Onderstaand bericht kwam onlangs bij ons in de mailbox. Het is een perfecte illustratie van de manier waarop mensen omgaan met “zuinige” auto’s.
Onlangs hadden we al 10 fantastische tips om je steentje bij te dragen aan een beter milieu, in plaats van het kopen van een elektrisch/hybride auto. Want dit soort auto’s kopen we voor het milieu… Toch?.. Nee dus. En hieronder nogmaals het bewijs.
Geachte heren van autoblog!
Heb sinds kort de v60 plug in, een leuke auto.
Hierbij heb ik een laad-kabel gekregen voor thuis, 220volt stop contact.
Alleen hier kan ik niet mee in ’t openbaar laden, wil ik dat?
Ja! Alleen moet ik hiervoor een ander kabel aanschaffen prijs 450,= ex btw.
En het schijnt voor elk p-hybride of electrische auto deze kabel nodig te hebben om in t openbaar te kunnen laden ook voor de nissan leaf 450,= ex btw.
Heb besloten om te wachten tot er een goedkoop chinees kabeltje op de markt komt, tot die tijd lekker dieselen, overigens werkt de electro motor altijd lekker mee bij een leeg accu.Groeten uit rotje knor
fimo zegt
Waarom is die kabel een “optie”?
pronto zegt
Deze mijnheer of mevrouw had ook gewoon een kabel met de juiste aansluiting kunnen bestellen af fabriek. dat koste hem dan zo’n 65,-, deze kabel was dan ipv de gewone 220 aansluiting gekomen. kwestie van je klanten goed voorlichten zou ik denken. overigens had hij de 2e kabel op de auto factuur kunnen laten zetten en vervolgens grotendeels aftrekken bij de belastingdienst. maar goed dat is mijn bescheiden mening, heerlijke auto overigens die V60 plug in!
mashell zegt
@pronto: maar je wilt natuurlijk beide! s’nachts thuis laden en overdag als jij de shoarma bakt (dit is immers de ideale “ondernemer” (lees: exploitant van een winkeltje) auto) aan de laadpaal. De vraag is alleen als je zo’n dure auto koopt (de S60 plug is nuchter gezien in aanschafprijs best wel duur) waarom doe je dan moeilijk over een kabeltje?
norge zegt
@mashell: Hij koopt niks , hij huurt Dat zijn armoedszaaiers.
lamborgfan zegt
@pronto: Chevy Volt ook een optie van €450, jup bij de dealer!
Robbert89 zegt
Wat een tenenkrommende taalfouten in die mail. Afgezien daarvan, ik snap niet dat je bij iets als een auto gaat bezuinigen op de juiste kabel, als je iets koopt van de Chinese namaakmarkt loop je risico dat het troep is en de kabel is snel defect, of erger, je auto.
GOD zegt
@Robbert89: Alsof die andere kabel niet uit China komt.
autoblogger zegt
@GOD: en alsof die Volvo niet uit China komt :)
Robbert89 zegt
@GOD: Ik krijg op mijn werk dagelijks td maken met defecte apparatuur door namaakkabels van 5 euro ipv het origineel van 15-20 euro. Heeft te maken met aansluiting, afwerking en voltage.
sjamp zegt
@kroon:
Het schrijnende van heel de situatie lees je tussen de regels door: Dat de benodigde laadkabels NIET standaard bij elke auto geleverd worden.
Alles gestandaardiseerd: Het normale 230v stopcontact en speciaal snellaad-stopcontact.
Dat er extra voor moet worden betaald vind ik niet vreemd; voor niets gaat de zon op, maar dat t een optie is gaat mijn pet te boven. Alsof je bij een normale auto de optie voor een tankklepje moet aanvinken!
kroon zegt
Wat nou bewijs? Wat weer een provocerend artikel vol vooroordelen van niks op Autoblog.
Ik ken meerdere mensen met een plug-in hybride en alle laden gewoon netjes op waar het kan omdat het voordeliger is en lekker rijdt op de elektromotoren.
Ga eens mee met jullie tijd en besef dat de plofmotor zal overgaan in de elektromotor. Zelfs BMW beseft dat. Alleen alle tweedehands BMW-rijders op Autoblog nog niet.
autoblogger zegt
@kroon: lol, je mist de strekking van het artikel.
kroon zegt
@autoblogger:
O ja? Wat is de strekking dan die ik mis? Heb ik de titel niet goed gelezen? Is dit “nieuwsitem” niet bedoeld als lachwekkend verhaaltje over hybride rijders?
En het lijkt erop dat alle andere reacties op dit artikel dan ook de strekking missen, want het zijn precies de reacties die ik verwachtte van tweedehands BMW-rijders op Autoblog.
E34M5Touring zegt
@kroon: Die 2ehands BMW rijders zorgen ervoor dat er genoeg geld binnenkomt om jouw cheap ass kennissen de mogelijkheid te geven voor een knaak en een bos wortels onze wegen te vernielen. Dus zou maar een beetje lief doen. Voor we besluiten ook in zo’n treurnismobiel te gaan rijden en jouw kennissen weer het volle pond moeten betalen :)
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Goaaaaaaaaaaaaaaaaal…! =)
kroon zegt
@E34M5Touring:
De ondernemer die een Plug-in Hybride aanschaft krijgt helemaal niets van jullie tweedehands-BMW rijders. De ondernemer betaalt alleen minder belasting over de winst die hij eerst zelf heeft moeten maken. Niks geld van jullie dus.
Wees blij dat er ondernemers zijn die al jaren veel meer belasting betalen dan jij, anders had je zelfs die tweedehands-BMW niet eens kunnen rijden.
E34M5Touring zegt
@kroon: Geloof me, ik gooi meer belasting die kant op dan jij zou denken chefke. Niet afgaan op onderbuikgevoelens. Maar op feiten. Durf te wedden dat ik de staat meer sponsor dan een hele hoop mensen hier.
NLBUURMAN zegt
@kroon: vergeet de wegenbelasting niet, die is voor zo’n staafmixeraangedreven auto 0.0 terwijl voor een auto van dit formaat, gewicht en diesel dit behoorlijk kan oplopen.
kroon zegt
@NLBUURMAN:
In 2016 betaalt iedereen weer wegenbelasting. Dus wel even goed inlezen voordat je een reactie het web op gooit. Komt anders zo dom over om iets te schreeuwen zonder de feiten te kennen.
RuVi zegt
@kroon: ja in 2016….. nog 3 jaar op de kosten van een ander rijden dus. Ik betaal ondertussen wel even 3k wegenbelasting.
kroon zegt
@RudyV:
3k maar liefst… In wat voor tweedehands aso bak rijd je dan wel niet?
Dat je zoveel betaalt is je eigen stomme schuld… Een eigenaar van een hybride of andere zeer zuinige auto, krijgt opnieuw helemaal niets van jou. Er wordt alleen minder betaald aan de overheid. Dat jij graag veel geld aan de overheid betaalt is je eigen fout. Een slimme ondernemer investeert dat liever in de eigen zaak.
mersieboekoe zegt
@kroon: volgens mij krijgt een ondernemer ook zat van de overheid.. Verschillende aftrekposten voor belasting en soms een leuke subsidie. Beetje kort door de bocht jouw reactie
RuVi zegt
@kroon: Dat is ongeveer het bedrag dat je ook voor een V60 diesel zou betalen hoor… Overigens heb ik geen tweedehands asobak.
Krijgen de muesli rijders niks van mij? Ben je echt zo dom of doe je alsof? Volgens mij rijden zij op de wegen die betaald worden door mensen die MRB betalen? Als jij lekker je v60 hybrid gratis wil rijden (op diesel), zonder wegenbelasting (tot 2016) en 170% mag afschrijven op de zaak draag je daar 0 aan bij.
super zegt
@kroon:
Een hybride rijder “krijgt” het gebruik van de weg waar een ander (in principe) voor betaald heeft (aanleg/onderhoud etc.). Dat je als hybride rijder geen geld op je rekening bijgeschreven krijgt van een 2e hands bmw rijder doet daar niets aan af.
Mijn 2e hands 330xd bevalt overigens prima, als ik hem nieuw zou hebben gekocht zou ik na het uitrijden van de showroom al zoveel hebben afgeschreven dat ik daar een paar aardige vakanties van had kunnen betalen.
kroon zegt
@super:
De ondernemer die een plug-in hybride aanschaft en daarvoor wordt beloond door wat minder belasting te betalen, heeft al jaren en zal nog jaren veel meer belasting betalen dan jij naar alle waarschijnlijkheid doet. Dus van wie zijn de wegen? Degene die het meeste betaalt? Zullen we dan ook maar een rijbaan aanleggen voor iedereen die een groot deel van z’n inkomen in de 52% schaal moet afrekenen en alle toeslag (huur, zorg, etc.) profiteurs alleen op de meest rechtse baan laten rijden?
super zegt
@kroon:
Wel bijzonder knap dat je weet wat ik verdien en aan belasting betaal en betaald heb, ken heel wat ondernemers, er zijn weinig die meer verdienen dan ik, maar goed, je bent kennelijk een ondernemer die iets te compenseren heeft. Veel succes ermee.
theiz zegt
@super:
Het valt me in deze vakantietijd op, dat er schijnbaar ook veel mensen zijn die maar de helft van de wegenbelasting betalen:
Zij hebben alleen betaald voor de linkerbaan en weigeren dus, terecht, terug te schuiven naar de rechterbaan.
Sciurida zegt
@kroon: volgens mij ben jij nieuw op AB, en ik wil je er graag op wijzen dat we hier voor een groot deel (uitzonderingen daargelaten) normaal met elkaar omgaan. Dus vriendelijk verzoek om niet zo vijandig te doen, sarcasme is prima, die ziekte hebben een heleboel reaguurders al opgepikt.
kroon zegt
@Sciurida:
Excuses, ik stop nu ook met mijn reacties die soms inderdaad provocerend zijn. Dat was mijn reactie op het uitermate suggestieve en provocerende stukje “Nieuws” op Autoblog.
mersieboekoe zegt
@kroon: die ondernemer betaalt gewoon net als de rest van Nederland inkomstenbelasting en bij een BV ook dividendbelasting (afhankelijk van de situatie betaal je in % nagenoeg evenveel).. Hoeveel is dan weer afhankelijk van zijn loon. Met die muesli-auto van ‘m komt die mooi onder de bijtelling en wegenbelasting uit, dus relatief gezien betaalt hij zelfs minder.
kroon zegt
@RudyV: @mersieboekoe:
Wat grappig zeg: muesli-auto. Haha…
Een V60 PIH heeft totaal 285 pk. Een Panamera 416 pk. Een Tesla S 302 – 416pk.
Best lastig om die nieuwe techniek wat bij te houden he?…
Maar rustig wachten: over een paar jaar kunnen jullie ook tweedehands hybrides betalen. Elk merk, waaronder BMW, Mercedes en VAG hebben dan een hele range al op de markt gebracht.
Osca zegt
@kroon: Dus iedereen die hier niks van een elektromotor wilt hebben is een tweedehandse BMW rijder? Lekker iedereen over een kam scheren joh ’tweedehandse Prius rijder’.
RuVi zegt
@kroon: Volgens mij ben jij diegene die het mailtje gestuurd heeft waarover dit artikel gaat.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen in de PIH markt zoals de Tesla, Porsche en Volvo. Eigenlijk is de Tesla de enige die puur elektrisch dit vermogen geneneert. De Porsche en Volvo hebben beide een dikke motor en storen als de accu leeg is (binnen 50km) gewoon C02 waardes uit de in de 20%/25% bijtellingsrange vallen.
En dat denigrerende ondertoontje van je moet je snel achterwege laten anders ga je weinig plezier beleven hier op AB.Overigens vind ik het knap dat je voor de rest (op “muesli” na, wat hier al goed ingeburgerd is) mijn post compleet negeert omdat je weet dat ik gelijk heb, dank daarvoor!
Rijd jij maar fijn verder op kosten van je baas (of je b.v.) en van ons!
kroon zegt
@RudyV:
Bedankt voor het betalen van belasting. Niet namens mij hoor, maar namens de overheid die jou centen maar wat graag over de balk gooit of naar de ambtenaren in Brussel sluist voor niet werkelijk bijwonen van vergaderingen, maar alleen even snel hun naam opschrijven alsof ze zijn geweest.
Ik rijd geen Volvo, maar ben wel ondernemer die een Tesla S gaat rijden. Ik investeer daarmee in het milieu en de overheid waardeert dat door van mij wat minder belasting te vragen.
bayernmunchen zegt
@kroon:
Aha,ik zie het al meneer is ondernemer.Geen wonder dat je zo laagdunkend praat.
Waarin doe je,bloemkolen?
The_12oach zegt
@kroon: Leuk hoor dat je een Tesla S gaat rijden. Maar ben je eventjes vergeten hoeveel Jeep Grand Cherokee’s geproduceerd kunnen worden en daar 10 jaar lang van kunnen rijden? De productie van dat accupakket is ZO EXTREEM milieubelastend dat het nooit rendabel is en ook zeker niet zal worden de komende 25 jaar. Dat de NL regering je dat zo graag laat denken van milieu vriendelijk. Is niet meer dan propaganda.
Verder waar komt die stroom vandaan die jij gebruikt om je auto mee op te laden? Of ben je ook heilig overtuigd dat je alleen 100% groene stroom hebt thuis?
bayernmunchen zegt
@kroon:
Die Volvo van jou trekt volle zalen,laat staan stroom.
kroon zegt
@bayernmunchen:
Ik rijd geen Volvo. Maar mijn sympathie voor vernieuwers als Volvo, Tesla en nu ook Porsche en zelfs BMW is daar niet minder om. De tweedehands-BMW rijders zullen die bewondering over een paar jaar ook wel hebben. Porsche, Mercedes en zelfs BMW zijn gelukkig wat slimmer en beginnen nu al met EV.
Jou reactie op Volvo heeft hier geen enkel nut.
bayernmunchen zegt
@kroon:
Ik dácht dat,en rij zelf een -zoals jij dat zo mooi omschrijft-tweede hands BMW,daar is overigens helemaal niks mis mee -voor jou blijkbaar wel je blijft maar doorhameren over tweedehands BMW-rijders,er zijn ook goede tweedehands BMW’s te verkrijgen,als je maar geduldig bent en de juiste kiest.Daarbij zie je mij niet in een duracel aangedreven bakkie rijden,ook niet als BMW er één heeft geproduceerd.
En trouwens,jij praat alleen maar over tweedehands auto’s,te min voor jou?
rjce zegt
Snap deze zin ook echt niet: “overigens werkt de electro motor altijd lekker mee bij een leeg accu.”
Simpson zegt
@rjce: sarcasme: Onder sarcasme (uit het Grieks: σαρκάζω (sarkádzoo) = ergens vlees [sarx] vanaf scheuren) wordt bijtende spot verstaan.
nickjacker14 zegt
@rjce: tja waarschijnlijk te lang met zijn vingers in het stopcontact gezeten ……….. Kvind het ook een raren zin maar ik denk dat hij bedoelt dat er wel een beetje stroom in komt tijdens het afremmen waardoor je nog een beetje elektra power krijgt voor het accelereren.
mbfanatic zegt
Dat is gewoon vuinisman die een prijslijst tussen het oud vuil heeft gevonden…
munich zegt
Wel een “plug in”Volvo van de zaak. Maar een fatsoenlijke email opstellen is kennelijk te veel gevraagd. Wat snap ik hier niet aan.
mashell zegt
@munich: misschien iemand die de auto op zijn eigen zaak gekocht heeft? En als uitbater van een krantenwinkeltje, shoarma of döner shop, kledingwinkel, cafe of supermarkt hoef je eigenlijk niet eens goed te kunnen lezen of schrijven.
kaasboerin zegt
Na die duizenden euro subsidie nog janken ook dattie belasting moet betalen over zo’n kut kabel.
En de kostprijs van die kabel zal wel 0,0 zijn.. Maar ja, gat in de markt?
mashell zegt
@kaasboerin: die kabels zijn inderdaad niet goedkoop want gepatenteerde stekkers en elektronica in de kabel om met het “power grid” over laadstroom te onderhandelen. Daarom zal het nog wel even duren voor er een Chinees alternatief is.
jack_abarth zegt
Ik blijf er bij, ben echt benieuwd hoe duur straks de energiekosten gaan worden. Kunnen we lekker met z’n allen eraan meebetalen via je woning.
nickjacker14 zegt
@jack_abarth: ja…… Ik ben ook zeer benieuwd misschien gaan ze iets van een systeem maken dat je alleen meer betaald voor de stroom die uit een laadpaal komt ofzo.
jack_abarth zegt
@nickjacker14:
Dan blijf je nog steeds met het punt dat er meer vraag naar energie komt, dus zal het complete geheel ook wel gaan stijgen.
macready zegt
@jack_abarth:
Je betaalt nu ook al mee, aagezien je huidige energiekosten (voor een belangrijk deel) gekoppeld zijn aan de olieprijs. En laat de olieprijs weer deels beïnvloed worden door hetgeen auto’s verstoken over de hele wereld. ;)
Maar ik snap uiteraard je punt.
Simpson zegt
Herken de de krent.
Wie is de grootste gierigaard? Volvo of deze ondernemer?
sjamp zegt
@Simpson: Jij hebt m door!
autogek123 zegt
Gewoon een Tokkie natuurlijk. “Ik ga geen 450 betalen om mijn Volvo op te laden”. Wacht maar op de goedkope kabeltjes uit China. Net als bij de IPhone krijgt hij dan misschien ook een electrische shock. Ha ha ha.
Ik ben helemaal voor voordeel bij schonere auto’s. Maar dan moet er toch gekeken worden naar daadwerkelijk verbruik van de auto ( zou makkelijk uit te lezen moeten zijn/worden). Zo krijgt degene die zuinig rijdt (met of zonder zuinige auto) meer voordeel dan degene die in een zuinige auto onzuinig rijdt.
BV: Rij je 3l/100km dan 0% bijtelling, 3,5l/100km dan 4%, 4l/100km dan 8% Enz. Dit zonder maximum. Als je een auto wilt rijden die 10l/100km verbruikt betaal je er maar flink voor. ;-)
sjon zegt
Wat is zijn punt. Ga lekker ergens anders huiliehuilie doen. Moet de gemeenschap zeker die kutkabel van je gaan betalen?
E34M5Touring zegt
Wat een El Cheapo zeg. Ikke moete geld betalen voor mijn subsidieauto met verlengsnoer. Huilie huilie.
jrk68 zegt
Wat een pauper zeg, een beetje lopen janken omdat hij niet volledig op kosten van de belastingbetaler kan rijden. Zo’n kabel kost dus effectief 4 á 5 tankjes diesel, lijkt mij dat je die rap terug verdient.
Rick-dos zegt
LOL! Was de aanschafprijs van die Volvo €40.450 (bijv) ipv €40.000 geweest dan had hij zeker geroepen: “Bij Volvo krijg je die kabel er standaard bij!”
Svda zegt
Dan wil je nog geen eens weten wat een kabel met snellaadmodule kost voor een Citroen zero, gewoon ff 2500 EUR extra
pursuit zegt
Toch een verschil qua merk. Bij zon Prius krijg je er twee bij + eigen laadpunt gratis.
Eigen verantwoordelijkheid en stukje sturing werkgever en het is verantwoord lijkt me.
rovalo zegt
Ff wat serieuze vragen over electro-auto’s:
– Ik woon 3-hoog….hoe laad ik zo’n ding op? Verlengsnoer vanaf ’t balkon?
– Sommige merken bieden “love-to-load” stations aan voor op ’t werk. Hoe vindt dan de verrekening plaats?
Simpson zegt
@rovalo: Ik denk dat je thuis ook een laadpaal kunt krijgen. Moet er denk ik alleen wel voldoende parkeerplek bij de flat voorhanden zijn, anders heb je straks pech dat je niet bij je eigen paaltje kunt parkeren :D
rovalo zegt
@Simpson: thanks! Dus behalve dat ik de belastingbetaler laat opdraaien voor m’n electro-auto, claim ik ook nog een schaarse P-plaats….. Dan rijd ik m’n Crossfire wel af.
RuVi zegt
Als hij die kabel in zijn leaseprijs had laten meenemen was dat 2 euro per maand geweest.
Maar een groot deel van de V60 hybrids zijn geleverd via de parallelle import, dus die hebben niet het verstand dat een Volvo dealer heeft van die auto.
Overigens vind ik het niet gek dat die kabel een optie is. Als er in een brache opties aan de orde van de dag zijn is het wel in de autobranche.
BeQuietAndDrive zegt
Helaas alweer achterhaald door de actualiteit: vanaf modeljaar 2014 (nu bestelbaar) standaard met deze kabel. Ik weet zeker dat Volvo wel enige coulance zal kennen richting de huidige rijders. http://www.volvocars.com/nl/Documents/Prijslijsten/Prijslijsten%20bouwjaar%202014/Januari/VOLVO-V60-PLUG-IN-HYBRID-MY2014-1-januari-2014.pdf
Dan nog wel even dit: wel een auto kopen van tegen de 65k + allerlei opties meebestellen die een veelvoud kosten van die kabel om het jezelf aan boord van die auto gemakkelijk te maken, en dan niet even zo’n kabeltje bijkopen om het af te maken om vervolgens een klaagmail aan Autoblog te sturen. Wie failt hier nu eigenlijk?
Sciurida zegt
@BeQuietAndDrive: inderdaad, je profiteert al van hele gunstige belastingen en subsidies en dan alsnog gaan klagen, wat een stereotyp kalvinist (lees: Hollander) zeg. Daar walg ik echt van als je dan nog het lef hebt te gaan klagen!
En ik zou V60h rijders geen slaven durven noemen hoor, echt een heerlijke auto!
pronto zegt
@BeQuietAndDrive: Dat geld voor V60-ers die vanaf nu besteld worden voor levering volgend jaar. dan krijg je idd standaard de gg. mennekes-mennekes kabel. overigens heb je nog wel gewoon de keuze om voor een “normale” 220 aansluiting te gaan.
De mijnheer/mevrouw van de klaagmail heeft waarschijnlijk vorig jaar al ingeschreven. dan heb je hem nu ongeveer geleverd gekregen.
jeanclaude zegt
Belastingdienst, zorg alstublieft voor een fikse naheffing bij dit zielig figuurtje.
PASM zegt
Dit is het betere trol-werk. Ik geloof niet dat iemand die “electro motor” los van elkaar schrijft en het over een “leeg accu” heeft een Volvo V60 Plug In kan betalen…
bmwpowerm5 zegt
@PASM: dus jij denkt dat als iemand niet perfect Nederlands kan typen of schrijven geen geld heeft voor zon hok
je weet werkelijk niets van het leven en hebt 0,0 mensen kennis
ik kan zelf ook maar amper een brief schrijven of typen
ik nodig je uit voor een bakje koffie kijken of je daarna nog van die lul praat hebt
lincoln zegt
@GOD is terug .. hieperdepiep hora ..
Jantje_555 zegt
hoe laadt je je auto op als je in een appartement woont en geen garage hebt?
bozewolf zegt
Ik zou maar uitkijken met Chinese kabeltjes. Laatst weer een berichtje dat er een Chineesje geëlektrocuteerd was door een goedkoop Ipad oplaadkabeltje.
ZZZZZZAP!!!!!
jrk68 zegt
@bozewolf:
Apple heeft die zaak nog in onderzoek, het zou dus zomaar kunnen dat het een origineel eifoon 5 kabeltje betreft. Mijn tip voorlopig, neem die foon niet op met het kabeltje aan de prik.
Silversurfer zegt
Bullshit. Je hebt al goede kabels vanaf zo’n 200 euro en die prijs zal alleen maar zakken.
racerx zegt
Ik snap niet dat je in het openbaar gezien wilt worden terwijl je je auto oplaadt…