
Heb jij het er extra bedrag voor het Nismo-pakket over?
Wat Alpina is voor BMW, is Nismo voor Nissan. Ooit een zelfstandig bedrijf dat modellen van één merk nog wat leuker maakte, later een onderdeel van het moederbedrijf. Intussen wordt de Nismo-naam gebruikt op zo’n beetje alle Nissans met een wat sportiever karakter. Van de Juke, X-Trail en Patrol tot zelfs de Micra verschenen Nismo-versies. Ook in het EV-tijdperk is Nismo van de partij met de Nissan Ariya Nismo.
Het mooie voor ons is dat de Nismo SUV ook naar Nederland komt. Dit weten we al een half jaar lang, maar sinds vandaag weten we ook wat dat geintje kost. Nissan zal hopen dat de stoere Ariya ervoor kan zorgen dat de elektrische SUV hier wat beter gaat verkopen. Afgelopen jaar kregen 544 nieuwe Ariya’s een Nederlands kenteken. Dat zijn er een stuk minder dan de Juke (1.453 stuks) en de Qashqai (2.698 stuks).
Nederlandse prijs van de Nissan Ariya Nismo
Voor de basis-Ariya betaal je in Nederland op dit moment € 42.690,-. Daarmee concurreert hij met elektrische SUV’s als de Skoda Enyaq (€ 42.990,-) en de Ford Explorer (€ 43.750). De Nismo-versie valt een compleet andere prijsklasse. De prijs van de Nissan Ariya Nismo begint bij € 61.190. Voor de iets minder snelle rekenaars: dat is € 18.500 meer dan het basismodel.




Wat krijg je voor € 18.500 extra?
Nou, best wel veel. Om te beginnen krijg je natuurlijk een aangepaste koets. Je betaalt voor de herkenbare Nismo-styling en wat aero-aanpassingen voor minder luchtweerstand. Daarnaast staat de Ariya Nismo op 20-inch ENKEI-velgen met Michelin Pilot Sport rubber eromheen dat speciaal voor EV’s gemaakt is.
Gelukkig verandert er onderhuids ook veel. De Nismo-uitvoering krijgt aangepaste veren, stabilisatoren, schokdempers en een uitgebalanceerd chassis. Door naar de krachtbron waar een extra elektromotor is toegevoegd ten opzichte van de instap-Ariya. Die levert 217 pk op de voorwielen, terwijl de Nismo 435 pk aan vermogen heeft op alle wielen (60:40-krachtverdeling).
Het koppel wordt verdubbeld van 300 naar 600 Nm. Dat doet natuurlijk ook wat met de sprintsnelheden. In plaats van 7,5 seconden kun je in 5 seconden aan de 100 km/u zitten. De topsnelheid van de Nismo ligt op 200 km/u. De basisversie gaat niet harder dan 160 km/u.
Je hoeft het niet voor het rijbereik te doen
Tot slot het accupakket. De instapper heeft een 63-kWh accupakket waarmee je 401 kilometer ver komt. De Nismo heeft een veel grotere batterij (87 kWh), maar gaat daar een stuk lomper mee om. Toch komt de Nismo iets verder met een actieradius van 417 kilometer.
De Ariya Nismo is vanaf nu te bestellen. Doe het voordat Honda gaat bepalen over de toekomst van Nismo.
Ik vind het toch jammer dat autofabrikanten die enorm iconische benamingen maar te grabbel blijven gooien. Mustang, Cupra, S-(line), R-(line), M-(line)… AMG-(line) en al die anderen die ik hier niet eens noem.
20 jaar geleden zei het wat als er AMG of M op de auto staat, maar ik zie gebeuren dat er binnenkort een EQS ‘Hammer’ uitgebracht gaat worden.
Al die VW’s met een R-ish-logo, maar-net-niet, wat de suggestie lijkt te wekken dat je een hele sportieve wagen hebt.
En nu dus Nismo.
Deze auto leent zich totaal niet voor een Nismo variant, dus zonde van je geld.
Wat jullie er niet bijzetten is dat € 42.690.- een vanafprijs is. Dus de laagste uitvoering, zonder opties, met een kleine 63kWh batterij en 11kW laadvermogen. De Nismo is maar € 500,- duurder dan het topmodel. Dus met 87kWh batterij, 22kW laadvermogen, hoogste uitvoering en 4WD.
Nissan Ariya 63kWh Limited Edition: € 42.690,- (217 pk)
Nissan Ariya 87kWh e-4ORCE Evolve: € 60.690,- (306 pk)
Nissan Ariya 87kWh e-4ORCE NISMO: € 61.190,- (435 pk)
Als “e-4ORCE” het beste was wat uit de brainstorm kwam dan was het echt heel erg.
Dus concreet een extra electromotor, ruim 35% grotere accu en toename rijbereik van 3% en een hoop plastic zooi.
En dat alles voor 18.500 euro extra (+ 45%)
Ik zeg… een werelddeal!
61k voor een soort caravan bus met 2 elektromotoren?
Wat is eigenlijk de doelgroep van dit ding? Pensionado’s en senioren die denken dat ze hip en trendy zijn?
533 stuks verkocht in NL? Waarschijnlijk aan de dealers …