Laten we eerlijk zijn: het is eigenlijk verplichte kost.
De crossovers en power-SUV’s hebben het zwaar tegenwoordig. Niet zozeer in de verkoopstatistieken, integendeel. Daar doen ze het heel erg goed. Nee, in de comment-sectie hebben sommige crossovers het heel erg lastig om de handen op elkaar te krijgen. Met name bij de SUV’s van sportwagenmerken wordt er geregeld schande gesproken. Dat een fabrikant van supercars zulke gedrochten durft te produceren.
De Lamborghini Urus lijkt voorlopig op pole te staan qua haters. Deze Audi Q8 kloon heeft niets met het legendarische Lamorghini van vroeger te maken. Maar Lamborghini was toch juist een van de eerste met een terreinauto? Jazeker, met de LM002 was Lamborghini juist een voorloper op de huidige trend. Natuurlijk, die LM002 was ook geen supercar, maar wist tenminste in het terrein wat klaar te spelen. Zo’n Urus met 23″ straatbanden (of 24″…) is bij voorbaat kansloos op onverhard.
Daarom heeft Lamborghini een optie om de Urus meer, eh, mudcred mee te geven. De optie heet, heel inspiratieloos, ‘Off-Road Package’ en heeft enkele modificatie waardoor de Urus beter uit de voeten kan in de blubber. De bumpers zijn voorszien van RVS-platen. Verder krijg je dakrails om al je off-road uitrusting mee te kunnen nemen. Aan de onder kant krijg je andermaal stalen beplating om het onderstel te kunnen beschermen. De rijhoogte is nu ook aangepast: deze bedraagt nu 24,8 centimeter. Daarmee is ook de hellingshoek groter. Aan de voorkant bedraagt deze 27,9 graden (standaard 20,3 graden) en aan de achterkant 28,3 graden (in plaats van 26,8 graden).
Tevens zijn er een paar rijmodi toegevoegd: ‘Terra’ en ‘Sabbia’. Sabbia is specifiek voor zand en gravel en Terra voor het aller ruigste terrein. Dan de banden. Ditmaal relatief kleine 21″ velgen met AllSeason banden. Uiteraard is het goed mogelijk dat je Urus zo veel sneller vies wordt, daarom krijg je bij het Off-Road package ook een ‘Washing Package’. Hoe dat werkt, kun je zien in onderstaande video.
flik2punt0 zegt
Stiekem wel heel gaaf
postman91 zegt
Dus nu is het wachten op de eerste foto’s /filmpjes van een Urus die daadwerkelijk off-road gaat. Mét uiteraard de tekst; deze auto wordt tenminste gebruikt waar die voor gemaakt is. OT: Best een geinig pakketje. Iemand die het echt gaat gebruiken? Mwha.
lowbird zegt
@postman91: wat dacht je van 95% van alle Arabische verkopen? Het is niet dat Lambo zonder enige vorm van marktverkenning een aparte uitvoering op de markt lanceert. Dit soort uitvoeringen ontstaan juist door de vraag.
E550 zegt
@postman91: wat dacht je van Rusland? Buiten Moskou en SPB is alles off-road.
berlinetta zegt
@e550: Wat is SPB?
mvdd zegt
@berlinetta: Sint-Petersburg
langejohn zegt
@e550: Of België
audihenkie zegt
De chauffeur zit in de kledingstijl van de doelgroep achter het stuur.
mashell zegt
@audihenkie: de Italianen staan bekend om hun goede smaak en stijlvolle kleding…
karaya zegt
@mashell: Duitsers niet.
lverheul zegt
Geeft hem wat Dubai desert cred
karaya zegt
Je zou zeggen dat de Urus heel goed in het terrein uit de voeten kan, het is toch een Quattro?
rrk147 zegt
@karaya: Quattro scheelt wel, maar met 24 inch zomerbanden, slippen er waarschijnlijk 4 wielen door, ipv 2. Goede banden kunnen ervoor zorgen dat ze niet doorslippen. Je bent van veel meer afhankelijk, dan alleen de aandrijving.
woudloper zegt
@rrk147: heeft een Urus sperdiffs?
berlinetta zegt
@karaya: In die optiek zou elke SUV terreinwaardig zijn. Dat is niet het geval.
robert110 zegt
@karaya: Quattro, of AWD in het algemeen zorgt niet per definitie voor off-road capaciteiten. Voor gebruik off-road is de mogelijkheid tot een permanente 50/50 (voor/achter) verdeling een must, niet elke Quattro heeft dat.
jaapies zegt
Ik had verwacht dat de Sabbia een versie was die letterlijk je bankrekening plundert…
f1l1p zegt
Saai :D
alfapeter zegt
Voor de combinatie SUV en offroad kies ik nog altijd een Land Rover product.
kukuk zegt
Stuk mooier dan ’t origineel!
dampu020 zegt
Deze + Jon Olsen lijkt me wel wat
vonklausenburg zegt
Kekke Audi. Alleen die gekke Italiaanse badges zijn overbodig. Al blijft die Audi ook een gezwel van heb ik jou daar.
Voorstel: mensen die dit mooi vinden, zouden kopen of in de markt zijn er eentje te kopen, hun stemrecht afnemen en dumpen op een eiland vol met oranje mensen.
fouadski zegt
@vonklausenburg: klinkt een beetje als een dictatuur. Alleen wat onze fuhrer von klausenburg mooi vind word goedgekeurd?
hotze zegt
@fouadski: ?
vonklausenburg zegt
@fouadski: Zeer zeker. Smaak blijkt namelijk niet te koop. En soms moet je de samenleving beschermen tegen zichzelf.
niex zegt
Ik vind dit juist een hele goede zet van ze, waarom zo negatief?
lekkaah zegt
Het hele ‘coupe design’ is direct nog lelijker nu die op de juiste hoogte staat
ghost zegt
Ik dacht heel even dat ze met een 6×6 zouden komen ..
Gulli zegt
Is het washing package serieus een ruitenwisser!?
jpoers zegt
@gulli: als je goed kijkt een ruitenwisser met de sproeier er direct op gemonteerd. Ipv ergens in de motorkap
Dutchdriftking zegt
Speciaal voor Arabieren die na alle Pajero’s en Landcruisers wel weer eens in wat anders door de woestijn willen scheuren.
goodolddays zegt
Volgens mij ben ik de enige maar wat een lelijk ding is dit toch…
gerjanm zegt
@goodolddays: Niet de enige. Zeker op deze foto’s zie ik weer goed hoe lelijk dit ding is. De vorm van deze auto is toch gewoon een lompe pad…
hotze zegt
@goodolddays: je bent niet enige, zie diverse artikelen over de Urus. Ben zelf een beetje neutraal. Echt mooi is die net maar ziet er wel bruut uit en dat past bij een Lambo.
berlinetta zegt
@goodolddays: Volgens mij behoor je juist tot de meerderheid.
cossiekiller zegt
Nu nog een snorkel, mud banden en een reservewiel op de dakdrager…. EN ER EFFECTIEF OFFROAD MEE GAAN
langejohn zegt
@cossiekiller: Ja zo kan het nog best wat worden :p. Misschien nog een lift kit en een lier om het af te maken.
jcjc zegt
Modderficatie… oke, sorry hiervoor.