De coltrui spreekt over ’the Donald’. Volgens Ome Serge is Trump een game-changer voor de auto-industrie.
In een interview met Bloomberg deelt Sergio zijn hoop en vrees met betrekking tot het nieuwe regime van Donald Trump. Noord-Amerika is uiteraard een belangrijke markt voor FCA omdat het er veel auto’s bouwt en het grootste deel van de winst van het bedrijf er vandaan komt. Iets wat ook zo gaat blijven tenzij ofwel Trump roet in het Amerikaanse eten van FCA gooit, of de nieuwe modellen van Alfa Romeo een belachelijk succes worden in Europa en Azië.
Eerder gaven de welbekende Germaanse autofabrikanten al aan de ontwikkelingen in Amerika met argusogen tegemoet te zien. Vooral de kritische noten die Trump in zijn campagne liet optekenen over het Noord-Amerikaanse vrijhandelsverdrag NAFTA en een eventuele importheffing of auto’s uit het buitenland van maar liefst 35 procent doen de Duitsers beven van angst. Ten eerste zetten ze in Amerika van oudsher veel auto’s af en ten tweede zijn alle Duitse concerns reeds bezig ofwel vast van plan om auto’s te bouwen in Mexico. Trump hekelt de praktijk om auto’s bij de zuiderburen te laten maken omdat dat volgens hem Amerikaanse banen kost. Sinds 2010 hebben negen grote fabrikanten zo’n 24 miljard Dollar geïnvesteerd in de fabricage van auto’s in het land van de sombrero’s en El Chapo.
FCA hoort ook bij die fabrikanten, ongeveer 17 procent van alle auto’s die ze bouwen zijn hecho en Mexico. Maar toch is de situatie voor de ‘Italianen’ een beetje anders dan voor de Duitsers. Dankzij Chrysler en haar zustermerken heeft FCA ook in Amerika zelf een behoorlijk grote voetafdruk. Voorlopig profiteert het concern dan ook volop mee van de economische en politieke ontwikkelingen die zich in ‘Murica en de rest van de wereld plaats hebben gevonden sinds 8 november.
Het aandeel is sinds die datum maar liefst veertien procent gestegen en Sergio geeft aan dat het concern ook profiteert van de sterker geworden Dollar. De coltrui zegt dan ook dat hij Trump ziet als een ‘game changer’ en graag constructief wil samenwerking met de regering van Donald op een manier die die laatste passend acht.
Inmiddels heeft Trump al een man aangesteld als hoofd van de Environmental Protection Agency (EPA) die bekend staat om zijn kritische houding jegens klimaatverandering. Investeerders speculeren dat dit concerns als FCA die nog veelal conventionele motoren bouwen zonder elektro-gedoe helpt.
Al decennia lang zijn SUVs en pickups een belangrijke bron van inkomsten voor Chrysler. Ironisch genoeg was dat er mede de oorzaak van dat het zo slecht ging met het bedrijf toen Fiat de zaak overnam, omdat destijds de olieprijs de pan uit rees en opeens niemand meer die slurpende bakbeesten wilde hebben. Mede met de ‘alimentatie-betaling’ die GM aan de Italianen betaalde om van hen af te zijn, nam Fiat Chrysler over en nu halen ze daar hun winst vandaan. Doen ze toch handig, die Italianen.
martinus zegt
Niet alleen FCA heeft een probleem. Ook Ford en GM.
Goed dat de president en politiek ingrijpt in de V.S.
Zeker in het geval van GM, het personeel + de belastingbetaler heeft daar de toko gered in 2009.
Om vervolgens productie van bepaalde ‘echt’ amerikaanse auto’s voor de VS naar China te zien verdwijnen.
Miljarden Obama-dollars die dus uiteindelijk terecht komen bij een productielijn in China, en in de zaken van de vrouwlijke graai-ceo natuurlijk.
Prima dat zakenman Trump dit soort praktijken hard aan gaat pakken. In Detroit kunnen ze prima auto’s maken, geen idee waarom de overheid dmv van handelsverdragen zou stimuleren dat dat vooral niet gebeurd.
lincoln zegt
@martinus:
Wat lul jij dan ??
GM kon en mocht de volledige lening terugbetalen ..
hebben geen cent schuld ..
martinus zegt
@lincoln: $51 Miljard aan Amerikaanse Tax-Dollars zijn gegaan in de bailout. Waarvan maar $39 Miljard is teruggekomen door verkoop van GM. Dan is er $12 Miljard verloren gegaan. En GM heeft jarenlang niet in de pensioenpotten van usa-werknemers hoeven storten.
Werkgelegenheid mag wat kosten natuurlijk & vanuit de staat gezien brengt GM op lange termijn ook belasting in het laatje. Dus die redding was zo slecht nog niet.
Uiteindelijk zijn er bij de herstructurering 13 fabrieken gesloten en 30.000 man (1/3 van het personeel) de laan uitgestuurd. Best zuur als datzelfde concern daarna dan kiest om ‘ echt Amerikaanse Buicks’ voor de Amerikaanse markt in China te gaan bouwen. eigen personeel dacht er ook zo over ““Today’s announcement by General Motors that they are importing the Envision from China is a “[b]slap in the face[/b] to U.S. taxpayers and the men and women who worked so hard to save GM during its darkest time,.”
lekbak zegt
@martinus: logica van de politici. Of steekpenningen, maar dat is eigenlijk hetzelfde.
Wat dat betreft is het wel verfrissend. Een zakenman aan de macht niet niet vuistdiep in de politiek zit, die niet geregeerd word door de machtige lobby en die steekpenningen niet nodig heeft.
Het is afwachten hoe het allemaal uit gaat pakken maar een aantal hele belangrijke dingen zoals minder lobby, minder wetten en regels en het stoppen van globalisatie wil hij wel doorvoeren. Dat het misschien een nare man is doet er niet zo toe. Wat hij gaat doen des te meer.
lincoln zegt
Sergio is gelukkig een flexibele vent ..
Mwhahaha ..
bartteeuwen zegt
Oh god, discussie incoming
rulefollower zegt
Trump kiest voor de eigen industrie via heffingen. Een geëigend middel. De eerste vruchten worden er (door de Ford medewerkers) al door geplukt, en hij is nog niet eens president.
Maar het Obama-regime (zoals hierboven genoemd) voerde ook haar economische oorlog. Dieselgate. Dan beter met een open vizier met heldere afspraken.
ff40 zegt
Geweldig die Trump maar nu hier nog aub
PeugeotGTI zegt
Een klimaatcriticus aan het hoofd van het milieuagentschap. Wat een land……..