De Porsche 718 in de elandtest is erg indrukwekkend. Waarom zou je ook alweer een 911 kopen?
Toen de Porsche 718 Boxster Spyder RS werd onthuld, laaide de discussie weer op: is een 718 niet gewoon beter dan een 911? Bijzonder, volgens @wouter (toch een 911 enthousiast en eigenaar) is een 718 namelijk gewoon beter met de motor in het midden.
De motor achter de achteras is in principe een verkeerd concept voor een automobiel. Net zoals de motor voor de vooras, waar Audi fan van is. In beide gevallen weten Duitsers het concept toch werkend te krijgen. Maar ondanks dat je dus een verkeerd concept deugdelijk kan laten functioneren, kun je met die moeite ook een goed concept onder handen nemen.
Porsche 718 4.0 in de elandtest
Dat is een beetje waar de Porsche 718 is. Vanaf het beginpunt een goede layout, geperfectioneerd door de ingenieurs van Porsche. Bij Teknikens Värld pakten ze een 718 Cayman GTS 25th Anniversary Edition bij de kladden om te kijken wat de auto doet in de elandtest.
Om de elandtest succesvol af te leggen, moet er een snelheid gehaald kunnen worden van 72 km/u. Dat doet de Boxster dus gewoon op zijn sloffen. Ook als de snelheid verhoogd wordt naar 75 km/u, is er geen vuiltje aan de lucht.
Minimaal onderstuur: lekker veilig
Vergeet niet, dat veel sportieve sedans en crossovers bij deze snelheden behoorlijk instabiel kunnen worden. De snelheid werd uiteindelijk opgevoerd naar 79 km/u. Daarbij bleef de 718 alsnog binnen de pionnen, maar was er in het middelste gedeelte van de bocht een toefje onderstuur.
Deze Anniversary Edition is sinds kort niet meer leverbaar, maar is technisch identiek aan de Porsche 718 Boxster GTS 4.0, die op dit moment nog wel te koop is. Niet dat iemand een koopt, geheel onterecht dus.
Via: Motor1
De beelden kun je hieronder bekijken:
Check hieronder de rijtest van Wouter met de technisch identieke Boxster GTS 4.0:
Meer lezen? Dit zijn 8 glorieuze roadsters met briljante motor!
hippopotamus zegt
Ze hadden ook wat goed te maken. Herinner me een reclamefilmpje van een Renault Laguna III GT die de slalom op hogere snelheid kon dan de eerste Boxster.
petroldrinker zegt
Waarom nog een 911? Omdat de boxster altijd heeft aangevoeld voor mij als een net niet porsche somehow, schitterende auto dat wel, en al helemaal als spyder, maar toch knaagt dat gevoel bij mij altijd
David zegt
Dus de Boxster is de rijders auto en de 911 het statussymbool?
Als ik zie hoeveel Porsches (meestal met een oude man erin) heel saai op de rechterbaan rijden, dan lijkt dat laatste de belangrijkste factor voor veel Porsche rijders…
e1000bmw zegt
911 vs. Boxter is toch een beetje appels en peren.
De boxter is een sportauto, de 911 is meer een Grand Tourer (al vanaf de 901 zo geweest. Let maar op dashboard layout en zitpositie) en dan maakt die ongunstige gewichtsverdeling toch wat minder uit. Je moet er alleen mee leren rijden.
ttr6 zegt
Ooit circuittraining gehad op Zandvoort in mijn 360 Modena. Ook aanwezig: een 911 GT3RS(Nagel nieuw) De instructeurs waren er natuurlijk helemaal weg van. De uitwijk test (soort eland test) : met 80 km/u maximaal tussen 2 pilonnen uitwijken. De 911 had zijn esp en alles uitgezet. Je wist niet wat er toen gebeurde. Hij vloog alle kanten op. Zo instabiel als ik weet niet wat. Alleen met moderne hulpjes op de weg te houden. Had de Modena geen last van. Geen centje pijn. Zie hier het verschil in gewichtsverdeling.
Wolflow zegt
Alleen hoef je jezelf met 911, in tegenstelling tot Modena, geen zorgen te maken of het ding de dag motorisch overleeft
Pallas zegt
Even de fanboy uithangen: Xantia Activa met 85km/h nog steeds de onbetwiste nummer 1!
1000bochten zegt
Mijn vader had vroeger een Xantia, dus ik ben ook een fanboy.
Maar… Inmiddels een youtube video gezien op een Spaans kanaal waar ze alle auto’s testen tot 77 km/u. Daar lieten ze zien dat in de huidige test de Xantia die snelheid niet haalt, doordat de pylonen nu dichterbij elkaar staan. Hij haalde nu nog een zeker niet onverdienstelijke 72 km/u.
Tot nu toe stond boven aan de lijst staat de Tesla Model 3 Long Range AWD met 82 km/u. Ben wel benieuwd hoe die zich verhoudt tot de Boxster. Ik heb vroeger zelf een Boxster gehad en nu een Model 3 Long Range. Dus ik heb zelf wel wat met auto’s die goed door de test komen ;-)
Pallas zegt
Wist ik niet, ik ga eens op zoek naar de door jou genoemde test. Eigenlijk ook wel benieuwd hoe mijn huidige auto het doet (cx25 GTi Turbo), weet jij toevallig hoe ver de pylonnetjes van elkaar vandaan moeten staan? Dan kan ik wetenschappelijk vaststellen dat het eigenlijk een boot is geboren in een autolichaam 😄