Ze hebben iets nieuws.
Hier in Nederland hebben we Flitsmeister. Wie geen gebruik maakt van deze app kan altijd nog z’n eigen ogen gebruiken. Flitsers langs de weg zijn meestal wel te spotten, al maken sommige agenten er een sport van om zich zo goed mogelijk te verstoppen.
In Italië is dat niet nodig. Sinds kort maken ze hier gebruik van een nieuw soort lasergun. Het apparaat kan tot een afstand van 1200 meter snelheidsovertredingen constateren. Naast snelheidsovertredingen checkt de camera ook of de automobilist de gordel draagt en of deze aan het bellen is. Tevens wordt het kenteken nagelopen.
De lasergun werkt ook ’s nachts en in de regen. Op dit moment vinden er proeven plaats met de telelaser in de omgeving van Bari. Wanneer deze succesvol worden bevonden is de kans groot dat Italië de nieuwe laserguns landelijk gaat invoeren. (via Today.it)
birdboy zegt
Het belangrijke nieuws is dat ze met die 159 duidelijk naar het Autoblog Occasion advies hebben geluisterd.
reobnednab zegt
@birdboy: u was me voor…
cossiekiller zegt
@reobnednab: Ik wil het niet weten.
knapzuur zegt
@birdboy: ha.. ha.. die hebben ze uiteraard gewoon nieuw besteld en de foto is iets ouder dan het artikel.
birdboy zegt
@knapzuur: Goh…
leandrorb zegt
@knapzuur: je doet je naam eer aan.
bofkont zegt
@birdboy: Ik zie enkel een veredelde opel met een Alfa badge.
lincoln zegt
@bofkont:
Alleen als er problemen optreden ..
Dan wordt het ineens een Opel ..
bofkont zegt
@lincoln: haha eens :)
erwh zegt
@birdboy: die staan daar alleen maar in opdracht van autoblog te flitsen om te verhullen dat hun obese Italiaan weer pech heeft.
lemster zegt
@birdboy: En dan ook nog zo’n fijne Q4 in Sportwagon uitvoering.
mrB zegt
@birdboy: En zit het ‘stop politie’ bord er ook nog eens op alsof het een spoiler is. Prachtig die politie wagens daar. Ik heb daar een tijdje in de buurt gezeten, Ze rijden allemaal alsof ze in een F1 wagen zitten of ze zitten op de telefoon. Goed dat ze daar met zo’n camera gaan zitten.
bmw328ci zegt
Hartstikke goed!
Voor in Italie….
reobnednab zegt
Kijk nou een Alfa Romeo 159
hooismans zegt
En dan ga ik net naar bari op vakantie
berlinetta zegt
@hooismans: Ga je er met de auto heen dan? Is namelijk een pokke eind rijden.
imre741 zegt
@berlinetta: en u als autoliefhebber zou niet dat heerlijk stuk rijden door bergpassen en Italiaanse plattelandsgezichten al zien als vakantie?
Natuurlijk niet want een autoliefhebber pakt veel liever het vliegtuig om daarna op dezelfde plaats in z’n hangmat te gaan liggen……….
Autoliefhebber houd van autorijden dus ja NATUURLIJK rijd je daarnaartoe ;)
berlinetta zegt
@imre741: Ja dat is waar. Een lekker roadtripje is niet mis. Moet je wel een leuke auto hebben. Daar schort het bij mij aan ;)
mashell zegt
@imre741: je verwart liefhebbers van auto’s met liefhebbers van autorijden. Autoliefhebbers houden van auto’s (er zijn hier wel eens filmpjes voorbij gekomen van hoe zich dat uit). Liefhebbers van autorijden gaat om het rijden. Verder heb in het auto domein nog liefhebbers van autopoetsen, liefhebbers van auto’s personalisieren en natuurlijk de liefhebbers van het sleutelen aan auto’s.
Dizono zegt
@berlinetta: ik weet niet of je het nieuws een beetje gevolgd hebt, maar de trein lijkt me geen puik alternatief…
thesis zegt
@dizono: grappig
davidw zegt
@berlinetta: valt goed mee, vorig jaar ook gedaan. Op 5u tijd rij je naar Basel. Zwitserland is inhouden en geflitst worden in Italië daarvoor moet je al echt een rund zijn.
bischero zegt
@davidw: heb je geluk gehad, meerdere steden en SS/SP wegen staan vol met actieve camera kasten. Die dingen komen zeker thuis aan. Ook de ZTL niet vergeten, 100euri per keer (1x in en 1x uit). Navi dus niet zomaar volgen in de binnensteden ;-)
davidw zegt
@bischero: voor die camera’s heb ik een Coyote. Werkt perfect in Italië!
davidw zegt
@bischero: dat probleem van de ZTL is een oud zeer inderdaad. Gelukkig nog nooit een prent voor gehad.
garp zegt
@davidw: Italië heeft 2500km trajectcontrole. En een puntenrijbewijs, ook voor buitenlanders!
bischero zegt
@garp: nee buitenlanders hebben geen ‘puntenrijbewijs’. Wel geldt dat indien zij in 3 jaar tijd 20 punten kwijtraken, kan een rijverbod voor een periode tussen 6 maanden en 2 jaar worden opgelegd.
davidw zegt
@hooismans: vorig jaar met de wagen gedaan met een gemiddelde van 130km/u. Tot op heden geen enkele boete aangekregen. Gwn Coyote aangezet en uit m’n doppen gekeken.
berlinetta zegt
In Italië zullen ze ook vast en zeker wel zoiets als Flashmaestro hebben.
bischero zegt
@berlinetta: o.a. MyWay, maar dat zijn alleen de vaste kasten en observatiecamera’s op de tankstations. Flitsmeister pikt wel de meeste (oude) kasten op, maar lang niet allemaal.
noudjuh zegt
En terecht, ik ben momenteel in Italië en hardrijders valt hardstikke mee. Eerder traagrijders…
Maar met de telefoon bezig zijn tijdens het rijden lijkt hier nog 10x zo erg als in Nederland, hoe vaak ik nu al niet bijna een aanrijding heb gehad hier door een flapdrol die pokemom/facebook/twitter/whatsapp/buienradar (doorhalen wat niet van toepassing is) belangrijker vindt dan zijn/haar en andermans veiligheid…, niet op 2 handen te tellen na pas 1 week.
En gordels en zebrapaden snappen ze trouwens ook niks van hier.
Dutchdriftking zegt
@noudjuh: Italianen rijden overal 90km/h. In de stad zitten ze te pushen, op de snelweg lopen ze te trutten.
wildewesten zegt
@dutchdriftking: vroeger was dat wel anders in mijn herinnering
phdg zegt
@wildewesten: enkele jaren geleden een rijbewijs met punten ingevoerd.
Dat samen met al hun trajectcontroles heeft ze wel gecastree… euh geleerd
davidw zegt
@phdg: gelukkig dat ze de boetes van die trajectcontroles pas na 150km/u gemiddeld opsturen.
phdg zegt
@davidw: aha, 150 op de teller of GPS snelheid. Want daar zit bij mijn auto zeker 10 km/u verschil op…
davidw zegt
@phdg: 150km/u voor correctie, maw je kan op jouw GPS zonder problemen 145-150 aanhouden. Dat ‘Tutor-systeem’ zoals dat heet in Italië is er voornamelijk om de echte hardrijders er uit te plukken. Los daarvan wordt er op de secundaire wegen ginder echt nog hard gereden.
bischero zegt
@davidw: Tutor werkt vanaf 10km boven de limiet, net als de andere kasten, en de limiet is niet altijd 130. Nieuwe ‘variante’ Bologna Firenze is 90 Vmax, en die staat momenteel op scherp. Veel vaste kasten op de snelwegen worden / zijn nu weer vervangen en zijn ‘heet’ dus: wees gewaarschuwd!
davidw zegt
@bischero: ja en op bepaalde trajecten mag je 150. Huidige minister van verkeer wilt meer wegen 150 maken. Italianen sturen echt geen kleine boetes op, het zijn toeristen die met 20+ te hard die ze moeten hebben.
bischero zegt
@davidw: volgens de Codice Della Strada die laatst herzien is in 2003 is de hoogste Vmax op de autostrade 130. Ooit is in de tijd van Berlusconi onderzocht om op snelwegen met meer dan 3 rijstroken, de Vmax te verhogen tot 150, maar dit heeft nooit doorgang gevonden. Welke bron heb jij voor deze Vmax info en welke secties betreft het?
bischero zegt
@phdg: grofweg komt het hierop neer:
Krediet van 20 punten voor 2 jaar
10-40 te hard = 2 punten aftrek
> 40 te hard = 10 punten aftrek
Fout parkeren = 5 punten aftrek
Buitenlanders worden geregistreerd, bij overschrijding van 20 punten, rijontzegging in Italie van 2 jaar.
desjonnies zegt
@noudjuh:
rijden in Italië
1
desjonnies zegt
Ik reed, let wel reed altij bijzonder graag in landen als Italië en Frankrijk, de melo-dramatische handgebaren die vanachter het stuurwiel weerden gemaakt om de suffe noordeling tot veloce te manen en het altijd en eeuwige claxonneren, er was namelijk in die landen altijd één grote gemende deler : Je WAS hier en wilde naar DAAR en wel zo rapido mogelijk.
Sinds en in beide kennelijk een Le Spee en een il Spèismo (neven van’ ) ook daar de dienst uitmaken en de gehele automofiele bevolking ook hebben geknecht, is het er goed mos.
Fransen die voor een zebra remmen, ik reed er bijna mijn Passat ooit op total loss, ik verwachtte het niet, zat gas bij te geven om; Fransen die voor een oranje licht stoppen, te gek voor woorden.
Hetzelfde geldt voor de bewoners van Italie, ik zal de man nooit meer tegenkomen die in zijn venijnige Innocenti bij het tankstation op me wachtte tot ik de Giulia 1300 had volgetankt om weer te gaan racen ( hij won overigens) of de meneer die me terecht wees dat ik niet goed in de spiegel had gekeken op de Autostrada bij het naar links gaan met de 404 Diesel, en zo op zijn spiegel naar mij zat te wijzen dat’ ie bijkans een BMW die weer links achter hem zat de vangrail in duwde.
Of de eerste 164 Alfa ’s avonds in het schemer, ik seinde in de MG en hij liet de nagelnieuwe 164 naast me afzakken zodat ik hem eens goed kon bekijken.
Sommige auto-volkeren moet je eigenlijk met rust laten !
Wij als krukkige Nederlanders kunnen niet zonder structuur, zonder strepen op de weg en voorsorteervakken, we worden zelfs nu bekeurd als we fout reageren in een voorsorteervak.
In Duitsland seinde en wuifde de Polizei vrolijk dat ik naar rechts kon toen ik ooit eens fout stond voorgesorteerd,
Het kan verkeeren
Dutchdriftking zegt
Als die test net zolang duurt als al het andere in Italië hoeven we ons nergens druk om te maken.
pjotr zegt
Wat, snelheidscontroles in Italie? Verdomme, als het daar ook al niet meer mag ;)
Gelukkig flitsen ze maar een kwartiertje en gaan ze daarna aan de espresso.
baasbas zegt
@pjotr: De A4 in het noorden zit vol met trajectcontroles. Zet je cruise control op 134 en je bent op een enkele Zwitser na de snelste…
bischero zegt
@baasbas: 143, onder de 10 te hard wordt niet geschreven
balboni zegt
Gadverdamme dit, bah bah bah, overheden die hun burgers kapot controleren. Op 1200 meter afstand!
ronnys zegt
Volgens mij is het eerder nieuws dat je op 1200 meter met een laser een gordel controle kan doen en het kenteken kan lezen.
w0o0dy zegt
@ronnys: lijkt me idd de grootst mogelijke onzin du bericht.
Maarten123 zegt
Hier lullen ze echt al jaren over, met name vlak voor de vakantie komen dit soort hoaxbooschappen altijd weer naar voren. Frankrijk had dit systeem zogenaamd 2 jaar geleden al. Werkt uiteraard alleen bij een 1200m lange rechte weg zonder glooiingen met 1200m lang niemand voor je. Wellicht op de Po-vlakte dus.
kniesoor zegt
Boetes ? Hebben de Italianen helegaar geen geld voor, die moeten eerst wat banken overeind houden.
Verder wat ‘Maarten123’ zegt.
Edge zegt
Ach, niks mis mee. Tegenwoordig staan ze toch vrijwel overal te flitsen en aangezien het niet dragen van een gorden en bellen achter het stuur stukken gevaarlijker zijn dan een paar kilometertjes te hard rijden is het goed dat het in deze lasergun ingebouwd zijn.
baasbas zegt
rotolo scimmia
joejojo2012 zegt
Gebruiken ze hier in Roemenië ook sinds een maand. Ialianen en Roemenen is allemaal 1 en hetzelfde volk… moet me nu inhouden op de grote weg…grr
benzinehoofd zegt
Zelfs in Italië wordt de maximaal toegestane snelheid doorgaans duidelijk aangegeven. Wie besluit met een hogere snelheid te rijden zou kunnen vermoeden dat daar consequenties aan zitten. Wie zijn gat verbrandt…
bischero zegt
@benzinehoofd: eens, maar toch verbaas ik me over de beperkingen die gelden bij wegwerkzaamheden hier. Netjes 110 > 90 > 80 aangegeven en werkelijk geen hond die zich er aan houdt en ook nooit een controle of staandehouding gezien. Toch durf ik het niet aan om de grens op te zoeken ;-)
gregorius zegt
Afgelopen oktober van Stelvio naar Amalfi-kust gereden en via Milano weer terug. Met dagtripjes toch 2500 km gereden in Italie. Over het algemeen wordt er op de linkerbaan (overdag) aardig door-gereden. Over het algemeen heb ik de Italiaan die ongeveer 150 kmh reed gevolgd. Geen flits gezien (wel flitsers) en geen boete gehad.
Op sommige bergweggetjes echter, hebben de Italianen nog wel eens een kort lontje en willen ze echt gaan. En dat terwijl ik zelf ook aardig bergweggetjes kan rijden aangezien ik het elke week doe.
Ik vraag me af of het ‘in de Italiaan’ zit om nu dat stuk van 250km op de snelweg netjes met 130 te doen ipv 150 of 170. Denk t niet.
lincoln zegt
Elke vakantie hetzelfde gelul ..
Jaha .. Dit jaar moet je ECHT betalen ..
Crosscabouter zegt
@lincoln: mijn schoonouders hebben anders al mooi de eerste prent uit Frankrijk binnen. Kwam precies één dag na thuiskomen op de mat. Op de eerste dag gelijk twee keer gepakt in de omgeving van Annecy.
Wat zou er gebeuren als ze niet betalen en vlgnd naar weer door Frankrijk.moeten?
davelepeef zegt
Laseren doen ze in NL anders ook op indrukwekkende afstand hoor… Met 120km gemeten op een rechte weg startend vanaf een rotonde; ze hadden alle tijd om met hun astra van een akker af te tuffen en vóór mij de weg op te draaien…
pinut187 zegt
Maar goed dat ik voorlopig er niet meer ben..
ghost zegt
Bij regen zetten alle Italianen hij auto aan de zijkant. Kul verhaal dus