Harder, better, faster, stronger…
De huidige F1-motoren zijn vele fans een doorn in het oog. De efficiënte turbo-torretjes gekoppeld aan verschillende elektro-goodies zijn weliswaar hoogstandjes van techniek, maar het voorheen zo kenmerkende brute F1-geluid ontbreekt volledig. Het is inmiddels al een paar jaar geleden dat iets als dit door de dennenwouden van Spa reverbereerde:
Daarbij zijn de Power Units (PU) technisch zo ingewikkeld dat meedoen op het hoogste niveau zelfs voor partijen als Renault en Honda een uitdaging blijkt te zijn. Onafhankelijke motorenbouwers zoals we die vroeger nog weleens in de F1 zagen kunnen dat dus helemaal vergeten. Dit is vooral een doorn in het oog van de teams zonder fabriekssteun, want zij moeten als ze mee willen doen om de knikkers in principe zo’n 20 miljoen per jaar aan Mercedes of Ferrari overmaken voor een fatsoenlijke krachtbron. Je kan wellicht wat korting bedingen, maar daar staat dan vaak tegenover dat je een rookie in de maag gesplitst krijgt die de grote teams nog niet rijp achten voor het echte werk.
Er wordt al enige tijd gesteggeld over dit issue. Gevoelsmatig wil iedereen het brute geluid van de F1 terug, behalve wellicht FIA-baas Jean Todt die het belangrijker lijkt te vinden om de F1 groen en technisch relevant voor straatauto’s te houden. Maar er spelen ook competitieve belangen mee die een bepaalde factie aan de ene kant of juist aan de andere kant van de discussie kunnen plaatsen. Mercedes vaart bijvoorbeeld wel bij de huidige formule en geeft dat voordeel liefst niet zomaar uit handen. Red Bull daarentegen, dat voor haar motoren afhankelijk is van anderen, zou liever vandaag dan morgen andere PU’s in de F1 zien. Of Horner en co. ook zo’n problemen zouden hebben met het geluid als zij toevallig met de sterkste motor rond zouden rijden is nog maar de vraag.
Hoewel je Todt en de macht van de FIA niet moet onderschatten, lijkt Liberty Media’s technische honcho/henchman Ross Brawn door te willen drukken dat er meer naar de fans geluisterd moet worden. In gesprek met Motorsport-Magazin zegt Ross:
De fans missen het mooie geluid en de technologie doet ze niet zoveel. Ze zijn er niet van overtuigd dat de F1 deze techniek nodig heeft. Toen het idee voor deze motor opgegooid werd, waar stonden toen op de checklist beleving, sensatie en geluid? Aan al die dingen is niet gedacht.
Feitelijk een flinke sneer naar Brawn’s voormalig Ferrari-collega Todt dus. So far, so good. Maar helaas, dit is hoe ver het gaat voor wat betreft Brawn. Een spoedige terugkeer naar V8/V10/V12 motoren ziet ook hij niet zitten, al is het maar omdat de fabrikanten reeds zoveel uitgegeven hebben aan de huidige V6-machines:
Er bestaat een romantische visie dat we terug kunnen naar V10 of V12-motoren, maar ik denk niet dat dat kan. De uitgaven die de teams hebben gedaan aan de huidige generatie motoren zijn enorm. We willen daar niet een grote streep doorzetten en de testbanken nutteloos maken. Ik denk dat we dichtbij een oplossing zijn om onze doelen te bereiken zonder alles wat tot nu toe bereikt is met deze motoren te vernietigen.
Velen denken dat dit inhoudt dat het elektrische gebeuren van de krachtbronnen aangepast wordt. De MGU-H unit zou het veld moeten ruimen voor een simpeler KERS-systeem, zoals eerder werd gebruikt vanaf seizoen 2009. Brawn wil zich daar echter niet op vast laten pinnen:
Er kristalliseert zich langzaam een richting uit waar we naartoe gaan, maar volgens mij hebben nog niet alle partijen al hun argumenten op tafel liggen. Ik heb zelf wel een idee wat we met de motor zouden moeten doen, maar misschien komen er nog argumenten op tafel waardoor we alsnog een andere richting in kunnen slaan.
Tsja, of we nu écht enthousiast worden van deze woorden? Het uitgangspunt klinkt mooi, maar een motor met een stofzuiger erop blijft een motor met een stofzuiger erop. Het goede nieuws is dat we wellicht niet tot 2021 hoeven te wachten om een oordeel te vellen. Brawn zegt dat er dan een nieuwe motor-formule móet zijn, maar als het in goed overleg eerder kan, dan graag. Er gaat al een tijdje het gerucht rond dat de nieuwe krachtbronnen er ‘al’ in 2020 zouden kunnen komen.
nicolasr zegt
Wat vindt Max hiervan?
jaapiyo zegt
@nicolasr: http://www.grandprix.com/ns/ns36087.html
trustmeiamanengineer zegt
Ik zou het toch zonde vinden, de techniek is echt prachtig en zeker de MGU-H is briljant en zou ook de levensduur van de brandstofmotor in de personenauto kunnen oprekken denk ik. Maar het “oneerlijke” verschil tussen Mercedes (en Ferrari) en de rest is natuurlijk niet goed voor de sport. Zouden ze Mercedes niet gewoon kunnen verplichten hun techniek openbaar te maken zodat Honda en Renault het na kunnen doen om bij te kunnen komen.
carmasterr zegt
@trustmeiamanengineer:
De techniek is natuurlijk mooi, maar die wordt zonder de F1 ook wel ontwikkeld. Wat betreft innovatie heeft de sport de laatste pakweg 20 jaar eigenlijk geen bijdragen meer geleverd.
Als je kijkt welke technieken allenaal verboden zijn snap ik niet waarom we de F1 als hét voorbeeld voor de autoindustrie zouden moeten zien.
Het hybride-concept werd daarbij veel beter uitgevoerd in de LMP1. Met enduranceracen test je pas echt hoe goed de techniek is, en heeft brandstof sparen daadwerkelijk zin. Maar helaas zijn ook die auto’s te duur om levensvatbaar te zijn.
Jean Todt mag dat wel eens inzien en zich realiseren dat de Formule 1 een show is, geen testlab.
dawwg zegt
@carmasterr: Ik ben helemaal niet onder de indruk van de F1 hybride meuk; er zijn wel meer dingen duur en complex. Zoals je terecht zegt zijn er (zelfs meerdere) klasses met veel relevantere hybride-systemen dan de F1. En in duurzaamheid ben ik al helemaal niet in geïnteresseerd in de koningsklasse van motorsport; endurance categorieën genoeg. Doe mij maar simpelere, betaalbaardere motoren die beter klinken en die voor een ‘eerlijker’ speelveld zorgen…
Breinstein zegt
@trustmeiamanengineer: Mercedes heeft aangeboden om engineers vrij te maken om Honda te helpen om op hetzelfde niveau te komen, maar dit is geblokkeerd door de andere motorenfabrikanten.
simonvb zegt
@trustmeiamanengineer: die gaan dan geen miljoenen meer betalen aan ontwikkeling om het zo weg te geven
Dutchdriftking zegt
Ik zeg atmosferische Skyactive motoren in de F1!
oxymoron zegt
@dutchdriftking: En dat terwijl Mazda juist hard aan het werk is om een turbo op de SkyActive te zetten? Zie hun project van de benzine/dieselmotor die een compressor (turbo of anderszins) moet krijgen anders werkt hij niet.
Gulli zegt
Turbo’s eruit, (elektrische) superchargers erin. Probleem opgelost?
gallardogt zegt
@gulli: Of beide houden en het hele gelaagde symphonie van huil, fluit en knallen versterken door al die onderdelen verplicht lomp groot uit te voeren tot praktisch ontembare motoren waar je gewoon bang van wordt. Neem bijvoorbeeld het geluid van de Brabham BT55 of Lancia Delta S4(avantar) in het quadraat, probleem opgelost.
berlinetta zegt
Hang speakers langs de tribune en zet een cd’tje op met F1-geluiden van vroeger. Niemand die het merkt.
tom_hanekamp zegt
Wat voor mij een belangrijk “manko” aan de huidige Formule 1 motoren is waar voor zover ik kan zien niet echt bij stilgestaan wordt, is het vermogensgat tussen Formule 1 en straatauto’s of om specifiek te zijn het verkleinen daarvan. Waar supercars voor op de weg die “jan en alleman” zomaar kan kopen steeds krachtiger worden lijken de vermogens van de Formule 1 auto’s nauwelijks toe te nemen. Een deel van de pracht van de “hoogste raceklasse” is voor mij dat alles eraan van een compleet ander niveau is dan wat je normaliter tegen kan komen.
Dat we niet kunnen naar V10 of V12 motoren vind ik jammer en toch begrijpelijk, maar waarom kunnen de regels niet zo aangepast zodat er 1200-1300 pk uit de motoren gehaald kan worden? Dan is het motorvermogen van een Formule 1 wagen weer echt een klasse apart.
jaapiyo zegt
@tom_hanekamp: met moderne hoeveelheden downforce en 1.300 pk kan het menselijk lichaam het allemaal niet meer aan. Dat was in de hoogtijdagen van de F1-turbomotoren ook al een probleem.
87tb zegt
Gewoon 2 van die v6’en aan elkaar schroeven en hopa, 3.2 V12. Als dat goed klinkt boeit het mij niet wat voor een stofzuiger er op zit.
carmasterr zegt
@87tb:
V12 twin turbo’s staan ook niet bekend om hun geweldige geluid. Dat merk je bijvoorbeeld wel bij de Pagani Huayra.
shadowbroker zegt
@carmasterr: v10 klinkt gewoon het beste.
roel_lemaire zegt
Als ze nu weer teruggaan naar de oudere regelgeving, dat er gereden mag worden met atmosferische motoren en/of turbo motoren. Het grootste probleem op dit moment met de motoren (volgens mij) is de duurzaamheid en het verbruik. Als ze de limiet op het aantal motoren per jaar en de brandstof weghalen is het zo goed als opgelost. Iemand die meer power wilt moet meer brandstof meenemen. Als ze meer power willen is ook de kans op een defect groter wat weer het verschil in power rechttrekt.
mashell zegt
Kan iemand deze bejaarde ontslaan? Formule 1 gaat om hoogwaardige techniek en pure snelheid. Niet om de coureurs en al helemaal niet om het geluid. Formule 1 is een TV sport, daar komt van het geluid toch al weinig over en als er al wat komt dan zwetst Olaf Mol er wel doorheen.
bassx zegt
@mashell: Zo’n beetje de meest succesvolste man in F1 heeft nog de eerste winnende mercedes voor Hamilton gemaakt. Met 22 wereldtitels in z’n zak denk ik dat hij heel goed weet waar hij over praat. Hij is een van de weinigen die nog begrijpen dat autosport zoals F1 puur vermaak is en niet meer dan dat. F1 gaat niet om de coureurs maar om de mensen die de TV aanzetten en kaartjes kopen. De reden waarom hij naar de coureurs en teambazen moet luisteren is omdat in de tijd van Bernie deze personen allemaal stemrecht hebben gekregen over veranderingen in de F1 en deze nog steeds hebben. Brawn moet roeien met de riemen die hij heeft.
bassx zegt
Het zijn dezelfde woorden als op de officiële persco eerder dit jaar. Hij had daar echter nog wel één ding aan toe te voegen. Zo zei hij dat de dominantie van de krachtbron nu veel te hoog ligt en dan gaat inherent de prijs omhoog. De V10 was een snelle krachtbron maar was niet moeilijk en bij lange na niet zo duur om te maken (2005 V10 dat twee weekenden moest meegaan kostte iets meer dan een ton). Wanneer een krachtbron niet dominant is in de ontwikkeling van de auto gaan works teams hier veel minder in investeren en houden chassis bouwers meer geld over voor het chassis. Wat Brawn gaat proberen te doen is om de dominantie van krachtbron te verminderen, hopelijk krijgen we geen restrictor plates op Baku, Spa en Monza bijvoorbeeld.
galverink zegt
Je kan niet zo maar de MGU-H weghalen, dan verandert alles. De hele motor is juist ontworpen rondom het feit dat de koude en de warme kant van de turbo zijn gesplitst.
rob5nismo zegt
De brandstof restricties weg en tegenval omhoog en hoppa daar is het geluid weer een beetje maar huil of jank van de v12 v10 of v8 zal het niet meer worden