Beetje kinderachtig hoor.
een M of AMG badge op een 120i of C180. Het ziet er belachelijk uit en het doet het hoofd van een petrolhead nee-schudden. Bij FCA maakten ze zich zelf schuldig aan deze daad door Hemi-badges te plakken op RAM pickups met een 3.6 V6.
Deze badges worden normaal gesproken geplakt op de versie met de 5.7 Hemi V8 onder de kap. Het ging om een fout van medewerkers van Dodge. Het is niet bekend om hoeveel aantallen het gaat. Medewerkers van de technische tak van FCA hebben de opdracht gekregen om de badges te verwijderen, aldus Autonews.
FCA is niet het eerste autoconcern dat zich schuldig maakt aan badge-tuning. Mercedes deed het immers doelbewust en op grote schaal met de 6.3-badge, terwijl er toch echt een 6.2 V8 onder de kap lag. De Duitsers kwamen ermee weg door zich te beroepen op hun verleden. Iets met 1968 en de 300SEL.
rrk147 zegt
Ja niet handig, maar gebeurd natuurlijk wel vaker.
De 5 cilinder in de Volvo 850 was officieel ook een 2.4 ipv de 2.5 wat altijd op de auto stond. Later bij de V70 was het ineens wel een 2.4
snolvos70 zegt
@rrk147: dat is niet helemaal waar. Eerdere modellen van de 70 serie, waaronder mijn S70 staan ook te boek als een 2.5 , terwijl er bij motorinhoud duidelijk 2435cc staat. Volgens mij pas na ’98 is het veranderd naar 2.4
phdg zegt
@snolvos70: was daarvoor de 740 met diesel er ook niet zo iets. Dat er 2.3 op stond maar dat het een 2.4 was?
potver7 zegt
@rrk147: Cilinderinhouden die 100cc afwijken van de badge komt vrij regelmatig voor, vooral als het dan op een mooi getal uitkomt.
Mercedes en BMW maken het wat dat betreft een stuk bonter. Daar zit in de type-aanduiding van de meeste modellen van oudsher een verwijzing naar de cilinderinhoud, maar daar klopt inmiddels geen moer meer van. Vroeger had een 320 gewoon een tweeliter onder de kap…
Mas zegt
Breaking news hoor, klein foutje gemaakt in de fabriek wat netjes in orde gemaakt gaat worden.
MoeWat zegt
“Iets met 1968 en de 300sel” snap ik niet, kan iemand mij dat uitleggen ?
hamerhaai zegt
@moewat: 6 cilinder, 3 liter? :)
bertorelli zegt
@moewat:
De W109 300SEL uit 1968
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SEL_6.3
ej20g zegt
@moewat: de 6.3 badge op de zijkant van alle AMG’s met de 6.2 V8 was een verwijzing naar de 300SEL 6.3 uit 1968-1972. Veel mensen denken echter nog steeds dat het een verwijzing is naar de 6.2 V8 die daadwerkelijk in die nieuwere auto’s hangt.
545e60 zegt
@ej20g: snap ik. Maar waarom die verwijzing?
lekbak zegt
@545e60: omdat het de eerste V8 was van mb. Omdat die motor zorgde voor de snelste sedan ter wereld. Omdat AMG met die motor races heeft gewonnen. Omdat die motor gewoon fucking badass is!
MoeWat zegt
@ej20g: oh nu begrijp ik het! Hartelijk bedankt voor jou reactie!
nathanael zegt
Badge tuning de beste vorm van tuning, een origineel uit de fabriek blijft toch het mooiste ontwerp…
vetnek zegt
“Het ging om een fout van medewerkers van Dodge”
Hoe maakt FCA zich er dan “schuldig” aan als het een fout(je) betreft?
alfalfa zegt
Volgens mij gaat het maar om één aantal, het juiste.
redneckdarian zegt
Terugroepactie om de badges te verwijderen?
shalomleon zegt
Saab heeft dit trucje iok eens toegepast op de 9-3 sport sedan/estate 1.8t wat feitelijk een cilinderinhoud had van 19.. cc
367pk zegt
WoW! Schande! Zomaar een 6.3 sticker plakken op een 6.2!