Toegegeven, er zitten best nuttige tips bij.
Het is vakantie en dat merk je aan alles. Veel caravans op weg naar het zuiden, minder files op de wegen en berichten over topdrukte bij de ANWB in de kranten zijn maar een paar voorbeelden. En om dat laatste voorbeeld een halt toe te roepen, vroegen wij jullie vorige week wat jullie doen om je auto’s te prepareren als je met vakantie gaat. Een anekdote over he het er ‘vroegâh’ aan toeging, werd ook gewaardeerd. We hebben even door de reacties gescrold en kwamen met een klein lijstje met waardevolle tips. En antwoorden om te lachen, die natuurlijk ook!
@dutchneon had een goede tip. Plus het feit dat je het nuttige met het aangename verenigt.
Je moet gewoon zorgen dat je regelmatig lange weekendtrips doet, bij mij rijdt ie elke 2a3 maanden wel 1000km aan 1 stuk. Nog nooit in m’n 14 jaar autocarriere iets gehad onderweg, afgezien van een klapband (met een week oude band).
@davidw heeft vertrouwen in zijn auto, maar minder in het bedwang houden van zijn rechtervoet.
Kijk voor vakantievertrek doorgaans alleen naar de flitspalen.
@joejojo2012 heeft het wel afgeleerd om naar zijn auto te laten kijken.
Juist geen check voordat ik op vakantie ga. Heb het 1 keer gehad dat de monteur schroefjes was vergeten aan te draaien. Stond 300 km verderop en mocht ANWB bellen omdat ik niet verder kon. Hooguit oliepeil, koelvloeistof, remvloeistof checken. Voor de rest: Als er een probleem is dan bel ik ANWB wielervereniging….ahum BV op
@audiisthebest; zo kan het ook
Ik ga nooit op vakantie, ik heb geen auto en geen rijbewijs. Dus nee, ik prepareer niks voor een vakantiereis
@lekbak prepareert zijn auto gewoon het hele jaar door.
Mijn auto is goed, zoals het hoort.
Ik peil wekelijks en de bandenspanning check ik ook vaak. Daarbij rij ik bijna alleen lange stukken dus ik weet dat de auto niks verbruikt. Ik controleer hooguit of de potentieel benodigde vloeistoffen nog steeds in de auto liggen.
@dedokter maakt er een heel ritueel van en heeft bovendien ook nog een goede tip voor de liefhebber van koude drankjes.
Check olie oh wacht dat doe ik vaker en de dealer vervangt het om de 15k
Naar de VAG dealer voor de koelbox incl zomercheck voor 20 euro. ( zonder koelbox was ik overigens niet gegaan, maar een elektrische koelbox voor 2 tientjes das niet gek)
Dagelijkse onzin uit de auto halen ( bekabeling, troep, paraplu’s, etc)
Flitspalen updaten van het gebied waar ik verblijf plus route er naar toe.
Muziek even updaten.
En de binnenkant even schoon. Wel zo aardig voor de familie.
@henkhupelschoten gaat erg grondig te werk…
Ik schop een keertje tegen mn linker voorbandje. Dan geloof ik het wel..
@darrock heeft ook een goede tip.
Ik gooi altijd wen flinke scheut water bij de olie, f
Droogt ie minder snel uit.
Denk alleen dat ik beter wat meer kan doen de volgende keer. Al een aantal keer problemen gehad de afgelopen paar jaar.
Gelukkig heeft @viezefreddyw nog een anekdote uit de oude doos!
En tja, wat anekdotes betreft. Gingen mijn zussen en ik eens met opa en oma mee in de Kadett. Even op vakantie naar Sevilla, opoe had daar een huisje. Airco had het ding natuurlijk niet en je had van te voren nooit verwacht de bestemming te gaan halen. En zie, mijn opa en oma waren van de oude stempel he. De ramen moesten dicht blijven zodat er geen warme lucht de auto in kon komen… Zelfs op 4-jarige leeftijd vond ik dat al een apart iets. Maar goed, ramen dicht houden dus. Zaten we met zijn drietjes op de achterbank en opa en oma staken de ene na de andere zware Van Nelle op. Gewoon, omdat het kon of zo. In die tijd nog geen mobieltjes of andere speeltjes om jezelf te vermaken op de achterbank dus ging ik proberen een shaggie te draaien voor oma. Als ik het voor elkaar kreeg een shaggie te draaien die ook nog eens te roken was, mochten we een ijsje uit kiezen bij de pomp langs de weg. Op een gegeven moment was het me gelukt haha. In deze tijd kan je het je niet meer voorstellen dat dat toen best gewoon was, maar ik kan er om lachen. Leuke tijd was het.
En vooruit, omdat we toch nostalgisch bezig zijn, nog eentje van @viezefreddyw. Komt me trouwens bekend voor…
Man, zo hadden wij vroeger een Opel Vectra Station. Gingen bijna elk jaar op vakantie met dat ding naar Kroatië. Nou zijn wij met zes man thuis, m’n ouders en drie zussen en ik. Elk jaar met bagage en zes man de Vectra in. Eerst de koffers inladen, daarbovenop werden lakens en kussens gelegd en de twee kleinsten lagen daarbovenop. Ik ben de een na jongste dus ik was standaard altijd de lul en wanneer ik groter was dan mijn zussen begonnen de vliegvakanties… Dus ja, m’n jongste zusje en ik achterin liggen en de twee oudsten zaten op de achterbank te chillen met daar ook nog wat bagage. Gekkenwerk nu ik daar aan terug denk maar het is elk jaar goed gegaan.
Dank iedereen weer voor de reacties!
coffeecup zegt
En het vervolg van ieders vakantievoorbereidingsreacties onder het verkeerde bericht in 3,2,1
lekkaah zegt
Vandaar datje jezelf viezefreddy noemt, 3 zussen… 1 kofferbak
viezefreddyw zegt
@lekkaah: Dat zou jij wel lekkaah vinden of niet?
lekkaah zegt
@viezefreddyw: mmmyeahhh
bmwm3gtr zegt
@viezefreddyw: ligt er ook aan hoe oud die zussen zijn en hoe ze er uitzien… XD
Nerekop zegt
Die van @henkhuppelschoten mag zo op een tegeltje in ieder van ons zijn garage! Heerlijk!
bmwm3gtr zegt
Vandaag mijn opa’s s-klasse gewoon schoongemaakt en even een zomercheck en het zelfde bij mijn vader zijn Xc90 plus een poets beurt en en dan morge in de Benz naar Italië geeft toch wat meer zekerheid
2wheeler zegt
@bmwm3gtr: kei lange zin zeg
ritchie zegt
@2wheeler: en en en…
evodaan zegt
@2wheeler: maar zo weet nu wel iedereen dat er 2 luxe auto’s in de familie zijn!
robert110 zegt
Waarom zou je je auto extra checken als je op vakantie gaat? Als je een beetje om je auto geeft weet je toch dat het wel goed zit?
Daarnaast gaat de auto stuk in het buitenland dat heb je er een nieuw avontuur bij.
Het is toch veel leuker om in een achteraf straatje een Franse garagist met handen en voeten uit te leggen dat je turbo in elkaar gedraait is dan als een stel geiten met honderden touristen de Eifeltoren te beklimmen.
Ik vind het leukste van de vakantie altijd de lokale bevolking en niet de touristische dingetjes.
scottreeder zegt
@robert110: Ik plan liever een leuke vakantie in een rustig gebied, dan dat ik erop reken dat ik bij een garage met handen en voeten moet uitleggen wat er gebeurt is. Om vervolgens 3 x m’n portomonnee open te moeten trekken en geld uitgeven dat ik liever aan m’n vakantie zou besteden.
faalhaas zegt
@robert110:
U rijdt een Alfa?
ab1963 zegt
@faalhaas: niets dan ellende die Alfa’s. Ooit een keer met een Giulia naar Italie, lekker scheuren over de Autobahn, Gotthardpass nemen, kom ik aan in Italie, ruitesproeier leeg.
bartsmit zegt
@robert110: leuk hoor met je 20 inch velgen naar een Frans bandenbedrijf. Zeg maar daaggg tegen je mooie (met zorg) onbeschadigde velgjes.
larsyboy1997 zegt
Straks de auto wassen, cover erover en de bus naar het vliegveld :)
2wheeler zegt
@larsyboy1997: fijne vakantie!
larsyboy1997 zegt
@2wheeler: Dankje!
granlusso zegt
Vakantieritten, altijd leuk! De rit ergens naar toe is voor mij echt onderdeel van de vakantie. Lekker een uur uitgebreid eten bij een Duitse stop met 12 restaurants bij wijze van spreken. Auto’s bekijken die je inhalen (of die je zelf inhaalt), in de file staan, geen probleem. Geen stress, zo leidde de navigatie ons van de snelweg af in Zwitserland wat niet de bedoeling was, vervolgens een prachtige route door de bergen gereden over fantastische graslanden. Genoeg dingen onderweg te zien, én leuk om tussenstops te maken. Pak bijvoorbeeld eens twee of drie dagen een stad mee voordat je naar je eindbestemming rijdt.
Oke, ik moet wel zeggen dat ik geen kinderen heb. Sorry.
lpgbarrel zegt
@granlusso: ik ben het met je eens. De reis begint met instappen. De rest volgt vanzelf. De leaseslet krijgt keurig zijn beurtje. Dus geloof het wel
lekbak zegt
@granlusso: dan geef ik je als tip mee om betsy of truus in het dashboardkastje te leggen en de papieren kaart op schoot van de bijrijder te gooien. Ook dan kom je op de gekste plaatsen, maar dan de hele tijd. Verkeerd rijden was nog nooit zo leuk!
frederik zegt
Bandenspanning en oliepeil is altijd een goed idee. Toen ik vroeger nog dagelijks oldtimer reed deed ik er wel wat meer aan, plus een complete set gereedschap en tie-wraps mee. Zo heb ik eens in Italië een versleten kogel van de versnellingsbediening van mijn CX met twee tie-wraps gerepareerd. Konden we binnen het kwartier weer verder.
FieRo zegt
@frederik: tja oldtimer ervaring heb ik ook, mijn ’69 suburban deed het prima naar en van zuid-Frankrijk. Iedereen wilde meerijden. Tot bijna thuis de lagers begonnen te rammelen, kon daarna de 5,7 liter V8 vervangen. Vergist in het olieverbruik en niet gechecked voor vertrek in Frankrijk.
lekbak zegt
@frederik: ik ben op mijn 18e begonnen met een oldtimer. Ik heb nu zelfs in mijn dagelijkse moderne blik een complete gereedschapkoffer met handige dingetjes zoals tie-wraps, ijzerdraad, stroomdraad, tape, zekeringen en slangklemmen. En uiteraard ook een paar poetslappen en een goede zaklamp met extra batterijen. Dat, samen met een sleepkabel, liter olie, dekbedhoes, ruitensproei, water en de hijsbanden om de auto aan boord te kunnen zetten ligt allemaal onder de kofferbak uit het zicht. Ik haat mis grijpen!
frederik zegt
@lekbak: Nee in een moderne auto neem ik geen gereedschap mee. Voelt zo armoedig. :-)
paganizonda760nc zegt
lol @viezefreddyw memories memories.. zelfde verhaal alleen richting Zeeland/Frankrijk.
woot zegt
Ik rijd morgen naar Praag toe om iemand op te halen, ga er van uit dat m’n auto dat moeiteloos moet kunnen rijden.
victornator95 zegt
@woot: moet je prima redden, ik ben net terug uit Plzen (Pilsen, om te pilsen uiteraard) en je moet wel even rekening houden met de duitse A6, erg veel baustelle, reken richting Tsjechië maar op 1,5u vertraging. Terug is dat echter niet het geval :)
woot zegt
@victornator95: Had het al verwacht, wordt de 3e keer dat ik dit jaar die kant op ga. Toch bedankt voor de tip!
flutterby zegt
Ik rijd 60k p/j, dus pak liever het vliegtuig voor de zomer-*kuch* najaarvakantie. Volgend jaar maar weer is kamperen met de kinders, maar zo lang er geen oranje of rode lampjes branden vertrouw ik erop dat ik op de bestemming aan kom.
tjorque zegt
@flutterby: dus de pinkers gebruik jij ook niet (oranje lampjes)? ☺️
heat59 zegt
Ik rijd een golf 2 uit 91 met carburateurs, ruim 3 ton op de teller en voor mij is het elke week de vraag of ik Eindhoven – Almere haal. Op vakantie ga ik lekker in NL
bartsmit zegt
Met de auto op vakantie is zooooo 1970. Niet doen.
sjeppie156 zegt
1000 km gereden naar zuid frankrijk met de 328 0 olie verbruik bij aankomst. Toch mooi na 3 ton en 19 jaar
timberleek zegt
Het grootste deel van de voorbereiding is heel simpel… Een andere auto nemen.
In dit geval lekker de focus van mijn ouders meenemen. Lijkt me een iets beter idee dan mijn roestende 87’er alto met uitgezakte stoelen en een rammelende CV koppeling.
Niet dat het beestje onbetrouwbaar is. zeker niet. Maar soms moet je de gok niet willen nemen. Heb er iets meer vertrouwen op dat de gemiddelde franse garagist een moderne focus kan fixen dan een prehistorische alto die dan waarschijnlijk een exotisch probleem heeft. En zo comfortabel is het niet in een schoenendoos zonder airco met 2 versnellingen automaat xD
dafmaf zegt
Wat je nooit moet doen is luisteren naar iemand die beweert ergens verstand van te hebben als je pech onderweg hebt. Onze, een week eerder aangeschafte, tien jaar oude, Volvo 440, gaf een motorstoring. Nederlander op parkeerterrein zei dat het de katalysator was, want hij had bij Volvo gewerkt en dat was een bekend probleem. Bij garage de katalysator laten leegkloppen. Daarbij maakte de garagist een gat in de uitlaat, zodat we weer terug moesten. 100 kilometer verderop weer een motorstoring. Doorgereden en vier dagen later stonden we om 5 uur in de ochtend op de Ronda del Dalt met een lege accu. Sleep kwam om half tien. Probleem bleek dus de dynamo te zijn. Gelukkig is alles Renault onder de motorkap bij een 440. Garage zette er een nieuwe dynamo in en natuurlijk een nieuwe accu. Op de weg terug ging de gelaste uitlaat alsnog kapot. Weer laten lassen. Thuis een nieuwe katalysator eronder natuurlijk. Aankoop auto: 1.250 euro, reparaties: 1.250 euro.
Dus, nooit een auto kopen en er dan een week later mee naar Spanje rijden.
lekbak zegt
@dafmaf: je hebt een verkeerde conclusie getrokken.
Laat altijd de monteur zelf naar de oplossing zoeken, dat is hun vak. Hooguit je vermoedens uitspreken, waarbij je duidelijk maakt dat het slechts vermoedens zijn.
dafmaf zegt
@lekbak: Ja, ik laat me nooit meer wat door een betweter wijsmaken, dat heb ik hier wel van geleerd.
dafmaf zegt
Met mijn Volvo’s 66 ben ik trouwens twee keer op en neer naar Barcelona gereden en drie keer naar Zuid-Portugal zonder enige voorbereiding en zonder enige problemen. Dat waren pas auto’s!
vondick zegt
Ben mijn auto heel het jaar door aan het testen… zodat als ik op vakantie ga zeker weet
pinut187 zegt
Plus 1 voor @henkhuppelschoten
rickieev zegt
Net terug van m’n road trip naar en door zuid Europa, bijna 7k gereden en de auto gaf (zoals het hoort) geen krimp. Van tevoren alleen vloeistoffen gecheckt, moet genoeg zijn als je je auto goed onderhoudt.