Met deze HR-V E:HEV introduceert Honda een gloednieuwe generatie van de HR-V. Wel is het design iets te generiek, nietwaar?
De nieuwe Honda e kan de handjes maar moeilijk op elkaar krijgen. De auto heeft een beetje last van het Japanse autosyndroom. Dat betekent dat de concept er ge-wel-dig uitziet, maar het productiemodel het nét niet is.
Op zich is de Honda e alsnog een kek autootje en is het interieur zeer verzorgd, maar het guitige apparaat is als EV niet briljant: de range is simpelweg niet voldoende en het gewicht is veel te hoog. Daarbij is het ook niet de meest praktische auto. De nieuwe Honda HR-V is een beetje hetzelfde verhaal als de Honda e: de auto oogt aanzienlijk minder spectaculair dan de concept car.
Nieuwe Honda HR-V
Anoniem
Enfin, de Honda HR-V E:HEV is een hybride crossover-coupé. Qua uiterlijk is smaak natuurlijk belangrijk, maar het apparaat lijkt met de platte koplampen meer op een Mazda of MG (die laatste lijkt dan weer op een Mazda kopie). De tijden van anoniem Aziatisch design komen daarmee weer terug.
Het lijkt dat men een auto heeft ontworpen die zo min mogelijk mensen tegen het hoofd moet stoten. Dat is gelukt, want na het lezen van dit artikel ben jij ook vergeten hoe de nieuwe Honda H-RV E:HEV eruit ziet. Sterker nog, waarschijnlijk ben je ook vergeten dat we de Japanse Honda HR-V al behandeld hebben. Het zij je vergeven. Dit is de Europese versie die er zo mogelijk nog strakker doch anoniemer uitziet.
Honda geeft overigens géén maten of specificaties. Zoals ze bij Jiskefet zouden zeggen: ham en eieren, maar dan in het Engels. Wel geven ze aan dat de nieuwe Honda HR-V an het einde van dit jaar in Europa geleverd gaat worden. Registreren is nu al mogelijk. Op andere markten wordt de kleine crossover ook geleverd met 1.5 viercilinder en als hybride.
UPDATE 22-4:
Inmiddels heeft Honda meer info de wereld ingeslingerd. Over de aandrijflijn bijvoorbeeld. De HR-V komt vooralsnog alleen als hybride naar ons continent. De HR-V E:HEV combineert een 1.5 i V-tec motor met twee elektromotoren. Gezamenlijk produceren deze motoren 131 pk en 253 Nm aan koppel. Rijden kan in drie modi: Econ, Normal en Sport.
De maten heeft Honda ook doorgegeven: de nieuwe HR-V is 4,34 meter lang en is daarmee ongeveer net zo groot als de vorige HR-V. Wel is de het binnenruimte toegenomen.
De nieuwe HR-V krijgt Honda SENSING mee. Dit houdt in dat de auto voorzien is van een rits aan rijhulpsystemen. Denk daarbij aan Adaptive Cruise Control, dodehoekdetectie en Hill Descent Control. Dat laatste is in ons platte landje misschien niet heel hard nodig, maar het zit erop dus dat is mooi meegenomen.
Over de verwachte marktintroductie zijn de Japanners nog niet specifieker geworden: die staat nog steeds voor ergens aan het eind van het jaar gepland. Mogelijk komt er ook nog een volledig elektrische HR-V onze kant op. De Chinese versie daarvan werd in ieder geval deze week onthuld.
Meer lezen? Check hier het verhaal van de eerste HR-V!
Robert zegt
Ehm… “iets te generiek” is het understatement van de dag. Je kunt er élke andere Koreaanse, Chinese of Japanse badge op plakken, en niemand die nog merkt dat je wordt genept.
Ik zag die Honda e trouwens gisteren voor het eerst in het echt. Ik moet zeggen, dat viel niet tegen. En voor een ‘compacte’ EV vond ik deze nog een aardig kloek formaat hebben.
s2000vtec zegt
In 1 woord: prachtig ! Zet hier eens een Tiguan naast en je zal zien hoe modern deze HRV is. Zal wel weer veel gecopieerd gaan worden.
Jetlag zegt
@s2000vtec: [Trolling Attempt: FAILED]
Nog even off-line verder oefenen.
Honda NSX zegt
Wat bedoel je ??
jippie zegt
Wat een enorme badkamerspiegels zitten er op die auto.
mashell zegt
Hiermee ben je de held op de parkeerplaats bij de aanleunwoningen!
lekkerlinksrijden zegt
No Nonsens auto. Geen overbodige fratsen exterieur en interieur. Echt een suyo voor 90% van de Nederlanders prima
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: suyo=auto
mashell zegt
Wilt u waigaya saus over uw suyo?
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: doe eerst maar een leesbril, maar bedankt voor de suggestie
Robert zegt
@lekkerlinksrijden: alleen jammer dat ook 90% van de Nederlanders die overweegt om een SUV te gaan rijden, er niet eens aan dénkt om de Honda HR-V als optie te overwegen. En dan schat ik dat percentage nog laag in.
nofxke zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
De paarse broek in het filmpje gebruikt de zin “further expand your life’s potential” dan denk ik eerder aan blauwe pillen dan aan deze zaaddodende pasta ehh Honda…
utregcity zegt
Nog even over die Honda e “Daarbij is het ook niet de meest praktische auto.” Wat een gezeik. Hoezo niet praktisch? Je kunt er met 4 man in en ieder heeft z’n eigen portier. Hoi Mini. Achterbank kan plat, ruimte zat. Range is voldoende voor de gemiddelde randstad bewoner. En als je je best doet kun je zelf driften. Wat wil je nog meer? Dat het je auto niet is, is wel duidelijk @Willeme, maar ik ben er blij mee.
mashell zegt
Tesla syndroom (het idee dat je autokeuze moet verdedigen op het internet) nu ook al bij Honda-e rijders?
pindakoning zegt
@mashell: haha echt hé
mcshine zegt
Eerder het Apple syndroom, terwijl jij nog op je Nokia zit…;)
Robert zegt
@utregcity: +1. Ik zag hem pas een paar weken terug voor het eerst IRL, en ik vond hem er een stuk groter én beter uitzien dan vanaf de persfoto’s te beoordelen was.
caprio zegt
Eindelijk weer rust in de tent bij Honda qua ontwerp. Zou best wel eens een grote hit kunnen worden met die enorme binnenruimte en bewezen techniek.
Jetlag zegt
Honda bewijst wel HEEL erg veel vertrouwen in hun reputatie qua kwaliteit / techniek te hebben, zeg!?
Mijn God, wat een “bijzondere” verschijning…