Het bijtellingsfeest is nog niet helemaal voorbij.
De Nederlandse overheid is de bijtelling langzaam aan het afbouwen. Voor nieuwe auto’s nemen de financiële voordelen in rap tempo af. Steeds strenger wordende regels maken het lastig om nog te profiteren van een aantrekkelijke constructie. Door een gebruikte elektrische auto te overwegen kan er op dit moment nog geprofiteerd worden van allerlei aantrekkelijke voorwaarden.
De angst omtrent de actieradius van een tweedehands elektrische auto is eigenlijk achterhaald. De moderne EV’s van vandaag de dag leveren nauwelijks in op de oorspronkelijke actieradius toen het voertuig nog gloednieuw was. Met een gebruikte Tesla Model S of Jaguar I-PACE kan alsnog geprofiteerd worden van 4% bijtelling over de gehele fiscale waarde. Een zakelijke rijder die dagelijks niet meer dan 300 kilometer hoeft af te leggen heeft wat dat betreft niets te vrezen. Het aantal oplaadpunten in Europa groeit maandelijks en bovendien kan de elektrische auto ook thuis worden opgeladen. Afhankelijk van het type elektrische auto, behoort snelladen tevens tot de mogelijkheid.
Naast een lage bijtelling zijn er een aantal noemenswaardige voordelen die komen met het hebben van een elektrische auto in de zakelijke lease. Denk aan onder meer wegenbelasting vrij rijden tot en met 2020. De kans bestaat zelfs dat de overheid de periode van wegenbelasting vrij rijden voor EV’s gaat verlengen tot 2025. Dat scheelt al gauw enkele honderden euro’s op jaarbasis.
Dit maakt een gebruikte auto zakelijk leasen zeer interessant. Bij LeaseBijtellingVriendelijk weten ze er alles van. Deze partij is gespecialiseerd in het aanbieden van gebruikte (volledige) elektrische auto’s. Een ander voordeel van een elektrische auto is simpelweg het ontbreken van een conventionele verbrandingsmotor. De gebruiks- en onderhoudskosten voor een elektrische auto liggen een stuk lager omdat er minder draaiende en kwetsbare onderdelen aanwezig zijn. Dat zal even wennen zijn voor de automobilist die normaal gesproken gewend is regelmatig naar een garage te gaan.
Mocht er toch twijfel ontstaan dan kun je bij LeaseBijtellingVriendelijk ook terecht voor een tweedehands plug-in hybride. Let wel, de fiscale regels zijn hier anders. Op een plug-in hybride van 2014/2015 zit 7% bijtelling over de gehele fiscale waarde. Bovendien lopen de regels medio 2019/2020 (afhankelijk van de datum 1e registratie) anders. Voor de lange termijn is een volledige elektrische auto wat dat betreft interessanter.
Klik hier voor het actuele aanbod occasions elektrische en hybride auto’s bij LeaseBijtellingVriendelijk. Van een plug-in hybride Audi A3 of Mercedes C-klasse tot een Tesla Model S of de recente Jaguar I-PACE. Voor elke portemonnee is er voldoende te vinden.
dutchneon zegt
Ja jongens koop nou gewoon! hij vreet geen brood….
Hubert zegt
Ik denk dat ik komend weekend maar eens ga kijken naar een mooie, grote, tweedehands Volvo station.
Nu het nog mag…
stephane8200 zegt
@Hubert: die V60 is niet zo groot. Heel weinig ruimte en hij rijdt ook niet echt lekker.
bischero zegt
@stephane8200: de nieuwe een stuk beter en is een klap ruimer. In R-Design een heerlijk apparaat!
stephane8200 zegt
@bischero: de nieuwe wel, maar die hierboven staat niet.
Hubert zegt
@stephane8200:
Ik zit meer te kijken naar een 940/960 station voor erbij.
stephane8200 zegt
@Hubert: die is wel ruimer inderdaad. Daar heb je wat aan.
Hubert zegt
@hubert:
Hij is binnen!
f31bmw320d zegt
@Hubert: V70 dan?
Hubert zegt
@f31bmw320d:
Wilde eerst een 240. Maar een 760 station is wel erg lekker.
En wordt een 2e auto, dus brandstofverbruik is van minder belang.
berlinetta zegt
Is die website het Pornhub-equivalent voor leaserijders?
faalhaas zegt
@berlinetta: What!? No muney??? Heeeeere
fmgarcia zegt
@faalhaas: Dat ging over een fiets dacht ik.
ghost zegt
Bijtelling? Wat is dat?
fapfap zegt
@ghost: Geen idee, iets met leasen en zakelijk.
ghost zegt
@fapfap: klinkt eng, begin ik maar niet aan dan?
basr32 zegt
Ga je pro-elektrische toelie ergens anders adverteren, op het groenlinks forum ofzo…
galgootje zegt
@basr32: rustaaaaaaaaagh
Dutchdriftking zegt
Als hierdoor de gewone auto weer wat goedkoper wordt op de occasion markt….
pretje zegt
“De Nederlandse overheid is de bijtelling langzaam aan het afbouwen. “
Klein advies: lees je bijdragen eerst even door voordat je dit plaatst…..
De bijtelling zal niet afgebouwd worden denk ik zo
mashell zegt
@pretje: was het maar zo’n feest dat de bijtelling werd afgebouwd. De tweede zin suggereert dat de bijtelling een financieel voordeel is…
schuimbekje3 zegt
Ja, lekker.. heb je een 4% bijtellingauto komt de belasting nog een keer voor de BTW correctie privégebruik.. is toch snel 1.5% voor oude en 2.7% voor nieuwere auto’s.. dus 4300 euro extra “bijtelling” bovenop de 4% van de nieuwwaarde vanaf 26000 euro bijtelling per jaar… dat is 1500 netto per maand all in.. best veel voor een 4% auto.. heb ik toch liever mijn Porsche voor 200 euro netto bijtelling per maand. Kan ik ook overal tanken
Joerek zegt
@schuimbekje3: Ja de btw-correctie is echt een killer. Weet niet hoe je aan die 4300 euro komt, maar 2.7% over catalogusprijs per jaar is zo’n 2700 euro voor de gemiddelde tesla.
berrychello zegt
Die 4% geldt ook maar voor de eerste 60 maanden na eerste registratie. Daarna gewoon conform de dan geldende regels. Momenteel dus 25%-18% over de eerste €50.000 en 25% over de rest. En omdat de meeste elektrische auto’s, zeker de Tesla’s, vrij prijzig zijn, kan de bijtelling toch nog wel eens gaan tegenvallen als je alleen deze advertorial hebt gelezen.
ufuk zegt
In hoeverre klopt dit?
“Met een gebruikte Tesla Model S of Jaguar I-PACE kan alsnog geprofiteerd worden van 4% bijtelling over de gehele fiscale waarde. Een zakelijke rijder die dagelijks niet meer dan 300 kilometer hoeft af te leggen heeft wat dat betreft niets te vrezen”.
schuimbekje3 zegt
@ufuk: 4% bijtelling is vanaf 1ste registratie 60 maand of 5 jaar. Dus is je EV nog geen 5 heb je de resterende tijd nog steeds 4% al is die al door 10 anderen gereden. Alleen zal MIA en KIA lastiger worden. Maar bijtelling is niet alles. En die 300km is vanwege de range. Wat er wel effe bij vergeten wordt is #1 dat bijtelling niet het enige is maar ook BTW privegebruik gerekend moet worden EN dat #2 je ook een laadmogelijkheid moet hebben bij je auto. Is de paal er wel en bezet = niet laden. Is paal bezet door niet EV auto = niet laden. Is paal stuk = niet laden. Is paal er wel en doet ie het en staat er niet een Prius met mini accu de paal de hoggen, dan is laden nog niet een sinecure. Op een hoog vermogen 11kw lader is dat 9 uur. Maar thuis aan de SHUKO stekker is een Tesla vol in 42 uur. En even naar de snellader op de snelweg kost je 30 minuten per 100km. Dat is wat je gemiddeld moet afleggen in Nederland om bij een fastned lader te komen. Ga jij tegen je vriendin zeggen ‘ schat, ik ga even de auto opladen, over 4 uur ben ik.terug…”? Nee, je hoort altijd de “magische 25-30 minuten”… maar dan heb je net genoeg geladen om weer naar de volgende paal te komen.
koeberg zegt
@schuimbekje3: “En even naar de snellader op de snelweg kost je 30 minuten per 100km.”
Dat is afhankelijk van de capaciteit van de accu (cellen kunnen parallel opladen), daarmee gerelateerd het maximale snellaadvermogen van de auto, natuurlijk de capaciteit van het snellaadstation en de efficiëntie van de auto (hoever kom je op de geladen kWh). Voor de twee genoemde modellen kan de I-Pace max 350 km in een uur laden, dus 175 km in een half uur (maar dan moet je wel naar een 175kW FastNed station). En de Model S kan 520 km in een uur, dus 260 km in een half uur (bij een Tesla supercharger).
(bron: ev-database.nl Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de genoemde waarden van ev-database voor mijn Hyundai Ioniq goed kloppen, dus ik ga er van uit dat ze voor de Model S en de I-Pace ook wel oke zijn)
Opladen: “Op een hoog vermogen 11kw lader is dat 9 uur.”
Model S ruim 10 uur. I-Pace 27 uur! (I-Pace kan maar 1 fase laden)
Overigens ben ik het met je eens dat thuis kunnen laden een must is. Op zoek gaan naar een vrije laadpaal in je buurt is rete-irritant.
schuimbekje3 zegt
2.7% over de nieuwwaarde van een TESLA MODEL X P90D SIGNATURE PERFORMANCE ?
ericd zegt
Afschaffen de subsidiëring van dure EVs. Onder de 30 mille zie ik iets van een tegemoetkoming wel zitten.