De nieuwe Neue Klasse is het bewijs dat het wel goed gaat komen met BMW in de toekomst.
Zelden was een auto zó belangrijk voor een merk als de BMW Vision Neue Klasse. Net als elk automerk is BMW bezig om een fabrikant te worden van elektrische auto’s (naast een waterstofauto).
Daar hoort natuurlijk ook een compleet nieuwe designtaal bij. Althans, het is een goed moment om dat aan te pakken. Tot nu toe zijn bijna alle elektrische BMW’s reguliere auto’s met plofmotor, maar dan elektrisch. De enige auto die enkel als EV ontworpen is, is de BMW iX.
Mooie Neue Klasse
Bij een elektrische auto heb je andere eisen qua packaging. Geen grote motor met transmissie en aandrijfassen. In principe kan alles veel compacter. Als nadeel zit je met een enorm accu. Een designer heeft dus een enorme hoeveelheid vrijheid erbij gekregen en heeft te maken met nieuwe eisen.
BMW heeft veelal zijn vormen te danken aan de technische layout, die nu overbodig is geworden. Dit terwijl een merk als Audi juist enorm veel vrijheden heeft gekregen (geen grote motor meer voor de vooras, bijvoorbeeld).
Proporties
Wat dat betreft was het wel treffend dat we op de stand van BMW zowel de hoofddesigner van Audi (Marc Lichte) als BMW zagen. Marc kwam eventjes een kijkje nemen bij wat BMW tegenwoordig aan het doen is. Ja, we hebben hoog geëerd gezelschap op de IAA 2023!
De nieuwe Neue Klasse is in het echt trouwens een plaatje om te zien. Op de persfoto’s ziag het er ietwat flets uit, wellicht ook door de kleur. Maar in het ‘vleesch’ staat er echt een knappe kar. Met name de proporties zijn erg fraai gekozen.
Voor BMW-adept @jaapiyo is de dash-to-axle ratio iets te kort van de nieuwe Neue Klasse, maar verder heeft zelfs ons online enfant terrible niets te klagen. BMW is weer op de goede weg en dat hebben ze bij Audi dus ook door.
Wil je meer lezen over alle primeurs van de IAA in Munchen kijk dan op ons IAA 2023 Beursoverzicht
mashell zegt
Dat zijn heel dunne stijlen en veel glas, benieuwd of ze dat ook zo kunnen bouwen.
Robert zegt
Dat kunnen ze zeker zo bouwen. De vraag zou alleen moeten zijn: halen ze hiermee wel die vijf sterren in de Euro NCAP test? Het definitieve productiemodel zal vermoedelijk nog wel flink afwijken van wat hier is gepresenteerd.
Wicos zegt
Leuk studiemodel maar inderdaad nog wel een paar details die we in een productieversie niet gaan terugzien.
Het vouwtje in de zijruiten, kofferbak met metershoge tildrempel, wielen met centerlock, absurd grote wielen waardoor het huisje heel klein lijkt.
En o ja, er moet ook nog een kentekenplaat op. Lijkt in de neus en kont geen rekening mee gehouden te zijn.
tjorque zegt
Na de shark nose nu de shark beak?
Die achterkant lijkt op een domme muil van uit bepaalde hoeken…
Van de camel toe in de motorkap ben ik ook niet heel wild.
Maar… het zal wel wennen en lijk op het eerste gezicht niet erger dan nu
Gulli zegt
Ik durf te beweren dat hij van driekwart achter een beetje het silhouette heeft van een Alfa 164. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.
Gulli zegt
Hmm, of is het meer de 166? Welke Alfist kan me helpen?
heckblende zegt
Google > Kijk > Bepaal > Laat ons met rust
Gulli zegt
Wie heeft er in jouw cornflakes gezeken?
rollingstoned zegt
Lijkt eerder op een Peugeot, zelfde soort rare welving in de kont en soortgelijke lichtunits.
https://www.javea.com/wp-content/uploads/2019/11/trasera-nuevo-peugeot-208-peumovil.jpg
kniesoor zegt
Bij de eerste aanblik van de achterzijde kwam subiet ‘Alfa 166-achtig’ bovendrijven.
V8Vantage zegt
Meer een Lagonda Taraf vanaf de zijkant. Dat geschreven hebbende, ziet er goed uit.
alfagtv6 zegt
Mooie auto met redelijk goede verhoudingen. De voorkant spreekt wel aan, maar de achterkant mist persoonlijkheid. Het had ook een Peugeot kunnen zijn. Verder goed om te zien dat de auto weer wat ranker is daar de huidige generaties BMW toch wat overgewicht lijken te hebben en vooral lomp overkomen.
Robert zegt
De achterkant heeft toch ook wat mooie stijlelementen die verwijzen naar het verleden. De scherpe hoek van de kofferbak lijkt me geïnspireerd te zijn op de Neue Klasse. Die hooggeplaatste achterlichten lijken mij weer een hommage aan de E21 3-serie. Ook de herintroductie van de Hofmeisterknik in de C-stijl vind ik erg geslaagd.
Wolflow zegt
Al die batterijen gaan pas voor overgewicht zorgen!
harrie zegt
De details liggen nog net niet helemaal lekker op het netvlies, maar het geheel oogt wel lekker.
Ik kan wel aan wennen aan deze richting, een flinke stap in de goede richting tov de huidige doorgesnoven gedrochten.
ouwedibbes83 zegt
Eindelijk een BMW ontwerp waar ze van alle frutsels af stappen en teruggaan naar strakke designs met mooie proporties. Lekker brede look met de grille en achterlichten. De geprononceerde wielkasten maken de taille slanker. Vanuit de auto heel veel zicht, want ranke stijlen en grote ramen zoals in de 70s en 80s. Het langgerekte van de vorige concept cars is verdwenen, die waren ook niet als elektrisch voertuig ontworpen. En heel fijn dat ze een sedan hebben gebruikt om de nieuwe designtaal te etaleren, dan is hopelijk de eerste afgeleide hiervan een productiemodellen in sedan vorm.
slowland zegt
BMW is het merk voor een sedan…..
Kijk maar alle frutsels van BMW die geen sedan of break zijn……. Allemaal een beetje jammer
heckblende zegt
w o w
potver7 zegt
Ben ik de enige die dit qua proporties en detaillering aan bepaalde Italiaanse schoonheden doet denken?
mmax zegt
ik hoop van wel ja
styns zegt
In Sapphire black 475 met cognac interieur en geen glazen dak. Maar stalen dak met schuifkanteldakje. Mij bellen.
Allison Burgers zegt
Christus te paard wat een lelijk ding.
mmax zegt
Eigenlijk vind ik het helemaal geen knappe proprties. Wat je heel erg ziet bij deze auto, net zoals bij alle tesla’s is dat ze een batterij auto willen laten lijken op een auto zoals we hem al 100 jaar kennen.
Met slimme trucjes maken ze “alsof”. Als je vanuit de designerspen kijkt naar wat de klassieke proporties zijn voor sedans dan heb je het over een “greenhouse” dat binnen de binnenranden de wielkasten blijft, en het verlengde van de A stijl zal niet in het hart van het voorwiel komen maar ver daarachter. Bij een Coupe is dat nog erger, met een lange neus en kortere achterkant. Al die design cues zijn ontstaan met een reden, namelijk de techniek die er onder zit, baggageruimte, brandstoftank, lange 6 of 8 in lijn motor, en later de grote V8’en.
Met name tesla heeft heeeeeel goed ontworpen waardoor je bij de model S haast het A6 idee hebt, maar ondertussen zit er een complete extra zitrij, omdat het neusje maar vreemde proporties heeft. Of het voorbeeld van die nieuwe “mustang”. Daarbij loopt het dak in een donkere kleur hoog en lang door, terwijl de body in carosseriekleur diagonaal en sportief afloopt.
Dus nee de proporties zijn hartstikke verkeerd. Of men het mooi vindt is helemaal prima, maar denk voordat je schrijft over de proprties alsjeblieft toch eerst even na dat een elektrische auto qua chassis niet veel meer is dan een skateboard en dat een klassiek ontwerp dus totaal nergens voor nodig is. Denk je nou echt dat als een brandstofmotor niet uitgevonden was dat we nu grote neuzen op onze auto’s hadden? En kenmerkende grille’s? Om alles maar te koelen of van voldoende lucht te voorzien?
Oh ja, iets meer on topic: ik vind het wel een leuk ontwerp
mclovin zegt
Wat een verschrikkelijk hok. De Multipla van BMW