Enige tijd terug gaf de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan dat het af wil van “onvermijdbare kosten” die naast de verkoopprijs van een auto aan de klant worden voorgelegd. Zo gaat dat in z’n werk.
De kosten rijklaar maken zullen niet meer apart worden berekend. De ACM wil zoals gezegd af van onvermijdbare kosten die apart worden berekend en dus moeten alle bedragen die de klant dient te betalen bij de verkoopprijs worden opgeteld, zodat er één bedrag op de factuur komt te staan.
Een en ander treedt vanaf 1 november (morgen dus) in werking. Importeurs die zich niet aan de nieuwe afspraak houden kunnen een last onder dwangsom of een boete krijgen. Het doel van dit hele gebeuren is dat het voor de consument duidelijker en overzichtelijker wordt wat hij nou precies voor z’n nieuwe voiture betaalt. Dat maakt vergelijken makkelijker, wat de concurrentie ten goede zou moeten komen.
Overigens heeft het “1 auto 1 prijs”-principe niet alleen betrekking op nieuwe auto’s. De ACM houdt ook de tweedehandsmarkt in de gaten, omdat ook daar geen bijkomende kosten aan de klant mogen worden doorgerekend. Verder hebben dealers en importeurs nog tot 1 januari uitstel gekregen om hun online configurators aan te passen. Dat bleek technisch een lastig verhaal.
Foto: @maurice16 via Autojunk
pomoek zegt
Terecht. Ik zie wel wat beren op de weg. De reisbranche is hier ook eens op aangesproken. Maar verborgen kosten zijn nog steeds aan de orde van de dag. Valt mij op.
dailydriver zegt
@pomoek: gaat U op reis moet je voor je bagage betalen. €12 a €15 per koffer per enkele reis. Bijzonder natuurlijk. Want wie gaat er nou zonder bagage op vakantie?
thesis zegt
@dailydriver: genoeg mensen op korte reizen
Dutchdriftking zegt
Klinkt logisch. Off topic, wat blijft zo’n 8c toch schitterend!
peug206 zegt
‘Technisch lastig verhaal’ is het toevoegen van een extra som in de totaalkosten… dat kan iemand die handig is met excel wel bijna doen…
Enfin, dit schept in ieder geval duidelijkheid. Al was het wel lachen: soms een occasion die goedkoper was dan de kosten rijklaar ;’)
Gulli zegt
Dit weekend het eea aan tweedehandsjes zitten zoeken, het gros van de aanbieders, of het nu grote dealers zijn of kleine handelaartjes, overal staat netjes dat er geen losse afleveringskosten meer worden gerekend. Zo moeilijk is het dus blijkbaar niet voor iedereen.
kilum zegt
@gulli: Het gaat dan ook om de configurator van de merken. Dat is wel even iets anders dan de website van een lokale dealer.
230kompr zegt
Betekend dat, dat we ook geen ”MEERPRIJS VELGEN” advertenties zullen tegenkomen :p
sanderm3 zegt
@230kompr: jawel, want sinds wanneer trekken hún zich iets aan van de regels?
bmwalpina zegt
@sanderm3: zíj
granlusso zegt
@bmwalpina: Beteken, hun, zicht
granlusso zegt
@granlusso: *zucht
damrakker zegt
Daar gaat het selling point van Jetcars: meerprijs velgen voor 50 euro
faalhaas zegt
@damrakker:
Nee hoor, voortaan worden alle auto’s zonder wielen aangeboden. Wielen slechts ter illustratie.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@damrakker: nee hoor, zijn geen ‘onvermijdbare kosten’
jrsmoke zegt
Wel een nadeel van de zakelijke rijder die de kosten rijklaar maken en andere kosten doorberekend zal krijgen in zijn bijtelling. En laat dit nou de grootste groep zijn die nieuwe auto’s kopen
Orichy zegt
@jrsmoke: Zakelijke rijders, leasen toch en kopen niet, anders is er geen bijtelling!?! Het fiscaalvoordeel is minder miscchien, maar ja, dat gehele lease-gebeuren was en is een zeepbel van ongelovelijke orde, het stimuleert de economie op een onechte manier, maar dat is electrisch rijden ook, dus is er nog een hoop werk aan de winkel, om de nederlandse economie echt vooruit te helpen.
kobus1967 zegt
@orichy: ik heb zakelijk een auto gekocht en niet geleased.
Daar betaal ik gewoon bijtelling over want het maakt de fiscus niets uit hoe het gefinancierd is.
Alleen is in mijn geval de bijtelling nog 2 jaar 0%, als dit niet zo was had ik prive een goedkopere auto gekocht en de zakelijke km ten laste van de zaak gebracht.
vroaaar zegt
@jrsmoke: volgens mij geldt voor berekening van bijtelling alleen de netto cataloguswaarde inclusief opties, exclusief accessoires. Dus het lijkt mij sterk dat afleverkosten daar nu ineens bijgerekend gaan worden.
spiderman zegt
Mooi toch zo’n 8C, gewoon in de showroom van Het Autohuis in Koog ad Zaan. Fijn bedrijf.
geecee zegt
@jrsmoke Nee; in de prijslijst staat naast de consumentenprijs ook de fiscale waarde vermeld, en daar betaalt men de bijtelling over. Dus niet over de “all-in” prijs.
Orichy zegt
Een grotere probleem wordt misschien wel gecreëerd door dat er nu ongelimiteerd kosten, of eigenlijk opbrengsten doorberekend kunnen worden, die daar niet eerder waren. Het enige wat een importeur en dealer kan tegenhouden dit niet te doen, is de concurrentie, maar die het ook doen, dan zijn alle lijnen weer gelijk.
De onduidelijkheid neemt eerder toe, dan af, voor de consument, eerder kon je hier namelijk ook nog op afdingen, nu niet meer, want je weet niet hoeveel het kost, dus het werkt eigenlijk alleen maar in het voordeel van de importeur en dealer en juist niet in het voordeel van de klant. Die kan makkelijk een prijs berekening maken, als de afleverkosten altijd en overal, duidelijk zichtbaar waren en niet in de kleine lettertjes staan, of pas aan tafel op tafel komen, dat is inderdaad te laat.
De huidige consument is slim genoeg, zelf een degelijk berekening te kunnen maken, misschien een enkele uitzondering, maar die kunnen hulp vragen en zich laten ondersteunen voor een onafhankelijk advies.
Al met al dus een mooie lobby van de automobielindustrie, die gelukt is, want men zal eerst wel huilie, huilie doen, maar daarna, het oplichtende kant ervan inzien en die gebruiken.
Weer zo jammer dit.
Orichy zegt
Zelfreflectie-knop aan….Ojee, een paar kleine foutjes in de tekst; de eerste, ik mis als in de tweede zin en de tweede, in zin zes, “het oplichtende kant” moet natuurlijk, “de oplichtende kant worden”.
Verder is het wel een goed verhaal…. zelfreflectie-knop uit.
eunosroadster zegt
Aan alle zeurders die al jaren van de kostenrijklaarmaken af willen en denken dat het altijd maar uit de duim gezogen marge was… Bedankt, nu mogen we met z’n alle nóg meer BPM aftikken. Bij veel personenauto’s is de BPM CO2-afhankelijk, maar er zijn ook nog genoeg sectoren in de autobranche (denk aan bestelbussen, campers, speciaalbouw) waar de BPM nog altijd een percentage van de netto catalogusprijs is. En wat hebben alle fabrikant in hun prijslijsten per 1 november gedaan? Juist, de kostenrijklaarmaken bij de NCP opgeteld. En daar mogen wij dus weer zo’n 40% BPM over betalen. Dus jullie worden bedankt!
eunosroadster zegt
@eunosroadster: oke, niet alle fabrikant. Er zijn er bij die dus inderdaad (net als bij veel personenauto’s) een fiscale waarde als extra prijs zijn gaan vermelden. Waarom doen niet alle fabrikanten dat dan? Of zijn er simpelweg die er nog niet ‘achter zijn gekomen’?