Een nieuwe manier van de Duitse autofabrikant om je alsnog geld te laten spenderen.
Stel, je hebt een gloednieuwe Mercedes gekocht. Je hebt de auto een paar weken in bezit en dan gaat het opeens knagen. Je mist een optie en wil deze toch hebben. Mercedes gaat je helpen, al gaat het op een iets andere manier dan je nu misschien in gedachten hebt.
Het gaat hier namelijk niet om AMG-bumpers of parkeersensoren. Nee, in dit geval gaat het om eenvoudige software upgrades die je zelf kunt aanschaffen. Zie het als een uitbreiding van een game die je achteraf koopt en installeert via de PlayStation Store.
In de Mercedes Me-applicatie van het MBUX-systeem komt een digitale winkel. Via deze winkel krijgen klanten de mogelijkheid om zaken als Apple CarPlay, Android Auto, digitale radio of navigatie achteraf te kopen. Dit zijn puur softwarematige upgrades. Een bezoekje aan de dealer is niet nodig. Uitkiezen, betalen, downloaden en installeren maar. Een kind kan de was doen.
De Duitse autobouwer levert deze betaalmogelijkheid voorlopig alleen in Europa. De feature is alleen mogelijk op een nieuwe A-klasse, B-klasse en de nieuwe GLE. Het voordeel van dit systeem is dat toekomstige eigenaren van een tweedehands auto deze opties achteraf kunnen aanschaffen, mocht de vorige eigenaar de optie niet aangevinkt hebben. De feature zal in het eerste kwartaal van dit jaar worden uitgerold.
trustmeiamanengineer zegt
Wel gunstig voor de BPM en bijtelling natuurlijk. Lekker achteraf erop zetten.
Lijkt me ook lucratief voor de betere hacker.
Edge zegt
@trustmeiamanengineer: Het lijkt mij inderdaad lucratief voor de betere hacker, maar het is ook iets waar je voorzichtig mee moet zijn als consument. Op het moment dat je je iPhone jailbreakt of je Androidtoestel van roottoegang voorziet verlies je vaak je fabrieksgarantie. Ik verwacht dat dat bij Mercedes niet anders zal zijn.
trustmeiamanengineer zegt
@edge: Zeker waar. En een leasemaatschappij zal er ook niet blij mee zijn. Voor de tweedehands markt wel heel interessant. Schraal exemplaar achteraf opleuken.
karhengst zegt
@Edge: Wanneer het een motorisch probleem betreft denk ik dat Daimler je gewoon wettelijk verplicht is de garantie na te komen.
Indien je de complete infotainment elektronica verneukt is het een ander verhaal.
Edge zegt
@karhengst: Ja, dat zou goed kunnen. Ik weet niet precies hoe dat MBUX werkt. Als het een gesloten systeem is, zou je inderdaad voor motorschade of iets dergelijks nog altijd bij Mercedes terecht moeten kunnen. Is het een systeem dat nauw samenwerkt met de motormanagmentsoftware (om bijvoorbeeld je verbruik te tonen of iets dergelijks) dan zou je nog wel eens pech kunnen hebben.
eelco74 zegt
@trustmeiamanengineer: er wordt al heel erg lang geen bpm geheven op opties. De bpm wordt bepaald aan de hand van de CO2 uitstoot.
Sommige opties (dikkere velgen) kunnen wel leiden tot meer CO2 en dus meer bpm. Maar dat zal wel niet met een software upgrade gerealiseerd kunnen worden
gregorius zegt
@trustmeiamanengineer: *btw and bijtelling. BPM hangt alleen van verbruik af.
dees zegt
Leuk, dit is een stuk beter dan voor elke scheet naar de dealer te moeten.
Maar ik vind het niet premium. Het zou premium zijn als al die onzin er gewoon standaard op zit, aangezien de hardware sowieso al aan boord is en het puur software is.
sirprize zegt
@dees: en software ontwikkelen is gratis?
Gulli zegt
@dees: het is juist ontzettend premium om je auto tot bijna het dubbele van de prijs te ‘speccen’ met opties die er standaard niet op zitten. Een Kia heeft al die ongein al in de basisprijs zitten
stuko zegt
@gulli: jammer dat je bij Kia dan weer geen opties hebt om extra isolatiemateriaal aan te vinken of een dashboard dat niet gemaakt is van oude tuinstoelen…
rhellema zegt
Tja, er zijn ook bedrijven die je achteraf over proberen te halen om een kroontje achter je nickname te krijgen.
Edge zegt
@rhellema: Geef maar toe, je bent gewoon jaloers
rhellema zegt
@Edge: is jaloers het nieuwe “niet gevoelig voor marketing”?;)
Edge zegt
@rhellema: Ik lees zoveel content en reageer op zoveel artikelen dat Autoblog wat mij betreft best een paar euro per jaar aan mij mag verdienen. En als ik Autoblog dan toch een paar euro aan mij laat verdienen, doe ik dat liever middels een abonnement dat mij een advertentievrije website geeft dan dat ik gratis lees, maar wel regelmatig advertenties moet wegklikken.
sirprize zegt
@Edge: ze verdienen toch wel aan ons. Of via een betaald lidmaatschap, of via reclame. En dat is helemaal prima!!
piquet1986 zegt
@rhellema: Je hebt ook bedrijven die je achteraf van die klote reclamefilmpjes af helpen.
rhellema zegt
@piquet1986: waarom denk je dat ze je die voorschotelen?
piquet1986 zegt
@rhellema: Zodat je een kroontje neemt:-)
banaan7 zegt
@rhellema: omdat autoblog ook een inkomen nodig heeft??
fanboy zegt
Hmm, waar kennen we dit ook alweer van?
potver7 zegt
Voor de tweedehands markt wel handig natuurlijk, kun je tenminste nog fabrieksopties aanschaffen waarvan de eerst koper het nut niet inzag maar jij wel. Aan de andere kant moet je vervolgens afwachten wat de ondersteuningstermijn van al die mooie software is.
karhengst zegt
@potver7: Je zal waarschijnlijk wel de nieuwprijs mogen betalen, in plaats van dat er al een flink gedeelte van is afgeschreven.
Desondanks wel fijn als in de wagen met nét de juiste een optie of twee ontbreken.
karhengst zegt
@karhengst: juiste kleur*
berlinetta zegt
Zou mooi zijn als je dan ook een A45-motor kan downloaden inje ouwe afgetrapte tweedehands leasebak.
thomasthomas zegt
@berlinetta: kan toch al, ik rij al jaren rond met een v12 bi turbo AMG over de speakers.
sirprize zegt
@berlinetta: of een panoramadak?
jbjohnny88 zegt
Proficiat Mercedes. Dat kan bij BMW al 5 jaar…
Dutchdriftking zegt
De gemiddelde ’tuner’ kan dit ook. Vaak voor slechts een fractie van de prijs.
clubbtraxx zegt
Best handig bedacht… en idd voor de bijtelling kan dit ook gunstig zijn.
Mercedes geeft bv wel eens gratis optie pakketten weg, die hufters bij de leasemaatschappij voeren de gratis verkregen opties gewoon op bij de fiscale prijs en betaal je er dus wel bijtelling over… Allemaal om hun restwaarde te verhogen natuurlijk.
gregorius zegt
@clubbtraxx: Hufters? Je huurt een auto van een commercieel bedrijf; die proberen aan je te verdienen natuurlijk!
gregorius zegt
Wel handig als ze ook bijvoorbeeld nieuwe skins op die manier kunnen verkopen. Zal vast iets te duur zijn, maar wel leuk voor de verandering!
Overigens: Android / Apple car dinges: is dat niet gewoon gratis? / hoort dat niet gratis te zijn?
sirprize zegt
@gregorius: de basis is “gratis” maar integreren in een auto niet.
martijnev zegt
Handige methode om de bijtelling laag te houden: bestellen zonder de opties, vervolgens deze na aflevering alsnog downloaden.
lekbak zegt
Vet handig! Ik heb altijd al een origineel schuifdak in mijn w123 willen hebben!!
ghost zegt
Is Apple CarPlay op een W176 van 2018 ook softwarematige update?
powerblue zegt
Formeel betreft het accessoires en géén opties. Opties worden af-fabriek gemonteerd, accessoires worden gemonteerd nadat de auto geproduceerd is. Deze softwareaanpassingen betreffen dus accessoires.
mashell zegt
@powerblue: accessoires zoals een trekhaak, skihut voor op het dak of een setje winterwielen neem je af bij de dealer. Deze features komen weer direct van de fabrikant.
HzR zegt
Kun je binnenkort een abonnementje boeken voor je stoelverwarming of massage…
harrie zegt
Dit is niks, Audi heeft al jaren een pay-per-use model voor hun richtingaanwijzers. Volgens mij.
gandini zegt
@harrie: Dat was BMW toch? Lijkt slecht te verkopen trouwens.
nathanael zegt
Zolang het nu nog softwarematige zaken zoals Skins, navigatie enzovoorts vind ik het weinig toegevoegde waarde hebben. Maar vermoedelijk is dit de eerste aanzet naar opties die af-fabriek worden geleverd maar het knopje niet zichtbaar is tot je het aanschaft. Stoelverwarming bijvoorbeeld, de heaters alvast monteren in de stoelen, maar het knopje verbergen in het infotainment systeem tot je er voor betaald hebt. Dan wachten op de abonnementsvorm, stoelverwarming kost je dan €5,- per maand ?
slowland zegt
@nathanael: Daar gaat het inderdaad naar toe. Dat zie je ook bij software voor de PC; Microsoft wil graag dat je Office 365 neemt voor $60 per jaar en niet in 1 keer een pakket aanschaft.
ik vind dit een goed systeem, de leverancier verplicht zichzelf te blijven ontwikkelen en de consument heeft altijd de laatste en nieuwste software.
Bij stoelverwarming is dat hetzelfde; als je het ‘huurt’ mag je ook gaan klagen als het niet werkt. Wordt het gratis gerepareerd…. Geen discusies meer over garantie.
Enige nadeel is dat Mercedes na drie jaar stoelverwarming 2.0 gaat ondersteunen en dat jij dus een nieuwe stoel kan gaan kopen/huren…..
Ach ja, tis allemaal wat….
mashell zegt
BMW heeft ook een connected drive store, waarin je voor een paar honderd euro Apple CarPlay kunt laten vrij schakelen. Maar waarom zou je?
autospotterkerkrade zegt
Aftikken