youtu.be/rCNjDTiq4Rc
Richmond zegt
@houthakker: van mossel dealernetwerk. Je kan bij elke van mossel garage terecht schijnbaar
mgmgb zegt
Helemaal mee eens. Nog los van de restwaardevraag. Met een échte Brit (of bijvoorbeeld een Italiaan) kan je dat soms vergeven vanwege de emotie. Maar met zo’n stuk witgoed op wielen, neuh. Laat de leasemaatschappijen eerst maar eens uitzoeken of het na een jaar of 4 nog iets waard is, en of het nog een beetje toonbaar is na 200k km.
hakvo054 zegt
@houthakker: 7 jaar garantie
ab_deff zegt
MG is vrij groot en vrij compleet, maar handjevol dealers en een beperkt bereik is knap lastig.
Vandaar dat Europese kopers de Renault Zoë op plek 1 hebben gezet.
Ten koste van Tesla model 3.
Emiel zegt
Vergeet niet dat je bij veel Duitse auto’s betaald voor de boete van de sjoemel software die ze jaren hebben gebruikt om te kunnen voldoen aan de emissie eisen… Daar is heel veel belasting geld van ons heen gegaan.. Laat ze maar eerst fatsoenlijke betaalbare auto’s maken..