Autoblog Sluiproutes tot uw dienst.
Ziehier het daadkrachtige beleid van GroenLinks in de praktijk. In een ongekend staaltje symboolpolitiek zadelden ze de Utrechtse binnenstad eerder dit jaar met een milieuzone op, waarbij auto’s en busjes niet op Euronorm, maar op bouwjaar (momenteel <2001, straks <2006) uit het hart van de Domstad worden geweerd. Een slecht beargumenteerde doch goed renderende maatregel, want sinds mei 2015 zijn er al 7.000 boetes á 90 euro uitgedeeld. Doet u de wiskunde maar.
Maar wat blijkt. De milieuzone is zo onbetrouwbaar als de bewijsgronden voor het dieselverbod. RTV Utrecht ging op onderzoek uit en vond binnen no-time een aantal grote gaten in het systeem. Plekken waar geen enkele camera's staat om je kenteken te George Orwellen als je de binnenstad betreed.
Op de Croeselaan (Google Maps) kun je vlak voor de camera afslaan, met je pre-2001 diesel een stukje woonwijk pakken, en twintig meter verder de juiste straat weer opdraaien. Fijn, dat sluipverkeer voor omwonenden.
Aan de andere kant van de Jaarbeurs maakt de gemeente Utrecht het nog bonter. Op de Overste Den Oudelaan (Google Maps) staat zelfs helemaal geen camera. Iets dat riekt naar een handjeklap-deal met de Jaarbeurs, waar natuurlijk enorm veel ongeïnformeerd verkeer van buitenaf op af komt. De gemeente lijkt hier een boete-explosie te willen voorkomen. Iets dat het gemeentebestuur overigens ontkent.
De gemeente praat het halfslachtig handhaven van de milieuzone goed door te claimen dat er vanwege “de efficiëntie” niet overal camera’s staan. Right. En daarom wordt iedere Jaarbeursbezoeker ontzien, vanwege efficiëntie. Maar hé, we klagen niet. Blijf die burgerhatende maatregel maar lekker weifelend uitvoeren. Wij rijden met onze VAG TDI wel om de camera’s heen.
Video van het wanbeleid in de praktijk op Autojunk.
schlumpie zegt
Sja. Overheid en ICT he…
martinus zegt
@schlumpie: Niet alleen ict… maar vooral dit beleid.. het is als je er over nadenkt absurd. Wel auto’s van de weg halen, maar stinkbrommertjes laten rijden.
stfu zegt
@martinus: als de stinkbrommertjes uit t centrum moesten en auto’s niet, dan was het ook niet goed.
MrSkyline zegt
@stfu: alsof je uberhaupt vrijwillig het centrum van Utrecht in wilt met een auto (voor zover dat mogelijk is).
jaspervdwinden zegt
Tsja… Het is toch allemaal onzin, die stomme milieuzone’s.
Hieruit blijkt maar weer hoe goed men in Nderland kan handhaven…
escort77 zegt
Wil Autoblog nou meer of minder camera’s in Utrecht?
Beetje onsamenhangend populistisch stukje dit…
p993 zegt
@escort77: ik dacht aan minder Escorts, dat zou de wereld ook al iets mooier maken. Samenhangend genoeg toch?
Dutchdriftking zegt
Volkomen kansloos weer dit.
clioracing zegt
Ga die Groenlinksers nou niet vertellen waar de gaten in hun waanzinproject zitten…
rs6issnel zegt
@clioracing: Ze weten het al, het is ook gepubliceerd op rtv utrecht. Voor mij als utrechter al langer bekend, maar nog nooit een diesel gehad.
csx3000 zegt
@clioracing: Die route is voor hun niets nieuws, dat is hun dagelijkse route.
Stelletje engnekken!
ArnoldH zegt
Hopelijk laat Rotterdam ook van die steken vallen met de camera’s
Ik ga er niet vanuit dus ga ik 31 december met mijn o zo vervuilende auto uit 1991 (ook verkocht t/m 1996 met het zelfde motorblok die er nog wel mogen rijden op 1 januari) lekker rondjes door het centrum tuffen…
E550 zegt
@arnoldh: toch niet een 300ZX?
ArnoldH zegt
@e550: nee mr2
Design_Driven zegt
Of met je buitelandskenteken door het centrum toeren natuurlijk. Ik ben bij wijze van protest juist met mijn oude dikke Disco diesel door het centrum gereden toen ik in NL was vorige week. Het schijnt dat ze mijn kenteken niet kunnen lezen, we zullen zien.
knipperlichtje zegt
Leuk voor bewoners van een specifiek adres, maar om de stad door te komen heb je vast meer dan 1 kleine sluiproute nodig. Tape over een letter van je kenteken lijkt me een betere workaround.
moveyourmind zegt
Ze kunnen me wat met die milieuzone…
Dan pak ik gewoon de Daf als we gaan shoppen in Utrecht. Voor vrachtwagens van voor 2001 geldt het verbod niet…
http://www.youtube.com/watch?v=313v-29ezQ0
… In ieder geval niet als er zoals bij de Daf een schone benzinemotor in ligt.
phevtreb zegt
Ik ben onlangs binnen de milieuzone geweest, met een diesel van voor 2001. Ik ben niet gefotografeerd, omdat ik ook de camera’s heb ontweken, maar ik ben toch “op de bon geslingerd” door 1 of andere overijverige BOA.
’t werkt dus zeker niet altijd, dat ontwijken. Er lopen speciaal BOA’s rond om je te pakken.
rovadepo zegt
@phevtreb: haha denk je alles te omzeilen… Stuit je als ” topcrimineel” weer op zo’n BOA… Die had vast een heel verhaal klaar waarom het niet kan! Ik zou m niet betalen! Of aanvechten tot het einde..
clarkson zegt
Het blijft een raare regeling. Als hij de milieuzones niet meer in mag gaat zo’n auto toch naar een ander baasje in nederland rond kachelen?
alfaitak zegt
@clarkson: klopt, maar daar gaat het ook niet om. Die 7000 x 90 euro echter wel. Lekker wat extra’s cashen.
escort77 zegt
@alfaitak: ehhh, die milieuzones zijn een idee van de Utrechtse lokale politiek, maar de opbrengsten van boetes gaan naar het CJIB.
Dit doen ze dus niet voor het geld.
alfaitak zegt
@escort77: hoe dat allemaal werkt weet ik niet, dat het allemaal nergens op slaat weet ik wel. Want met je 7liter V8 kun je wel gewoon door de stad rijden.. Symbool politiek
csx3000 zegt
@escort77: Nee de CJIB verwerkt de boel, de uitkering gaat naar Utrecht.
escort77 zegt
@csx3000:
bron: http://nos.nl/artikel/2035749-gemeenten-willen-opbrengst-boetes-in-eigen-kas.html
Opbrengst gaat nu naar de staat.
(sommige parkeerboetes gaan wel naar de gemeetekas, maar dat is dan een naheffing van een lokale belasting, vermeerderd met administratiekosten)
boltiev6 zegt
@alfaitak: De kosten om dit gedrocht in de lucht te houden schijnen meer dan 1 mio euro te bedragen. Die 7000 bekeuringen zijn dus te weinig. Bovendien zullen dat er alleen maar minder worden het komend jaar. De camera systemen worden aan de praat gehouden met diesel aggregaten. Volgend jaar gaan ze evalueren en kijken of ze dit gedrocht willen voortzetten. Ondertussen is er met ict bedrijf wel al een onderhoudsovereenkomst tot 2019 a €200.000,00 per jaar. Beetje voorbarig en typisch groen links. Geld verspillers
alfaitak zegt
@boltiev6: hoe ironisch. Diesel aggregaten…
audirs3 zegt
Ik ben het totaal niet met die regeling eens. Maar de redenering dat het toezicht faalt slaat nergens op, er staat toch ook niet in heel Nederland een traject controle om maximum snelheid te handhaven? Er zijn altijd wel mazen ergens te vinden.
bentley1969 zegt
De zogenaamde ‘milieuzone’ in Utrecht is, boven alles,
volledig in strijd met de wet!
Als je in een auto rijdt die is toegelaten én is goedgekeurd
door de Ned. overheid; waarom zou deze auto dan niet door
het centrum van Utrecht mogen rijden?
(…krijgt iemand dan korting op zijn/haar wegenbelasting?)
Verder is het ‘afwijzen’ van bepaalde auto’s én het toelaten
van milieuvervuilende scooters ongefundeerd, zeer tegenstrijdig
met de wetgeving én het doel van de wet…
TDI-goeroe zegt
eigenlijk jammer dat een publiek geheim hier openbaar wordt gemaakt, gegarandeerd, dat ze er iets aan gaan doen, want centjes…
tmon zegt
Heeft iemand al ooit opgemerkt dat heel die milieuzone regel op leeftijd waarschijnlijk zo is om de elite/middenstand te ontzien? Je kunt tenslotte niet op CO2 uitstoot gaan uitsluiten, want dan mag die directeur met z’n 750d de binnenstad niet meer in. Dus dan maar op leeftijd. De rijke heeft een nieuwe V12 diesel, de arme een oude lupo 3l. Je gaat tenslotte niet de hand bijten die je voedt, als politicus.