Deel 2 van een onbepaalde serie ‘auto’s die maar niet dood willen.’ Vandaag weer over een auto die je ook nog meer dan gemiddeld ziet: de Renault Clio II.
Een tijdje geleden namen we met jullie de Peugeot 206 door. Waarom? Omdat het een ontiegelijk populaire auto is, zonder dat je dat wellicht doorhebt. In Nederland zie je ze voor hun leeftijd nog vrij veel, maar elders ter wereld worden ze zelfs nog gemaakt. De Peugeot 206 is op de originele Kever na de meest geproduceerde auto binnen één generatie (en die vergelijking is ook niet helemaal eerlijk, want de Kever was bijna drie keer zo lang in productie).
Clio
Het toeval wil dat de Peugeot 206 absoluut niet de enige auto is waar dit voor geldt. Er is namelijk nog zo’n auto die maar niet dood wilde. In theorie meer van hetzelfde. Een kleine hatchback uit Frankrijk die na een dood in eigen continent het nog jaren heeft volgehouden op een ander continent. Het is, hoe kan het ook anders, de Renault Clio II. Laten we gelijk de olifant uit de kamer verwijderen: ja, dat is de auto die momenteel de shine pakt op de parkeerplaats van ondergetekende. Alles daarover kun je lezen in de Autoblog Garage introductie van mijn Clio.
Mijn Clio komt uit 2004 en dat is ‘gewoon’ het termijn van de Renault Clio II. Het is namelijk in theorie een erg vergelijkbaar verhaal met de 206. De Renault Clio II kwam in 1998 op de markt als B-segment hatchback tussen de Mégane en Twingo. Het ontwerp kwam van Patrick LeQuement, die erg goed bezig was voor Renault des tijds. Dat bleek: de Clio II was goedkoop en degelijk zonder perse saai te zijn. De Clio kreeg een breed arsenaal motoren mee, een 1.2, een 1.4 en een 1.6 (allemaal beschikbaar met of zonder zestien kleppen (16V)), twee diesels (eerst een 1.9 en later een 1.5 dCi) en natuurlijk de potente tweeliter in de Renault Sport-modellen.
Ook was er natuurlijk de knotsgekke 3.0 V6 24V in de Clio Renault Sport V6, maar eigenlijk mag je die niet vergelijken met de Clio II. Dat is namelijk het resultaat van iemand die een Clio-carrosserie op een supercar-chassis heeft gezet, met de Clio als goedkope B-segmenter heeft het weinig te maken.
Normaal
Goed, de reguliere Clio II is een recept voor succes, zo bleek later. Wat de Renault Clio II ook vergelijkbaar maakte met de Peugeot: als je inzoomt op de Renault Clio II binnen Nederland, is er helemaal niks bijzonders aan. Er kwam een ingrijpende facelift in 2001 die de auto tot en met 2005 hier een hit zou maken.
Er zijn er van 1998 tot 2005 zo’n 57.500 stuks nieuw verkocht in Nederland. Daarna kwam de Clio III en ook dat was een soortgelijk verhaal met de Peugeot: die werd net als de 207 wat volwassener. Van Twingo plus naar Mégane min zeg maar.
Campus
Dat zorgde voor een soortgelijk ‘probleem’ als bij Peugeot. De Renault Clio III werd hierdoor iets duurder, waardoor er min of meer een gat ontstond tussen Twingo en Clio. Dit gat werd opgevuld door een auto die groter is dan de Twingo, maar eenvoudiger van techniek en iets kleiner is dan de Clio. Net als de Peugeot 206+ leefde de Clio II nog even door als Clio Campus.
In theorie een fantastisch idee, maar ook hier geldt dat wij Nederlanders liever gewoon doorspaarden voor een Renault Clio III. Dan heb je toch net iets meer auto, voor in theorie slechts een fractie meer geld. Er zijn nog redelijk wat Campussen hier verkocht, maar lang niet zo veel als de ‘originele’ Clio II. Voor wie altijd de kennis in dergelijke artikelen wil toepassen op de straat: je kunt een Campus herkennen aan gladde bumpers (de normale Clio II heeft plastic stukken erin verwerkt) en de kentekenplaat achter verhuisde van achterklep naar achterbumper.
Einde nabij
Dat eindigt de saga van de Renault Clio II in Nederland, al is een score van 1998 tot 2009 helemaal niet slecht. Het verhaal van de Clio II krijgt echter nog een staartje. In Frankrijk zijn dit soort auto’s namelijk erg gewild. Fransen zijn erg gehecht aan automobiliteit en als je voor een duppie op de eerste rang kunt zitten, dan doe je dat. De Clio II leefde daar door.
Campus Phase II
Sterker nog: de auto werd nogmaals gefacelift. Je kan de Campus ‘Phase II’ herkennen (als je in Frankrijk bent) aan een bumper met meer welvingen en een andere grille. Wat de vergelijking met de Peugeot 206+ weer op laat borrelen: wanneer ook het leven van de Clio III ten einde komt, is het ook wel klaar met de Clio Campus. Die heeft een hele generatie parallel geleefd aan de Clio III en met de introductie van de Clio IV wordt het echt te gek om een stokoude Clio naast de gloednieuwe ‘Laurens van den Acker-Clio’ in de Renault-showroom te zetten. Het jaar is 2012 en de Clio II heeft zijn stempel gezet op de autoverkopen. Het succes van de Clio is absoluut te danken aan de tweede generatie.
Clio Mio
Er zijn echter landen waar men geen donder geeft om ‘of het allemaal wel de nieuwste basis heeft’. Nee, daar moet een auto rijden en goedkoop zijn. Er zijn talloze landen die deze strategie volgen, neem Iran en het einde van het 206-verhaal (die wordt daar dus nu nog gebouwd). De Clio kreeg ook nog een laatste kans.
Dit keer in Zuid-Amerika, waar de Clio IV voor veel mensen een prijsklasse te hoog zit. Die hebben wel baat bij een goedkope auto op een oude basis die je gewoon uit een dealer kunt plukken. Dus wat introduceerde Renault in Zuid-Amerika in 2012? Juistem. Een auto genaamd Clio Mio en je hoeft geen twee of drie keer te kijken om te zien dat dit gewoon weer een Clio II is.
Om de stokoude Clio II een beetje in lijn te krijgen met nieuwere Renaults, werd er dit keer wel wat meer veranderd dan de voorbumper. Oké, die werd ook veranderd, maar werd bijgestaan door volledig nieuwe koplampen, een nieuwe motorkap, een grille met de grote ruit in het midden, nieuwe achterbumper, een achterklep met een iets moderner ogende Clio-badge en een set nieuwe achterlichten. De spiegels, deuren, dak- en raampartij en het interieur verraden hoe oud de Clio Mio is. De Clio had een ‘niks mis mee-interieur’ van 1998 tot en met 2005, maar nu is het echt wel een belachelijk oubollig geheel. Fun fact: er zit op het dashboard aan de passagierskant van de Clio Mio een groot vak waar je spullen in kan leggen. Bij de Clio II Phase II al zit daar de passagiersairbag. Ja, daar werd dus op bespaard bij de Mio.
Einde (nu echt)
Ook dat eindeloos reanimeren van een oud concept lijkt dus erg op het verhaal van de Peugeot 206. Laatstgenoemde was echter een ander verhaal qua organisatie. Peugeot schoof gewoon alles op het bordje van IKCO (Iran Khodro) die de auto’s in elkaar schroeven in Iran. Wat IKCO verder deed met de 206 had Peugeot weinig mee te maken.
Renault deed het anders: er kwam een alternatief voor de Clio Mio. Dat werd de Renault Sandero. Verwarrend: dit is een Renault-versie van de Dacia Sandero, die ooit zijn leven begon als een Renault. Anyway, de Sandero staat op aangepaste underpinnings van de Clio III, iets moderner dus. Ook stokoud heden ten dage, maar minder stokoud dan de Clio uit 1998.
Het verhaal van de Clio II eindigt in 2016. De auto is in totaal vier keer ingrijpend gefacelift en talloze keren vernieuwd om uiteindelijk 18 jaar te leven. Toegegeven, het is niet zo indrukwekkend als de Peugeot 206 en we betwijfelen of de ruim 10 miljoen exemplaren daarvan geëvenaard worden door de Renault Clio II, maar echt ver er vanaf zal het niet zitten. Onsterfelijke B-segmenters: Fransen (en vooral fans van Fransen buiten Europa) houden er van.
oosterwoldenaar zegt
Iedere keer als ik mijn eerste auto zie dan denk ik ook dat deze onsterfelijk is. Een Fiesta uit 2004 met 250.000 op de teller voor €1500 piek. Probleemloos in gereden en zie er nog steeds veel van rondrijden. Net als deze Clio een auto waar op zit wat je nodig hebt en niet meer. Kan dus weinig aan kapot gaan en blijft zodoende lang goedkoop en probleemloos vervoer.
cossiekiller zegt
Een Clio II facelift 182 van Renault Sport in Sirius geel staat hoog op mijn verlanglijstje.
vaakbenjetebang zegt
@cossiekiller: Kan me niet voor de geest halen dat die ooit in die kleur geleverd zijn. Zou er wel vet uitzien, dat wel – en misschien zijn ze ook wel zo geleverd. Foto’s graag!
Loek zegt
@vaakbenjetebang: http://carsot.com/images/renault-clio-rs-ii-restyling-2001-2005-hatchback-3-door-exterior.jpg
escort77 zegt
@vaakbenjetebang: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/renault-clio-20-16v-182-renault-sport/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.autoweek.nl%2Fautotests%2Fartikel%2Frenault-clio-20-16v-182-renault-sport%2F
cossiekiller zegt
@vaakbenjetebang
https://m.mobile.de/auto-inserat/renault-clio-2-0-16v-renault-sport-sirius-xenon-hof/323723082.html?searchId=8ad2174e-8ada-cf15-127a-e02dd7fc3e5f&type=ad
Kost we meer dan het dubbele, alleen omdat het die dure, zeldzame kleur is….
Bedankt aan de 2 anderen ook voor de mooie foto’s. Nu ben ik alweer op zoek op de zoekertjessites. 😁
vaakbenjetebang zegt
@Loek, @escort77, @cossiekiller: Dank! Had hem nog nooit in Sirius-geel gezien. Ja, wel die ene achteraf overgespoten Clio V6 in die kleur, maar geen originele RS182. Die ken ik eigenlijk bijna alleen in blauw, zwart of rood. Heel gaaf, dit. Nu ben ik soms een beetje kleurendoof dus ik twijfel aan mezelf: is dit exact dezelfde kleur geel als op de Mégane III RS? Het lijkt wat minder ‘vloeibaar’, bij gebrek aan een beter woord.
Charles Taycan 4S zegt
Zie ze hier op de Franse campagne nog veel rijden, zelfs de Clio 1 en 205 allemaal diesel…. onverwoestbaar lijkt t wel en de Fransen rijden ze tot de laatste draad op!😜
Richmond zegt
Wanneer ik in Spanje ben bij familie zie ik ook genoeg oude Renaults nog rond rijden, de 4, de 5, 16. Citroen Dyane etc. Het klimaat is gunstig voor die oude auto’s.
LaLancia zegt
De Clio twee was behalve een leuke auto ook een hele degelijke. Mijn moeder heeft er van 2000 t/m 2017 zonder problemen in gereden. Ondanks dat het een 1.2 RN was (58 pk…) wel best luxe: cv met afstandsbediening, 2 airbags, elektrische ramen, mistlampen voor ennn. velours bekleding. Uiteindelijk weggedaan omdat m’n vader met pensioen ging en een cabrio kocht. Een auto met 5 deuren is dan wel zo handig. Nu rijdt ze alweer 4j in een Clio III met 1.2 TCe. Heerlijk blokkie! Die kan de 16 jaar ook wel volmaken denk ik.
escort77 zegt
Hier een Clio uit 1999 gehad, 1.6 met 90 pk. Reed leuk en vrijwel probleemloos, het ding vrat alleen wiellagers.
escort77 zegt
@escort77: oh ja, en de echte aluminium schakelpook (afkomstig van een V6) voelde wel erg koud aan in de winter 😬
cossiekiller zegt
Een babysok over trekken, de perfecte oplossing die ook blijft zitten. Deed ik destijds met de Impreza ook. Wel geen roze pakken, ziet er niet uit 😅
c63amgbs zegt
1.4 16V uit 2003 was mijn eerste auto, lekker atmosferisch blok en verrassend vlot. Was mede dankzij laag gewicht ook nog een leuk smijtgebakje. Zoals ik die auto op de limiet heb gegooid, is het achteraf nooit meer gegaan met de Clio IV en RS die ik heb nu. Enkel nadeel: mocht ik een accident hebben, ik ben er redelijk zeker van dat men mij met auto en al in de grond had kunnen steken…
henkp1 zegt
Het zijn gewoon geweldige auto’s die Clio’s, allemaal. De IV en V zijn bovendien echt mooi. Het succes van de 206 heb ik nooit zo begrepen, prima auto hoor, maar ik vind ze niet fijn zitten/rijden en dat met m’n zeer gemiddelde postuur.
tinnemans zegt
Ik ben opgegroeid met The Dukes of Hazard en door mijn lengte (1.96) vallen kleine auto’s eigenlijk altijd af, dus ik weet er weinig vanaf en ik heb er niet zoveel mee. Desondanks vond ik het wel vreselijk leuk om wat meer over de Clio te lezen, vooral omdat Loek er zo liefdevol over schrijft.
Loek; omdat ik je Clio aanschaf verhaal ook even gelezen heb, hier mijn 2 centjes; Persoonlijk zou ik nooit geld uitgeven aan mooiere velgen omdat ze al snel behoorlijk prijzig zijn en verder niet zo heel veel doen. Van achter het stuur zie je zo ook niet echt. Voor datzelfde geld kun je ook aardig wat onderhoud kopen of als je besluit een andere auto te kopen, kan dat net helpen om met een betere auto thuis te komen. Misschien wel mooie velgen onder. IMHO en YMMV etc.
Loek zegt
@tinnemans: bedankt voor de mooie woorden! :)
Over de velgen, het was ooit de bedoeling om deze auto een tijdje te houden en zo wat optische modificaties toe te voegen. Het idee was altijd om ‘OEM plus’ te denken, dus vooral veel eigen Renault onderdelen, maar van andere modellen mag dan wel. Een kleine verlaging en een set velgen komt dan snel kijken. Vooral omdat de huidige velgen inderdaad nogal ‘goed gebruikt’ zijn en er allseason banden omheen zitten. Ik heb mezelf dus een budget van plm. 500 euro gegeven om een mooi setje velgen EN zomerbanden ergens te vinden, maar niet veel meer dan dat.
Maar ik twijfel nog inderdaad. Een ambitieus projectje was om eens te kijken naar velgen van een Twingo RS, maar ik betwijfel of dat gaat passen zonder in de weer te gaan met spacers en andere ongein. Bovendien, des te meer ik online shop naar een leuke stationwagon – waar mijn passie ligt – des te meer dit een ’tussenauto’ is om verzekeringsjaren op te bouwen. Dus ik begin ook te geloven dat die 500 euro beter in een spaarvarken gestopt kan worden om volgend jaar eens opnieuw te kijken naar iets leuks.
Bovendien heb ik er al redelijk wat kilometers opzitten, iets meer dan verwacht. Dan kan er volgend jaar ook wel eens een nieuwe distributieriem aan zitten te komen…
tinnemans zegt
Ik heb ook al niet veel met stationwagons, dus ik kijk er nu al naar uit naar hoe je daar vol liefde over gaat schrijven. :)
Verzekering blijft altijd vervelend; ik heb als ouwe lul voldoende jaren om een E65 te kunnen verzekeren maar de premie blijft bij WA+ en Allrisk aan de hoge kant tov de dagwaarde van de auto.
Hoe dan ook, blijf vooral met passie van auto’s genieten en ik hoop dat je deze zomer een paar leuke tochtjes met de Clio kunt maken. Er is veel meer in het leven dan Wouters Brouwersdam. ;)
net10 zegt
Erg goed geschreven en interessant verhaal. Je ziet de Clio 2 nog opvallend veel rijden.
henkp1 zegt
Leuk om te vermelden wellicht dat de Clio in Japan ‘Lutetia’ (Parijs in het Latijn) wordt genoemd, want Honda heeft daar de naam Clio geclaimd.
Er van de Clio II ook een sedan is geweest, heette Thalia, je ziet ze hier nog weleens met een Pools kenteken. Heeft een giga kofferbak, dik 500 liter.
Eigenlijk vanaf de eerste Clio zijn het beregoede wagens; blijkt ook wel, want een van de best verkochte auto’s in Europa. Elk jaar weer. Volwassen rijgedrag, volwassen uitrusting en lage kosten.
De RS’en en V6’en zijn natuurlijk top, maar daaronder zijn nog diverse sportieve versies, zoals die 1.6 van Loek.
Initiale uitvoering: heel veel luxe en comfort voor zo een compacte auto. Wat daar allemaal op en aanzit, had je zelfs bij grotere en duurdere auto’s niet altijd.
De Twingo II is ondersteltechnisch gebaseerd op de Clio II. Ook een heel goede auto (niet zo leuk als de eerste Twingo, wel veel volwassener).
potver7 zegt
Is de Peug 206 echt de nummer één voor dit rijtje? Hoe verhoudt zich die dan tot de Golf I ? Die is feitelijk in productie geweest van 1974 tot 2009…
Loek zegt
@potver7: de Golf I niet bepaald, die is gewoon erg lang in productie geweest, maar vanaf pak ‘m beet de jaren ’90 ging dat enkel nog over Zuid-Afrika en andere kleine(re) markten. De originele Kever is de enige auto die de 206 duidelijk verslaat. Heb ik er nog even bijgezet ;)
Grote verschil is wel dat de Kever er zo’n 65 jaar over heeft gedaan, terwijl de 206 al op de helft is na 23 jaar.